Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria Materiałów i Nanomateriałów (S2)
specjalność: Inżynieria polimerów i biomateriałów
Sylabus przedmiotu Nanocząstki: wpływ na zdrowie i środowisko:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria Materiałów i Nanomateriałów | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Nanocząstki: wpływ na zdrowie i środowisko | ||
Specjalność | Inżynieria polimerów i biomateriałów | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Polimerów i Biomateriałów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Kozłowska <Agnieszka.Kozlowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 6 | Grupa obieralna | 2 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Chemia i technologia polimerów |
W-2 | Podstawy nauki o biomateriałach polimerowych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem wykładów jest zapoznanie studenta z aktualnym stanem wiedzy o nanocząastkach i ich wpływie na zdrowie i środowisko |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Aspekty biozgodności komorkowej i tkankowej nanocząstek | 4 |
T-W-2 | Oddziaływanie nanocząstek z układem oddechowym i nerwowym | 4 |
T-W-3 | Ostra i przewlekla toksyczność w wyniku przenikania nanocząstek przez skórę. | 4 |
T-W-4 | Metody oceny toksyczności nanocząstek | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Zapoznanie się z literaturą przedmiotu | 3 |
A-W-3 | konsultacje | 5 |
A-W-4 | przygotowanie do egzaminu | 5 |
A-W-5 | egzamin | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład problemowy |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Określenie podstawowych informacji i wiedzy studenta w zakresie podstawowych właściwości nanocząstek |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy studenta w zakresie komponowania, obszarów stosowania, sposobów aplikacji , wpływu na środowisko i zdrowie oraz metod oceny właściwości materiałów z użyciem nanocząstek |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IMiN_2A_D2-10b_W01 Student określa podstawowe rodzaje nanocząstek, metody charakteryzacji właściwości użytkowych i kierunki zastosowania oraz wpływu na środowisko i żywe organizmy. | IMiN_2A_W01 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IMiN_2A_D2-10b_U01 Student stosuje nacząstki, dokonuje wyboru adekwatnej metody aplikacji, ocenia zagrozenia będace efektem używania odpowiednich produktów i zwiazków chemicznych i przestrzegan przepisy BHP | IMiN_2A_U01 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IMiN_2A_D2-10b_K01 Ocenia wpływ nanocząstek na środowisko naturalne i na organizm człowieka oraz rozpowszechnia wiedzę o nanotechnologii społeczenstwu przedstawiając jej dodanie jak i ujemne aspekty | IMiN_2A_K03 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IMiN_2A_D2-10b_W01 Student określa podstawowe rodzaje nanocząstek, metody charakteryzacji właściwości użytkowych i kierunki zastosowania oraz wpływu na środowisko i żywe organizmy. | 2,0 | Student nie dysponuje podstawową wiedzą w zakresie wiadomości o nanoczastkach oraz ich wpływie na środowisko i organizmy żywe. |
3,0 | Student posiada ograniczoną wiedzę w zakresie jak wyżej | |
3,5 | Student posiada podstawową wiedzę w zakresie jak wyżej. | |
4,0 | Student posiada wiedzę w zakresie jak wyżej. | |
4,5 | Student posiada wiedzę w zakresie jak wyżej, a ponadto potrafi opisać poszczególne grupy nanocząstek i określic ich wpływ na konkretne elementy ekosystemu i organizmu. | |
5,0 | Student posiada wiedzę w zakresie jak wyżej, a ponadto potrafi opisać poszczególne grupy nanocząstek i określic ich wpływ na konkretne elementy ekosystemu i organizmu oraz zaproponować nowe rozwiązania. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IMiN_2A_D2-10b_U01 Student stosuje nacząstki, dokonuje wyboru adekwatnej metody aplikacji, ocenia zagrozenia będace efektem używania odpowiednich produktów i zwiazków chemicznych i przestrzegan przepisy BHP | 2,0 | Student nie posiada umiejętności w zakresie bezpiecznego stosowania nanomateriałów. |
3,0 | Student posiada ograniczone umiejętności w zakresie bezpiecznego stosowania nanomateriałów. | |
3,5 | Student posiada podstawowe umiejętności w zakresie bezpiecznego stosowania nanomateriałów. | |
4,0 | Student posiada umiejętności w zakresie bezpiecznego stosowania nanomateriałów. | |
4,5 | Student posiada umiejetności w zakresie j.w. oraz ograniczone umiejętności w zakresie oceny zagrożeń wynikających ze stosowania nanocząstek | |
5,0 | Student posiada umiejetności w zakresie j.w. oraz umiejętności w zakresie oceny zagrożeń wynikających ze stosowania nanocząstek |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IMiN_2A_D2-10b_K01 Ocenia wpływ nanocząstek na środowisko naturalne i na organizm człowieka oraz rozpowszechnia wiedzę o nanotechnologii społeczenstwu przedstawiając jej dodanie jak i ujemne aspekty | 2,0 | Student nie wykazuje kreatywności w zakresie bezpiecznego stosowania wiedzy i umiejętnosci dot. nanocząstek. |
3,0 | Student posiada ograniczoną kreatywność w zakresie stosowania wiedzy i umiejętnosci dot. bezpiecznego stosowania wiedzy i umiejętnosci dot. nanocząstek. | |
3,5 | Student posiada podstawową kreatywność w zakresie stosowania wiedzy i umiejętnosci dot. bezpiecznego stosowania wiedzy i umiejętnosci dot. nanocząstek | |
4,0 | Student posiada kreatywność w zakresie stosowania wiedzy i umiejętnosci dot. bezpiecznego stosowania wiedzy i umiejętnosci dot. nanocząstek. | |
4,5 | Student posiada kreatywność w zakresie stosowania wiedzy i umiejętnosci dot. bezpiecznego stosowania wiedzy i umiejętnosci dot. nanocząstek oraz ograniczoną kreatywność w zakresie wpływu rodzaju nanocząstek na środowisko i zdrowie | |
5,0 | Student posiada kreatywność w zakresie stosowania wiedzy i umiejętnosci dot. bezpiecznego stosowania wiedzy i umiejętnosci dot. nanocząstek oraz kreatywność w zakresie wpływu rodzaju nanocząstek na środowisko i zdrowie |
Literatura podstawowa
- Kelsall R. W., Hamley I. W., Geoghegan M., Nanotechnologie, Warszawa, 2008
- T.J. Webser, Nanotechnology for the regeneration hard and soft tissues, World Scentific, New Jersey, 2011