Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Materials Science and Engineering (S1)
Sylabus przedmiotu Smart and Nanomaterials:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Materials Science and Engineering | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Smart and Nanomaterials | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Materiałowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Sandra Paszkiewicz <Sandra.Paszkiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | angielski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | The lecture aims in getting acquainted the student into the knowledge into nanomaterials. Basic knowledge of physics and chemistry is required |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | The subject aims in providing to students general information about nanomaterials, their structure, and properties. Students will be acquainted with liquid crystals and high temperature materials - intriduction during lectures, and will get more practical skills during laboratories and auditorium classes. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Optical properties of 1D material (e.g. singlewalled carbon nanotubes) - UV-Vis spectrum analysis | 2 |
T-A-2 | Vibronic properties of 2D materials (CNTs, graphene, TMD) - Raman response interpretation | 3 |
T-A-3 | 3D types high temperature materials (carbides, nitides, borides etc.) – XRD analysis | 3 |
T-A-4 | Analysis on the oxidation mechanisms of 3D types high temperature materials | 2 |
T-A-5 | Chemical structure of mesophases of liquid crystals – FTIR spectrum analysis | 2 |
T-A-6 | Different techniques of liquid crystals analysis. Application of liquid crystals – case studies | 3 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Study on high temperature materials (TGA/DSC study) | 5 |
T-L-2 | Morphological studies on high temperature materials (SEM, AFM) | 5 |
T-L-3 | Determination of the temperature of phase transitions of liquid crystals using the thermal polarizing microscope. | 5 |
T-L-4 | Determination of the temperature of phase transitions and their energy effects of liquid crystals using differential scanning calorimetry. | 5 |
T-L-5 | Measurements of UVVis spectra of singlewalled carbon nanotubes (1D material) | 5 |
T-L-6 | Study on 1D & 2D materials by means of Raman spectroscopy | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Layered materials - from 3D to 2D materials: structure, electronic and optical properties | 3 |
T-W-2 | One-dimensional materials: structure, electronic, optical , vibronic response | 2 |
T-W-3 | High temperature materials – classification, structure, properties. | 2 |
T-W-4 | 3D types high temperature materials (carbides, nitides, borides etc.) | 3 |
T-W-5 | Liquid crystals – classification according molecular order, thermotropic LC, lyotropic LC and their properties | 2 |
T-W-6 | Liquid crystalline polymers – classification, chemical structure and properties. | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Participation in recitations | 15 |
A-A-2 | Preparation for recitations | 13 |
A-A-3 | Taking part in exam. | 2 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Participation in laboratory classes | 30 |
A-L-2 | Preparation for laboratory exercises | 60 |
A-L-3 | Taking part in exam. | 2 |
A-L-4 | Preparation of reports | 28 |
120 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Participation in lectures. | 15 |
A-W-2 | Getting acquainted with literature (articles, books, patents) | 12 |
A-W-3 | Participation in consultations | 2 |
A-W-4 | Accession to the exam | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Informative lecture (presentation prepared in PowerPoint) |
M-2 | Group discussion |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Written exam |
S-2 | Ocena formująca: Brain storm during lectures, laboratories etc. - Questions and Replies |
S-3 | Ocena formująca: Report preparation (at auditorium classes and laboratories) |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MSE_1A_C13_W01 Student describes selected issues concerning smart and nanomaterials | MSE_1A_W03, MSE_1A_W04 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MSE_1A_C13_U01 Student characterizes smart and nanomaterials | MSE_1A_U07 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6 | M-2 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MSE_1A_C13_K01 The student understands the importance of fabrication and application of smart and nanomaterials | MSE_1A_K02 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6 | M-1 | S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MSE_1A_C13_W01 Student describes selected issues concerning smart and nanomaterials | 2,0 | |
3,0 | Student describes selected issues at a basic level (score => 50%) | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MSE_1A_C13_U01 Student characterizes smart and nanomaterials | 2,0 | |
3,0 | Student describes selected issues at a basic level (score => 50%) | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MSE_1A_C13_K01 The student understands the importance of fabrication and application of smart and nanomaterials | 2,0 | |
3,0 | Student describes selected issues at a basic level (score => 50%) | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Yury Gogotsi (editor), Nanomaterials Handbook, CRC Press/Taylor & Francis Group, cop. 2017., 2017
- Kalia Susheel (editor), Organic-inorganic hybrid nanomaterials, Springer-Verlag, Berlin, 2015
- Nikos Tagmatarchis (editor), Advances in carbon nanomaterials : science and applications, Pan Stanford Publishing, Singapore, 2012
- Malkiat S. Johal, Understanding nanomaterials, CRC Press/Taylor & Francis Grou, 2011
Literatura dodatkowa
- Rich Falcon (editor), Smart Nanomaterials: Synthesis, Properties and Applications, NY RESEARCH PRESS, NY USA, 2017
- Guozhong Cao, Ying W, Nanostructures and nanomaterials : synthesis, properties and applications, World Scientific, New Jersey, 2011