Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria w medycynie (S1)

Sylabus przedmiotu Wprowadzenie do chemii medycznej i chemii leków:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria w medycynie
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wprowadzenie do chemii medycznej i chemii leków
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Chemii Organicznej i Chemii Fizycznej
Nauczyciel odpowiedzialny Jacek Sośnicki <Jacek.Sosnicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 10,0 ECTS (formy) 10,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 45 5,00,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA2 30 2,00,20zaliczenie
laboratoriaL2 60 3,00,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zagadnień z chemiii organicznej omawianych w szkole średniej oraz na zajęciach uzupełniających z chemii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i zagadnieniami chemii organicznej i wybranymi elementami chemii fizycznej
C-2Zapoznanie studentów z budową oraz z podstawowymi właściwościami chemicznymi najważniejszych grup zwiazków organicznych ze szczególnym uwzględnieniem zwiazków bioaktywnych.
C-3Kształtowanie umiejętności pisania wzorów, równań i schematów reakcji organicznych oraz ich mechanizmów.
C-4Kształtowanie umiejetności rozwiązywania prostych zadań problemowych z zakresu budowy, właściwości, reaktywności oraz wybranych aspektów fizycznej chemii organicznej.
C-5Zapoznanie studentów z metodyką syntezy prostych zwiazków organicznych.
C-6Zapoznanie studentów z zasadami projektowania kilkuetapowych syntez prostych związków organicznych (ze szczególnym uwzględnieniem zwiazków bioaktywnych) na podstawie uzyskanej wiedzy oraz danych literaturowych.
C-7Zapoznanie studentów z metodami oczyszczania i analizy związków organicznych (NMR, IR, MS).
C-8Zapoznanie studenta z zasadami opisu eksperymentu badawczego.
C-9Zapoznanie studentów z zasadami bezpiecznej pracy z odczynnikami chemicznymi, sprzętem laboratoryjnym oraz obowiązującymi procedurami w laboratorium preparatyki organicznej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rozwiazywanie prostych problemów dotyczących właściwości związków organicznych, metod ich otrzymywania i reaktywności (pisanie schematów, równań i mechanizmów reakcji).9
T-A-2Ćwiczenia w projektowaniu kilkuetapowych syntez prostych związków organicznych na podstawie wiedzy uzyskanej na wykładzie oraz w oparciu o dane literaturowe. Analiza dróg syntezy wybranych leków.9
T-A-3Obliczenia kinetyczne. Wykorzystanie prawa Raoulta i prawa podziału Nernsta, obliczanie współczynników podziału. Analiza wpływu pH na rozpuszczalność i wchłanianie substancji aktywnych biologicznie.9
T-A-4Zaliczenie pisemne.3
30
laboratoria
T-L-1Zapoznanie studentów z regulaminem oraz z zasadami BHP i P/Poż. obowiązującymi w pracowni chemii organicznej oraz z podstawowym sprzętem laboratoryjnym. Nauka korzystania z danych literaturowych (baza Reaxys, farmaceutyczne bazy danych).4
T-L-2Metody rozdzielania i oczyszczania związków organicznych. Ekstrakcja. Destylacja frakcyjna. Wykonanie wykresu destylacji.4
T-L-3Acylowanie i deacylowanie amin aromatycznych. Otrzymywanie i oczyszczanie acetanilidu oraz p-bromoanilidu. Analiza strukturalna na podstawie widm IR, NMR oraz analiz GC-MS12
T-L-4Reakcje substytucji elektrofilowej w związkach aromatycznych. Synteza i oczyszczanie p-bromoacetanilidu4
T-L-5Reakcje utleniania. Synteza i oczyszczanie (sublimacja) kwasu benzoesowego. Wykonanie i analiza widm IR.8
T-L-6Chemia estrów. Synteza i oczyszczanie (destylacja prosta) octanu n-butylu. Analiza strukturalna produktu (IR, NMR, MS)8
T-L-7Kondensacje aldolowe. Synteza dibenzylidenoacetonu.4
T-L-8Równowagi fazowe. Ograniczona mieszalność cieczy. Wykonanie wykresu fazowego dla układu: gliceryna – alkohol izoamylowy.4
T-L-9Wyznaczanie ciepła parowania heksanu z pomiaru zależności prężności pary od temperatury4
T-L-10Polarymetryczne wyznaczanie stałej szybkości katalizowanej reakcji inwersji sacharozy4
T-L-11Pomiar współczynnika podziału kwasu octowego między chloroform i wodę.4
60
wykłady
T-W-1Podstawy chemii organicznej (zakres i rozwój; budowa elektronowa związków organicznych; podstawowe typy wiązań i ich obraz orbitalny; konwencje przedstawiania wzorów strukturalnych; izomeria, stereochemia; najważniejsze typy reakcji związków organicznych)3
T-W-2Grupy funkcyjne: podział, budowa, wpływ na właściwości chemiczne i fizyczne mono- i polifunkcyjnych związków organicznych, w tym substancji bioaktywnych oraz leków.1
T-W-3Alkany, cykloalkany – budowa, izomeria, konformacje, nazewnictwo IUPAC.2
T-W-4Alkeny – budowa, izomeria geometryczna, nazewnictwo IUPAC, metody otrzymywania. Reaktywność podwójnego wiązania – reakcje addycji. Pojęcie karbokationu. Reaktywność pozycji allilowej i winylowej.2
T-W-5Alkiny - budowa, nazewnictwo IUPAC, metody otrzymywania. Reaktywność: reakcje addycji do wiązania potrójnego; reakcje podstawienia przy terminalnym atomie węgla Csp. Zastosowanie alkinów w syntezie organicznej.2
T-W-6Związki aromatyczne (areny) – budowa, nomenklatura, kryteria aromatyczności, aromatyczne aniony i kationy. Przykłady związków heteroaromatycznych. Zastosowanie związków aromatycznych oraz heteroaromatycznych w syntezie organicznej oraz w chemii medycznej.3
T-W-7Fluorowcopochodne alifatyczne – otrzymywanie i reaktywność. Mechanizm reakcji substytucji nukleofilowej (SN1, SN2) i konkurencyjnych reakcji eliminacji (E1, E2). Otrzymywanie związków magnezoorganicznych (związków Grignarda).3
T-W-8Alkohole i etery – nomenklatura, właściwości amfoteryczne. Otrzymywanie alkoholi z wykorzystaniem związków Grignarda. Otrzymywanie i reakcje eterów1
T-W-9Aminy - budowa, nomenklatura, otrzymywanie, właściwości zasadowe. Reaktywność amin. Aminy naturalne, bioaktywne alkaloidy – prekursory niektórych leków.3
T-W-10Aldehydy i ketony – budowa, nomenklatura, tautomeria keto-enolowa, reakcje addycji nukleofilowej do grupy karbonylowej, reakcje kondensacji katalizowane przez kwasy i zasady.2
T-W-11Kwasy karboksylowe i ich pochodne – budowa, nomenklatura, otrzymywanie, reaktywność. Kwasy dikarboksylowe i hydroksykarboksylowe. Naturalne kwasy karboksylowe.3
T-W-12Przegląd podstawowych metod instrumentalnych stosowanych w analizie związków (bio)organicznych w tym substancji bioaktywnych oraz leków (NMR, IR, MS, Metody chiralooptyczne, polarymetria).5
T-W-13Teoretyczne i praktyczne aspekty analizowania związków (bio)organicznych w tym leków: charakterystyczne parametry spektralne, podstawy interpretacji danych spektralnych.5
T-W-14Reakcje w chemii organicznej. Mechanizmy. Procesy odwracalne i nieodwracalne. Stałe równowagi, ich związek z funkcjami termodynamicznymi (reguła przekory, przewidywanie kierunku przemian itp).2
T-W-15Termodynamiczne aspekty reakcji organicznych (profile energetyczne, postulat Hammonda, itp).2
T-W-16Kinetyka reakcji. Podstawowe pojęcia. Doświadczalne metody badań. Kinetyka reakcji złożonych i prostych. Kinetyka reakcji katalitycznych (homo- i heterogenicznych). Kinetyka reakcji enzymatycznych.5
T-W-17Prawo podziału Nernsta. Współczynnik podziału, a przenikalność przez błony komórkowe.1
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-A-2Samodzielne rozwiązywanie zadań wskazanych przez prowadzącego zajęcia.12
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia.9
51
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.60
A-L-2Przygotowanie do zajęć poprzez studiowanie literatury.6
A-L-3Opracowywanie sprawozdań z wykonanych doświadczeń10
76
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.45
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury w celu rozszerzenia wiedzy przedstawionej na wykładach.35
A-W-3Konsultacje z wykładowcą.4
A-W-4Przygotowanie do egzaminu.40
A-W-5Egzamin pisemny.2
126

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Opis.
M-3Objaśnienia lub wyjaśnienia.
M-4Dyskusja dydaktyczna.
M-5Ćwiczenia laboratoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu pisemnego.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena sprawozdań laboratoryjnych.
S-3Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć uzyskanych podczas ćwiczeń audytoryjnych.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IwM_1A_B09_W01
Student wymienia i określa klasy związków organicznych i charakteryzuje występujące w nich grupy funkcyjne.
IwM_1A_W02C-1, C-3, C-2, C-6, C-8T-L-3, T-W-5, T-W-2, T-L-7, T-W-6, T-W-10, T-W-4, T-A-1, T-A-2, T-W-1, T-L-6, T-W-7, T-W-3, T-L-4, T-W-8, T-L-5, T-W-11M-2, M-3, M-4, M-1S-1, S-2, S-3
IwM_1A_B09_W02
Student charakteryzuje podstawowe typy reakcji chemicznych oraz grupy funkcyjne pod kątem ich reaktywności i wykorzystania w syntezie organicznej ze szczególnym uwzględnieniem syntezy związków bioaktywnych.
IwM_1A_W02C-6, C-1, C-2, C-5, C-3, C-4T-W-8, T-A-1, T-W-2, T-W-7, T-W-5, T-A-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-14, T-W-6, T-W-10, T-W-11, T-W-9M-3, M-1, M-4, M-2S-1, S-2, S-3
IwM_1A_B09_W03
Student rozpoznaje podstawowe typy izomerii oraz definiuje podstawowe zagadnienia dotyczące stereochemii związków organicznych.
IwM_1A_W02C-1, C-2, C-4, C-3T-A-1, T-W-1, T-W-2M-2, M-3, M-1, M-4S-1, S-3
IwM_1A_B09_W04
Student proponuje i objaśnia mechanizmy podstawowych reakcji związków organicznych.
IwM_1A_W02C-2, C-3, C-1, C-4T-W-1, T-W-15, T-W-14, T-W-2, T-W-16, T-A-1M-3, M-2, M-1, M-4S-3, S-1
IwM_1A_B09_W05
Student rozpoznaje podstawowe metody instrumentalne stosowane w analizie związków organicznych.
IwM_1A_W02, IwM_1A_W04C-1, C-7T-W-13, T-L-3, T-W-12, T-L-6, T-L-5M-5, M-3, M-2, M-1, M-4S-3, S-2, S-1
IwM_1A_B09_W06
Student wymienia i objaśnia podstawowe definicje dotyczące kinetyki i przemian termodynamicznych reakcji.
IwM_1A_W02C-3, C-4, C-1T-W-15, T-W-16M-1, M-5, M-3, M-4, M-2S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IwM_1A_B09_U01
Student stosuje w praktyce zasady nomenklatury związków organicznych należących do najważniejszych klas.
IwM_1A_U03C-6, C-4, C-5, C-2, C-3, C-1, C-8T-W-2, T-W-1, T-L-6, T-L-3, T-L-7, T-A-2, T-L-4, T-W-14, T-L-5M-1, M-5, M-4, M-3, M-2S-2, S-1, S-3
IwM_1A_B09_U02
Na podstawie materiału wykładowego oraz danych literaturowych student projektuje kilkuetapową syntezę prostego związku organicznego. Proponuje metodę identyfikacji zaprojektowanego związku.
IwM_1A_U01, IwM_1A_U03, IwM_1A_U14C-3, C-7, C-2, C-6, C-1T-W-2, T-A-1, T-L-1, T-W-13, T-A-2, T-W-1M-2, M-4, M-1, M-3S-2, S-3
IwM_1A_B09_U03
Student interpretuje uzykane wyniki badań oraz sporządza opis wykonanego eksperymentu.
IwM_1A_U02, IwM_1A_U03C-7, C-8T-L-5, T-L-11, T-L-4, T-L-9, T-L-8, T-L-3, T-L-10, T-L-2, T-L-7, T-L-6M-3, M-5, M-4S-2
IwM_1A_B09_U04
Student stosuje podstawowe operacje jednostkowe do oczyszczania stałych i ciekłych związków organicznych.
IwM_1A_U08, IwM_1A_U10C-9, C-8T-L-3, T-L-6, T-L-4, T-L-2, T-L-5, T-L-11M-3, M-5S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IwM_1A_B09_K01
Odpowiada za rzetelność uzyskanych wyników.
IwM_1A_K01, IwM_1A_K02, IwM_1A_K04C-8T-L-11, T-L-10, T-L-5, T-L-8, T-A-1, T-W-13, T-A-3, T-L-6, T-L-3, T-L-9, T-L-7, T-A-2, T-L-4M-5S-3, S-2
IwM_1A_B09_K02
Student ma świadomość znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów oraz jest przekonany o potrzebie ciągłego dokształcania się w ramach rozwoju zawodowego w dziedzinie chemii organicznej, chemii medycznej i chemii leków.
IwM_1A_K02C-9, C-6, C-1, C-7, C-5, C-4T-A-3, T-A-2, T-A-1M-1, M-3, M-5, M-4, M-2S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IwM_1A_B09_W01
Student wymienia i określa klasy związków organicznych i charakteryzuje występujące w nich grupy funkcyjne.
2,0Student nie systematyzuje związków oranicznych i nie rozpoznaje najważniejszych grup funkcyjnych.
3,0Student nie systematyzuje związków organicznych i rozpoznaje 60-69 procent grup funkcyjnych.
3,5Student systematyzuje związki organiczne i rozpoznaje 70-79 procent grup funkcyjnych.
4,0Student systematyzuje związki organiczne i rozpoznaje 80-89 procent grup funkcyjnych.
4,5Student systematyzuje związki organiczne i rozpoznaje 90-95 procent grup funkcyjnych
5,0Student systematyzuje związki organiczne i rozpoznaje co najmniej 96-100 procent grup funkcyjnych.
IwM_1A_B09_W02
Student charakteryzuje podstawowe typy reakcji chemicznych oraz grupy funkcyjne pod kątem ich reaktywności i wykorzystania w syntezie organicznej ze szczególnym uwzględnieniem syntezy związków bioaktywnych.
2,0Student nie charakteryzuje podstawowych typów reakcji chemicznych oraz grup funkcyjnych występujących w związkach organicznych, pod kątem ich reaktywności i wykorzystania w syntezie organicznej.
3,0Student charakteryzuje podstawowe typy reakcji chemicznych. Nie charakteryzuje grup funkcyjnych występujących w związkach organicznych, pod kątem ich reaktywności i wykorzystania w syntezie organicznej.
3,5Student charakteryzuje podstawowe typy reakcji chemicznych. Pod kątem reaktywności charakteryzuje tylko niektóre grupy funkcyjne występujące w związkach organicznych. Nie potrafi wskazać wykorzystania ich w syntezie organicznej.
4,0Student charakteryzuje podstawowe typy reakcji chemicznych. Pod kątem reaktywności charakteryzuje niektóre grupy funkcyjne występujące w związkach organicznych. Potrafi wskazać niektóre aspekty wykorzystania ich w syntezie organicznej.
4,5Student charakteryzuje podstawowe typy reakcji chemicznych. Pod kątem reaktywności charakteryzuje wiekszość grup funkcyjnych występujących w związkach organicznych. Potrafi wskazać niektóre aspekty wykorzystania ich w syntezie organicznej.
5,0Student charakteryzuje podstawowe typy reakcji chemicznych. Pod kątem reaktywności charakteryzuje większość grup funkcyjnych występujących w związkach organicznych. Potrafi wskazać wiele aspektów wykorzystania ich w syntezie organicznej.
IwM_1A_B09_W03
Student rozpoznaje podstawowe typy izomerii oraz definiuje podstawowe zagadnienia dotyczące stereochemii związków organicznych.
2,0Nie rozpoznaje i nie tłumaczy podstawowych typów izomerii i zagadnień stereochemii.
3,0Rozpoznaje, ale nie tłumaczy podstawowych typów izomerii i zagadnień stereochemii.
3,5Rozpoznaje, ale tłumaczy tylko zagadnienia izomerii, nie tłumaczy zagadnień stereochemii.
4,0Rozpoznaje, ale tłumaczy tylko niektóre zagadnienia izomerii i niektóre zagadnienia stereochemii.
4,5Rozpoznaje i tłumaczy większość zagadnień izomerii i stereochemii.
5,0Rozpoznaje i tłumaczy wszystkie zagadnienia izomerii i większość lub wszystkie zagadnienia stereochemii.
IwM_1A_B09_W04
Student proponuje i objaśnia mechanizmy podstawowych reakcji związków organicznych.
2,0Student nie proponuje i nie objaśnia mechanizmów podstawowych reakcji związków organicznych.
3,0Student proponuje niektóre mechanizmy podstawowych reakcji związków organicznych, ale ich nie objaśnia.
3,5Student proponuje wiele mechanizmów podstawowych reakcji związków organicznych, ale ich nie objaśnia.
4,0Student proponuje i objaśnia niektóre mechanizmy podstawowych reakcji związków organicznych.
4,5Student proponuje wiele i objaśnia niektóre mechanizmy podstawowych reakcji związków organicznych.
5,0Student proponuje wiele i objaśnia wiele mechanizmów podstawowych reakcji związków organicznych.
IwM_1A_B09_W05
Student rozpoznaje podstawowe metody instrumentalne stosowane w analizie związków organicznych.
2,0Student nie rozpoznaje podstawowych metod instrumentalnych stosowanych w analizie związków organicznych.
3,0Student rozpoznaje tylko jedną podstawową metodę instrumentalną stosowaną w analizie związków organicznych.
3,5Student rozpoznaje dwie podstawowe metody instrumentalne stosowane w analizie związków organicznych.
4,0Student rozpoznaje trzy podstawowe metody instrumentalne stosowane w analizie związków organicznych.
4,5Student rozpoznaje cztery podstawowe metody instrumentalne stosowane w analizie związków organicznych.
5,0Student rozpoznaje cztery podstawowe metody instrumentalne stosowane w analizie związków organicznych, ze szczególnym uwzględnieniem leków i związków bioaktywnych.
IwM_1A_B09_W06
Student wymienia i objaśnia podstawowe definicje dotyczące kinetyki i przemian termodynamicznych reakcji.
2,0Nie wymienia i nie objaśnia podstawowych definicji dotyczacych kinetyki i przemian termodynamicznych reakcji.
3,0Wymienia kilka podstawowych definicji dotyczacych kinetyki i przemian termodynamicznych reakcji, ale ich nie objaśnia.
3,5Wymienia kilka podstawowych definicji dotyczacych kinetyki i przemian termodynamicznych reakcji i objaśnia tylko niektóre.
4,0Wymienia większość podstawowych definicji dotyczacych kinetyki i przemian termodynamicznych reakcji i objaśnia tylko niektóre.
4,5Wymienia i objaśnia większość podstawowych definicji dotyczących kinetyki i przemian termodynamicznych reakcji.
5,0Wymienia i objaśnia wszystkie podstawowe definicjie dotyczące kinetyki i przemian termodynamicznych reakcji.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IwM_1A_B09_U01
Student stosuje w praktyce zasady nomenklatury związków organicznych należących do najważniejszych klas.
2,0Student nie potrafi zastosować w praktyce zasady nomenklatury związków organicznych należących do najważniejszych klas.
3,0Student potrafi zastosować w praktyce zasady nomenklatury zwyczajowej niektórych związków organicznych należących do najważniejszych klas.
3,5Student potrafi zastosować w praktyce zasady nomenklatury systematycznej do niektórych związków organicznych należących do najważniejszych klas. Nie zna nazw zwyczajowych.
4,0Student potrafi zastosować w praktyce zasady nomenklatury systematycznej i zwyczajowej do niektórych związków organicznych należących do najważniejszych klas.
4,5Student potrafi zastosować w praktyce zasady nomenklatury systematycznej i zwyczajowej do większości związków organicznych należących do najważniejszych klas.
5,0Student dobrze posługuje się w praktyce nazwami zwyczajowymi i systematycznymi związków organicznych należących do najważniejszych klas.
IwM_1A_B09_U02
Na podstawie materiału wykładowego oraz danych literaturowych student projektuje kilkuetapową syntezę prostego związku organicznego. Proponuje metodę identyfikacji zaprojektowanego związku.
2,0Student nie proponuje żadnego z etapów syntezy wskazanego zwiazku organicznego. Nie rozróżnia metod identyfikacji syntezowanego związku.
3,0Student proponuje dwa etapy syntezy wskazanego związku organicznego. Nie wybiera metody jego identyfikacji.
3,5Student proponuje dwa etapy syntezy wskazanego zwiazku organicznego. Prawidłowo wskazuje jedną z metod jego identyfikacji.
4,0Student proponuje trzy etapy syntezy wskazanego związku organicznego i prawidłowo dobiera dwie metody jego identyfikacji.
4,5Student proponuje trzy etapy syntezy wskazanego związku organicznego i prawidłowo dobiera trzy metody jego identyfikacji.
5,0Student proponuje cztery etapy syntezy wskazanego związku organicznego, dobiera wszystkie metody jego identyfikacji.
IwM_1A_B09_U03
Student interpretuje uzykane wyniki badań oraz sporządza opis wykonanego eksperymentu.
2,0Nie interpretuje wyników i nie sporządza opisu wykonanego eksperymentu.
3,0Nie inerpretuje wyników i w niewielkim stopniu sporządza opis wykonanego eksperymentu (błędy w opisie przebiegu doświadczenia i równaniach reakcji, drobne błędy w obliczeniach).
3,5Dostatecznie interpretuje wyniki i w dobrym stopniu sporządza opis wykonanego eksperymentu (błędy w opisie przebiegu doświadczenia, drobne błędy w obliczeniach).
4,0Dobrze interpretuje część wyników i w dobrym stopniu sporządza opis wykonanego eksperymentu (drobne błędy w opisie przebiegu doświadczenia).
4,5Dobrze interpretuje wszystkie wyniki i w dobrym stopniu sporządza opis wykonanego eksperymentu (drobne błędy w opisie przebiegu doświadczenia).
5,0Bardzo dobrze interpretuje wszystkie wyniki i prawidłowo sporządza opis wykonanego eksperymentu.
IwM_1A_B09_U04
Student stosuje podstawowe operacje jednostkowe do oczyszczania stałych i ciekłych związków organicznych.
2,0Nie stosuje operacji jednostkowych do oczyszczania związków organicznych.
3,0Przeprowadza tylko destylację prostą jako osobne doświadczenie.
3,5Przeprowadza destylację prostą, frakcyjną jako osobne doświadczenie.
4,0Przeprowadza destylację prostą, frakcyjną oraz krystalizację z wody i rozpuszczalnika palnego jako osobne doświadczenie.
4,5Przeprowadza destylację prostą, frakcyjną oraz krystalizację jako osobne doświadczenie oraz częściowo oczyszcza substancje otrzymywane w ramach syntezy prostych zwiazków organicznych .
5,0Przeprowadza destylację prostą, frakcyjną oraz krystalizację jako osobne doświadczenie oraz skutecznie oczyszcza substancje otrzymywane w ramach syntezy prostych zwiazków organicznych .

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IwM_1A_B09_K01
Odpowiada za rzetelność uzyskanych wyników.
2,0Przedstawione wyniki są błędne i nierzetelne.
3,0Przedstawione wyniki są błędne, ale błędy wynikają z pomyłki.
3,5Przedstawione wyniki są poprawne jednak ich opis jest nieczytelny.
4,0Przedstawione wyniki są poprawne, są elementy sprawdzajace, jednak ich opis nie jest całkowicie czytelny.
4,5Przedstawione wyniki są poprawne, są elementy sprawdzajace, opis jest czytelny, jednak obecne są drobne błędy.
5,0Przedstawione wyniki są poprawne, są elementy sprawdzajace, opis jest czytelny.
IwM_1A_B09_K02
Student ma świadomość znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów oraz jest przekonany o potrzebie ciągłego dokształcania się w ramach rozwoju zawodowego w dziedzinie chemii organicznej, chemii medycznej i chemii leków.
2,0Student nie ma świadomości znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów i nie jest przekonany o potrzebie ciągłego dokształcania się.
3,0Student ma zauważalną świadomość znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów i jest w dostatecznym stopniu przekonany o potrzebie ciągłego dokształcania się.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. John McMurry, Chemia organiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2020
  2. Robert T. Morrison, Robert N. Boyd, Chemia organiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010
  3. J. Clayden, N. Greeves, S. Warren, P. Wothers, Chemia organiczna, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2009, Tom I-IV
  4. Przemysław Mastalerz, Chemia organiczna, Wydawnictwo Chemiczne, Wrocław, 2000
  5. D. Buza, A. Ćwil, Zadania z chemii organicznej z rozwiązaniami, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2006
  6. Arthur I. Vogel, Preparatyka organiczna, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2018
  7. J. Grajewski, K. Kacprzak, N. Prusinowska, Eksperymentalna chemia organiczna, Kurs podstawowy, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 2021
  8. Atkins P.W. Paula J., Chemia fizyczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2021
  9. W. Zieliński, A. Rajca, T. Bieg, E. Salwińska, R. Mazurkiewiczi, J. Suwiński, A. Skibiński, W. Zieliński, A. Rajca, T. Bieg, E. SalwińsMetody spektroskopowe i spektrometria mas w zastosowaniu do identyfikacji związków organicznych, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2018
  10. R. M. Silverstein, F. X. Webster, D. J. Kiemle, Spektroskopowe metody identyfikacji związków organicznych, PWN, Warszawa, 2012
  11. W. Danikiewicz, Spektrometria mas, PWN, Warszawa, 2020
  12. Tadeusz W. Hermann, Chemia fizyczna. Podręcznik dla studentów farmacji i analityki chemicznej., PZWL Wydawnictwo Lekarskie, Warszawa, 2021
  13. Piotr Kowalski, Laboratorium chemii organicznej. Techniki pracy i przepisy bhp., Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2017

Literatura dodatkowa

  1. Szarawara J., Termodynamika chemiczna stosowana, WNT, Warszawa, 1997
  2. W. Szczepaniak, Metody instrumentalne w analizie chemicznej, PWN, Warszawa, 2012
  3. F. W. Wehrli, T. Wirthlin, Interpretacja widm w spektroskopii 13C NMR, PWN, Warszawa, 1985
  4. A. Ejchart, L. Kozerski, Spektrometria Magnetycznego Rezonansu Jądrowego 13C, PWN, Warszawa, 1988
  5. H. Gunter, Spektroskopia magnetycznego rezonansu jądrowego, PWN, Warszawa, 1983
  6. R. A. W Johnstone, M. E. Rose, Spektrometria mas: podręcznik dla chemików i biochemików, PWN, Warszawa, 2001

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rozwiazywanie prostych problemów dotyczących właściwości związków organicznych, metod ich otrzymywania i reaktywności (pisanie schematów, równań i mechanizmów reakcji).9
T-A-2Ćwiczenia w projektowaniu kilkuetapowych syntez prostych związków organicznych na podstawie wiedzy uzyskanej na wykładzie oraz w oparciu o dane literaturowe. Analiza dróg syntezy wybranych leków.9
T-A-3Obliczenia kinetyczne. Wykorzystanie prawa Raoulta i prawa podziału Nernsta, obliczanie współczynników podziału. Analiza wpływu pH na rozpuszczalność i wchłanianie substancji aktywnych biologicznie.9
T-A-4Zaliczenie pisemne.3
30

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zapoznanie studentów z regulaminem oraz z zasadami BHP i P/Poż. obowiązującymi w pracowni chemii organicznej oraz z podstawowym sprzętem laboratoryjnym. Nauka korzystania z danych literaturowych (baza Reaxys, farmaceutyczne bazy danych).4
T-L-2Metody rozdzielania i oczyszczania związków organicznych. Ekstrakcja. Destylacja frakcyjna. Wykonanie wykresu destylacji.4
T-L-3Acylowanie i deacylowanie amin aromatycznych. Otrzymywanie i oczyszczanie acetanilidu oraz p-bromoanilidu. Analiza strukturalna na podstawie widm IR, NMR oraz analiz GC-MS12
T-L-4Reakcje substytucji elektrofilowej w związkach aromatycznych. Synteza i oczyszczanie p-bromoacetanilidu4
T-L-5Reakcje utleniania. Synteza i oczyszczanie (sublimacja) kwasu benzoesowego. Wykonanie i analiza widm IR.8
T-L-6Chemia estrów. Synteza i oczyszczanie (destylacja prosta) octanu n-butylu. Analiza strukturalna produktu (IR, NMR, MS)8
T-L-7Kondensacje aldolowe. Synteza dibenzylidenoacetonu.4
T-L-8Równowagi fazowe. Ograniczona mieszalność cieczy. Wykonanie wykresu fazowego dla układu: gliceryna – alkohol izoamylowy.4
T-L-9Wyznaczanie ciepła parowania heksanu z pomiaru zależności prężności pary od temperatury4
T-L-10Polarymetryczne wyznaczanie stałej szybkości katalizowanej reakcji inwersji sacharozy4
T-L-11Pomiar współczynnika podziału kwasu octowego między chloroform i wodę.4
60

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy chemii organicznej (zakres i rozwój; budowa elektronowa związków organicznych; podstawowe typy wiązań i ich obraz orbitalny; konwencje przedstawiania wzorów strukturalnych; izomeria, stereochemia; najważniejsze typy reakcji związków organicznych)3
T-W-2Grupy funkcyjne: podział, budowa, wpływ na właściwości chemiczne i fizyczne mono- i polifunkcyjnych związków organicznych, w tym substancji bioaktywnych oraz leków.1
T-W-3Alkany, cykloalkany – budowa, izomeria, konformacje, nazewnictwo IUPAC.2
T-W-4Alkeny – budowa, izomeria geometryczna, nazewnictwo IUPAC, metody otrzymywania. Reaktywność podwójnego wiązania – reakcje addycji. Pojęcie karbokationu. Reaktywność pozycji allilowej i winylowej.2
T-W-5Alkiny - budowa, nazewnictwo IUPAC, metody otrzymywania. Reaktywność: reakcje addycji do wiązania potrójnego; reakcje podstawienia przy terminalnym atomie węgla Csp. Zastosowanie alkinów w syntezie organicznej.2
T-W-6Związki aromatyczne (areny) – budowa, nomenklatura, kryteria aromatyczności, aromatyczne aniony i kationy. Przykłady związków heteroaromatycznych. Zastosowanie związków aromatycznych oraz heteroaromatycznych w syntezie organicznej oraz w chemii medycznej.3
T-W-7Fluorowcopochodne alifatyczne – otrzymywanie i reaktywność. Mechanizm reakcji substytucji nukleofilowej (SN1, SN2) i konkurencyjnych reakcji eliminacji (E1, E2). Otrzymywanie związków magnezoorganicznych (związków Grignarda).3
T-W-8Alkohole i etery – nomenklatura, właściwości amfoteryczne. Otrzymywanie alkoholi z wykorzystaniem związków Grignarda. Otrzymywanie i reakcje eterów1
T-W-9Aminy - budowa, nomenklatura, otrzymywanie, właściwości zasadowe. Reaktywność amin. Aminy naturalne, bioaktywne alkaloidy – prekursory niektórych leków.3
T-W-10Aldehydy i ketony – budowa, nomenklatura, tautomeria keto-enolowa, reakcje addycji nukleofilowej do grupy karbonylowej, reakcje kondensacji katalizowane przez kwasy i zasady.2
T-W-11Kwasy karboksylowe i ich pochodne – budowa, nomenklatura, otrzymywanie, reaktywność. Kwasy dikarboksylowe i hydroksykarboksylowe. Naturalne kwasy karboksylowe.3
T-W-12Przegląd podstawowych metod instrumentalnych stosowanych w analizie związków (bio)organicznych w tym substancji bioaktywnych oraz leków (NMR, IR, MS, Metody chiralooptyczne, polarymetria).5
T-W-13Teoretyczne i praktyczne aspekty analizowania związków (bio)organicznych w tym leków: charakterystyczne parametry spektralne, podstawy interpretacji danych spektralnych.5
T-W-14Reakcje w chemii organicznej. Mechanizmy. Procesy odwracalne i nieodwracalne. Stałe równowagi, ich związek z funkcjami termodynamicznymi (reguła przekory, przewidywanie kierunku przemian itp).2
T-W-15Termodynamiczne aspekty reakcji organicznych (profile energetyczne, postulat Hammonda, itp).2
T-W-16Kinetyka reakcji. Podstawowe pojęcia. Doświadczalne metody badań. Kinetyka reakcji złożonych i prostych. Kinetyka reakcji katalitycznych (homo- i heterogenicznych). Kinetyka reakcji enzymatycznych.5
T-W-17Prawo podziału Nernsta. Współczynnik podziału, a przenikalność przez błony komórkowe.1
45

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-A-2Samodzielne rozwiązywanie zadań wskazanych przez prowadzącego zajęcia.12
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia.9
51
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.60
A-L-2Przygotowanie do zajęć poprzez studiowanie literatury.6
A-L-3Opracowywanie sprawozdań z wykonanych doświadczeń10
76
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.45
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury w celu rozszerzenia wiedzy przedstawionej na wykładach.35
A-W-3Konsultacje z wykładowcą.4
A-W-4Przygotowanie do egzaminu.40
A-W-5Egzamin pisemny.2
126
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIwM_1A_B09_W01Student wymienia i określa klasy związków organicznych i charakteryzuje występujące w nich grupy funkcyjne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIwM_1A_W02Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane zagadnienia z chemii ogólnej, bionieorganicznej, organicznej, bioorganicznej, fizycznej, medycznej i chemii leków oraz fizyki/biofizyki
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i zagadnieniami chemii organicznej i wybranymi elementami chemii fizycznej
C-3Kształtowanie umiejętności pisania wzorów, równań i schematów reakcji organicznych oraz ich mechanizmów.
C-2Zapoznanie studentów z budową oraz z podstawowymi właściwościami chemicznymi najważniejszych grup zwiazków organicznych ze szczególnym uwzględnieniem zwiazków bioaktywnych.
C-6Zapoznanie studentów z zasadami projektowania kilkuetapowych syntez prostych związków organicznych (ze szczególnym uwzględnieniem zwiazków bioaktywnych) na podstawie uzyskanej wiedzy oraz danych literaturowych.
C-8Zapoznanie studenta z zasadami opisu eksperymentu badawczego.
Treści programoweT-L-3Acylowanie i deacylowanie amin aromatycznych. Otrzymywanie i oczyszczanie acetanilidu oraz p-bromoanilidu. Analiza strukturalna na podstawie widm IR, NMR oraz analiz GC-MS
T-W-5Alkiny - budowa, nazewnictwo IUPAC, metody otrzymywania. Reaktywność: reakcje addycji do wiązania potrójnego; reakcje podstawienia przy terminalnym atomie węgla Csp. Zastosowanie alkinów w syntezie organicznej.
T-W-2Grupy funkcyjne: podział, budowa, wpływ na właściwości chemiczne i fizyczne mono- i polifunkcyjnych związków organicznych, w tym substancji bioaktywnych oraz leków.
T-L-7Kondensacje aldolowe. Synteza dibenzylidenoacetonu.
T-W-6Związki aromatyczne (areny) – budowa, nomenklatura, kryteria aromatyczności, aromatyczne aniony i kationy. Przykłady związków heteroaromatycznych. Zastosowanie związków aromatycznych oraz heteroaromatycznych w syntezie organicznej oraz w chemii medycznej.
T-W-10Aldehydy i ketony – budowa, nomenklatura, tautomeria keto-enolowa, reakcje addycji nukleofilowej do grupy karbonylowej, reakcje kondensacji katalizowane przez kwasy i zasady.
T-W-4Alkeny – budowa, izomeria geometryczna, nazewnictwo IUPAC, metody otrzymywania. Reaktywność podwójnego wiązania – reakcje addycji. Pojęcie karbokationu. Reaktywność pozycji allilowej i winylowej.
T-A-1Rozwiazywanie prostych problemów dotyczących właściwości związków organicznych, metod ich otrzymywania i reaktywności (pisanie schematów, równań i mechanizmów reakcji).
T-A-2Ćwiczenia w projektowaniu kilkuetapowych syntez prostych związków organicznych na podstawie wiedzy uzyskanej na wykładzie oraz w oparciu o dane literaturowe. Analiza dróg syntezy wybranych leków.
T-W-1Podstawy chemii organicznej (zakres i rozwój; budowa elektronowa związków organicznych; podstawowe typy wiązań i ich obraz orbitalny; konwencje przedstawiania wzorów strukturalnych; izomeria, stereochemia; najważniejsze typy reakcji związków organicznych)
T-L-6Chemia estrów. Synteza i oczyszczanie (destylacja prosta) octanu n-butylu. Analiza strukturalna produktu (IR, NMR, MS)
T-W-7Fluorowcopochodne alifatyczne – otrzymywanie i reaktywność. Mechanizm reakcji substytucji nukleofilowej (SN1, SN2) i konkurencyjnych reakcji eliminacji (E1, E2). Otrzymywanie związków magnezoorganicznych (związków Grignarda).
T-W-3Alkany, cykloalkany – budowa, izomeria, konformacje, nazewnictwo IUPAC.
T-L-4Reakcje substytucji elektrofilowej w związkach aromatycznych. Synteza i oczyszczanie p-bromoacetanilidu
T-W-8Alkohole i etery – nomenklatura, właściwości amfoteryczne. Otrzymywanie alkoholi z wykorzystaniem związków Grignarda. Otrzymywanie i reakcje eterów
T-L-5Reakcje utleniania. Synteza i oczyszczanie (sublimacja) kwasu benzoesowego. Wykonanie i analiza widm IR.
T-W-11Kwasy karboksylowe i ich pochodne – budowa, nomenklatura, otrzymywanie, reaktywność. Kwasy dikarboksylowe i hydroksykarboksylowe. Naturalne kwasy karboksylowe.
Metody nauczaniaM-2Opis.
M-3Objaśnienia lub wyjaśnienia.
M-4Dyskusja dydaktyczna.
M-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu pisemnego.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena sprawozdań laboratoryjnych.
S-3Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć uzyskanych podczas ćwiczeń audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie systematyzuje związków oranicznych i nie rozpoznaje najważniejszych grup funkcyjnych.
3,0Student nie systematyzuje związków organicznych i rozpoznaje 60-69 procent grup funkcyjnych.
3,5Student systematyzuje związki organiczne i rozpoznaje 70-79 procent grup funkcyjnych.
4,0Student systematyzuje związki organiczne i rozpoznaje 80-89 procent grup funkcyjnych.
4,5Student systematyzuje związki organiczne i rozpoznaje 90-95 procent grup funkcyjnych
5,0Student systematyzuje związki organiczne i rozpoznaje co najmniej 96-100 procent grup funkcyjnych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIwM_1A_B09_W02Student charakteryzuje podstawowe typy reakcji chemicznych oraz grupy funkcyjne pod kątem ich reaktywności i wykorzystania w syntezie organicznej ze szczególnym uwzględnieniem syntezy związków bioaktywnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIwM_1A_W02Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane zagadnienia z chemii ogólnej, bionieorganicznej, organicznej, bioorganicznej, fizycznej, medycznej i chemii leków oraz fizyki/biofizyki
Cel przedmiotuC-6Zapoznanie studentów z zasadami projektowania kilkuetapowych syntez prostych związków organicznych (ze szczególnym uwzględnieniem zwiazków bioaktywnych) na podstawie uzyskanej wiedzy oraz danych literaturowych.
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i zagadnieniami chemii organicznej i wybranymi elementami chemii fizycznej
C-2Zapoznanie studentów z budową oraz z podstawowymi właściwościami chemicznymi najważniejszych grup zwiazków organicznych ze szczególnym uwzględnieniem zwiazków bioaktywnych.
C-5Zapoznanie studentów z metodyką syntezy prostych zwiazków organicznych.
C-3Kształtowanie umiejętności pisania wzorów, równań i schematów reakcji organicznych oraz ich mechanizmów.
C-4Kształtowanie umiejetności rozwiązywania prostych zadań problemowych z zakresu budowy, właściwości, reaktywności oraz wybranych aspektów fizycznej chemii organicznej.
Treści programoweT-W-8Alkohole i etery – nomenklatura, właściwości amfoteryczne. Otrzymywanie alkoholi z wykorzystaniem związków Grignarda. Otrzymywanie i reakcje eterów
T-A-1Rozwiazywanie prostych problemów dotyczących właściwości związków organicznych, metod ich otrzymywania i reaktywności (pisanie schematów, równań i mechanizmów reakcji).
T-W-2Grupy funkcyjne: podział, budowa, wpływ na właściwości chemiczne i fizyczne mono- i polifunkcyjnych związków organicznych, w tym substancji bioaktywnych oraz leków.
T-W-7Fluorowcopochodne alifatyczne – otrzymywanie i reaktywność. Mechanizm reakcji substytucji nukleofilowej (SN1, SN2) i konkurencyjnych reakcji eliminacji (E1, E2). Otrzymywanie związków magnezoorganicznych (związków Grignarda).
T-W-5Alkiny - budowa, nazewnictwo IUPAC, metody otrzymywania. Reaktywność: reakcje addycji do wiązania potrójnego; reakcje podstawienia przy terminalnym atomie węgla Csp. Zastosowanie alkinów w syntezie organicznej.
T-A-2Ćwiczenia w projektowaniu kilkuetapowych syntez prostych związków organicznych na podstawie wiedzy uzyskanej na wykładzie oraz w oparciu o dane literaturowe. Analiza dróg syntezy wybranych leków.
T-W-1Podstawy chemii organicznej (zakres i rozwój; budowa elektronowa związków organicznych; podstawowe typy wiązań i ich obraz orbitalny; konwencje przedstawiania wzorów strukturalnych; izomeria, stereochemia; najważniejsze typy reakcji związków organicznych)
T-W-3Alkany, cykloalkany – budowa, izomeria, konformacje, nazewnictwo IUPAC.
T-W-4Alkeny – budowa, izomeria geometryczna, nazewnictwo IUPAC, metody otrzymywania. Reaktywność podwójnego wiązania – reakcje addycji. Pojęcie karbokationu. Reaktywność pozycji allilowej i winylowej.
T-W-14Reakcje w chemii organicznej. Mechanizmy. Procesy odwracalne i nieodwracalne. Stałe równowagi, ich związek z funkcjami termodynamicznymi (reguła przekory, przewidywanie kierunku przemian itp).
T-W-6Związki aromatyczne (areny) – budowa, nomenklatura, kryteria aromatyczności, aromatyczne aniony i kationy. Przykłady związków heteroaromatycznych. Zastosowanie związków aromatycznych oraz heteroaromatycznych w syntezie organicznej oraz w chemii medycznej.
T-W-10Aldehydy i ketony – budowa, nomenklatura, tautomeria keto-enolowa, reakcje addycji nukleofilowej do grupy karbonylowej, reakcje kondensacji katalizowane przez kwasy i zasady.
T-W-11Kwasy karboksylowe i ich pochodne – budowa, nomenklatura, otrzymywanie, reaktywność. Kwasy dikarboksylowe i hydroksykarboksylowe. Naturalne kwasy karboksylowe.
T-W-9Aminy - budowa, nomenklatura, otrzymywanie, właściwości zasadowe. Reaktywność amin. Aminy naturalne, bioaktywne alkaloidy – prekursory niektórych leków.
Metody nauczaniaM-3Objaśnienia lub wyjaśnienia.
M-1Wykład informacyjny.
M-4Dyskusja dydaktyczna.
M-2Opis.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu pisemnego.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena sprawozdań laboratoryjnych.
S-3Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć uzyskanych podczas ćwiczeń audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie charakteryzuje podstawowych typów reakcji chemicznych oraz grup funkcyjnych występujących w związkach organicznych, pod kątem ich reaktywności i wykorzystania w syntezie organicznej.
3,0Student charakteryzuje podstawowe typy reakcji chemicznych. Nie charakteryzuje grup funkcyjnych występujących w związkach organicznych, pod kątem ich reaktywności i wykorzystania w syntezie organicznej.
3,5Student charakteryzuje podstawowe typy reakcji chemicznych. Pod kątem reaktywności charakteryzuje tylko niektóre grupy funkcyjne występujące w związkach organicznych. Nie potrafi wskazać wykorzystania ich w syntezie organicznej.
4,0Student charakteryzuje podstawowe typy reakcji chemicznych. Pod kątem reaktywności charakteryzuje niektóre grupy funkcyjne występujące w związkach organicznych. Potrafi wskazać niektóre aspekty wykorzystania ich w syntezie organicznej.
4,5Student charakteryzuje podstawowe typy reakcji chemicznych. Pod kątem reaktywności charakteryzuje wiekszość grup funkcyjnych występujących w związkach organicznych. Potrafi wskazać niektóre aspekty wykorzystania ich w syntezie organicznej.
5,0Student charakteryzuje podstawowe typy reakcji chemicznych. Pod kątem reaktywności charakteryzuje większość grup funkcyjnych występujących w związkach organicznych. Potrafi wskazać wiele aspektów wykorzystania ich w syntezie organicznej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIwM_1A_B09_W03Student rozpoznaje podstawowe typy izomerii oraz definiuje podstawowe zagadnienia dotyczące stereochemii związków organicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIwM_1A_W02Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane zagadnienia z chemii ogólnej, bionieorganicznej, organicznej, bioorganicznej, fizycznej, medycznej i chemii leków oraz fizyki/biofizyki
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i zagadnieniami chemii organicznej i wybranymi elementami chemii fizycznej
C-2Zapoznanie studentów z budową oraz z podstawowymi właściwościami chemicznymi najważniejszych grup zwiazków organicznych ze szczególnym uwzględnieniem zwiazków bioaktywnych.
C-4Kształtowanie umiejetności rozwiązywania prostych zadań problemowych z zakresu budowy, właściwości, reaktywności oraz wybranych aspektów fizycznej chemii organicznej.
C-3Kształtowanie umiejętności pisania wzorów, równań i schematów reakcji organicznych oraz ich mechanizmów.
Treści programoweT-A-1Rozwiazywanie prostych problemów dotyczących właściwości związków organicznych, metod ich otrzymywania i reaktywności (pisanie schematów, równań i mechanizmów reakcji).
T-W-1Podstawy chemii organicznej (zakres i rozwój; budowa elektronowa związków organicznych; podstawowe typy wiązań i ich obraz orbitalny; konwencje przedstawiania wzorów strukturalnych; izomeria, stereochemia; najważniejsze typy reakcji związków organicznych)
T-W-2Grupy funkcyjne: podział, budowa, wpływ na właściwości chemiczne i fizyczne mono- i polifunkcyjnych związków organicznych, w tym substancji bioaktywnych oraz leków.
Metody nauczaniaM-2Opis.
M-3Objaśnienia lub wyjaśnienia.
M-1Wykład informacyjny.
M-4Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu pisemnego.
S-3Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć uzyskanych podczas ćwiczeń audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie rozpoznaje i nie tłumaczy podstawowych typów izomerii i zagadnień stereochemii.
3,0Rozpoznaje, ale nie tłumaczy podstawowych typów izomerii i zagadnień stereochemii.
3,5Rozpoznaje, ale tłumaczy tylko zagadnienia izomerii, nie tłumaczy zagadnień stereochemii.
4,0Rozpoznaje, ale tłumaczy tylko niektóre zagadnienia izomerii i niektóre zagadnienia stereochemii.
4,5Rozpoznaje i tłumaczy większość zagadnień izomerii i stereochemii.
5,0Rozpoznaje i tłumaczy wszystkie zagadnienia izomerii i większość lub wszystkie zagadnienia stereochemii.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIwM_1A_B09_W04Student proponuje i objaśnia mechanizmy podstawowych reakcji związków organicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIwM_1A_W02Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane zagadnienia z chemii ogólnej, bionieorganicznej, organicznej, bioorganicznej, fizycznej, medycznej i chemii leków oraz fizyki/biofizyki
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z budową oraz z podstawowymi właściwościami chemicznymi najważniejszych grup zwiazków organicznych ze szczególnym uwzględnieniem zwiazków bioaktywnych.
C-3Kształtowanie umiejętności pisania wzorów, równań i schematów reakcji organicznych oraz ich mechanizmów.
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i zagadnieniami chemii organicznej i wybranymi elementami chemii fizycznej
C-4Kształtowanie umiejetności rozwiązywania prostych zadań problemowych z zakresu budowy, właściwości, reaktywności oraz wybranych aspektów fizycznej chemii organicznej.
Treści programoweT-W-1Podstawy chemii organicznej (zakres i rozwój; budowa elektronowa związków organicznych; podstawowe typy wiązań i ich obraz orbitalny; konwencje przedstawiania wzorów strukturalnych; izomeria, stereochemia; najważniejsze typy reakcji związków organicznych)
T-W-15Termodynamiczne aspekty reakcji organicznych (profile energetyczne, postulat Hammonda, itp).
T-W-14Reakcje w chemii organicznej. Mechanizmy. Procesy odwracalne i nieodwracalne. Stałe równowagi, ich związek z funkcjami termodynamicznymi (reguła przekory, przewidywanie kierunku przemian itp).
T-W-2Grupy funkcyjne: podział, budowa, wpływ na właściwości chemiczne i fizyczne mono- i polifunkcyjnych związków organicznych, w tym substancji bioaktywnych oraz leków.
T-W-16Kinetyka reakcji. Podstawowe pojęcia. Doświadczalne metody badań. Kinetyka reakcji złożonych i prostych. Kinetyka reakcji katalitycznych (homo- i heterogenicznych). Kinetyka reakcji enzymatycznych.
T-A-1Rozwiazywanie prostych problemów dotyczących właściwości związków organicznych, metod ich otrzymywania i reaktywności (pisanie schematów, równań i mechanizmów reakcji).
Metody nauczaniaM-3Objaśnienia lub wyjaśnienia.
M-2Opis.
M-1Wykład informacyjny.
M-4Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć uzyskanych podczas ćwiczeń audytoryjnych.
S-1Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu pisemnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie proponuje i nie objaśnia mechanizmów podstawowych reakcji związków organicznych.
3,0Student proponuje niektóre mechanizmy podstawowych reakcji związków organicznych, ale ich nie objaśnia.
3,5Student proponuje wiele mechanizmów podstawowych reakcji związków organicznych, ale ich nie objaśnia.
4,0Student proponuje i objaśnia niektóre mechanizmy podstawowych reakcji związków organicznych.
4,5Student proponuje wiele i objaśnia niektóre mechanizmy podstawowych reakcji związków organicznych.
5,0Student proponuje wiele i objaśnia wiele mechanizmów podstawowych reakcji związków organicznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIwM_1A_B09_W05Student rozpoznaje podstawowe metody instrumentalne stosowane w analizie związków organicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIwM_1A_W02Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane zagadnienia z chemii ogólnej, bionieorganicznej, organicznej, bioorganicznej, fizycznej, medycznej i chemii leków oraz fizyki/biofizyki
IwM_1A_W04Absolwent zna i rozumie potencjał aplikacyjny materiałów i biomateriałów w medycynie przez znajomość min. metod analitycznych w analizie medycznej i diagnostyce, metod mikroskopowych i spektroskopowych do charakterystyki materiałów/biomateriałów oraz procesów towarzyszących ich wytwarzaniu i przetwarzaniu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i zagadnieniami chemii organicznej i wybranymi elementami chemii fizycznej
C-7Zapoznanie studentów z metodami oczyszczania i analizy związków organicznych (NMR, IR, MS).
Treści programoweT-W-13Teoretyczne i praktyczne aspekty analizowania związków (bio)organicznych w tym leków: charakterystyczne parametry spektralne, podstawy interpretacji danych spektralnych.
T-L-3Acylowanie i deacylowanie amin aromatycznych. Otrzymywanie i oczyszczanie acetanilidu oraz p-bromoanilidu. Analiza strukturalna na podstawie widm IR, NMR oraz analiz GC-MS
T-W-12Przegląd podstawowych metod instrumentalnych stosowanych w analizie związków (bio)organicznych w tym substancji bioaktywnych oraz leków (NMR, IR, MS, Metody chiralooptyczne, polarymetria).
T-L-6Chemia estrów. Synteza i oczyszczanie (destylacja prosta) octanu n-butylu. Analiza strukturalna produktu (IR, NMR, MS)
T-L-5Reakcje utleniania. Synteza i oczyszczanie (sublimacja) kwasu benzoesowego. Wykonanie i analiza widm IR.
Metody nauczaniaM-5Ćwiczenia laboratoryjne.
M-3Objaśnienia lub wyjaśnienia.
M-2Opis.
M-1Wykład informacyjny.
M-4Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć uzyskanych podczas ćwiczeń audytoryjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena sprawozdań laboratoryjnych.
S-1Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu pisemnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozpoznaje podstawowych metod instrumentalnych stosowanych w analizie związków organicznych.
3,0Student rozpoznaje tylko jedną podstawową metodę instrumentalną stosowaną w analizie związków organicznych.
3,5Student rozpoznaje dwie podstawowe metody instrumentalne stosowane w analizie związków organicznych.
4,0Student rozpoznaje trzy podstawowe metody instrumentalne stosowane w analizie związków organicznych.
4,5Student rozpoznaje cztery podstawowe metody instrumentalne stosowane w analizie związków organicznych.
5,0Student rozpoznaje cztery podstawowe metody instrumentalne stosowane w analizie związków organicznych, ze szczególnym uwzględnieniem leków i związków bioaktywnych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIwM_1A_B09_W06Student wymienia i objaśnia podstawowe definicje dotyczące kinetyki i przemian termodynamicznych reakcji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIwM_1A_W02Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane zagadnienia z chemii ogólnej, bionieorganicznej, organicznej, bioorganicznej, fizycznej, medycznej i chemii leków oraz fizyki/biofizyki
Cel przedmiotuC-3Kształtowanie umiejętności pisania wzorów, równań i schematów reakcji organicznych oraz ich mechanizmów.
C-4Kształtowanie umiejetności rozwiązywania prostych zadań problemowych z zakresu budowy, właściwości, reaktywności oraz wybranych aspektów fizycznej chemii organicznej.
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i zagadnieniami chemii organicznej i wybranymi elementami chemii fizycznej
Treści programoweT-W-15Termodynamiczne aspekty reakcji organicznych (profile energetyczne, postulat Hammonda, itp).
T-W-16Kinetyka reakcji. Podstawowe pojęcia. Doświadczalne metody badań. Kinetyka reakcji złożonych i prostych. Kinetyka reakcji katalitycznych (homo- i heterogenicznych). Kinetyka reakcji enzymatycznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-5Ćwiczenia laboratoryjne.
M-3Objaśnienia lub wyjaśnienia.
M-4Dyskusja dydaktyczna.
M-2Opis.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć uzyskanych podczas ćwiczeń audytoryjnych.
S-1Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu pisemnego.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena sprawozdań laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie wymienia i nie objaśnia podstawowych definicji dotyczacych kinetyki i przemian termodynamicznych reakcji.
3,0Wymienia kilka podstawowych definicji dotyczacych kinetyki i przemian termodynamicznych reakcji, ale ich nie objaśnia.
3,5Wymienia kilka podstawowych definicji dotyczacych kinetyki i przemian termodynamicznych reakcji i objaśnia tylko niektóre.
4,0Wymienia większość podstawowych definicji dotyczacych kinetyki i przemian termodynamicznych reakcji i objaśnia tylko niektóre.
4,5Wymienia i objaśnia większość podstawowych definicji dotyczących kinetyki i przemian termodynamicznych reakcji.
5,0Wymienia i objaśnia wszystkie podstawowe definicjie dotyczące kinetyki i przemian termodynamicznych reakcji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIwM_1A_B09_U01Student stosuje w praktyce zasady nomenklatury związków organicznych należących do najważniejszych klas.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIwM_1A_U03Absolwent potrafi wykorzystać poznane zasady i metody chemii oraz fizyki w planowaniu, przeprowadzeniu i opisywaniu eksperymentów, potrafi interpretować i opracowywać uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-6Zapoznanie studentów z zasadami projektowania kilkuetapowych syntez prostych związków organicznych (ze szczególnym uwzględnieniem zwiazków bioaktywnych) na podstawie uzyskanej wiedzy oraz danych literaturowych.
C-4Kształtowanie umiejetności rozwiązywania prostych zadań problemowych z zakresu budowy, właściwości, reaktywności oraz wybranych aspektów fizycznej chemii organicznej.
C-5Zapoznanie studentów z metodyką syntezy prostych zwiazków organicznych.
C-2Zapoznanie studentów z budową oraz z podstawowymi właściwościami chemicznymi najważniejszych grup zwiazków organicznych ze szczególnym uwzględnieniem zwiazków bioaktywnych.
C-3Kształtowanie umiejętności pisania wzorów, równań i schematów reakcji organicznych oraz ich mechanizmów.
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i zagadnieniami chemii organicznej i wybranymi elementami chemii fizycznej
C-8Zapoznanie studenta z zasadami opisu eksperymentu badawczego.
Treści programoweT-W-2Grupy funkcyjne: podział, budowa, wpływ na właściwości chemiczne i fizyczne mono- i polifunkcyjnych związków organicznych, w tym substancji bioaktywnych oraz leków.
T-W-1Podstawy chemii organicznej (zakres i rozwój; budowa elektronowa związków organicznych; podstawowe typy wiązań i ich obraz orbitalny; konwencje przedstawiania wzorów strukturalnych; izomeria, stereochemia; najważniejsze typy reakcji związków organicznych)
T-L-6Chemia estrów. Synteza i oczyszczanie (destylacja prosta) octanu n-butylu. Analiza strukturalna produktu (IR, NMR, MS)
T-L-3Acylowanie i deacylowanie amin aromatycznych. Otrzymywanie i oczyszczanie acetanilidu oraz p-bromoanilidu. Analiza strukturalna na podstawie widm IR, NMR oraz analiz GC-MS
T-L-7Kondensacje aldolowe. Synteza dibenzylidenoacetonu.
T-A-2Ćwiczenia w projektowaniu kilkuetapowych syntez prostych związków organicznych na podstawie wiedzy uzyskanej na wykładzie oraz w oparciu o dane literaturowe. Analiza dróg syntezy wybranych leków.
T-L-4Reakcje substytucji elektrofilowej w związkach aromatycznych. Synteza i oczyszczanie p-bromoacetanilidu
T-W-14Reakcje w chemii organicznej. Mechanizmy. Procesy odwracalne i nieodwracalne. Stałe równowagi, ich związek z funkcjami termodynamicznymi (reguła przekory, przewidywanie kierunku przemian itp).
T-L-5Reakcje utleniania. Synteza i oczyszczanie (sublimacja) kwasu benzoesowego. Wykonanie i analiza widm IR.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-5Ćwiczenia laboratoryjne.
M-4Dyskusja dydaktyczna.
M-3Objaśnienia lub wyjaśnienia.
M-2Opis.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena sprawozdań laboratoryjnych.
S-1Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu pisemnego.
S-3Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć uzyskanych podczas ćwiczeń audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zastosować w praktyce zasady nomenklatury związków organicznych należących do najważniejszych klas.
3,0Student potrafi zastosować w praktyce zasady nomenklatury zwyczajowej niektórych związków organicznych należących do najważniejszych klas.
3,5Student potrafi zastosować w praktyce zasady nomenklatury systematycznej do niektórych związków organicznych należących do najważniejszych klas. Nie zna nazw zwyczajowych.
4,0Student potrafi zastosować w praktyce zasady nomenklatury systematycznej i zwyczajowej do niektórych związków organicznych należących do najważniejszych klas.
4,5Student potrafi zastosować w praktyce zasady nomenklatury systematycznej i zwyczajowej do większości związków organicznych należących do najważniejszych klas.
5,0Student dobrze posługuje się w praktyce nazwami zwyczajowymi i systematycznymi związków organicznych należących do najważniejszych klas.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIwM_1A_B09_U02Na podstawie materiału wykładowego oraz danych literaturowych student projektuje kilkuetapową syntezę prostego związku organicznego. Proponuje metodę identyfikacji zaprojektowanego związku.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIwM_1A_U01Absolwent potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę związaną z inżynierią w medycynie – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe zadania inżynierskie przez: − właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących, dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji, − dobór oraz stosowanie właściwych metod i narzędzi, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych
IwM_1A_U03Absolwent potrafi wykorzystać poznane zasady i metody chemii oraz fizyki w planowaniu, przeprowadzeniu i opisywaniu eksperymentów, potrafi interpretować i opracowywać uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
IwM_1A_U14Absolwent potrafi korzystać z zasobów bibliograficznych, w tym przy użyciu naukowych baz danych, tj. Scopus, Web of Science, Reaxys, SciFinder (Chemical Abstract) i innych.
Cel przedmiotuC-3Kształtowanie umiejętności pisania wzorów, równań i schematów reakcji organicznych oraz ich mechanizmów.
C-7Zapoznanie studentów z metodami oczyszczania i analizy związków organicznych (NMR, IR, MS).
C-2Zapoznanie studentów z budową oraz z podstawowymi właściwościami chemicznymi najważniejszych grup zwiazków organicznych ze szczególnym uwzględnieniem zwiazków bioaktywnych.
C-6Zapoznanie studentów z zasadami projektowania kilkuetapowych syntez prostych związków organicznych (ze szczególnym uwzględnieniem zwiazków bioaktywnych) na podstawie uzyskanej wiedzy oraz danych literaturowych.
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i zagadnieniami chemii organicznej i wybranymi elementami chemii fizycznej
Treści programoweT-W-2Grupy funkcyjne: podział, budowa, wpływ na właściwości chemiczne i fizyczne mono- i polifunkcyjnych związków organicznych, w tym substancji bioaktywnych oraz leków.
T-A-1Rozwiazywanie prostych problemów dotyczących właściwości związków organicznych, metod ich otrzymywania i reaktywności (pisanie schematów, równań i mechanizmów reakcji).
T-L-1Zapoznanie studentów z regulaminem oraz z zasadami BHP i P/Poż. obowiązującymi w pracowni chemii organicznej oraz z podstawowym sprzętem laboratoryjnym. Nauka korzystania z danych literaturowych (baza Reaxys, farmaceutyczne bazy danych).
T-W-13Teoretyczne i praktyczne aspekty analizowania związków (bio)organicznych w tym leków: charakterystyczne parametry spektralne, podstawy interpretacji danych spektralnych.
T-A-2Ćwiczenia w projektowaniu kilkuetapowych syntez prostych związków organicznych na podstawie wiedzy uzyskanej na wykładzie oraz w oparciu o dane literaturowe. Analiza dróg syntezy wybranych leków.
T-W-1Podstawy chemii organicznej (zakres i rozwój; budowa elektronowa związków organicznych; podstawowe typy wiązań i ich obraz orbitalny; konwencje przedstawiania wzorów strukturalnych; izomeria, stereochemia; najważniejsze typy reakcji związków organicznych)
Metody nauczaniaM-2Opis.
M-4Dyskusja dydaktyczna.
M-1Wykład informacyjny.
M-3Objaśnienia lub wyjaśnienia.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena sprawozdań laboratoryjnych.
S-3Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć uzyskanych podczas ćwiczeń audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie proponuje żadnego z etapów syntezy wskazanego zwiazku organicznego. Nie rozróżnia metod identyfikacji syntezowanego związku.
3,0Student proponuje dwa etapy syntezy wskazanego związku organicznego. Nie wybiera metody jego identyfikacji.
3,5Student proponuje dwa etapy syntezy wskazanego zwiazku organicznego. Prawidłowo wskazuje jedną z metod jego identyfikacji.
4,0Student proponuje trzy etapy syntezy wskazanego związku organicznego i prawidłowo dobiera dwie metody jego identyfikacji.
4,5Student proponuje trzy etapy syntezy wskazanego związku organicznego i prawidłowo dobiera trzy metody jego identyfikacji.
5,0Student proponuje cztery etapy syntezy wskazanego związku organicznego, dobiera wszystkie metody jego identyfikacji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIwM_1A_B09_U03Student interpretuje uzykane wyniki badań oraz sporządza opis wykonanego eksperymentu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIwM_1A_U02Absolwent potrafi wykorzystać poznany aparat matematyczny do opisu i analizy danych doświadczalnych, podstawowych zagadnień inżynierskich i technicznych
IwM_1A_U03Absolwent potrafi wykorzystać poznane zasady i metody chemii oraz fizyki w planowaniu, przeprowadzeniu i opisywaniu eksperymentów, potrafi interpretować i opracowywać uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-7Zapoznanie studentów z metodami oczyszczania i analizy związków organicznych (NMR, IR, MS).
C-8Zapoznanie studenta z zasadami opisu eksperymentu badawczego.
Treści programoweT-L-5Reakcje utleniania. Synteza i oczyszczanie (sublimacja) kwasu benzoesowego. Wykonanie i analiza widm IR.
T-L-11Pomiar współczynnika podziału kwasu octowego między chloroform i wodę.
T-L-4Reakcje substytucji elektrofilowej w związkach aromatycznych. Synteza i oczyszczanie p-bromoacetanilidu
T-L-9Wyznaczanie ciepła parowania heksanu z pomiaru zależności prężności pary od temperatury
T-L-8Równowagi fazowe. Ograniczona mieszalność cieczy. Wykonanie wykresu fazowego dla układu: gliceryna – alkohol izoamylowy.
T-L-3Acylowanie i deacylowanie amin aromatycznych. Otrzymywanie i oczyszczanie acetanilidu oraz p-bromoanilidu. Analiza strukturalna na podstawie widm IR, NMR oraz analiz GC-MS
T-L-10Polarymetryczne wyznaczanie stałej szybkości katalizowanej reakcji inwersji sacharozy
T-L-2Metody rozdzielania i oczyszczania związków organicznych. Ekstrakcja. Destylacja frakcyjna. Wykonanie wykresu destylacji.
T-L-7Kondensacje aldolowe. Synteza dibenzylidenoacetonu.
T-L-6Chemia estrów. Synteza i oczyszczanie (destylacja prosta) octanu n-butylu. Analiza strukturalna produktu (IR, NMR, MS)
Metody nauczaniaM-3Objaśnienia lub wyjaśnienia.
M-5Ćwiczenia laboratoryjne.
M-4Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena sprawozdań laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie interpretuje wyników i nie sporządza opisu wykonanego eksperymentu.
3,0Nie inerpretuje wyników i w niewielkim stopniu sporządza opis wykonanego eksperymentu (błędy w opisie przebiegu doświadczenia i równaniach reakcji, drobne błędy w obliczeniach).
3,5Dostatecznie interpretuje wyniki i w dobrym stopniu sporządza opis wykonanego eksperymentu (błędy w opisie przebiegu doświadczenia, drobne błędy w obliczeniach).
4,0Dobrze interpretuje część wyników i w dobrym stopniu sporządza opis wykonanego eksperymentu (drobne błędy w opisie przebiegu doświadczenia).
4,5Dobrze interpretuje wszystkie wyniki i w dobrym stopniu sporządza opis wykonanego eksperymentu (drobne błędy w opisie przebiegu doświadczenia).
5,0Bardzo dobrze interpretuje wszystkie wyniki i prawidłowo sporządza opis wykonanego eksperymentu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIwM_1A_B09_U04Student stosuje podstawowe operacje jednostkowe do oczyszczania stałych i ciekłych związków organicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIwM_1A_U08Absolwent potrafi zaplanować i zrealizować procesy wytwarzania wybranych materiałów i biomateriałów
IwM_1A_U10Absolwent potrafi planować i organizować pracę – indywidualną oraz w zespole, współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych (także o charakterze interdyscyplinarnym)
Cel przedmiotuC-9Zapoznanie studentów z zasadami bezpiecznej pracy z odczynnikami chemicznymi, sprzętem laboratoryjnym oraz obowiązującymi procedurami w laboratorium preparatyki organicznej.
C-8Zapoznanie studenta z zasadami opisu eksperymentu badawczego.
Treści programoweT-L-3Acylowanie i deacylowanie amin aromatycznych. Otrzymywanie i oczyszczanie acetanilidu oraz p-bromoanilidu. Analiza strukturalna na podstawie widm IR, NMR oraz analiz GC-MS
T-L-6Chemia estrów. Synteza i oczyszczanie (destylacja prosta) octanu n-butylu. Analiza strukturalna produktu (IR, NMR, MS)
T-L-4Reakcje substytucji elektrofilowej w związkach aromatycznych. Synteza i oczyszczanie p-bromoacetanilidu
T-L-2Metody rozdzielania i oczyszczania związków organicznych. Ekstrakcja. Destylacja frakcyjna. Wykonanie wykresu destylacji.
T-L-5Reakcje utleniania. Synteza i oczyszczanie (sublimacja) kwasu benzoesowego. Wykonanie i analiza widm IR.
T-L-11Pomiar współczynnika podziału kwasu octowego między chloroform i wodę.
Metody nauczaniaM-3Objaśnienia lub wyjaśnienia.
M-5Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena sprawozdań laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie stosuje operacji jednostkowych do oczyszczania związków organicznych.
3,0Przeprowadza tylko destylację prostą jako osobne doświadczenie.
3,5Przeprowadza destylację prostą, frakcyjną jako osobne doświadczenie.
4,0Przeprowadza destylację prostą, frakcyjną oraz krystalizację z wody i rozpuszczalnika palnego jako osobne doświadczenie.
4,5Przeprowadza destylację prostą, frakcyjną oraz krystalizację jako osobne doświadczenie oraz częściowo oczyszcza substancje otrzymywane w ramach syntezy prostych zwiazków organicznych .
5,0Przeprowadza destylację prostą, frakcyjną oraz krystalizację jako osobne doświadczenie oraz skutecznie oczyszcza substancje otrzymywane w ramach syntezy prostych zwiazków organicznych .
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIwM_1A_B09_K01Odpowiada za rzetelność uzyskanych wyników.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIwM_1A_K01Absolwent potrafi krytycznie ocenić posiadaną wiedzę i odbierane treści
IwM_1A_K02Absolwent uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz potrafi zasięgać opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
IwM_1A_K04Absolwent jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, w tym: − przestrzegania zasad etyki zawodowej i wymagania tego od innych, − dbałości o dorobek i tradycje zawodu
Cel przedmiotuC-8Zapoznanie studenta z zasadami opisu eksperymentu badawczego.
Treści programoweT-L-11Pomiar współczynnika podziału kwasu octowego między chloroform i wodę.
T-L-10Polarymetryczne wyznaczanie stałej szybkości katalizowanej reakcji inwersji sacharozy
T-L-5Reakcje utleniania. Synteza i oczyszczanie (sublimacja) kwasu benzoesowego. Wykonanie i analiza widm IR.
T-L-8Równowagi fazowe. Ograniczona mieszalność cieczy. Wykonanie wykresu fazowego dla układu: gliceryna – alkohol izoamylowy.
T-A-1Rozwiazywanie prostych problemów dotyczących właściwości związków organicznych, metod ich otrzymywania i reaktywności (pisanie schematów, równań i mechanizmów reakcji).
T-W-13Teoretyczne i praktyczne aspekty analizowania związków (bio)organicznych w tym leków: charakterystyczne parametry spektralne, podstawy interpretacji danych spektralnych.
T-A-3Obliczenia kinetyczne. Wykorzystanie prawa Raoulta i prawa podziału Nernsta, obliczanie współczynników podziału. Analiza wpływu pH na rozpuszczalność i wchłanianie substancji aktywnych biologicznie.
T-L-6Chemia estrów. Synteza i oczyszczanie (destylacja prosta) octanu n-butylu. Analiza strukturalna produktu (IR, NMR, MS)
T-L-3Acylowanie i deacylowanie amin aromatycznych. Otrzymywanie i oczyszczanie acetanilidu oraz p-bromoanilidu. Analiza strukturalna na podstawie widm IR, NMR oraz analiz GC-MS
T-L-9Wyznaczanie ciepła parowania heksanu z pomiaru zależności prężności pary od temperatury
T-L-7Kondensacje aldolowe. Synteza dibenzylidenoacetonu.
T-A-2Ćwiczenia w projektowaniu kilkuetapowych syntez prostych związków organicznych na podstawie wiedzy uzyskanej na wykładzie oraz w oparciu o dane literaturowe. Analiza dróg syntezy wybranych leków.
T-L-4Reakcje substytucji elektrofilowej w związkach aromatycznych. Synteza i oczyszczanie p-bromoacetanilidu
Metody nauczaniaM-5Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć uzyskanych podczas ćwiczeń audytoryjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena sprawozdań laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Przedstawione wyniki są błędne i nierzetelne.
3,0Przedstawione wyniki są błędne, ale błędy wynikają z pomyłki.
3,5Przedstawione wyniki są poprawne jednak ich opis jest nieczytelny.
4,0Przedstawione wyniki są poprawne, są elementy sprawdzajace, jednak ich opis nie jest całkowicie czytelny.
4,5Przedstawione wyniki są poprawne, są elementy sprawdzajace, opis jest czytelny, jednak obecne są drobne błędy.
5,0Przedstawione wyniki są poprawne, są elementy sprawdzajace, opis jest czytelny.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIwM_1A_B09_K02Student ma świadomość znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów oraz jest przekonany o potrzebie ciągłego dokształcania się w ramach rozwoju zawodowego w dziedzinie chemii organicznej, chemii medycznej i chemii leków.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIwM_1A_K02Absolwent uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz potrafi zasięgać opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
Cel przedmiotuC-9Zapoznanie studentów z zasadami bezpiecznej pracy z odczynnikami chemicznymi, sprzętem laboratoryjnym oraz obowiązującymi procedurami w laboratorium preparatyki organicznej.
C-6Zapoznanie studentów z zasadami projektowania kilkuetapowych syntez prostych związków organicznych (ze szczególnym uwzględnieniem zwiazków bioaktywnych) na podstawie uzyskanej wiedzy oraz danych literaturowych.
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i zagadnieniami chemii organicznej i wybranymi elementami chemii fizycznej
C-7Zapoznanie studentów z metodami oczyszczania i analizy związków organicznych (NMR, IR, MS).
C-5Zapoznanie studentów z metodyką syntezy prostych zwiazków organicznych.
C-4Kształtowanie umiejetności rozwiązywania prostych zadań problemowych z zakresu budowy, właściwości, reaktywności oraz wybranych aspektów fizycznej chemii organicznej.
Treści programoweT-A-3Obliczenia kinetyczne. Wykorzystanie prawa Raoulta i prawa podziału Nernsta, obliczanie współczynników podziału. Analiza wpływu pH na rozpuszczalność i wchłanianie substancji aktywnych biologicznie.
T-A-2Ćwiczenia w projektowaniu kilkuetapowych syntez prostych związków organicznych na podstawie wiedzy uzyskanej na wykładzie oraz w oparciu o dane literaturowe. Analiza dróg syntezy wybranych leków.
T-A-1Rozwiazywanie prostych problemów dotyczących właściwości związków organicznych, metod ich otrzymywania i reaktywności (pisanie schematów, równań i mechanizmów reakcji).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-3Objaśnienia lub wyjaśnienia.
M-5Ćwiczenia laboratoryjne.
M-4Dyskusja dydaktyczna.
M-2Opis.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena sprawozdań laboratoryjnych.
S-3Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć uzyskanych podczas ćwiczeń audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów i nie jest przekonany o potrzebie ciągłego dokształcania się.
3,0Student ma zauważalną świadomość znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów i jest w dostatecznym stopniu przekonany o potrzebie ciągłego dokształcania się.
3,5
4,0
4,5
5,0