Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria Materiałów i Nanomateriałów (S1)
Sylabus przedmiotu Chemia organiczna (zajęcia uzupełniające):
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria Materiałów i Nanomateriałów | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Chemia organiczna (zajęcia uzupełniające) | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Chemii Organicznej i Chemii Fizycznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Joanna Nowicka-Scheibe <Joanna.Nowicka-Scheibe@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Tomasz Idzik <Tomasz.Idzik@zut.edu.pl>, Joanna Nowicka-Scheibe <Joanna.Nowicka-Scheibe@zut.edu.pl>, Jacek Sośnicki <Jacek.Sosnicki@zut.edu.pl>, Łukasz Struk <Lukasz.Struk@zut.edu.pl>, Aneta Wesołowska <Aneta.Wesolowska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 0,0 | ECTS (formy) | 0,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych zagadnień z chemii organicznej na poziomie szkoły średniej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uzupełnienie braków wiedzy z zakresu zasad nomenklatury systematycznej wybranych klas związków organicznych. |
C-2 | Ugruntowanie podstawowych pojęć z zakresu izomerii związków organicznych. |
C-3 | Utrwalenie umiejętności rozpoznawania grup funkcyjnych w różnych klasach związków organicznych. |
C-4 | Ugruntowanie umiejętności przedstawiania struktur związków organicznych za pomocą wzorów strukturalnych, półstrukturalnych i szkieletowych. Przypisywanie związków organicznych do poszczególnych klas na podstawie znajomości grup funkcyjnych. |
C-5 | Uświadomienie studentom niebezpieczeństw wynikających z pracy z różnymi substancjami chemicznymi w laboratorium chemii organicznej. |
C-6 | Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami wydzielania i oczyszczania związków organicznych. Oznaczanie parametrów czystości związków ciekłych i stałych (temperatura wrzenia i temperatura topnienia). |
C-7 | Przygotowanie studentów do przedstawiania opisu przeprowadzonego doświadczenia w pracowni chemii organicznej w formie sprawozdania pisemnego, zawierającego: wykaz stosowanych odczynników i ich właściwości niebezpiecznych, rysunek wykorzystanej aparatury chemicznej, własne obserwacje oraz obliczanie wydajności przeprowadzonego procesu (destylacja, ekstrakcja, krystalizacja). |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zasady nomenklatury systematycznej IUPAC wybranych klas związków organicznych. | 2 |
T-A-2 | Ćwiczenia w nazywaniu różnych grup związków organicznych. Pisanie wzorów strukturalnych, półstrukturalnych i szkieletowych. Klasyfikowanie związków organicznych na podstawie charakterystycznych grup funkcyjnych. | 8 |
T-A-3 | Zjawisko izomerii i jej rodzaje. Rozpoznawanie grup funkcyjnych w wybranych związkach organicznych. | 5 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Podstawowe zasady pracy w laboratorium chemii organicznej: niebezpieczne substancje chemiczne, zbieranie i utylizacja odpadów chemicznych, oparzenia chemiczne, zatrucia oraz inne wypadki przy pracy w laboratorium. | 1 |
T-L-2 | Szkło, aparatura i podstawowy sprzęt laboratoryjny. | 1 |
T-L-3 | Metody rozdzielania, wydzielania i oczyszczania związków organicznych: destylacja prosta (oczyszczanie acetonu), ekstrakcja ciągła w aparacie Soxhleta (wydzielanie oleju lnianego z nasion lnu), krystalizacja z wody (kwas sulfanilowy) i rozpuszczalnika palnego (benzoina). | 24 |
T-L-4 | Oznaczanie temperatury topnienia stałych związków organicznych przy wykorzystaniu różnych metod i aparatów. | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Obecność i aktywność na zajęciach. | 15 |
15 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych. | 30 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Ćwiczenia w zakresie przypisywania różnych związków organicznych do poszczególnych klas, rysowania wzorów półstrukturalnych i szkieletowych związków organicznych a także rozpoznawania rodzajów izomerii. |
M-2 | Ćwiczenia praktyczne w zakresie wydzielania oraz oczyszczania stałych i ciekłych związków organicznych. |
M-3 | Ćwiczenia praktyczne w zakresie oznaczania podstawowych parametrów czystości ciekłych i stałych związków organicznych (temperatura wrzenia i temperatura topnienia). |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie na podstawie obecności oraz aktywności na zajęciach. |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie na podstawie obecności na zajęciach laboratoryjnych oraz przygotowanego sprawozdania pisemnego z przeprowadzonego eksperymentu. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IMiN_1A_U02_W01 Student stosuje zasady nomenklatury systematycznej IUPAC donazywania różnych klas związków organicznych. Rozróżniaposzczególne grupy funkcyjne oraz typy izomerii w związkachorganicznych. | — | — | — | C-2, C-3, C-4, C-1 | T-A-1, T-A-3, T-A-2 | M-1 | S-1 |
IMiN_1A_U02_W02 Student ma świadomość zagrożeń wynikających z pracy z różnymi odczynnikami chemicznymi w laboratorium chemii organicznej. | — | — | — | C-5, C-7 | T-L-1 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IMiN_1A_U02_U01 Student przypisuje związek organiczny do konkretnej klasy napodstawie znajomości grup funkcyjnych oraz podaje jego nazwęzgodnie z zasadami nomenklatury systematycznej IUPAC. | — | — | — | C-3, C-4, C-1 | T-A-1, T-A-3, T-A-2 | M-1 | S-1 |
IMiN_1A_U02_U02 Student stosuje proste metody wydzielania i oczyszczaniaróżnych (stałych i ciekłych) związków organicznych. | — | — | — | C-6, C-7 | T-L-3, T-L-4 | M-2 | S-2 |
IMiN_1A_U02_U03 Student oznacza podstawowe parametry czystości stałych i ciekłych związków organicznych | — | — | — | C-6 | T-L-4 | M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IMiN_1A_U02_U01 Student przypisuje związek organiczny do konkretnej klasy napodstawie znajomości grup funkcyjnych oraz podaje jego nazwęzgodnie z zasadami nomenklatury systematycznej IUPAC. | 2,0 | |
3,0 | nie dotyczy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Stanisław Banaszkiewicz, Zadania i ćwiczenia z chemii organicznej, Politechnika Radomska, 2002
- Daniel Buza, Aleksandra Ćwil, Zadania z chemii organicznej z rozwiązaniami, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2006
- Daniel Buza, Wojciech Sas, Przemysław Szczeciński, Chemia organiczna. Kurs podstawowy, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2006
- Piotr Kowalski, Laboratorium chemii organicznej. Techniki pracy i przepisy BHP., Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2004