Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria w medycynie (S1)

Sylabus przedmiotu Nanomateriały w medycynie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria w medycynie
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Nanomateriały w medycynie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Fizykochemii Nanomateriałów
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Mijowska <Ewa.Borowiak-Palen@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 15 1,00,40egzamin
ćwiczenia audytoryjneA4 15 1,00,30zaliczenie
laboratoriaL4 30 2,00,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1brak

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie przez studenta wiedzy dotyczącej nanomateriałów i biomateriałów (metod otrzymywania i charakterystyki oraz ich potencjalnego zastosowania) stosowanych w medycynie
C-2Zdobycie przez studenta umiejętności otrzymywania ora charakterystyki wybranych nanomateriałów i biomateriałów dla zastosowań w medycynie.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przegląd najnowszej literatury związanej z nowoczesnymi materiałami do transportu leków5
T-A-2Nowoczesna diagnostyka medyczna z wykorzystaniem nanomateriałów5
T-A-3Bionanomateriały wykorzystywane w medycynie4
T-A-4Zaliczenie pisemne1
15
laboratoria
T-L-1Otrzymywanie nanometrycznych struktur złota jako nośników leków w terapii celowanej i do terapii fotodynamicznej5
T-L-2Synteza sferycznych nanostruktur krzemionkowych do transportu leków5
T-L-3Otrzymywanie i funkcjonalizacja nanorurek węglowych cząsteczkami leków antynowotworowych i ich kontrolowane uwalnianie10
T-L-4Kontrolowane uwalnianie kwasu foliowego z wykorzystaniem grafenu jako nanonośnika5
T-L-5Charakterystyka fizykochemiczna otrzymanych nanomateriałów5
30
wykłady
T-W-1Definicje nanotechnologii i jej podstawowe pojęcia, czym zajmuje się nanotechnologia. Historia rozwoju nanotechnologii, zjawiska i procesy w nanoskali, nanomateriały. Kierunki rozwoju, koncepcje i możliwości zastosowania nanotechnologii w medycynie4
T-W-2Nanotechnologia w procesie odkrywania i badania substancji aktywnej farmaceutycznie oraz opracowywania nanonośników leków. Nanoterapeutyki. Molekularna diagnostyka medyczna3
T-W-3Metody wytwarzania nanomateriałów wykorzystywanych w medycynie4
T-W-4Biomateriały dla potrzeb medycznych, z uwzględnieniem biomateriałów metalicznych, ceramicznych, polimerowych i węglowych. Wykorzystanie drukarek 3D do wytwarzania biomateriałów o potencjalnym zastosowaniu w medycynie4
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2udział w zaliczeniu1
A-A-3konsultacje2
A-A-4przygotowanie do zaliczenia5
A-A-5zapoznanie się z literaturą przedmiotu2
25
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2konsultacje2
A-L-3udział w zaliczeniu2
A-L-4przygotowanie sprawozdań12
A-L-5zapoznanie się z literaturą4
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2udział w egzaminie1
A-W-3przygotowanie do egzaminu5
A-W-4konsultacje2
A-W-5zapoznanie się z literaturą przedmiotu3
26

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład wspomagany prezentacją multimedialną
M-2Ćwiczenia audytoryjne
M-3Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z laboratoriów
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z ćwiczeń
S-4Ocena formująca: ocena sprawozdań
S-5Ocena formująca: aktywność na zajęciach laboratoryjnych i ćwiczeniach

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IwM_1A_C09_W01
Definiuje zakres technik wytwarzania i charakteryzowania nanomateriałów i bionanomateriałów oraz ich zastosowania w medycynie.
IwM_1A_W03, IwM_1A_W04, IwM_1A_W06C-1T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IwM_1A_C09_U01
Proponuje i realizuje syntezę wybranych nanomateriałów i biomateriałów; przeprowadza ich charakterystykę z zastosowaniem wybranych technik; wskazuje i opisuje ich potencjał zastosowania w medycynie.
IwM_1A_U07, IwM_1A_U08C-2T-L-5, T-L-4, T-L-1, T-L-3, T-A-1, T-A-3, T-A-2, T-L-2M-2, M-3S-5, S-4, S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IwM_1A_C09_W01
Definiuje zakres technik wytwarzania i charakteryzowania nanomateriałów i bionanomateriałów oraz ich zastosowania w medycynie.
2,0
3,0Na egzaminie pisemnym uzyskał od 50 do 60 punktów procentowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IwM_1A_C09_U01
Proponuje i realizuje syntezę wybranych nanomateriałów i biomateriałów; przeprowadza ich charakterystykę z zastosowaniem wybranych technik; wskazuje i opisuje ich potencjał zastosowania w medycynie.
2,0
3,0Sumaryczna ilość uzyskanych punktów procentowych (zaliczenie pisemne, ocena za sprawozdanie, aktywność na zajęciach) w granicach 51%-65%.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Jurczyk M, Nanomateriały. Wybrane zagadnienia, Wyd. Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2001
  2. elsall R. W., Hamley I. W., Geoghegan M, Nanotechnologie, PWN Warszawa, 2008
  3. A. Mazurkiewicz, Nanonauki i nanotechnologie. Stan i perspektywy rozwoju, Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom, 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przegląd najnowszej literatury związanej z nowoczesnymi materiałami do transportu leków5
T-A-2Nowoczesna diagnostyka medyczna z wykorzystaniem nanomateriałów5
T-A-3Bionanomateriały wykorzystywane w medycynie4
T-A-4Zaliczenie pisemne1
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Otrzymywanie nanometrycznych struktur złota jako nośników leków w terapii celowanej i do terapii fotodynamicznej5
T-L-2Synteza sferycznych nanostruktur krzemionkowych do transportu leków5
T-L-3Otrzymywanie i funkcjonalizacja nanorurek węglowych cząsteczkami leków antynowotworowych i ich kontrolowane uwalnianie10
T-L-4Kontrolowane uwalnianie kwasu foliowego z wykorzystaniem grafenu jako nanonośnika5
T-L-5Charakterystyka fizykochemiczna otrzymanych nanomateriałów5
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Definicje nanotechnologii i jej podstawowe pojęcia, czym zajmuje się nanotechnologia. Historia rozwoju nanotechnologii, zjawiska i procesy w nanoskali, nanomateriały. Kierunki rozwoju, koncepcje i możliwości zastosowania nanotechnologii w medycynie4
T-W-2Nanotechnologia w procesie odkrywania i badania substancji aktywnej farmaceutycznie oraz opracowywania nanonośników leków. Nanoterapeutyki. Molekularna diagnostyka medyczna3
T-W-3Metody wytwarzania nanomateriałów wykorzystywanych w medycynie4
T-W-4Biomateriały dla potrzeb medycznych, z uwzględnieniem biomateriałów metalicznych, ceramicznych, polimerowych i węglowych. Wykorzystanie drukarek 3D do wytwarzania biomateriałów o potencjalnym zastosowaniu w medycynie4
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2udział w zaliczeniu1
A-A-3konsultacje2
A-A-4przygotowanie do zaliczenia5
A-A-5zapoznanie się z literaturą przedmiotu2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2konsultacje2
A-L-3udział w zaliczeniu2
A-L-4przygotowanie sprawozdań12
A-L-5zapoznanie się z literaturą4
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2udział w egzaminie1
A-W-3przygotowanie do egzaminu5
A-W-4konsultacje2
A-W-5zapoznanie się z literaturą przedmiotu3
26
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIwM_1A_C09_W01Definiuje zakres technik wytwarzania i charakteryzowania nanomateriałów i bionanomateriałów oraz ich zastosowania w medycynie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIwM_1A_W03Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane zagadnienia dotyczące materiałów i biomateriałów: budowa, synteza, przetwarzania, analiza struktury i właściwości
IwM_1A_W04Absolwent zna i rozumie potencjał aplikacyjny materiałów i biomateriałów w medycynie przez znajomość min. metod analitycznych w analizie medycznej i diagnostyce, metod mikroskopowych i spektroskopowych do charakterystyki materiałów/biomateriałów oraz procesów towarzyszących ich wytwarzaniu i przetwarzaniu
IwM_1A_W06Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu właściwości surowców, materiałów i biomateriałów wykorzystywanych w przemyśle medycznym
Cel przedmiotuC-1Zdobycie przez studenta wiedzy dotyczącej nanomateriałów i biomateriałów (metod otrzymywania i charakterystyki oraz ich potencjalnego zastosowania) stosowanych w medycynie
Treści programoweT-W-3Metody wytwarzania nanomateriałów wykorzystywanych w medycynie
T-W-2Nanotechnologia w procesie odkrywania i badania substancji aktywnej farmaceutycznie oraz opracowywania nanonośników leków. Nanoterapeutyki. Molekularna diagnostyka medyczna
T-W-4Biomateriały dla potrzeb medycznych, z uwzględnieniem biomateriałów metalicznych, ceramicznych, polimerowych i węglowych. Wykorzystanie drukarek 3D do wytwarzania biomateriałów o potencjalnym zastosowaniu w medycynie
T-W-1Definicje nanotechnologii i jej podstawowe pojęcia, czym zajmuje się nanotechnologia. Historia rozwoju nanotechnologii, zjawiska i procesy w nanoskali, nanomateriały. Kierunki rozwoju, koncepcje i możliwości zastosowania nanotechnologii w medycynie
Metody nauczaniaM-1Wykład wspomagany prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Na egzaminie pisemnym uzyskał od 50 do 60 punktów procentowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIwM_1A_C09_U01Proponuje i realizuje syntezę wybranych nanomateriałów i biomateriałów; przeprowadza ich charakterystykę z zastosowaniem wybranych technik; wskazuje i opisuje ich potencjał zastosowania w medycynie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIwM_1A_U07Absolwent potrafi ujawnić, scharakteryzować materiały/biomateriały oraz określić ich podstawowe właściwości
IwM_1A_U08Absolwent potrafi zaplanować i zrealizować procesy wytwarzania wybranych materiałów i biomateriałów
Cel przedmiotuC-2Zdobycie przez studenta umiejętności otrzymywania ora charakterystyki wybranych nanomateriałów i biomateriałów dla zastosowań w medycynie.
Treści programoweT-L-5Charakterystyka fizykochemiczna otrzymanych nanomateriałów
T-L-4Kontrolowane uwalnianie kwasu foliowego z wykorzystaniem grafenu jako nanonośnika
T-L-1Otrzymywanie nanometrycznych struktur złota jako nośników leków w terapii celowanej i do terapii fotodynamicznej
T-L-3Otrzymywanie i funkcjonalizacja nanorurek węglowych cząsteczkami leków antynowotworowych i ich kontrolowane uwalnianie
T-A-1Przegląd najnowszej literatury związanej z nowoczesnymi materiałami do transportu leków
T-A-3Bionanomateriały wykorzystywane w medycynie
T-A-2Nowoczesna diagnostyka medyczna z wykorzystaniem nanomateriałów
T-L-2Synteza sferycznych nanostruktur krzemionkowych do transportu leków
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-5Ocena formująca: aktywność na zajęciach laboratoryjnych i ćwiczeniach
S-4Ocena formująca: ocena sprawozdań
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z laboratoriów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Sumaryczna ilość uzyskanych punktów procentowych (zaliczenie pisemne, ocena za sprawozdanie, aktywność na zajęciach) w granicach 51%-65%.
3,5
4,0
4,5
5,0