Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Materials Science and Engineering (S1)
Sylabus przedmiotu Porous Structures and Foams:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Materials Science and Engineering | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Porous Structures and Foams | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Materiałów Katalitycznych i Sorpcyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Beata Michalkiewicz <Beata.Michalkiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | angielski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | none |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Gaining knowledge about structure, properties and manufacturing of porous materials and foams |
C-2 | Skills of characterising structure, properties and manufacturing of porous materials and foams |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Surface Area and Porosity Characterization | 5 |
T-L-2 | Synthesis of Ordered Mesoporous Silica | 5 |
T-L-3 | International standards for determining properties of porous materials. Testing selected properties of various foams according to standards | 5 |
T-L-4 | Modelling and design of porous materials (using computer techniques) | 5 |
T-L-5 | Measurements of catalytic activity of porous materials | 5 |
T-L-6 | Density and pore structure of PUR foam as function of amount and kind of a blowing agent. Synthesis and characterization of PUR foams. | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Nature’s Porous Materials | 1 |
T-W-2 | Theory of Adsorption and Catalysis: Surface Area and Porosity | 2 |
T-W-3 | Zeolites and Zeotypes | 2 |
T-W-4 | Ordered Mesoporous Silica | 2 |
T-W-5 | Carbons | 3 |
T-W-6 | Polyurethane microcellular materials and foams | 4 |
T-W-7 | Introduction to numerical modelling | 2 |
T-W-8 | Modelling of the structure of porous materials | 3 |
T-W-9 | Modelling of catalytic properties of porous materials | 3 |
T-W-10 | Metals, metal oxides, ceramics, glasses and composites | 2 |
T-W-11 | Characterization methods of porous polymeric materials | 3 |
T-W-12 | Processing methods and blowing agents for preparation of polymeric foams | 3 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Attending Classes | 30 |
A-L-2 | Preparing for tests | 24 |
A-L-3 | Preparing reports | 60 |
A-L-4 | individual consultations | 6 |
120 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Attending Classes | 30 |
A-W-2 | Preparing for the exam | 26 |
A-W-3 | Individual consultations | 2 |
A-W-4 | The exam | 2 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Lecture |
M-2 | Laboratory |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Exam |
S-2 | Ocena formująca: written test |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MSE_1A_C21_W01 Student describes selected issues concerning the structure of porous materials, properties and synthesis | MSE_1A_W03 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MSE_1A_C21_U01 Student characterizes the structure and determines the basic properties of porous materials | MSE_1A_U07 | — | — | C-2 | T-L-1, T-L-3, T-L-5, T-L-6 | M-2 | S-2 |
MSE_1A_C21_U02 Student synthetises selected porous materials | MSE_1A_U08 | — | — | C-2 | T-L-2, T-L-4 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MSE_1A_C21_K01 Student understands the importance of porous structures and foams in practical applications | MSE_1A_K02 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-L-4, T-L-5, T-W-11, T-L-6, T-W-12 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MSE_1A_C21_W01 Student describes selected issues concerning the structure of porous materials, properties and synthesis | 2,0 | |
3,0 | Student describes selected issues concerning the structure of porous materials, properties and synthesis at a basic level (exam score => 50%) | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MSE_1A_C21_U01 Student characterizes the structure and determines the basic properties of porous materials | 2,0 | |
3,0 | Student characterizes properties of porous materials at a basic level (exam score => 50%) | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
MSE_1A_C21_U02 Student synthetises selected porous materials | 2,0 | |
3,0 | Student synthetises selected porous materials at a basic level (exam score => 50%) | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MSE_1A_C21_K01 Student understands the importance of porous structures and foams in practical applications | 2,0 | |
3,0 | Student understands the structure-property relationship in porous materials at a basic level (exam score => 50%) | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- David Atwood, David Atwood, Gerd Meyer, Derek Woollins, Introduction to Porous Materials, A Wiley Series of Advanced Textbooks, 2019
- Duncan W. Bruce, Dermot O’Hare, Richard I. Walton, Porous Materials, A John Wiley and Sons, Ltd, Publication, 2011