Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria w medycynie (S1)

Sylabus przedmiotu Biologia dla inżynierów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria w medycynie
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biologia dla inżynierów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej
Nauczyciel odpowiedzialny Agata Markowska-Szczupak <Agata.Markowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1brak

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie możliwości i wybranych metod inżynieryjnych do sterowania układami biologicznymi.
C-2Rozbudzenie umiejętności dostrzegania i doceniania ewolucyjnych osiągnięć organizmów żywych w zakresie procesów biologicznych i efektywnego ich wykorzystania na potrzeby ludzi.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Organizmy modelowe.2
T-W-2Biologia nowotworów.4
T-W-3Właściwości kwasów nukleinowych, wykorzystanie kwasów nukleinowych w bioinformatyce3
T-W-4Inżynieria kwasów nukleinowych, inżynieria wektorów plazmidowych, wirusowych, bakteriofagowych, kosmidowych oraz sztuczne chromosomy.3
T-W-5Projektowanie modyfikowanych mRNA jako szczepionek oraz nośników białek terapeutycznych2
T-W-6Struktury komórkowe wykorzystywane jako systemy nośnikowe.3
T-W-7Terapie genowe jako metody leczenia chorób o podłożu genetycznym2
T-W-8Nowe formy życia – „sztuczne bakterie”2
T-W-9Inżynieria rozrodu (sposoby sortowania nasienia, planowanie płci, spermboty2
T-W-10Organizmy modyfikowane genetycznie (bakterie, rośliny i zwierzęta) w służbie medycyny4
T-W-11Zastosowania zasad inżynierii do kontroli zdrowia, komfortu i bezpieczeństwa ludzi.2
T-W-12Problemy etyczne i socjologiczne związane z biologią syntetyczną i biotechnologiami1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Praca studenta z wykorzystaniem literatury10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IwM_1A_B10_W01
Definiuje znaczenie modyfikacji organizmów żywych w celu poprawy zdrowia ludzi i zwierząt
IwM_1A_W13C-2, C-1T-W-2, T-W-6, T-W-4, T-W-7, T-W-1, T-W-5, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-3, T-W-8M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IwM_1A_B10_U01
Wskazuje zastosowanie podstawowych metod inżynierii genetycznej oraz wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji naukowej w języku polskim i angielskim
IwM_1A_U11C-1, C-2T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-11, T-W-10, T-W-12, T-W-8, T-W-7, T-W-6, T-W-9M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IwM_1A_B10_W01
Definiuje znaczenie modyfikacji organizmów żywych w celu poprawy zdrowia ludzi i zwierząt
2,0
3,0Zaliczenie pytań testowych w zakresie [45%, 51%]
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IwM_1A_B10_U01
Wskazuje zastosowanie podstawowych metod inżynierii genetycznej oraz wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji naukowej w języku polskim i angielskim
2,0
3,0Zaliczenie pytań testowych w zakresie [45%, 51%]
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Jóźwiak Jarosław, Podręcznik dla studentów uczelni medycznych, Edra Urban & Partner, 2020
  2. Ledakowicz Stanisław, Inżynieria biochemiczna, PWN, 2018
  3. Opracowanie zbiorowe, Podstawy biotechnologii, PWN, 2013

Literatura dodatkowa

  1. Piore Adam, Magia bioinżynierii. Ciało, geny i medycyna przyszłości, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2019
  2. Scientific Reports, Nature, Frontiers in Bioengineering and Biotechnology etc., Open Access Journal, 2021

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Organizmy modelowe.2
T-W-2Biologia nowotworów.4
T-W-3Właściwości kwasów nukleinowych, wykorzystanie kwasów nukleinowych w bioinformatyce3
T-W-4Inżynieria kwasów nukleinowych, inżynieria wektorów plazmidowych, wirusowych, bakteriofagowych, kosmidowych oraz sztuczne chromosomy.3
T-W-5Projektowanie modyfikowanych mRNA jako szczepionek oraz nośników białek terapeutycznych2
T-W-6Struktury komórkowe wykorzystywane jako systemy nośnikowe.3
T-W-7Terapie genowe jako metody leczenia chorób o podłożu genetycznym2
T-W-8Nowe formy życia – „sztuczne bakterie”2
T-W-9Inżynieria rozrodu (sposoby sortowania nasienia, planowanie płci, spermboty2
T-W-10Organizmy modyfikowane genetycznie (bakterie, rośliny i zwierzęta) w służbie medycyny4
T-W-11Zastosowania zasad inżynierii do kontroli zdrowia, komfortu i bezpieczeństwa ludzi.2
T-W-12Problemy etyczne i socjologiczne związane z biologią syntetyczną i biotechnologiami1
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Praca studenta z wykorzystaniem literatury10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIwM_1A_B10_W01Definiuje znaczenie modyfikacji organizmów żywych w celu poprawy zdrowia ludzi i zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIwM_1A_W13Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane zagadnienia z biologii, biologii molekularnej, mikrobiologii i biochemii
Cel przedmiotuC-2Rozbudzenie umiejętności dostrzegania i doceniania ewolucyjnych osiągnięć organizmów żywych w zakresie procesów biologicznych i efektywnego ich wykorzystania na potrzeby ludzi.
C-1Poznanie możliwości i wybranych metod inżynieryjnych do sterowania układami biologicznymi.
Treści programoweT-W-2Biologia nowotworów.
T-W-6Struktury komórkowe wykorzystywane jako systemy nośnikowe.
T-W-4Inżynieria kwasów nukleinowych, inżynieria wektorów plazmidowych, wirusowych, bakteriofagowych, kosmidowych oraz sztuczne chromosomy.
T-W-7Terapie genowe jako metody leczenia chorób o podłożu genetycznym
T-W-1Organizmy modelowe.
T-W-5Projektowanie modyfikowanych mRNA jako szczepionek oraz nośników białek terapeutycznych
T-W-9Inżynieria rozrodu (sposoby sortowania nasienia, planowanie płci, spermboty
T-W-10Organizmy modyfikowane genetycznie (bakterie, rośliny i zwierzęta) w służbie medycyny
T-W-11Zastosowania zasad inżynierii do kontroli zdrowia, komfortu i bezpieczeństwa ludzi.
T-W-12Problemy etyczne i socjologiczne związane z biologią syntetyczną i biotechnologiami
T-W-3Właściwości kwasów nukleinowych, wykorzystanie kwasów nukleinowych w bioinformatyce
T-W-8Nowe formy życia – „sztuczne bakterie”
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zaliczenie pytań testowych w zakresie [45%, 51%]
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIwM_1A_B10_U01Wskazuje zastosowanie podstawowych metod inżynierii genetycznej oraz wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji naukowej w języku polskim i angielskim
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIwM_1A_U11Absolwent potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie
Cel przedmiotuC-1Poznanie możliwości i wybranych metod inżynieryjnych do sterowania układami biologicznymi.
C-2Rozbudzenie umiejętności dostrzegania i doceniania ewolucyjnych osiągnięć organizmów żywych w zakresie procesów biologicznych i efektywnego ich wykorzystania na potrzeby ludzi.
Treści programoweT-W-5Projektowanie modyfikowanych mRNA jako szczepionek oraz nośników białek terapeutycznych
T-W-3Właściwości kwasów nukleinowych, wykorzystanie kwasów nukleinowych w bioinformatyce
T-W-4Inżynieria kwasów nukleinowych, inżynieria wektorów plazmidowych, wirusowych, bakteriofagowych, kosmidowych oraz sztuczne chromosomy.
T-W-11Zastosowania zasad inżynierii do kontroli zdrowia, komfortu i bezpieczeństwa ludzi.
T-W-10Organizmy modyfikowane genetycznie (bakterie, rośliny i zwierzęta) w służbie medycyny
T-W-12Problemy etyczne i socjologiczne związane z biologią syntetyczną i biotechnologiami
T-W-8Nowe formy życia – „sztuczne bakterie”
T-W-7Terapie genowe jako metody leczenia chorób o podłożu genetycznym
T-W-6Struktury komórkowe wykorzystywane jako systemy nośnikowe.
T-W-9Inżynieria rozrodu (sposoby sortowania nasienia, planowanie płci, spermboty
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zaliczenie pytań testowych w zakresie [45%, 51%]
3,5
4,0
4,5
5,0