Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria Materiałów i Nanomateriałów (S1)

Sylabus przedmiotu Wzrost kryształów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria Materiałów i Nanomateriałów
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wzrost kryształów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Chemii Nieorganicznej i Analitycznej
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Filipek <Elzbieta.Filipek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 15 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL6 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zagadnień z podstaw chemii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Ukształtowanie umiejętności w zakresie doboru optymalnej metody wzrostu kryształów.
C-2Nabycie umiejętności otrzymywania kryształów różnymi metodami.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zaprojektowanie optymalnej metody otrzymania kryształów w oparciu o diagramy fazowe i wybrane właściwości wskazanych substancji. Wzrost kryształów z fazy gazowej.4
T-L-2Krystalizacja wybranych związków chemicznych z wodnych i niewodnych roztworów. Krystalizacja reakcyjna.4
T-L-3Otrzymywanie wybranych kryształów objętościowych z fazy roztopionej (roztopu).4
T-L-4Identyfikacja otrzymanych w ramach ćwiczeń kryształów z zastosowaniem metod: XRD, IR i DTA-TGA.2
T-L-5Zaliczenie pisemne ćwiczeń laboratoryjnych.1
15
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia: ciało stałe, polikryształ, monokryształ, krystalit. Sieciowa budowa ciała krystalicznego. Elementy budowy sieci krystalicznej. Wpływ wiązań chemicznych na właściwości kryształów.2
T-W-2Układy krystalograficzne. Komórki Bravais'go. Grupy punktowe i grupy przestrzenne. Miedzynarodowe tablice krystalograficzne.2
T-W-3Zastosowania monokryształów. Teorie i modele wzrostu kryształów: wybrane klasyczne teorie wzrostu monokryształów, struktura powierzchni wzrostowych, wybrane modele wzrostu kryształów oraz wzrost normalny.2
T-W-4Wzrost kryształów z fazy stopionej: diagramy równowag fazowych (topnienie kongruentne), metoda Czochralskiego, metoda topienia strefowego (Float Zone), Metoda Bridgmana i in., transport ciepła.2
T-W-5Wzrost kryształów z roztworu – domieszkowanie, segregacja składnika, transport składnika, zjawisko przechłodzenia stężeniowego. Przeglad wybranych metod wzrostu monokryształów z roztworów.2
T-W-6Porównanie metod wzrostu kryształów z fazy gazowej, roztopionej i z roztworu. Wpływ domieszek na wzrost kryształu. Trawienie kryształu.2
T-W-7Wybrane metody badania kryształów. Metody dyfrakcyjne: dyfrakcja promieniowania rentgenowskiego, dyfrakcja elektronów i neutronów. Spektroskopia w podczerwieni.2
T-W-8Zaliczenie pisemne przedmotu.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach laboratoryjnych.15
A-L-2Opracowywanie wyników ćwiczeń laboratoryjnych w formie sprawozdań.7
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia.8
30
wykłady
A-W-1Uczestniczenie w wykładach.15
A-W-2Konsultacje.3
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu i analiza treści wykładowych.5
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu.7
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Laboratorium: metoda praktyczna / ćwiczenia laboratoryjne.
M-2Wykład: metoda podająca / wykład informacyjny.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IMiN_1A_C38b_W01
Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane zagadnienia dotyczące materiałów i nanomateriałów, budowa, synteza, przetwarzanie, analiza stryktury i właściwości.
IMiN_1A_W03C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-6M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IMiN_1A_C38b_U01
Absolwent potrafi ujawnić, scharakteryzować strukturę oraz określić podstawowe właściwości materiałów oraz nanomateriałów.
IMiN_1A_U03C-1, C-2T-L-2, T-L-4, T-L-1, T-L-3, T-L-5M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IMiN_1A_C38b_W01
Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane zagadnienia dotyczące materiałów i nanomateriałów, budowa, synteza, przetwarzanie, analiza stryktury i właściwości.
2,0
3,0Student prezentuje podstawową wiedzę dotyczącą budowy i wzrostu kryształów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IMiN_1A_C38b_U01
Absolwent potrafi ujawnić, scharakteryzować strukturę oraz określić podstawowe właściwości materiałów oraz nanomateriałów.
2,0
3,0Student potrafi wymienić podstawowe metody otrzymywania kryształów i zaproponować metodę wzrostu kryształów dla wskazanej substancji prostej lub złożonej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Józef Żmija, Podstawy teorii wzrostu monokryształów, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1987, 1, ISBN 83-01-07218-0
  2. Józef Żmija, Otrzymywanie monokryształów, PWN, Warszawa, 1988, 1, ISBN 83-01-08222-4
  3. Bojarski Z., Gigla M., Stróż K., Surowiec M., Krystalografia, PWN, Warszawa, 2007, 3
  4. Jerzy Dereń, Jerzy Haber i Roman Pampuch, Chemia ciała stałego, PWN, Warszawa, 1977, 1

Literatura dodatkowa

  1. Trzaska-Durski Z., Trzaska-Durska H., Podstawy krystalografii strukturalnej rentgenowskiej, PWN, Warszawa, 1994, 1
  2. Kelly A., Groves G.W., Krystalografia i defekty kryształów, PWN, Warszawa, 1980, 1
  3. Jan Przedmojski, Rentgenowskie metody badawcze w inżynierii materiałowej, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1990, I, ISBN 83-204-111-8
  4. Kosturkiewicz Z., Metody krystalografii, Wydawnictwo Naukowe, Poznań, 2000, 1

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zaprojektowanie optymalnej metody otrzymania kryształów w oparciu o diagramy fazowe i wybrane właściwości wskazanych substancji. Wzrost kryształów z fazy gazowej.4
T-L-2Krystalizacja wybranych związków chemicznych z wodnych i niewodnych roztworów. Krystalizacja reakcyjna.4
T-L-3Otrzymywanie wybranych kryształów objętościowych z fazy roztopionej (roztopu).4
T-L-4Identyfikacja otrzymanych w ramach ćwiczeń kryształów z zastosowaniem metod: XRD, IR i DTA-TGA.2
T-L-5Zaliczenie pisemne ćwiczeń laboratoryjnych.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia: ciało stałe, polikryształ, monokryształ, krystalit. Sieciowa budowa ciała krystalicznego. Elementy budowy sieci krystalicznej. Wpływ wiązań chemicznych na właściwości kryształów.2
T-W-2Układy krystalograficzne. Komórki Bravais'go. Grupy punktowe i grupy przestrzenne. Miedzynarodowe tablice krystalograficzne.2
T-W-3Zastosowania monokryształów. Teorie i modele wzrostu kryształów: wybrane klasyczne teorie wzrostu monokryształów, struktura powierzchni wzrostowych, wybrane modele wzrostu kryształów oraz wzrost normalny.2
T-W-4Wzrost kryształów z fazy stopionej: diagramy równowag fazowych (topnienie kongruentne), metoda Czochralskiego, metoda topienia strefowego (Float Zone), Metoda Bridgmana i in., transport ciepła.2
T-W-5Wzrost kryształów z roztworu – domieszkowanie, segregacja składnika, transport składnika, zjawisko przechłodzenia stężeniowego. Przeglad wybranych metod wzrostu monokryształów z roztworów.2
T-W-6Porównanie metod wzrostu kryształów z fazy gazowej, roztopionej i z roztworu. Wpływ domieszek na wzrost kryształu. Trawienie kryształu.2
T-W-7Wybrane metody badania kryształów. Metody dyfrakcyjne: dyfrakcja promieniowania rentgenowskiego, dyfrakcja elektronów i neutronów. Spektroskopia w podczerwieni.2
T-W-8Zaliczenie pisemne przedmotu.1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach laboratoryjnych.15
A-L-2Opracowywanie wyników ćwiczeń laboratoryjnych w formie sprawozdań.7
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia.8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestniczenie w wykładach.15
A-W-2Konsultacje.3
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu i analiza treści wykładowych.5
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu.7
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIMiN_1A_C38b_W01Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane zagadnienia dotyczące materiałów i nanomateriałów, budowa, synteza, przetwarzanie, analiza stryktury i właściwości.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIMiN_1A_W03Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane zagadnienia dotyczące materiałów i nanomateriałów: budowa, synteza, przetwarzania, analiza struktury i właściwości
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności w zakresie doboru optymalnej metody wzrostu kryształów.
C-2Nabycie umiejętności otrzymywania kryształów różnymi metodami.
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia: ciało stałe, polikryształ, monokryształ, krystalit. Sieciowa budowa ciała krystalicznego. Elementy budowy sieci krystalicznej. Wpływ wiązań chemicznych na właściwości kryształów.
T-W-2Układy krystalograficzne. Komórki Bravais'go. Grupy punktowe i grupy przestrzenne. Miedzynarodowe tablice krystalograficzne.
T-W-3Zastosowania monokryształów. Teorie i modele wzrostu kryształów: wybrane klasyczne teorie wzrostu monokryształów, struktura powierzchni wzrostowych, wybrane modele wzrostu kryształów oraz wzrost normalny.
T-W-4Wzrost kryształów z fazy stopionej: diagramy równowag fazowych (topnienie kongruentne), metoda Czochralskiego, metoda topienia strefowego (Float Zone), Metoda Bridgmana i in., transport ciepła.
T-W-5Wzrost kryształów z roztworu – domieszkowanie, segregacja składnika, transport składnika, zjawisko przechłodzenia stężeniowego. Przeglad wybranych metod wzrostu monokryształów z roztworów.
T-W-7Wybrane metody badania kryształów. Metody dyfrakcyjne: dyfrakcja promieniowania rentgenowskiego, dyfrakcja elektronów i neutronów. Spektroskopia w podczerwieni.
T-W-6Porównanie metod wzrostu kryształów z fazy gazowej, roztopionej i z roztworu. Wpływ domieszek na wzrost kryształu. Trawienie kryształu.
Metody nauczaniaM-2Wykład: metoda podająca / wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student prezentuje podstawową wiedzę dotyczącą budowy i wzrostu kryształów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIMiN_1A_C38b_U01Absolwent potrafi ujawnić, scharakteryzować strukturę oraz określić podstawowe właściwości materiałów oraz nanomateriałów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIMiN_1A_U03Absolwent potrafi wykorzystać poznane zasady i metody chemii oraz fizyki w planowaniu, przeprowadzeniu i opisywaniu eksperymentów, potrafi interpretować i opracowywać uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności w zakresie doboru optymalnej metody wzrostu kryształów.
C-2Nabycie umiejętności otrzymywania kryształów różnymi metodami.
Treści programoweT-L-2Krystalizacja wybranych związków chemicznych z wodnych i niewodnych roztworów. Krystalizacja reakcyjna.
T-L-4Identyfikacja otrzymanych w ramach ćwiczeń kryształów z zastosowaniem metod: XRD, IR i DTA-TGA.
T-L-1Zaprojektowanie optymalnej metody otrzymania kryształów w oparciu o diagramy fazowe i wybrane właściwości wskazanych substancji. Wzrost kryształów z fazy gazowej.
T-L-3Otrzymywanie wybranych kryształów objętościowych z fazy roztopionej (roztopu).
T-L-5Zaliczenie pisemne ćwiczeń laboratoryjnych.
Metody nauczaniaM-1Laboratorium: metoda praktyczna / ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wymienić podstawowe metody otrzymywania kryształów i zaproponować metodę wzrostu kryształów dla wskazanej substancji prostej lub złożonej.
3,5
4,0
4,5
5,0