Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria w medycynie (S1)

Sylabus przedmiotu Etyka inżynierska w farmacji:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria w medycynie
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Etyka inżynierska w farmacji
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Fizykochemii Nanomateriałów
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Zielinska <Beata.Zielinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 10 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 45 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1brak

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z etycznymi aspektami pracy inżyniera oraz ukształtowanie świadomości postaw etycznych obowiązujących w zawodzie inżyniera w tym etyki inżynierskiej w farmacji

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Wstęp do etyki (pojęcie etyki, działy etyki, norma moralna, ocena moralna, kryterium oceny moralnej, pojęcie wartości, pojęcie sumienia, zarys wybranych systemów i kierunków etycznych itp.)8
T-W-2Zawodowe kodeksy etyczne (geneza i główne przykłady zawodowych kodeksów etycznych; rola kodeksów etycznych w regulowaniu praktyk zawodowych, etyka zwodu inżyniera, kodeksy etyczne producentów leków, kodeksy etyczne farmaceuty itp.)10
T-W-3Etyczne aspekty badań naukowych w tym badań naukowych prowadzonych w obszarze farmacji (nowe technologie, komercjalizacja badań, wybór kierunków badawczych, itp.)10
T-W-4Wybrane zagadnienia z etyki inżynierskiej w farmacji - prezentacja przygotowana i zaprezentowana przez studentów/dyskusja w grupie15
T-W-5Zaliczenie2
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach45
A-W-2konsultacje2
A-W-3przygotowanie prezentacji5
A-W-4przygotowanie do zaliczenia15
A-W-5zapoznanie się z literaturą5
A-W-6przygotowanie do przedstawienia prezentacji3
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład wspomagany prezentacją multimedialną
M-2przygotowanie prezentacji i jej przedstawienie przez studenta, dyskusja w grupie

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena prezentacji w tym jej przedstawienia przez studenta, dyskusja
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-3Ocena formująca: udział w dyskusji

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IwM_1A_A03b_W01
definiuje problemy natury etycznej występujące w zawodzie inżyniera również w zakresie etyki inżynierskiej w farmacji
IwM_1A_W09C-1T-W-3, T-W-2, T-W-1M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IwM_1A_A03b_K01
ma świadomość ważności przestrzegania norm etycznych w zawodzie inżyniera
IwM_1A_K04C-1T-W-4M-2S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IwM_1A_A03b_W01
definiuje problemy natury etycznej występujące w zawodzie inżyniera również w zakresie etyki inżynierskiej w farmacji
2,0
3,0Na zaliczeniu pisemnym uzyskał od 50 do 60 punktów procentowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IwM_1A_A03b_K01
ma świadomość ważności przestrzegania norm etycznych w zawodzie inżyniera
2,0
3,0Student przygotował prezentację na dany temat oraz przedstawił ją korzystając z dodatkowych materiałów oraz nie potrafił poprowadzić dyskusji w grupie
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura dodatkowa

  1. Bożena Płonka-Syroka, PROBLEMY ETYCZNE W FARMACJI, Uniwersytet Medyczny im. Piastów Śląskich we Wrocławiu, Wrocław, 2020, dostępne on-line
  2. Piotr Wajszczyk, Etyka zawodu inżyniera w świetle wybranych kodeksów i w nauczaniu, 2011, opracowanie dostępne on-line

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wstęp do etyki (pojęcie etyki, działy etyki, norma moralna, ocena moralna, kryterium oceny moralnej, pojęcie wartości, pojęcie sumienia, zarys wybranych systemów i kierunków etycznych itp.)8
T-W-2Zawodowe kodeksy etyczne (geneza i główne przykłady zawodowych kodeksów etycznych; rola kodeksów etycznych w regulowaniu praktyk zawodowych, etyka zwodu inżyniera, kodeksy etyczne producentów leków, kodeksy etyczne farmaceuty itp.)10
T-W-3Etyczne aspekty badań naukowych w tym badań naukowych prowadzonych w obszarze farmacji (nowe technologie, komercjalizacja badań, wybór kierunków badawczych, itp.)10
T-W-4Wybrane zagadnienia z etyki inżynierskiej w farmacji - prezentacja przygotowana i zaprezentowana przez studentów/dyskusja w grupie15
T-W-5Zaliczenie2
45

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach45
A-W-2konsultacje2
A-W-3przygotowanie prezentacji5
A-W-4przygotowanie do zaliczenia15
A-W-5zapoznanie się z literaturą5
A-W-6przygotowanie do przedstawienia prezentacji3
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIwM_1A_A03b_W01definiuje problemy natury etycznej występujące w zawodzie inżyniera również w zakresie etyki inżynierskiej w farmacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIwM_1A_W09Absolwent zna i rozumie podstawowe problemy współczesnej cywilizacji oraz ekonomiczne, prawne i inne uwarunkowania różnych rodzajów działań zawodowych związanych z inżynierią w medycynie, w tym podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz informacji naukowej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z etycznymi aspektami pracy inżyniera oraz ukształtowanie świadomości postaw etycznych obowiązujących w zawodzie inżyniera w tym etyki inżynierskiej w farmacji
Treści programoweT-W-3Etyczne aspekty badań naukowych w tym badań naukowych prowadzonych w obszarze farmacji (nowe technologie, komercjalizacja badań, wybór kierunków badawczych, itp.)
T-W-2Zawodowe kodeksy etyczne (geneza i główne przykłady zawodowych kodeksów etycznych; rola kodeksów etycznych w regulowaniu praktyk zawodowych, etyka zwodu inżyniera, kodeksy etyczne producentów leków, kodeksy etyczne farmaceuty itp.)
T-W-1Wstęp do etyki (pojęcie etyki, działy etyki, norma moralna, ocena moralna, kryterium oceny moralnej, pojęcie wartości, pojęcie sumienia, zarys wybranych systemów i kierunków etycznych itp.)
Metody nauczaniaM-1Wykład wspomagany prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Na zaliczeniu pisemnym uzyskał od 50 do 60 punktów procentowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIwM_1A_A03b_K01ma świadomość ważności przestrzegania norm etycznych w zawodzie inżyniera
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIwM_1A_K04Absolwent jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, w tym: − przestrzegania zasad etyki zawodowej i wymagania tego od innych, − dbałości o dorobek i tradycje zawodu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z etycznymi aspektami pracy inżyniera oraz ukształtowanie świadomości postaw etycznych obowiązujących w zawodzie inżyniera w tym etyki inżynierskiej w farmacji
Treści programoweT-W-4Wybrane zagadnienia z etyki inżynierskiej w farmacji - prezentacja przygotowana i zaprezentowana przez studentów/dyskusja w grupie
Metody nauczaniaM-2przygotowanie prezentacji i jej przedstawienie przez studenta, dyskusja w grupie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena prezentacji w tym jej przedstawienia przez studenta, dyskusja
S-3Ocena formująca: udział w dyskusji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student przygotował prezentację na dany temat oraz przedstawił ją korzystając z dodatkowych materiałów oraz nie potrafił poprowadzić dyskusji w grupie
3,5
4,0
4,5
5,0