Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria Materiałów i Nanomateriałów (S2)
specjalność: Inżynieria polimerów i biomateriałów
Sylabus przedmiotu Nanomateriały w katalizie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria Materiałów i Nanomateriałów | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Nanomateriały w katalizie | ||
Specjalność | Inżynieria materiałowa i nanotechnologia | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Urszula Narkiewicz <Urszula.Narkiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Urszula Narkiewicz <Urszula.Narkiewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 1 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zaliczony kurs z chemii fizycznej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zdobycie wiedzy w zakresie otrzymywaniam charakteryzowania i stosowania nanomateriałów w katalizie |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Materiały o rozwiniętej powierzchni. | 1 |
T-W-2 | Właściwości mechaniczne, elektryczne i optyczne powierzchni | 1 |
T-W-3 | Powierzchniowe fazy krystaliczne. Zjawiska powierzchniowe. Dyfuzja powierzchniowa, segregacja. | 1 |
T-W-4 | Procesy sorpcji ma granicach faz. Fizysorpcja i chemisorpcja. Kinetyka adsorpcji. | 1 |
T-W-5 | Reakcje chemiczne zachodzące na powierzchni | 1 |
T-W-6 | Zwilżalność, zarodkowanie. | 1 |
T-W-7 | Reakcje ciało stałe-gaz. Utlenianie, pasywacja i struktura cienkich warstw. | 1 |
T-W-8 | Kataliza i katalizatory w układach heterogenicznych i homogenicznych. Zjawisko katalizy. Istota działania katalizatora. Teoria zderzeń aktywnych. Energia aktywacji. Szybkość reakcji katalitycznej. Aktywność, selektywność. | 2 |
T-W-9 | Klasyfikacja układów katalitycznych. Kataliza heterogeniczna, homogeniczna, enzymatyczna. Forma katalizatora, nośnik, faza aktywna, promotory, trucizny. Elementarne etapy reakcji katalitycznych. | 1 |
T-W-10 | Przemysłowe procesy katalityczne | 2 |
T-W-11 | Wybrane technologie otrzymywania katalizatorów. Metody charakteryzowania katalizatorów. | 2 |
T-W-12 | Strukturoczułość reakcji katalitycznych a korzyści ze stosowania nanokatalizatorów. Podstawowe procesy katalityczne z użyciem nanokatalizatorów. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Uczestnictwo w egzaminie | 2 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 10 |
A-W-4 | Konsultacje | 3 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IMiN_2A_D1-10a_W01 Określa sposoby otrzymywania, charakteryzowania i stosowania nanomateriałów w katalizie | IMiN_2A_W03 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IMiN_2A_D1-10a_U01 Pozysjuje, selekcjonuje i ocenia informacje na temat nanomateriałów w katalizie | IMiN_2A_U03 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IMiN_2A_D1-10a_K01 Samodzielnie zdobywa wiedzę w zakresie stosowania nanomateriałów w katalizie | IMiN_2A_K01 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IMiN_2A_D1-10a_W01 Określa sposoby otrzymywania, charakteryzowania i stosowania nanomateriałów w katalizie | 2,0 | |
3,0 | Poprawne odpowiedzi na testowym zaliczeniu w zakresie [55%, 60%] | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IMiN_2A_D1-10a_U01 Pozysjuje, selekcjonuje i ocenia informacje na temat nanomateriałów w katalizie | 2,0 | |
3,0 | Poprawne odpowiedzi na testowym zaliczeniu w zakresie [55%, 60%] | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IMiN_2A_D1-10a_K01 Samodzielnie zdobywa wiedzę w zakresie stosowania nanomateriałów w katalizie | 2,0 | |
3,0 | Poprawne odpowiedzi na testowym zaliczeniu w zakresie [55%, 60%] | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- J. Barcicki, Podstawy katalizy heterogenicznej, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskie, Lublin, 1998
- B. Grzybowska-Świerkosz, Elementy katalizy heterogenicznej, PWN, Warszawa, 1992