Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria w medycynie (S1)

Sylabus przedmiotu Materiały w diagnostyce:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria w medycynie
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Materiały w diagnostyce
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Polimerów i Biomateriałów
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Piegat <Agnieszka.Piegat@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 15 1,50,50zaliczenie
wykładyW5 15 1,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1brak wymagań wstępnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z materiałami wykorzystywanymi w diagnostyce medycznej
C-2Wykształcenie umiejetności analizy wyników wybranych metod diagnostycznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Mikroskopia fluorescencyjna w badaniach próbek biologicznych z wykorzystaniem nanomateriałów.10
T-L-2Zastosowanie techniki PCR w badaniach bakteriologicznych5
15
wykłady
T-W-1Znaczniki fluorescencyjne – sondy, barwniki, kropki kwantowe; zastosowanie w analityce toksykologicznej, farmaceutycznej i środowiskowej oraz w medycynie pracy do wykrywania i oznaczania ilościowego substancji szkodliwych dla zdrowia4
T-W-2Biochemia diagnostyczna i kontrastowanie (bar, jod, kontrasty)2
T-W-3Czujniki MEMS – zasada działania, zastosowanie (stymulatory serca, monitorowanie stanu pacjenta ect)2
T-W-4Światłowody w diagnostyce medycznej2
T-W-5Nanotechnologiczne rozwiązania w diagnostyce4
T-W-6Zaliczenie pisemne1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie do zaliczeń10
A-L-3przygotowanie sprawozdań7
A-L-4zapoznanie z materiałami dyaktycznymi/literaturą5
37
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach14
A-W-2zaliczenie1
A-W-3samodzielna praca z literaturą10
A-W-4przygotowanie do zaliczenia10
A-W-5konsultacje2
37

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne dot. wykładów
S-2Ocena formująca: sprawozdania
S-3Ocena formująca: zaliczenie pisemne z laboratoriów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IwM_1A_C13_W01
Wymienia materiały stosowane w diagnostyce oraz objaśnia mechanizmy ich działania
IwM_1A_W02, IwM_1A_W04, IwM_1A_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-W-4M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IwM_1A_C13_U01
Interpretuje i opisuje wyniki wybranych metod diagnostycznych
IwM_1A_U03C-2T-L-2, T-L-1M-2S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IwM_1A_C13_K01
Wykazuje aktywną postawę cwiczeniach laboratoryjnych oraz dba o poprawność językowa zwiazaną z terminologią przedmiotu.
IwM_1A_K02C-2T-L-1, T-L-2M-2S-2

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IwM_1A_C13_U01
Interpretuje i opisuje wyniki wybranych metod diagnostycznych
2,0
3,0Student interpretuje i opisuje wyniki dot. wybranych metod diagnostycznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IwM_1A_C13_K01
Wykazuje aktywną postawę cwiczeniach laboratoryjnych oraz dba o poprawność językowa zwiazaną z terminologią przedmiotu.
2,0
3,0Student wykazuje znikomą aktywność w trakcie realizacji zajęć laboratoryjnych. Student w ograniczonym zakresie posługuje się poprawnością językową związaną z przedmiotem.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. redakcja naukowa Eligia M. Szewczyk., Diagnostyka bakteriologiczna, PWN, 2019
  2. redakcja Aldona Dembińska-Kieć, Jerzy W. Naskalski, Bogdan Solnica, Diagnostyka laboratoryjna z elementami biochemii klinicznej, Edra Urban & Partner, 2017
  3. redakcja naukowa Bogdan Solnica, Medyczne laboratorium diagnostyczne : metodyka i aparatura, 2015
  4. red. nauk. Bogdan Solnica, Diagnostyka laboratoryjna, 2014

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Mikroskopia fluorescencyjna w badaniach próbek biologicznych z wykorzystaniem nanomateriałów.10
T-L-2Zastosowanie techniki PCR w badaniach bakteriologicznych5
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Znaczniki fluorescencyjne – sondy, barwniki, kropki kwantowe; zastosowanie w analityce toksykologicznej, farmaceutycznej i środowiskowej oraz w medycynie pracy do wykrywania i oznaczania ilościowego substancji szkodliwych dla zdrowia4
T-W-2Biochemia diagnostyczna i kontrastowanie (bar, jod, kontrasty)2
T-W-3Czujniki MEMS – zasada działania, zastosowanie (stymulatory serca, monitorowanie stanu pacjenta ect)2
T-W-4Światłowody w diagnostyce medycznej2
T-W-5Nanotechnologiczne rozwiązania w diagnostyce4
T-W-6Zaliczenie pisemne1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie do zaliczeń10
A-L-3przygotowanie sprawozdań7
A-L-4zapoznanie z materiałami dyaktycznymi/literaturą5
37
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach14
A-W-2zaliczenie1
A-W-3samodzielna praca z literaturą10
A-W-4przygotowanie do zaliczenia10
A-W-5konsultacje2
37
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIwM_1A_C13_W01Wymienia materiały stosowane w diagnostyce oraz objaśnia mechanizmy ich działania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIwM_1A_W02Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane zagadnienia z chemii ogólnej, bionieorganicznej, organicznej, bioorganicznej, fizycznej, medycznej i chemii leków oraz fizyki/biofizyki
IwM_1A_W04Absolwent zna i rozumie potencjał aplikacyjny materiałów i biomateriałów w medycynie przez znajomość min. metod analitycznych w analizie medycznej i diagnostyce, metod mikroskopowych i spektroskopowych do charakterystyki materiałów/biomateriałów oraz procesów towarzyszących ich wytwarzaniu i przetwarzaniu
IwM_1A_W05Absolwent zna zasady projektowania, modelowania, symulacji oraz rozumie zasady metod, narzędzi badawczych i technik obrazowania i diagnostyki (w tym technik informatycznych) stosowanych przy rozwiązywaniu zadań inżynierskich w inżynierii w medycynie
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z materiałami wykorzystywanymi w diagnostyce medycznej
Treści programoweT-W-1Znaczniki fluorescencyjne – sondy, barwniki, kropki kwantowe; zastosowanie w analityce toksykologicznej, farmaceutycznej i środowiskowej oraz w medycynie pracy do wykrywania i oznaczania ilościowego substancji szkodliwych dla zdrowia
T-W-2Biochemia diagnostyczna i kontrastowanie (bar, jod, kontrasty)
T-W-5Nanotechnologiczne rozwiązania w diagnostyce
T-W-3Czujniki MEMS – zasada działania, zastosowanie (stymulatory serca, monitorowanie stanu pacjenta ect)
T-W-4Światłowody w diagnostyce medycznej
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne dot. wykładów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIwM_1A_C13_U01Interpretuje i opisuje wyniki wybranych metod diagnostycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIwM_1A_U03Absolwent potrafi wykorzystać poznane zasady i metody chemii oraz fizyki w planowaniu, przeprowadzeniu i opisywaniu eksperymentów, potrafi interpretować i opracowywać uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie umiejetności analizy wyników wybranych metod diagnostycznych
Treści programoweT-L-2Zastosowanie techniki PCR w badaniach bakteriologicznych
T-L-1Mikroskopia fluorescencyjna w badaniach próbek biologicznych z wykorzystaniem nanomateriałów.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: sprawozdania
S-3Ocena formująca: zaliczenie pisemne z laboratoriów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student interpretuje i opisuje wyniki dot. wybranych metod diagnostycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIwM_1A_C13_K01Wykazuje aktywną postawę cwiczeniach laboratoryjnych oraz dba o poprawność językowa zwiazaną z terminologią przedmiotu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIwM_1A_K02Absolwent uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz potrafi zasięgać opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie umiejetności analizy wyników wybranych metod diagnostycznych
Treści programoweT-L-1Mikroskopia fluorescencyjna w badaniach próbek biologicznych z wykorzystaniem nanomateriałów.
T-L-2Zastosowanie techniki PCR w badaniach bakteriologicznych
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: sprawozdania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje znikomą aktywność w trakcie realizacji zajęć laboratoryjnych. Student w ograniczonym zakresie posługuje się poprawnością językową związaną z przedmiotem.
3,5
4,0
4,5
5,0