Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty uczenia się | IwM_1A_C03_W01 | Definiuje metody analityczne (analiza jakościowa i ilościowa), sposoby przygotowania próbek i właściwy dobór metody analitycznej, określa źródła potencjalnych błędów i możliwość ich eliminacji lub minimalizowania |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | IwM_1A_W02 | Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane zagadnienia z chemii ogólnej, bionieorganicznej, organicznej, bioorganicznej, fizycznej, medycznej i chemii leków oraz fizyki/biofizyki |
---|
IwM_1A_W03 | Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane zagadnienia dotyczące materiałów i biomateriałów: budowa, synteza, przetwarzania, analiza struktury i właściwości |
Cel przedmiotu | C-3 | Umiejętność doboru najbardziej korzystnej metody analitycznej, możliwości zastosowania podstawowych technik instrumentalnych w analityce oraz umiejętności precyzyjnego wykonywnia analiz z wykorzystaniem różnych metod, przeprowadzenia obliczeń stechiometrycznych i oceny uzyskanych wyników. |
---|
C-1 | Zapoznanie z teoretycznymi i praktycznymi aspektami metod analitycznych obejmującymi m.in. prawidłowe pobieranie i przygotowanie próbek do badań, ich zabezpieczanie i przechowywanie. |
Treści programowe | T-W-6 | Metody chromatograficzne w analityce medycznej-znaczenie i zastosowanie. Podstawowe pojęcia i definicje. |
---|
T-W-5 | Metody instrumentalne w analityce medycznej. Znaczenie metod instrumentalnych w analityce. Metody spektroskopowe stosowane w analityce ze szczególnym uwzględnieniem badań toksykologicznych (zatrucia metalami, lekami, środkami psychoaktywny). |
T-W-2 | Miareczkowe metody analizy ilościowej w badaniach środków leczniczych i płynów ustrojowych. Krzywe miareczkowania. Wskaźniki. Alkacymetryczne metody analizy. |
T-W-7 | Metody elektroanalityczne w analityce ze szczególnym uwzględnieniem potencjometrii (elektrody enzymatyczne). |
T-W-1 | Chemia analityczna a analityka medyczna. Klasyfikacja metod analitycznych (analiza jakościowa, ilościowa, metody klasyczne a metody instrumentalnej) . Rodzaje próbek i sposoby ich pobierania. Właściwy dobór metody analitycznej. Metody absolutne a metody względne. Rodzaje błędów i ich ocena. |
T-W-4 | Analiza redoksometryczna i strąceniowa. Wpływ środowiska na przebieg reakcji redoks. Zastosowanie redoksometrii w analityce (oznaczanie zawartości witaminy C, oznaczanie aktywnych składników preparatów do dezynfekcji). |
T-W-3 | Analiza kompleksometryczna. Tworzenie związków kompleksowych. Zastosowanie EDTA jako podstawowego kompleksonu w oznaczaniu substancji czynnych. |
T-L-8 | Kompleksometryczne oznaczenie zawartości wapnia w wapnie musującym. Kompleksometryczne oznaczanie siarczanów w substancjach bioaktywnych (neomycyna). |
T-L-5 | Oznaczanie chlorków w soli fizjologicznej |
T-L-2 | Alkacymetria i alkalimetria. Sporządzanie roztworów mianowanych. Oznaczanie zawartości substancji aktywnych w niesteroidowych lekach przeciwbólowych (ibuprofen, aspiryna) |
T-L-6 | Redoksometryczne oznaczanie zawartości kwasu askorbinowego (witaminy C) i składników aktywnych w preparatach dezynfekcyjnych |
T-L-3 | Alkalimetryczne i konduktometryczne oznaczanie zawartości kwasu chlorowodorowego o stężeniach zbliżonych do stężeń soków żołądkowych. |
Metody nauczania | M-1 | Wykład informacyjny |
---|
M-2 | Dyskusja dydaktyczna |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposób oceny | S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu pisemnego (wykład) |
---|
S-4 | Ocena formująca: Ocena z kolokwium w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | |
3,0 | Student potrafi poprawnie zaproponować dobór właściwej metody analitycznej, sposobu przygotowania próbki, możliwości i ograniczeń danej metody analitycznej oraz błędów które można popełnić w trakcie jej wykorzystania a także drogi ich eliminacji. |
3,5 | |
4,0 | |
4,5 | |
5,0 | |