Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria w medycynie (S1)

Sylabus przedmiotu Wprowadzenie do biologii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria w medycynie
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wprowadzenie do biologii
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej
Nauczyciel odpowiedzialny Agata Markowska-Szczupak <Agata.Markowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 0,0 ECTS (formy) 0,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 10 0,00,50zaliczenie
laboratoriaL1 10 0,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Biologia na poziomie szkoły ponadpodstawowej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Pogłębienie wiedzy dotyczącej budowy i funkcjonowania organizmów oraz integrowanie wiedzy o zjawiskach i procesach zachodzących na różnych poziomach organizacji życia.
C-2Zapoznanie studentów z sposobami planowania doświaczeń biologicznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Planowanie doświadczeń biologicznych2
T-L-2Sposoby badania zmienności organizmów2
T-L-3Prawa dziedziczenia (I i II prawo Mendla)2
T-L-4Mapowanie chromosomów.2
T-L-5Wprowadzenie do genetyki populacyjnej2
10
wykłady
T-W-1Definicja życia. Cechy życia.1
T-W-2Poziom molekularny życia (komórka, struktury komórkowe: prokariotyczne i eukariotyczne, wirusy)2
T-W-3Podstawowe procesy związane z komórką (cykl komórkowy, mitoza, mejoza, apoptoza, oogeneza i spermatogeneza2
T-W-4Struktura materiału genetycznego (replikacja, transkrypcja, translacja i sposoby regulacji ekspresji genów; podstawy biologii molekularnej2
T-W-5Poziom organizmalny (pojęcia: tkanki, narządy, organy, układy narządów, systemy, organizm)3
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Przegląd literatury przedmiotu i przygotowanie raportów5
15
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Pogłebianie wiedzy na podstawie indywidualnej pracy z wykorzystaniem literatury naukowej3
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia testowego2
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podająca: wykład z prezentacją mulitedialną
M-2Metody problemowe: dyskusja problemowa
M-3Metoda praktyczna: pokazy

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena raportów indywidualnych
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IwM_1A_U02_W01
Charakteryzuje budowę oraganizmów żywych. Wskazuje zróżnicowanie funkcjonalne organizmów na poszczególnych poziomach organizacji.
C-1T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-3M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IwM_1A_U02_U01
Posługuje się prostymi metodami matematycznymi stosowanymi w biologii. Stosuje opis matematyczny zjawisk przyrodniczych
C-1T-L-4, T-L-5, T-L-2, T-L-3, T-L-1M-1S-1, S-2
IwM_1A_U02_U02
Stosuje podstawowe metody statystyczne do analizy danych
C-2T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IwM_1A_U02_K01
Wykazuje gotowość wykorzystania języka naukowego w podejmowanych dyskusjach ze specjalistami z dziedzin pokrewnych
C-1T-W-5, T-L-5, T-L-1, T-W-3, T-W-1M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IwM_1A_U02_W01
Charakteryzuje budowę oraganizmów żywych. Wskazuje zróżnicowanie funkcjonalne organizmów na poszczególnych poziomach organizacji.
2,0
3,0Student potrafi opisać podstawowe cechy organizmu żywego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IwM_1A_U02_U01
Posługuje się prostymi metodami matematycznymi stosowanymi w biologii. Stosuje opis matematyczny zjawisk przyrodniczych
2,0
3,0Student umie zaplanować doświadczenie jednoczynnikowe
3,5
4,0
4,5
5,0
IwM_1A_U02_U02
Stosuje podstawowe metody statystyczne do analizy danych
2,0
3,0Student potrafii posługiwać się testem t-Studenta
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IwM_1A_U02_K01
Wykazuje gotowość wykorzystania języka naukowego w podejmowanych dyskusjach ze specjalistami z dziedzin pokrewnych
2,0
3,0Student posługuje się językiem naukowym w opisie podstawowych procesów na poziomie komórki
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Jackson Cain Minorsky Reece Urry Wasserman, Biologia Campbella, REBIS, Warszawa, 2020
  2. Jóźwiak Jarosław, Biologia komórki. Podręcznik dla studentów uczelni medycznych, Edra Urban & Partner, 2020
  3. Jarygin Włodzimierz N., Biologia Podręcznik dla studentów kierunków medycznych, PZWL, Warszawa, 2003
  4. ZABŁOCKA-GODLEWSKA E., Biologia dla studentów uczelni technicznychv, Wyd. Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2011, 1

Literatura dodatkowa

  1. Sienific Reports (Open Access Journal), 2021

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Planowanie doświadczeń biologicznych2
T-L-2Sposoby badania zmienności organizmów2
T-L-3Prawa dziedziczenia (I i II prawo Mendla)2
T-L-4Mapowanie chromosomów.2
T-L-5Wprowadzenie do genetyki populacyjnej2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Definicja życia. Cechy życia.1
T-W-2Poziom molekularny życia (komórka, struktury komórkowe: prokariotyczne i eukariotyczne, wirusy)2
T-W-3Podstawowe procesy związane z komórką (cykl komórkowy, mitoza, mejoza, apoptoza, oogeneza i spermatogeneza2
T-W-4Struktura materiału genetycznego (replikacja, transkrypcja, translacja i sposoby regulacji ekspresji genów; podstawy biologii molekularnej2
T-W-5Poziom organizmalny (pojęcia: tkanki, narządy, organy, układy narządów, systemy, organizm)3
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Przegląd literatury przedmiotu i przygotowanie raportów5
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Pogłebianie wiedzy na podstawie indywidualnej pracy z wykorzystaniem literatury naukowej3
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia testowego2
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIwM_1A_U02_W01Charakteryzuje budowę oraganizmów żywych. Wskazuje zróżnicowanie funkcjonalne organizmów na poszczególnych poziomach organizacji.
Cel przedmiotuC-1Pogłębienie wiedzy dotyczącej budowy i funkcjonowania organizmów oraz integrowanie wiedzy o zjawiskach i procesach zachodzących na różnych poziomach organizacji życia.
Treści programoweT-W-2Poziom molekularny życia (komórka, struktury komórkowe: prokariotyczne i eukariotyczne, wirusy)
T-W-4Struktura materiału genetycznego (replikacja, transkrypcja, translacja i sposoby regulacji ekspresji genów; podstawy biologii molekularnej
T-W-5Poziom organizmalny (pojęcia: tkanki, narządy, organy, układy narządów, systemy, organizm)
T-W-1Definicja życia. Cechy życia.
T-W-3Podstawowe procesy związane z komórką (cykl komórkowy, mitoza, mejoza, apoptoza, oogeneza i spermatogeneza
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe: dyskusja problemowa
M-1Metody podająca: wykład z prezentacją mulitedialną
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena raportów indywidualnych
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi opisać podstawowe cechy organizmu żywego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIwM_1A_U02_U01Posługuje się prostymi metodami matematycznymi stosowanymi w biologii. Stosuje opis matematyczny zjawisk przyrodniczych
Cel przedmiotuC-1Pogłębienie wiedzy dotyczącej budowy i funkcjonowania organizmów oraz integrowanie wiedzy o zjawiskach i procesach zachodzących na różnych poziomach organizacji życia.
Treści programoweT-L-4Mapowanie chromosomów.
T-L-5Wprowadzenie do genetyki populacyjnej
T-L-2Sposoby badania zmienności organizmów
T-L-3Prawa dziedziczenia (I i II prawo Mendla)
T-L-1Planowanie doświadczeń biologicznych
Metody nauczaniaM-1Metody podająca: wykład z prezentacją mulitedialną
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena raportów indywidualnych
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student umie zaplanować doświadczenie jednoczynnikowe
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIwM_1A_U02_U02Stosuje podstawowe metody statystyczne do analizy danych
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z sposobami planowania doświaczeń biologicznych
Treści programoweT-L-5Wprowadzenie do genetyki populacyjnej
T-L-1Planowanie doświadczeń biologicznych
T-L-2Sposoby badania zmienności organizmów
T-L-3Prawa dziedziczenia (I i II prawo Mendla)
T-L-4Mapowanie chromosomów.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe: dyskusja problemowa
M-3Metoda praktyczna: pokazy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena raportów indywidualnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafii posługiwać się testem t-Studenta
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIwM_1A_U02_K01Wykazuje gotowość wykorzystania języka naukowego w podejmowanych dyskusjach ze specjalistami z dziedzin pokrewnych
Cel przedmiotuC-1Pogłębienie wiedzy dotyczącej budowy i funkcjonowania organizmów oraz integrowanie wiedzy o zjawiskach i procesach zachodzących na różnych poziomach organizacji życia.
Treści programoweT-W-5Poziom organizmalny (pojęcia: tkanki, narządy, organy, układy narządów, systemy, organizm)
T-L-5Wprowadzenie do genetyki populacyjnej
T-L-1Planowanie doświadczeń biologicznych
T-W-3Podstawowe procesy związane z komórką (cykl komórkowy, mitoza, mejoza, apoptoza, oogeneza i spermatogeneza
T-W-1Definicja życia. Cechy życia.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe: dyskusja problemowa
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena raportów indywidualnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posługuje się językiem naukowym w opisie podstawowych procesów na poziomie komórki
3,5
4,0
4,5
5,0