Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria w medycynie (S1)
Sylabus przedmiotu Implanty i sztuczne narządy:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria w medycynie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Implanty i sztuczne narządy | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Polimerów i Biomateriałów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Mirosława El Fray <Miroslawa.ElFray@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu (bio)chemii i inżynierii materiałów |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z rodzajami materiałów stosowanych do wytwarzania implantów i sztucznych narządów |
C-2 | Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dotyczącej materiałów stosowanych jako implanty i sztuczne narządy |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności z zakresu wytwarzania i oceny właściwości implantów i sztucznych narządów |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Badania właściwości powierzchni biomateriałów: kąt zwilżania | 5 |
T-L-2 | Modyfikacja/funkcjonalizacja powierzchni implantów polimerowych | 5 |
T-L-3 | Narządy modelowe – wytwarzanie i zastosowanie | 5 |
T-L-4 | Implanty w ortopedii | 20 |
T-L-5 | Implanty w kardiologii (stenty i grafty naczyniowe ) | 10 |
45 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie: klasyfikacja implantów jako wyrobów medycznych | 1 |
T-W-2 | Implanty w kardiochirurgii (kontakt z krwią, sztuczne serce, zastawki i naczynia krwionośne) | 2 |
T-W-3 | Protetyka i implanty stomatologiczne | 2 |
T-W-4 | Implanty w medycynie estetycznej; implanty w ortopedii; sztuczne ścięgna i więzadła | 10 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | udział studenta w laboratoriach | 45 |
A-L-2 | przygotowanie się do zaliczenia | 5 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 30 |
A-W-2 | praca własna studenta | 20 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykłady informacyjno-dydaktyczne w postaci prezentacji multimedialnej |
M-2 | ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena ciągła |
S-2 | Ocena formująca: wejściówka przed rozpoczęciem ćwiczeń laboratoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: egzamin ustny |
S-4 | Ocena podsumowująca: pytania otwarte, zadania problemowe |
S-5 | Ocena podsumowująca: sprawozdanie z wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IwM_1A_C14_W01 Definiuje podstawowe pojęcia związane z implantami z sztucznymi narządami | IwM_1A_W04, IwM_1A_W06 | — | — | C-2, C-1, C-3 | T-L-5, T-L-1, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-L-3, T-L-2, T-L-4 | M-2, M-1 | S-1, S-2, S-4, S-5, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IwM_1A_C14_U01 w wyniku przeprowadzonych zajęć dobiera rodzaj materiału do zastosowań medycznych jako implanty i sztuczne narządy | IwM_1A_U07, IwM_1A_U13 | — | — | C-2, C-3, C-1 | T-L-1, T-L-3, T-L-5, T-L-4, T-L-2 | M-1, M-2 | S-4, S-3, S-2, S-5, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IwM_1A_C14_K01 student potrafi pracować w zespole, jest przygotowany do wykorzystywania oraz ustawicznego zdobywania wiedzy w dowolnym środowsiku zawodowym związanym z inżynierią materiałów w medycynie, w tym implantów i sztucznych narządów | IwM_1A_K02, IwM_1A_K01 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-4, T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-W-2, T-L-1, T-W-1, T-W-3 | M-2, M-1 | S-1, S-3, S-4, S-2, S-5 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IwM_1A_C14_W01 Definiuje podstawowe pojęcia związane z implantami z sztucznymi narządami | 2,0 | |
3,0 | student posiada ograniczoną wiedzę w zakresie implantów i sztucznych narządów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IwM_1A_C14_U01 w wyniku przeprowadzonych zajęć dobiera rodzaj materiału do zastosowań medycznych jako implanty i sztuczne narządy | 2,0 | |
3,0 | student posiada ograniczone umiejętności w zakresie doboru rodzaju materiałów do zastosowań jako implanty i sztuczne narządy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IwM_1A_C14_K01 student potrafi pracować w zespole, jest przygotowany do wykorzystywania oraz ustawicznego zdobywania wiedzy w dowolnym środowsiku zawodowym związanym z inżynierią materiałów w medycynie, w tym implantów i sztucznych narządów | 2,0 | |
3,0 | student posiada ograniczoną kreatywność i umiejetność pracy w zespole oraz znajomość zasad etyki zawodowej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- S. Błażewicz, L. Stoch, BIOCYBERNETYKA I INŻYNIERIA BIOMEDYCZNA 2000, Tom 4. Biomateriały, Exit, Kraków, 2000
- M. Darowski, T. Orłowski, A. Weryński, J.M. Wójcicki, BIOCYBERNETYKA I INŻYNIERIA BIOMEDYCZNA 2000, Tom 3. Sztuczne narządy, Exit, Kraków, 2000
- B.D. Ratner, A.S. Hoffman, F.J, Schoen, J.E. Lemons, Biomaterials Science. An Introduction to Materials in Medicine, Elsevier, San Diego, 2004
Literatura dodatkowa
- A.W. Batchelor, M. Chandrasekaran, Service Characteristics of Biomedical Materials and Implants, Imperial College Press, London, 2004
- D.L. Wise, Biomaterials and Bioengineering Handbook, Marcel Dekker, New York, 2000