Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria w medycynie (S1)

Sylabus przedmiotu Wybrane metody w analityce medycznej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria w medycynie
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wybrane metody w analityce medycznej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Chemii Nieorganicznej i Analitycznej
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Rozwadowski <Zbigniew.Rozwadowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 1,50,50egzamin
laboratoriaL3 30 1,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1brak

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z teoretycznymi i praktycznymi aspektami metod analitycznych obejmującymi m.in. prawidłowe pobieranie i przygotowanie próbek do badań, ich zabezpieczanie i przechowywanie.
C-2Nauczenie prawidłowego podejścia do problemów analitycznych oraz zasad pracy i rygorów jakie muszą być przestrzegane w laboratorium analitycznym
C-3Umiejętność doboru najbardziej korzystnej metody analitycznej, możliwości zastosowania podstawowych technik instrumentalnych w analityce oraz umiejętności precyzyjnego wykonywnia analiz z wykorzystaniem różnych metod, przeprowadzenia obliczeń stechiometrycznych i oceny uzyskanych wyników.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Program zajęć, sprzęt laboratoryjny stosowany w chemii analitycznej, zasady BHP, nauka pipetowania. Wyznaczanie współmierności kolby i pipety.2
T-L-2Alkacymetria i alkalimetria. Sporządzanie roztworów mianowanych. Oznaczanie zawartości substancji aktywnych w niesteroidowych lekach przeciwbólowych (ibuprofen, aspiryna)6
T-L-3Alkalimetryczne i konduktometryczne oznaczanie zawartości kwasu chlorowodorowego o stężeniach zbliżonych do stężeń soków żołądkowych.2
T-L-4Zaliczenie kolokwium z alkacymetrii1
T-L-5Oznaczanie chlorków w soli fizjologicznej1
T-L-6Redoksometryczne oznaczanie zawartości kwasu askorbinowego (witaminy C) i składników aktywnych w preparatach dezynfekcyjnych8
T-L-7Kolokwium zaliczeniowe z redoksometrii1
T-L-8Kompleksometryczne oznaczenie zawartości wapnia w wapnie musującym. Kompleksometryczne oznaczanie siarczanów w substancjach bioaktywnych (neomycyna).8
T-L-9Kolokwium zaliczeniowe z kompleksometrii1
30
wykłady
T-W-1Chemia analityczna a analityka medyczna. Klasyfikacja metod analitycznych (analiza jakościowa, ilościowa, metody klasyczne a metody instrumentalnej) . Rodzaje próbek i sposoby ich pobierania. Właściwy dobór metody analitycznej. Metody absolutne a metody względne. Rodzaje błędów i ich ocena.5
T-W-2Miareczkowe metody analizy ilościowej w badaniach środków leczniczych i płynów ustrojowych. Krzywe miareczkowania. Wskaźniki. Alkacymetryczne metody analizy.1
T-W-3Analiza kompleksometryczna. Tworzenie związków kompleksowych. Zastosowanie EDTA jako podstawowego kompleksonu w oznaczaniu substancji czynnych.1
T-W-4Analiza redoksometryczna i strąceniowa. Wpływ środowiska na przebieg reakcji redoks. Zastosowanie redoksometrii w analityce (oznaczanie zawartości witaminy C, oznaczanie aktywnych składników preparatów do dezynfekcji).2
T-W-5Metody instrumentalne w analityce medycznej. Znaczenie metod instrumentalnych w analityce. Metody spektroskopowe stosowane w analityce ze szczególnym uwzględnieniem badań toksykologicznych (zatrucia metalami, lekami, środkami psychoaktywny).3
T-W-6Metody chromatograficzne w analityce medycznej-znaczenie i zastosowanie. Podstawowe pojęcia i definicje.1
T-W-7Metody elektroanalityczne w analityce ze szczególnym uwzględnieniem potencjometrii (elektrody enzymatyczne).2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do laboratoriów i opracowanie wyników8
38
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do egzaminu12
A-W-3Egzamin pisemny1
A-W-4Samodzielne studiowanie literatury10
38

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu pisemnego (wykład)
S-2Ocena formująca: Ocena z dokładności wykonania oznaczeń (laboratorium)
S-3Ocena podsumowująca: Ocena ze sprawozdań (laboratorium)
S-4Ocena formująca: Ocena z kolokwium w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IwM_1A_C03_W01
Definiuje metody analityczne (analiza jakościowa i ilościowa), sposoby przygotowania próbek i właściwy dobór metody analitycznej, określa źródła potencjalnych błędów i możliwość ich eliminacji lub minimalizowania
IwM_1A_W02, IwM_1A_W03C-3, C-1T-W-6, T-W-5, T-W-2, T-W-7, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-L-8, T-L-5, T-L-2, T-L-6, T-L-3M-1, M-2, M-3S-1, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IwM_1A_C03_U01
Dokonuje wyboru właściwej metody analitycznej, wykonania oznaczenia analitycznego, obliczeń i interpretacji otrzymanych wyników
IwM_1A_U03C-2, C-3T-L-8, T-L-5, T-L-1, T-L-6, T-L-3, T-L-2M-3S-2, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IwM_1A_C03_W01
Definiuje metody analityczne (analiza jakościowa i ilościowa), sposoby przygotowania próbek i właściwy dobór metody analitycznej, określa źródła potencjalnych błędów i możliwość ich eliminacji lub minimalizowania
2,0
3,0Student potrafi poprawnie zaproponować dobór właściwej metody analitycznej, sposobu przygotowania próbki, możliwości i ograniczeń danej metody analitycznej oraz błędów które można popełnić w trakcie jej wykorzystania a także drogi ich eliminacji.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IwM_1A_C03_U01
Dokonuje wyboru właściwej metody analitycznej, wykonania oznaczenia analitycznego, obliczeń i interpretacji otrzymanych wyników
2,0
3,0Student w podstawowym stopniu potrafi poprawnie wykonać analizę, przedstawić wyniki oznaczenia i przygotować sprawozdanie oraz zdefiniować możliwe błędy oznaczenia.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. J. Minczewski, Z. Marczenko, Chemia analityczna T.1 i T.2, PWN, Warszawa, 2012
  2. A. Cygański, Metody spektroskopowe w analizie chemicznej, WNT, Warszawa, 2014
  3. W.Szczepaniak, Metody instrumentalne w analizie chemicznej, PWN, Warszawa, 2010
  4. Z. Brzózka, Miniaturyzacja w analityce chemicznej, PWN, Warszawa, 2005
  5. A. Cygański, Metody elektroanalityczne, WNT, Warszwa, 1995

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Program zajęć, sprzęt laboratoryjny stosowany w chemii analitycznej, zasady BHP, nauka pipetowania. Wyznaczanie współmierności kolby i pipety.2
T-L-2Alkacymetria i alkalimetria. Sporządzanie roztworów mianowanych. Oznaczanie zawartości substancji aktywnych w niesteroidowych lekach przeciwbólowych (ibuprofen, aspiryna)6
T-L-3Alkalimetryczne i konduktometryczne oznaczanie zawartości kwasu chlorowodorowego o stężeniach zbliżonych do stężeń soków żołądkowych.2
T-L-4Zaliczenie kolokwium z alkacymetrii1
T-L-5Oznaczanie chlorków w soli fizjologicznej1
T-L-6Redoksometryczne oznaczanie zawartości kwasu askorbinowego (witaminy C) i składników aktywnych w preparatach dezynfekcyjnych8
T-L-7Kolokwium zaliczeniowe z redoksometrii1
T-L-8Kompleksometryczne oznaczenie zawartości wapnia w wapnie musującym. Kompleksometryczne oznaczanie siarczanów w substancjach bioaktywnych (neomycyna).8
T-L-9Kolokwium zaliczeniowe z kompleksometrii1
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Chemia analityczna a analityka medyczna. Klasyfikacja metod analitycznych (analiza jakościowa, ilościowa, metody klasyczne a metody instrumentalnej) . Rodzaje próbek i sposoby ich pobierania. Właściwy dobór metody analitycznej. Metody absolutne a metody względne. Rodzaje błędów i ich ocena.5
T-W-2Miareczkowe metody analizy ilościowej w badaniach środków leczniczych i płynów ustrojowych. Krzywe miareczkowania. Wskaźniki. Alkacymetryczne metody analizy.1
T-W-3Analiza kompleksometryczna. Tworzenie związków kompleksowych. Zastosowanie EDTA jako podstawowego kompleksonu w oznaczaniu substancji czynnych.1
T-W-4Analiza redoksometryczna i strąceniowa. Wpływ środowiska na przebieg reakcji redoks. Zastosowanie redoksometrii w analityce (oznaczanie zawartości witaminy C, oznaczanie aktywnych składników preparatów do dezynfekcji).2
T-W-5Metody instrumentalne w analityce medycznej. Znaczenie metod instrumentalnych w analityce. Metody spektroskopowe stosowane w analityce ze szczególnym uwzględnieniem badań toksykologicznych (zatrucia metalami, lekami, środkami psychoaktywny).3
T-W-6Metody chromatograficzne w analityce medycznej-znaczenie i zastosowanie. Podstawowe pojęcia i definicje.1
T-W-7Metody elektroanalityczne w analityce ze szczególnym uwzględnieniem potencjometrii (elektrody enzymatyczne).2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do laboratoriów i opracowanie wyników8
38
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do egzaminu12
A-W-3Egzamin pisemny1
A-W-4Samodzielne studiowanie literatury10
38
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIwM_1A_C03_W01Definiuje metody analityczne (analiza jakościowa i ilościowa), sposoby przygotowania próbek i właściwy dobór metody analitycznej, określa źródła potencjalnych błędów i możliwość ich eliminacji lub minimalizowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIwM_1A_W02Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane zagadnienia z chemii ogólnej, bionieorganicznej, organicznej, bioorganicznej, fizycznej, medycznej i chemii leków oraz fizyki/biofizyki
IwM_1A_W03Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane zagadnienia dotyczące materiałów i biomateriałów: budowa, synteza, przetwarzania, analiza struktury i właściwości
Cel przedmiotuC-3Umiejętność doboru najbardziej korzystnej metody analitycznej, możliwości zastosowania podstawowych technik instrumentalnych w analityce oraz umiejętności precyzyjnego wykonywnia analiz z wykorzystaniem różnych metod, przeprowadzenia obliczeń stechiometrycznych i oceny uzyskanych wyników.
C-1Zapoznanie z teoretycznymi i praktycznymi aspektami metod analitycznych obejmującymi m.in. prawidłowe pobieranie i przygotowanie próbek do badań, ich zabezpieczanie i przechowywanie.
Treści programoweT-W-6Metody chromatograficzne w analityce medycznej-znaczenie i zastosowanie. Podstawowe pojęcia i definicje.
T-W-5Metody instrumentalne w analityce medycznej. Znaczenie metod instrumentalnych w analityce. Metody spektroskopowe stosowane w analityce ze szczególnym uwzględnieniem badań toksykologicznych (zatrucia metalami, lekami, środkami psychoaktywny).
T-W-2Miareczkowe metody analizy ilościowej w badaniach środków leczniczych i płynów ustrojowych. Krzywe miareczkowania. Wskaźniki. Alkacymetryczne metody analizy.
T-W-7Metody elektroanalityczne w analityce ze szczególnym uwzględnieniem potencjometrii (elektrody enzymatyczne).
T-W-1Chemia analityczna a analityka medyczna. Klasyfikacja metod analitycznych (analiza jakościowa, ilościowa, metody klasyczne a metody instrumentalnej) . Rodzaje próbek i sposoby ich pobierania. Właściwy dobór metody analitycznej. Metody absolutne a metody względne. Rodzaje błędów i ich ocena.
T-W-4Analiza redoksometryczna i strąceniowa. Wpływ środowiska na przebieg reakcji redoks. Zastosowanie redoksometrii w analityce (oznaczanie zawartości witaminy C, oznaczanie aktywnych składników preparatów do dezynfekcji).
T-W-3Analiza kompleksometryczna. Tworzenie związków kompleksowych. Zastosowanie EDTA jako podstawowego kompleksonu w oznaczaniu substancji czynnych.
T-L-8Kompleksometryczne oznaczenie zawartości wapnia w wapnie musującym. Kompleksometryczne oznaczanie siarczanów w substancjach bioaktywnych (neomycyna).
T-L-5Oznaczanie chlorków w soli fizjologicznej
T-L-2Alkacymetria i alkalimetria. Sporządzanie roztworów mianowanych. Oznaczanie zawartości substancji aktywnych w niesteroidowych lekach przeciwbólowych (ibuprofen, aspiryna)
T-L-6Redoksometryczne oznaczanie zawartości kwasu askorbinowego (witaminy C) i składników aktywnych w preparatach dezynfekcyjnych
T-L-3Alkalimetryczne i konduktometryczne oznaczanie zawartości kwasu chlorowodorowego o stężeniach zbliżonych do stężeń soków żołądkowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu pisemnego (wykład)
S-4Ocena formująca: Ocena z kolokwium w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi poprawnie zaproponować dobór właściwej metody analitycznej, sposobu przygotowania próbki, możliwości i ograniczeń danej metody analitycznej oraz błędów które można popełnić w trakcie jej wykorzystania a także drogi ich eliminacji.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIwM_1A_C03_U01Dokonuje wyboru właściwej metody analitycznej, wykonania oznaczenia analitycznego, obliczeń i interpretacji otrzymanych wyników
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIwM_1A_U03Absolwent potrafi wykorzystać poznane zasady i metody chemii oraz fizyki w planowaniu, przeprowadzeniu i opisywaniu eksperymentów, potrafi interpretować i opracowywać uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-2Nauczenie prawidłowego podejścia do problemów analitycznych oraz zasad pracy i rygorów jakie muszą być przestrzegane w laboratorium analitycznym
C-3Umiejętność doboru najbardziej korzystnej metody analitycznej, możliwości zastosowania podstawowych technik instrumentalnych w analityce oraz umiejętności precyzyjnego wykonywnia analiz z wykorzystaniem różnych metod, przeprowadzenia obliczeń stechiometrycznych i oceny uzyskanych wyników.
Treści programoweT-L-8Kompleksometryczne oznaczenie zawartości wapnia w wapnie musującym. Kompleksometryczne oznaczanie siarczanów w substancjach bioaktywnych (neomycyna).
T-L-5Oznaczanie chlorków w soli fizjologicznej
T-L-1Program zajęć, sprzęt laboratoryjny stosowany w chemii analitycznej, zasady BHP, nauka pipetowania. Wyznaczanie współmierności kolby i pipety.
T-L-6Redoksometryczne oznaczanie zawartości kwasu askorbinowego (witaminy C) i składników aktywnych w preparatach dezynfekcyjnych
T-L-3Alkalimetryczne i konduktometryczne oznaczanie zawartości kwasu chlorowodorowego o stężeniach zbliżonych do stężeń soków żołądkowych.
T-L-2Alkacymetria i alkalimetria. Sporządzanie roztworów mianowanych. Oznaczanie zawartości substancji aktywnych w niesteroidowych lekach przeciwbólowych (ibuprofen, aspiryna)
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena z dokładności wykonania oznaczeń (laboratorium)
S-3Ocena podsumowująca: Ocena ze sprawozdań (laboratorium)
S-4Ocena formująca: Ocena z kolokwium w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w podstawowym stopniu potrafi poprawnie wykonać analizę, przedstawić wyniki oznaczenia i przygotować sprawozdanie oraz zdefiniować możliwe błędy oznaczenia.
3,5
4,0
4,5
5,0