Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria w medycynie (S1)

Sylabus przedmiotu Zarządzanie jakością w medycynie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria w medycynie
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie jakością w medycynie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Materiałów Katalitycznych i Sorpcyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Tryba <Beata.Tryba@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza podstawowa ze statystyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z istniejącymi systemami zarządzania jakością
C-2Zapoznanie studentów z metodami poprawy jakości
C-3Zapoznanie studentów z zasadami dobrych praktyk laboratoryjnych
C-4Przedstawienie korzyści płynących z wprowadzenia systemu zarządzania jakością w firmach medycznych i instytucjach zdrowia publicznego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Wstęp do zarządzania jakością1
T-W-2Podstawy systemu zarządzania jakością – zasady Deminga i TQM2
T-W-3Zarządzanie Jakością wg systemu ISO 9001:20152
T-W-4Metody i narzędzia poprawy jakości3
T-W-5Koszty jakości2
T-W-6Zasady dobrych praktyk w laboratorium2
T-W-7Certyfikacja wyrobów medycznych2
T-W-8Pisemne zaliczenie1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Konsultacje z wykładowcą2
A-W-3Zbieranie materiałów do treści wykładowych3
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia5
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena posumowująca - pisemne zaliczenie

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IwM_1A_A07_W08
Opisuje systemy zarządzania jakością i rozumie ich znaczenie w poprawie jakości funkcjonowania podmiotów leczniczych
IwM_1A_W08C-4, C-2, C-1T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-W-3M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IwM_1A_A07_U01
Wskazuje korzyści płynące z wprowadzenia systemu zarządzania jakością w firmie, dostrzega aspekty jakościowe, ekonomiczne, a także środowiskowe i społeczne
IwM_1A_U06C-3, C-4T-W-7, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-5M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IwM_1A_A07_W08
Opisuje systemy zarządzania jakością i rozumie ich znaczenie w poprawie jakości funkcjonowania podmiotów leczniczych
2,0
3,0Zaliczenie testu z wynikiem co najmniej 50% poprawnych odpowiedzi
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IwM_1A_A07_U01
Wskazuje korzyści płynące z wprowadzenia systemu zarządzania jakością w firmie, dostrzega aspekty jakościowe, ekonomiczne, a także środowiskowe i społeczne
2,0
3,0Zaliczenie testu z wynikiem co najmniej 50% poprawnych odpowiedzi
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Adam Hamrol, Zarządzanie i inżynieria jakości, PWN, Warszawa, 2021, 1
  2. Andrzej Jacek Blikle, Doktryna Jakosci, One press, Warszawa, 2021, 2
  3. Marek Bugdol, System zarządzania jakością według normy ISO 9001:2015, One Press, 2018, 1
  4. Monika Dobska, Paweł Dobski, Systemy zarządzania jakością w podmiotach leczniczych, Wolters Kluwer, 2016

Literatura dodatkowa

  1. Sławomir Wawak, Zarządzanie jakością. Teoria i praktyka., One press, 2005, 2

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wstęp do zarządzania jakością1
T-W-2Podstawy systemu zarządzania jakością – zasady Deminga i TQM2
T-W-3Zarządzanie Jakością wg systemu ISO 9001:20152
T-W-4Metody i narzędzia poprawy jakości3
T-W-5Koszty jakości2
T-W-6Zasady dobrych praktyk w laboratorium2
T-W-7Certyfikacja wyrobów medycznych2
T-W-8Pisemne zaliczenie1
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Konsultacje z wykładowcą2
A-W-3Zbieranie materiałów do treści wykładowych3
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIwM_1A_A07_W08Opisuje systemy zarządzania jakością i rozumie ich znaczenie w poprawie jakości funkcjonowania podmiotów leczniczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIwM_1A_W08Absolwent zna i rozumie podstawowe pojęcia związaną z zarządzaniem jakością i certyfikacją wyrobów medycznych
Cel przedmiotuC-4Przedstawienie korzyści płynących z wprowadzenia systemu zarządzania jakością w firmach medycznych i instytucjach zdrowia publicznego
C-2Zapoznanie studentów z metodami poprawy jakości
C-1Zapoznanie studentów z istniejącymi systemami zarządzania jakością
Treści programoweT-W-1Wstęp do zarządzania jakością
T-W-5Koszty jakości
T-W-4Metody i narzędzia poprawy jakości
T-W-2Podstawy systemu zarządzania jakością – zasady Deminga i TQM
T-W-3Zarządzanie Jakością wg systemu ISO 9001:2015
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena posumowująca - pisemne zaliczenie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zaliczenie testu z wynikiem co najmniej 50% poprawnych odpowiedzi
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIwM_1A_A07_U01Wskazuje korzyści płynące z wprowadzenia systemu zarządzania jakością w firmie, dostrzega aspekty jakościowe, ekonomiczne, a także środowiskowe i społeczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIwM_1A_U06Absolwent potrafi dostrzegać aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym aspekty środowiskowe, ekonomiczne i etyczne wprowadzania konkretnych rozwiązań technicznych oraz zna zasady bezpieczeństwa i higieny pracy
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z zasadami dobrych praktyk laboratoryjnych
C-4Przedstawienie korzyści płynących z wprowadzenia systemu zarządzania jakością w firmach medycznych i instytucjach zdrowia publicznego
Treści programoweT-W-7Certyfikacja wyrobów medycznych
T-W-2Podstawy systemu zarządzania jakością – zasady Deminga i TQM
T-W-3Zarządzanie Jakością wg systemu ISO 9001:2015
T-W-6Zasady dobrych praktyk w laboratorium
T-W-5Koszty jakości
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena posumowująca - pisemne zaliczenie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zaliczenie testu z wynikiem co najmniej 50% poprawnych odpowiedzi
3,5
4,0
4,5
5,0