Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria w medycynie (S1)

Sylabus przedmiotu Zjawiska transportowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria w medycynie
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zjawiska transportowe
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Marek Gryta <Marek.Gryta@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 1,00,30zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,00,30zaliczenie
laboratoriaL3 15 1,00,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość biologii, matematyki i chemii z poziomu liceum

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z naturą zjawisk transportu masy i ciepła w aparaturze oraz w układach naturalnych
C-2Przedstawienie możliwości metod obliczeniowych do opisu transportu masy i ciepła
C-3Praktyczna demonstracja przebiegu wymiany masy i ciepła oraz zjawisk transportowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Bilans masowy – prawo zachowania masy2
T-A-2Bilans cieplny – prawo zachowania energii2
T-A-3Przepływ płynów2
T-A-4Transport masy w ośrodkach porowatych2
T-A-5Wymiana masy i ciepła3
T-A-6Zastosowanie modeli kompartmentowych3
T-A-7Zaliczenie1
15
laboratoria
T-L-1Mechanizmy wymiany ciepła5
T-L-2Wyznaczanie ciepła parowania i ciepła topnienia5
T-L-3Analiza transportu substancji niskocząsteczkowych przez błonę komórkową5
15
wykłady
T-W-1Prawa ruchu ośrodków ciągłych2
T-W-2Bilanse masy, pędu i energii2
T-W-3Ruch masy w układach ożywionych1
T-W-4Dyfuzyjny transport masy2
T-W-5Transport masy w ośrodkach porowatych2
T-W-6Zjawiska transportu masy z uwzględnieniem interakcji biochemicznych1
T-W-7Transport w organach i organizmie2
T-W-8Modele kompartmentowe2
T-W-9Zaliczenie1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przyswojenie tematyki wykładów, praca z literaturą7
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia3
25
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Zapoznanie się z tematyką laboratorium9
A-L-3konsultacje1
25
wykłady
A-W-1udział w zajęciach15
A-W-2zapoznanie się z literaturą przedmiotu6
A-W-3przygotowanie do kolokwium3
A-W-4konsultacje2
26

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład
M-2ćwiczenia audytoryjne
M-3laboratoria

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne - test wyboru
S-2Ocena formująca: zaliczenie pisemne - pytania opisowe i zadania obliczeniowe
S-3Ocena formująca: sprawdzian wejściowy z tematu laboratorium oraz sprawozdanie z wykonanych badań

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IwM_1A_C05_W01
Absolwent definiuje w zaawansowanym stopniu wybrane zagadnienia z zakresu analizy matematycznej pozwalające na zrozumienie, opisanie i modelowanie zjawisk fizykochemicznych zachodzących w materiałach/biomateriałach i procesach technicznych
IwM_1A_W01C-1, C-2, C-3T-A-4, T-A-6, T-A-1, T-A-2, T-W-5, T-L-1, T-L-3, T-L-2, T-W-6, T-W-3, T-W-8, T-W-1, T-A-5, T-A-3, T-W-4, T-W-7, T-W-2M-1, M-3, M-2S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IwM_1A_C05_U01
Absolwent wykorzystuje poznany aparat matematyczny oraz poznane zasady i metody chemii do analizy danych doświadczalnych oraz opisu zjawisk transportowych
IwM_1A_U02, IwM_1A_U03C-3, C-2, C-1T-W-7, T-W-6, T-L-2, T-A-5, T-W-1, T-A-4, T-A-2, T-L-3, T-W-5, T-L-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-A-6, T-W-8, T-A-1, T-A-3M-2, M-1, M-3S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IwM_1A_C05_K01
Absolwent uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz potrafi zasięgnać opini expertów
IwM_1A_K02C-2, C-3T-A-1, T-L-1, T-L-3, T-A-6, T-L-2, T-A-4, T-A-5, T-A-2, T-A-3M-2, M-3S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IwM_1A_C05_W01
Absolwent definiuje w zaawansowanym stopniu wybrane zagadnienia z zakresu analizy matematycznej pozwalające na zrozumienie, opisanie i modelowanie zjawisk fizykochemicznych zachodzących w materiałach/biomateriałach i procesach technicznych
2,0
3,0Student zna podstawy i zasady transportu masy i energii i opis zjawisk transportowych. W realizowanych formach zaliczeń uzyskal przynajmniej 50% punktów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IwM_1A_C05_U01
Absolwent wykorzystuje poznany aparat matematyczny oraz poznane zasady i metody chemii do analizy danych doświadczalnych oraz opisu zjawisk transportowych
2,0
3,0Student potrawfi przedstawić podstawy zjawisk transportowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IwM_1A_C05_K01
Absolwent uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz potrafi zasięgnać opini expertów
2,0
3,0Student potrafi praktycznie wykorzystać wiedzę z przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Stanisław Bielawski, Podstawowe modele komparmentowe farmakokinetyki, Instytut Biocybernetyki i Inżynierii Biomedycznej, Warszawa, 1982
  2. Jadwiga Skupińska, Podstawy bilansowania procesów technologicznych, https://depot.ceon.pl/handle/123456789/11758, Repozytorium, 2011, Wydanie z otwartym dostępem
  3. Zbigniew Jan Grzywna, Dyfuzyjny transport masy w membranach heterogenicznych regularnych, Dział Wydawnictw Politechniki Śląskiej, Gliwice, 1984

Literatura dodatkowa

  1. Grigorij Abramowicz Aksielrud, Mark Awramowicz Altszuler, Ruch masy w ciałach porowatych, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1987
  2. red. Max Bender, Interfacial phenomena in biological systems, Marcel Dekker, New York, 1991

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Bilans masowy – prawo zachowania masy2
T-A-2Bilans cieplny – prawo zachowania energii2
T-A-3Przepływ płynów2
T-A-4Transport masy w ośrodkach porowatych2
T-A-5Wymiana masy i ciepła3
T-A-6Zastosowanie modeli kompartmentowych3
T-A-7Zaliczenie1
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Mechanizmy wymiany ciepła5
T-L-2Wyznaczanie ciepła parowania i ciepła topnienia5
T-L-3Analiza transportu substancji niskocząsteczkowych przez błonę komórkową5
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Prawa ruchu ośrodków ciągłych2
T-W-2Bilanse masy, pędu i energii2
T-W-3Ruch masy w układach ożywionych1
T-W-4Dyfuzyjny transport masy2
T-W-5Transport masy w ośrodkach porowatych2
T-W-6Zjawiska transportu masy z uwzględnieniem interakcji biochemicznych1
T-W-7Transport w organach i organizmie2
T-W-8Modele kompartmentowe2
T-W-9Zaliczenie1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przyswojenie tematyki wykładów, praca z literaturą7
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia3
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Zapoznanie się z tematyką laboratorium9
A-L-3konsultacje1
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1udział w zajęciach15
A-W-2zapoznanie się z literaturą przedmiotu6
A-W-3przygotowanie do kolokwium3
A-W-4konsultacje2
26
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIwM_1A_C05_W01Absolwent definiuje w zaawansowanym stopniu wybrane zagadnienia z zakresu analizy matematycznej pozwalające na zrozumienie, opisanie i modelowanie zjawisk fizykochemicznych zachodzących w materiałach/biomateriałach i procesach technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIwM_1A_W01Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane zagadnienia z zakresu analizy matematycznej oraz zagadnienia z zakresu: elementów logiki, elementów algebry i algebry liniowej, statystyki matematycznej pozwalające na zrozumienie, opisanie i modelowanie zjawisk fizykochemicznych zachodzących w materiałach/biomateriałach i procesach technicznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z naturą zjawisk transportu masy i ciepła w aparaturze oraz w układach naturalnych
C-2Przedstawienie możliwości metod obliczeniowych do opisu transportu masy i ciepła
C-3Praktyczna demonstracja przebiegu wymiany masy i ciepła oraz zjawisk transportowych
Treści programoweT-A-4Transport masy w ośrodkach porowatych
T-A-6Zastosowanie modeli kompartmentowych
T-A-1Bilans masowy – prawo zachowania masy
T-A-2Bilans cieplny – prawo zachowania energii
T-W-5Transport masy w ośrodkach porowatych
T-L-1Mechanizmy wymiany ciepła
T-L-3Analiza transportu substancji niskocząsteczkowych przez błonę komórkową
T-L-2Wyznaczanie ciepła parowania i ciepła topnienia
T-W-6Zjawiska transportu masy z uwzględnieniem interakcji biochemicznych
T-W-3Ruch masy w układach ożywionych
T-W-8Modele kompartmentowe
T-W-1Prawa ruchu ośrodków ciągłych
T-A-5Wymiana masy i ciepła
T-A-3Przepływ płynów
T-W-4Dyfuzyjny transport masy
T-W-7Transport w organach i organizmie
T-W-2Bilanse masy, pędu i energii
Metody nauczaniaM-1wykład
M-3laboratoria
M-2ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenie pisemne - pytania opisowe i zadania obliczeniowe
S-3Ocena formująca: sprawdzian wejściowy z tematu laboratorium oraz sprawozdanie z wykonanych badań
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne - test wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawy i zasady transportu masy i energii i opis zjawisk transportowych. W realizowanych formach zaliczeń uzyskal przynajmniej 50% punktów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIwM_1A_C05_U01Absolwent wykorzystuje poznany aparat matematyczny oraz poznane zasady i metody chemii do analizy danych doświadczalnych oraz opisu zjawisk transportowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIwM_1A_U02Absolwent potrafi wykorzystać poznany aparat matematyczny do opisu i analizy danych doświadczalnych, podstawowych zagadnień inżynierskich i technicznych
IwM_1A_U03Absolwent potrafi wykorzystać poznane zasady i metody chemii oraz fizyki w planowaniu, przeprowadzeniu i opisywaniu eksperymentów, potrafi interpretować i opracowywać uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-3Praktyczna demonstracja przebiegu wymiany masy i ciepła oraz zjawisk transportowych
C-2Przedstawienie możliwości metod obliczeniowych do opisu transportu masy i ciepła
C-1Zapoznanie studentów z naturą zjawisk transportu masy i ciepła w aparaturze oraz w układach naturalnych
Treści programoweT-W-7Transport w organach i organizmie
T-W-6Zjawiska transportu masy z uwzględnieniem interakcji biochemicznych
T-L-2Wyznaczanie ciepła parowania i ciepła topnienia
T-A-5Wymiana masy i ciepła
T-W-1Prawa ruchu ośrodków ciągłych
T-A-4Transport masy w ośrodkach porowatych
T-A-2Bilans cieplny – prawo zachowania energii
T-L-3Analiza transportu substancji niskocząsteczkowych przez błonę komórkową
T-W-5Transport masy w ośrodkach porowatych
T-L-1Mechanizmy wymiany ciepła
T-W-3Ruch masy w układach ożywionych
T-W-2Bilanse masy, pędu i energii
T-W-4Dyfuzyjny transport masy
T-A-6Zastosowanie modeli kompartmentowych
T-W-8Modele kompartmentowe
T-A-1Bilans masowy – prawo zachowania masy
T-A-3Przepływ płynów
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia audytoryjne
M-1wykład
M-3laboratoria
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne - test wyboru
S-3Ocena formująca: sprawdzian wejściowy z tematu laboratorium oraz sprawozdanie z wykonanych badań
S-2Ocena formująca: zaliczenie pisemne - pytania opisowe i zadania obliczeniowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrawfi przedstawić podstawy zjawisk transportowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIwM_1A_C05_K01Absolwent uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz potrafi zasięgnać opini expertów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIwM_1A_K02Absolwent uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz potrafi zasięgać opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie możliwości metod obliczeniowych do opisu transportu masy i ciepła
C-3Praktyczna demonstracja przebiegu wymiany masy i ciepła oraz zjawisk transportowych
Treści programoweT-A-1Bilans masowy – prawo zachowania masy
T-L-1Mechanizmy wymiany ciepła
T-L-3Analiza transportu substancji niskocząsteczkowych przez błonę komórkową
T-A-6Zastosowanie modeli kompartmentowych
T-L-2Wyznaczanie ciepła parowania i ciepła topnienia
T-A-4Transport masy w ośrodkach porowatych
T-A-5Wymiana masy i ciepła
T-A-2Bilans cieplny – prawo zachowania energii
T-A-3Przepływ płynów
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia audytoryjne
M-3laboratoria
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: sprawdzian wejściowy z tematu laboratorium oraz sprawozdanie z wykonanych badań
S-2Ocena formująca: zaliczenie pisemne - pytania opisowe i zadania obliczeniowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi praktycznie wykorzystać wiedzę z przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0