Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria Materiałów i Nanomateriałów (S2)
specjalność: Inżynieria polimerów i biomateriałów
Sylabus przedmiotu Metody fizykochemiczne w badaniu polimerów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria Materiałów i Nanomateriałów | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metody fizykochemiczne w badaniu polimerów | ||
Specjalność | Inżynieria polimerów i biomateriałów | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Polimerów i Biomateriałów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Kozłowska <Agnieszka.Kozlowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Fizyka, Podstawy technologii polimerów, Chemia polimerów |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z metodami analizy fizycznej i chemicznej materiałów polimerowych. Omówienie najnowszych metod badawczych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Wiadomości ogólne i podstawowe, główne grupy tworzyw sztucznych. Podział polimerów pod kątem ich właściwości. | 4 |
T-W-2 | Fizyczne i fazowe stany polimerów. | 2 |
T-W-3 | Metody analizy chemicznej polimerów, tworzyw sztucznych i materiałów polimerowych. | 2 |
T-W-4 | Oznaczenia rozrzutu wielkości cząstek. Chromatografia gazowa (GC). Wysokosprawna chromatografia cieczowa (HPLC). Chromatografia żelowa (GPC). Osmometria parowa (VPO). | 4 |
T-W-5 | Metody spektroskopowe. Spektroskopia w podczerwieni (FTIR). Spektroskopia absorpcyjna (UV-VIS). | 2 |
T-W-6 | Metody wiskozymetryczne (lepkościomierze kapilarne, rotacyjne, z opadającą kulką). Metody reologiczne (wskaźnik płynięcia). | 2 |
T-W-7 | Metody termiczne. Różnicowa kalorymetria skaningowa (DSC). Analiza termograwimetryczna (TGA). Analiza termomechaniczna (TMA). Dynamiczna analiza mechaniczna (DMA). Temperatura mięknienia (metoda Vicata) | 4 |
T-W-8 | Metody mechaniczne. Zachowanie w układzie naprężenie-odkształcenie, pełzanie, analizy zmęczeniowe, udarność. Inne metody. | 4 |
T-W-9 | Metody mikroskopowe. Elektronowa mikroskopia skaningowa (SEM), mikroskopia sił atomowych (AFM). | 2 |
T-W-10 | Ocena kolorystyczna. Zmętnienie. Zapłon, palność. Odporność na działanie chemikaliów. Odporność na starzenie. Pomiar wielkości cząstek. | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | pogłebianie wiedzy na podstawie literatury | 12 |
A-W-3 | konsultacje | 6 |
A-W-4 | przygotowanie do egzaminu | 10 |
A-W-5 | egzamin | 2 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Określenie podstawowych informacji i wiedzy studenta po wykładzie informującym o głównych grupach tworzyw sztucznych, stanach fazowych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Określenie podstawowych informacji i wiedzy studenta po wykładzie informującym o sposobach badań materiałów polimerowych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IMiN_2A_D2-02_W01 Student opisuje podstawowe rodzaje materiałów polimerowych, rodzaje dodatków oraz substancji pomocniczych, a takze metody charakteryzacji właściwości użytkowych i kierunków zastosowania. | IMiN_2A_W01 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-8, T-W-7, T-W-6, T-W-10, T-W-5, T-W-1, T-W-9, T-W-2, T-W-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IMiN_2A_D2-02_U01 Stosuje w praktyce wiedzę na temat właściowści polimerów, dokonać wyboru adekwatnej metody badań, proponuje metody charakteryzacji zarówno tworzyw niemodyfikowanych jak i kompozycji polimerowych. | IMiN_2A_U01 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-8, T-W-7, T-W-6, T-W-10, T-W-5, T-W-1, T-W-9, T-W-2, T-W-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IMiN_2A_D2-02_K01 W wyniku uczestnictwa w kursie student wykazujeć: (i) aktywną postawę w kontaktach z partnerami gospodarczymi, zwłaszcza z sektora wytwarzania i lub dystrybucji materiałów polimerowych, (ii) otwartość na zmiany/modyfikacje metod badań, (iii) świadomość wpływu właściwości polimerów na otaczające środowisko. | IMiN_2A_K01 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-8, T-W-7, T-W-6, T-W-10, T-W-5, T-W-1, T-W-9, T-W-2, T-W-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IMiN_2A_D2-02_W01 Student opisuje podstawowe rodzaje materiałów polimerowych, rodzaje dodatków oraz substancji pomocniczych, a takze metody charakteryzacji właściwości użytkowych i kierunków zastosowania. | 2,0 | Student nie zna podstawowych informacji o różnych rodzajach tworzyw sztucznych i przemianach fazowych polimerów i metodach ich badań |
3,0 | Student dysponuje ograniczoną wiedzą w zakresie podstawowych informacji o różnych rodzajach tworzyw i metodach ich badań | |
3,5 | Student dysponuje podstawową wiedzą w zakresie podstawowych informacji o różnych rodzajach tworzyw i metodach ich badań | |
4,0 | Student posiada wiedzę w zakresie podstawowych informacji o różnych rodzajach tworzyw i metodach ich badań | |
4,5 | Student posiada wiedzę w zakresie podstawowych informacji o różnych rodzajach tworzyw i metodach ich badań, a ponadto potrafi powiązać metody badań z przemianami fizycznymi | |
5,0 | Student posiada wiedzę w zakresie podstawowych informacji o różnych rodzajach tworzyw i metodach ich badań, a ponadto potrafi powiązać metody badań z przemianami fizycznymi oraz zaproponować własną koncepcję przeprowadzania badać określonej grupy polimerów |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IMiN_2A_D2-02_U01 Stosuje w praktyce wiedzę na temat właściowści polimerów, dokonać wyboru adekwatnej metody badań, proponuje metody charakteryzacji zarówno tworzyw niemodyfikowanych jak i kompozycji polimerowych. | 2,0 | Student nie posiada umiejętności w zakresie najprostszego sposóbu określania różnic pomiędzy właściwości tworzywi sztucznych |
3,0 | Student posiada ograniczone umiejętności w zakresie sposóbu określania różnic pomiędzy właściwości tworzywi sztucznych | |
3,5 | Student posiada podstawowe umiejętności w sposobach określania różnic pomiędzy tworzywami sztucznymi, przemianami fazowymi i metodami badań polimerów | |
4,0 | Student posiada umiejętności w sposobach określania różnic pomiędzy tworzywami sztucznymi, przemianami fazowymi i metodami badań polimerów | |
4,5 | Student posiada umiejętności w sposobach określania różnic pomiędzy tworzywami sztucznymi i ich przemianami fazowymi oraz dobrać metody badawcze w zależności od rodzaju tworzywa sztucznego | |
5,0 | Student posiada umiejętności w sposobach określania różnic pomiędzy tworzywami sztucznymi i ich przemianami fazowymi, dobrać metody badawcze w zależności od rodzaju tworzywa sztucznego oraz zaproponować własne rozwiązania |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IMiN_2A_D2-02_K01 W wyniku uczestnictwa w kursie student wykazujeć: (i) aktywną postawę w kontaktach z partnerami gospodarczymi, zwłaszcza z sektora wytwarzania i lub dystrybucji materiałów polimerowych, (ii) otwartość na zmiany/modyfikacje metod badań, (iii) świadomość wpływu właściwości polimerów na otaczające środowisko. | 2,0 | Student nie wykazuje kreatywności w zakresie stosowania wiedzy i umiejętnosci dot. rodzajów tworzyw sztucznych i metod badań polimerów |
3,0 | Student posiada ograniczoną kreatywność w zakresie stosowania wiedzy i umiejętnosci dot. rodzajów tworzyw sztucznych i metod badań polimerów | |
3,5 | Student posiada kreatywność w zakresie stosowania wiedzy i umiejętnosci dot. rodzajów tworzyw sztucznych i metod badań polimerów | |
4,0 | Student posiada kreatywność w zakresie stosowania wiedzy i umiejętnosci dot. rodzajów tworzyw sztucznych i metod badań polimerów, jest w zadowalający sposób w stanie zwiększyć swoje kwalifikacje | |
4,5 | Student posiada kreatywność w zakresie stosowania zdobytej wiedzy podstawowej, zna metody badań polimerów, jest w znaczny sposób w stanie zwiększyć swoje kwalifikacje | |
5,0 | Student posiada kreatywność w zakresie stosowania wiedzy i umiejętnosci dot. właściwości tworzyw sztucznych oraz metod ich badań, umie wykorzystać zdobytą wiedzę i umiejętności w celu optymalnego zwiększenia swoich kwalifikacji oraz rozwoju dalszej kariery zawodowej |
Literatura podstawowa
- Przygocki W., Metody fizyczne badań polimerów, PWN, Warszawa, 1990
- Broniewski T., Kapko J., Płaczek W., Thomalla J., Metody i ocena właściwości tworzyw sztucznych, WNT, Warszawa, 2000
- Florjańczyk Z (red.), Pęczek S., Chemia polimerów, t. 1-3, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1998
Literatura dodatkowa
- H. Saechtling, Tworzywa sztuczne – poradnik, Warszawa, 2000