Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria w medycynie (S1)
Sylabus przedmiotu Automatyka i robotyka:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria w medycynie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Automatyka i robotyka | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Materiałów Katalitycznych i Sorpcyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Joanna Sreńscek-Nazzal <Joanna.Srenscek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Brak |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z podstawowymi sposobami pomiarów wielkości fizycznych |
C-2 | Zapoznanie z podstawowymi pojęciami i zagadnieniami z zakresu automatyki |
C-3 | Zapoznanie z podstawowymi urządzeniami automatyki |
C-4 | Zapoznanie z podstawami programowania |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Pomiary wielkości fizycznych na przykładzie pomiaru temperatury | 4 |
T-L-2 | Regulacja przepływu masowego oraz ciśnienia | 4 |
T-L-3 | Sposób zaprogramowania regulatora PID | 3 |
T-L-4 | Zapoznanie ze środowiskiem Matlab | 4 |
T-L-5 | Laboratorium z podstaw programowania | 5 |
T-L-6 | Programowanie regulatora na bazie mikrokontrolera Arduino | 5 |
T-L-7 | Programowanie regulatora edukacyjnego z zestawem czujników | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pomiary wielkości fizycznych | 2 |
T-W-2 | Dobór odpowiedniego urządzenia pomiarowego | 3 |
T-W-3 | Podstawowe pojęcia i urządzenia z zakresu automatyki | 1 |
T-W-4 | Elementy automatyki – charakterystyki statyczne i dynamiczne | 1 |
T-W-5 | Stabilność układu | 1 |
T-W-6 | Układy regulacji automatycznej | 1 |
T-W-7 | Regulator proporcjonalno-całkująco-różniczkujący (PID) | 2 |
T-W-8 | Sterowniki kompaktowe oraz modułowe | 1 |
T-W-9 | Budowa i programowanie robotów przemysłowych | 2 |
T-W-10 | Zaliczenie pisemne | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Zpoznanie się z literaturą przedmiotu | 8 |
A-L-3 | Przygotowanie sprawozdań | 7 |
A-L-4 | Konsultacje | 5 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Czytanie wskazanej literatury | 4 |
A-W-3 | Przygtowanie do kolokwium | 3 |
A-W-4 | Konsultacje | 3 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych |
S-2 | Ocena formująca: aktywność na zajęciach |
S-3 | Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie z wykładów |
S-4 | Ocena formująca: zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IwM_1A_B19_W01 Absolwent wymienia i opisuje podstawowe problemy i zagadnienia z zakresu automatyki i robotyki pozwalające na rozwiązywanie podstawowych problemów inżynierskich | IwM_1A_W12 | — | — | C-3, C-1, C-4, C-2 | T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-3, T-W-7, T-W-9, T-W-6, T-W-8 | M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IwM_1A_B19_U01 Absolwent analizuje i opisuje z wykorzystaniem poznanych zasad i metod matematyki, chemii i fizyki dane doświadczalne podstawowych zagadnień związanych z automatyką i robotyką. Opisuje uzyskane wyniki i wyciiąga wnioski. | IwM_1A_U02, IwM_1A_U03 | — | — | C-1, C-4, C-2, C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-3 | M-2 | S-1, S-2, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IwM_1A_B19_W01 Absolwent wymienia i opisuje podstawowe problemy i zagadnienia z zakresu automatyki i robotyki pozwalające na rozwiązywanie podstawowych problemów inżynierskich | 2,0 | |
3,0 | analizuje podstawowe problemy i zagadnienia z zakresu automatyki i robotyki pozwalające na rozwiązywanie podstawowych problemów inżynierskich w zakresie [51%, 60%] | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IwM_1A_B19_U01 Absolwent analizuje i opisuje z wykorzystaniem poznanych zasad i metod matematyki, chemii i fizyki dane doświadczalne podstawowych zagadnień związanych z automatyką i robotyką. Opisuje uzyskane wyniki i wyciiąga wnioski. | 2,0 | |
3,0 | wykorzystuje zasady matematyki, chemii i fizyki do analizy danych doświadczalnych związanych z automatyką i robotyką w zakresie [51%, 60%] | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Trybalski, Z, Zasady automatyki dla chemików, PWN, Łódź, 1990
- Kostro, J, Elementy, urządzenia i układy automatyki, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1998
- Trybus, L, Regulatory wielofunkcyjne, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1992
- Wereszko, M, Podstawy automatyki: wybrane zagadnienia, Wydawnictwo Dolnośląskiej Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Techniki, Polkowice, 2011