Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria w medycynie (S1)

Sylabus przedmiotu Automatyka i robotyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria w medycynie
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Automatyka i robotyka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Materiałów Katalitycznych i Sorpcyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Sreńscek-Nazzal <Joanna.Srenscek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 15 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL4 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z podstawowymi sposobami pomiarów wielkości fizycznych
C-2Zapoznanie z podstawowymi pojęciami i zagadnieniami z zakresu automatyki
C-3Zapoznanie z podstawowymi urządzeniami automatyki
C-4Zapoznanie z podstawami programowania

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Pomiary wielkości fizycznych na przykładzie pomiaru temperatury4
T-L-2Regulacja przepływu masowego oraz ciśnienia4
T-L-3Sposób zaprogramowania regulatora PID3
T-L-4Zapoznanie ze środowiskiem Matlab4
T-L-5Laboratorium z podstaw programowania5
T-L-6Programowanie regulatora na bazie mikrokontrolera Arduino5
T-L-7Programowanie regulatora edukacyjnego z zestawem czujników5
30
wykłady
T-W-1Pomiary wielkości fizycznych2
T-W-2Dobór odpowiedniego urządzenia pomiarowego3
T-W-3Podstawowe pojęcia i urządzenia z zakresu automatyki1
T-W-4Elementy automatyki – charakterystyki statyczne i dynamiczne1
T-W-5Stabilność układu1
T-W-6Układy regulacji automatycznej1
T-W-7Regulator proporcjonalno-całkująco-różniczkujący (PID)2
T-W-8Sterowniki kompaktowe oraz modułowe1
T-W-9Budowa i programowanie robotów przemysłowych2
T-W-10Zaliczenie pisemne1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Zpoznanie się z literaturą przedmiotu8
A-L-3Przygotowanie sprawozdań7
A-L-4Konsultacje5
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Czytanie wskazanej literatury4
A-W-3Przygtowanie do kolokwium3
A-W-4Konsultacje3
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: aktywność na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie z wykładów
S-4Ocena formująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IwM_1A_B19_W01
Absolwent wymienia i opisuje podstawowe problemy i zagadnienia z zakresu automatyki i robotyki pozwalające na rozwiązywanie podstawowych problemów inżynierskich
IwM_1A_W12C-3, C-1, C-4, C-2T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-3, T-W-7, T-W-9, T-W-6, T-W-8M-1S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IwM_1A_B19_U01
Absolwent analizuje i opisuje z wykorzystaniem poznanych zasad i metod matematyki, chemii i fizyki dane doświadczalne podstawowych zagadnień związanych z automatyką i robotyką. Opisuje uzyskane wyniki i wyciiąga wnioski.
IwM_1A_U02, IwM_1A_U03C-1, C-4, C-2, C-3T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-3M-2S-1, S-2, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IwM_1A_B19_W01
Absolwent wymienia i opisuje podstawowe problemy i zagadnienia z zakresu automatyki i robotyki pozwalające na rozwiązywanie podstawowych problemów inżynierskich
2,0
3,0analizuje podstawowe problemy i zagadnienia z zakresu automatyki i robotyki pozwalające na rozwiązywanie podstawowych problemów inżynierskich w zakresie [51%, 60%]
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IwM_1A_B19_U01
Absolwent analizuje i opisuje z wykorzystaniem poznanych zasad i metod matematyki, chemii i fizyki dane doświadczalne podstawowych zagadnień związanych z automatyką i robotyką. Opisuje uzyskane wyniki i wyciiąga wnioski.
2,0
3,0wykorzystuje zasady matematyki, chemii i fizyki do analizy danych doświadczalnych związanych z automatyką i robotyką w zakresie [51%, 60%]
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Trybalski, Z, Zasady automatyki dla chemików, PWN, Łódź, 1990
  2. Kostro, J, Elementy, urządzenia i układy automatyki, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1998
  3. Trybus, L, Regulatory wielofunkcyjne, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1992
  4. Wereszko, M, Podstawy automatyki: wybrane zagadnienia, Wydawnictwo Dolnośląskiej Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Techniki, Polkowice, 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Pomiary wielkości fizycznych na przykładzie pomiaru temperatury4
T-L-2Regulacja przepływu masowego oraz ciśnienia4
T-L-3Sposób zaprogramowania regulatora PID3
T-L-4Zapoznanie ze środowiskiem Matlab4
T-L-5Laboratorium z podstaw programowania5
T-L-6Programowanie regulatora na bazie mikrokontrolera Arduino5
T-L-7Programowanie regulatora edukacyjnego z zestawem czujników5
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pomiary wielkości fizycznych2
T-W-2Dobór odpowiedniego urządzenia pomiarowego3
T-W-3Podstawowe pojęcia i urządzenia z zakresu automatyki1
T-W-4Elementy automatyki – charakterystyki statyczne i dynamiczne1
T-W-5Stabilność układu1
T-W-6Układy regulacji automatycznej1
T-W-7Regulator proporcjonalno-całkująco-różniczkujący (PID)2
T-W-8Sterowniki kompaktowe oraz modułowe1
T-W-9Budowa i programowanie robotów przemysłowych2
T-W-10Zaliczenie pisemne1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Zpoznanie się z literaturą przedmiotu8
A-L-3Przygotowanie sprawozdań7
A-L-4Konsultacje5
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Czytanie wskazanej literatury4
A-W-3Przygtowanie do kolokwium3
A-W-4Konsultacje3
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIwM_1A_B19_W01Absolwent wymienia i opisuje podstawowe problemy i zagadnienia z zakresu automatyki i robotyki pozwalające na rozwiązywanie podstawowych problemów inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIwM_1A_W12Absolwent zna i rozumie zagadnienia związane z elektrotechniką, automatyką pozwalające na rozwiązywanie podstawowych problemów inżynierskich
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie z podstawowymi urządzeniami automatyki
C-1Zapoznanie z podstawowymi sposobami pomiarów wielkości fizycznych
C-4Zapoznanie z podstawami programowania
C-2Zapoznanie z podstawowymi pojęciami i zagadnieniami z zakresu automatyki
Treści programoweT-W-2Dobór odpowiedniego urządzenia pomiarowego
T-W-1Pomiary wielkości fizycznych
T-W-5Stabilność układu
T-W-3Podstawowe pojęcia i urządzenia z zakresu automatyki
T-W-7Regulator proporcjonalno-całkująco-różniczkujący (PID)
T-W-9Budowa i programowanie robotów przemysłowych
T-W-6Układy regulacji automatycznej
T-W-8Sterowniki kompaktowe oraz modułowe
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0analizuje podstawowe problemy i zagadnienia z zakresu automatyki i robotyki pozwalające na rozwiązywanie podstawowych problemów inżynierskich w zakresie [51%, 60%]
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIwM_1A_B19_U01Absolwent analizuje i opisuje z wykorzystaniem poznanych zasad i metod matematyki, chemii i fizyki dane doświadczalne podstawowych zagadnień związanych z automatyką i robotyką. Opisuje uzyskane wyniki i wyciiąga wnioski.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIwM_1A_U02Absolwent potrafi wykorzystać poznany aparat matematyczny do opisu i analizy danych doświadczalnych, podstawowych zagadnień inżynierskich i technicznych
IwM_1A_U03Absolwent potrafi wykorzystać poznane zasady i metody chemii oraz fizyki w planowaniu, przeprowadzeniu i opisywaniu eksperymentów, potrafi interpretować i opracowywać uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z podstawowymi sposobami pomiarów wielkości fizycznych
C-4Zapoznanie z podstawami programowania
C-2Zapoznanie z podstawowymi pojęciami i zagadnieniami z zakresu automatyki
C-3Zapoznanie z podstawowymi urządzeniami automatyki
Treści programoweT-L-1Pomiary wielkości fizycznych na przykładzie pomiaru temperatury
T-L-2Regulacja przepływu masowego oraz ciśnienia
T-L-4Zapoznanie ze środowiskiem Matlab
T-L-5Laboratorium z podstaw programowania
T-L-6Programowanie regulatora na bazie mikrokontrolera Arduino
T-L-7Programowanie regulatora edukacyjnego z zestawem czujników
T-L-3Sposób zaprogramowania regulatora PID
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: aktywność na zajęciach
S-4Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0wykorzystuje zasady matematyki, chemii i fizyki do analizy danych doświadczalnych związanych z automatyką i robotyką w zakresie [51%, 60%]
3,5
4,0
4,5
5,0