Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria w medycynie (S1)
Sylabus przedmiotu Mechanika biopłynów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria w medycynie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Mechanika biopłynów | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Rafał Rakoczy <Rafal.Rakoczy@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy materiałoznawstwa, chemii organicznej i nieorganicznej oraz fizyki |
W-2 | Równania różniczkowe i całkowe. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uzyskanie wiedzy, umiejetności i kompetencji w zakresie przewidywania, obserwacji i charakteryzacji zjawisk związanych z płynami |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Podstawowe przeliczenia/obliczenia w zakresie właściwości płynów i biopłynów. | 5 |
T-A-2 | Obliczenia z zakresu ruchu płynów. | 9 |
T-A-3 | Zaliczenie. | 1 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Charakterystyka reologiczna wybranych cieczy (w odniesieniu do ich podstawowych właściwości fizyko-chemicznych). | 10 |
T-L-2 | Charakterystyka reologiczna wybranych cieczy (w odniesieniu do warunków zewnętrznych). | 10 |
T-L-3 | Oznaczenie liczby Reynoldsa. | 9 |
T-L-4 | Zaliczenie. | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zasady mechaniki płynów i biopłynów (rys historyczny; definiowanie wymiarów i jednostek; analiza wymiarowa w równaniach inżynierskich; podstawowe zależności). | 2 |
T-W-2 | Stystem makrokrążenia (charakterystyka układu krążenia krwi; definicja bifurkacji i rozgałęzień naczyniowych; naczynia zakrzywione; formułowanie i wyjaśnienie właściwości mechanicznych i sprężystych naczyń; zwężenia i blokady w naczyniach). | 4 |
T-W-3 | System mikorkrążenia (charakterystyka przepływu w tętnicach; kapilary i ich kategoryzacja; efekt Fahraeusa i Fahraeusa-Lindqvista; transport masy – prawo Ficka; równanie Stokesa-Ensteina; definicja ośrodka porowatego; opis zjawisk w ośrodkach porowatych; prawo Darcy’ego, równanie Brinkmana). | 4 |
T-W-4 | Dynamika biopłynów. | 3 |
T-W-5 | Techniki pomiaru biopłynów w czasie rzeczywistym. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie się studenta do zajęć | 3 |
A-A-3 | Konsultacje | 2 |
20 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie się do zajęć. | 3 |
A-L-3 | konsultacje | 2 |
35 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Konsultacje | 3 |
A-W-3 | Egzamin | 2 |
20 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia przedmiotowe |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena ciągła |
S-2 | Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne |
S-4 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IwM_1A_B17_W01 Wymienia rodzaje zjawisk związanych z płynami i sposoby ich kształtowania i charakteryzacji | IwM_1A_W01, IwM_1A_W02, IwM_1A_W03 | — | — | C-1 | T-W-2, T-L-2, T-W-5, T-A-1, T-W-1, T-W-4, T-L-1, T-W-3, T-A-2, T-L-3 | M-3, M-1, M-2 | S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IwM_1A_B17_U01 Ientyfikuje, opisuje i kształtuje zjawiska związane z płynami | IwM_1A_U02, IwM_1A_U03, IwM_1A_U07 | — | — | C-1 | T-L-2, T-A-2, T-L-3, T-A-1, T-L-1 | M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IwM_1A_B17_K01 Student wykazuje świadomość konieczności poszerzania swojej wiedzy i umiejetności w zakresie zjawisk dot. płynów i jest świadomy znaczenia tych zjawisk w medycynie | IwM_1A_K02 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-2, T-L-1, T-W-1, T-A-2, T-W-5, T-L-2, T-A-1, T-W-3, T-L-3 | M-2, M-3, M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IwM_1A_B17_W01 Wymienia rodzaje zjawisk związanych z płynami i sposoby ich kształtowania i charakteryzacji | 2,0 | |
3,0 | Uzyskanie z egzaminu wyniku w zakresie 55-60% | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IwM_1A_B17_U01 Ientyfikuje, opisuje i kształtuje zjawiska związane z płynami | 2,0 | |
3,0 | Uzyskanie z zaliczenia wyniku w zakresie 55-60% | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IwM_1A_B17_K01 Student wykazuje świadomość konieczności poszerzania swojej wiedzy i umiejetności w zakresie zjawisk dot. płynów i jest świadomy znaczenia tych zjawisk w medycynie | 2,0 | |
3,0 | Posiadanie kompetencji odnośnie ważkości jednego zjawiska związanego z przepływem płynów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Zarzycki R., Prywer J., Mechanika płynów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2020, ISBN 978-83-01-21159-2
- Rożeń A., Zbiór zadań z podstaw mechaniki płynów, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2018, ISBN 978-83-7814-749-7
- Ciałkowski M., Mechanika płynów, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2015, ISBN 978-83-7775-365-1
- Spurk J.H., Fluid Mechanics, Springer Nature Switzerland, Cham, 2020, ISBN 978-3-030-30258-0
- Wilkes J.O., Fluid Mechanics for Chemical Engineers: with Microfluidics, CFD, and COMSOL Multiphysics, Prentice-Hall, Boston, 2018, ISBN 978-0-13-471282-6