Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria Materiałów i Nanomateriałów (S1)

Sylabus przedmiotu Technologie bezodpadowe i recykling materiałów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria Materiałów i Nanomateriałów
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologie bezodpadowe i recykling materiałów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Grzechulska-Damszel <Joanna.Grzechulska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 15 1,00,62zaliczenie
laboratoriaL4 15 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie problematyki produkcji bezodpadowej i recyklingu materiałów.
C-2Przybliżenie zadagnień gospodarki odpadami ze szczególnym uwzględnieniem nanomateriałów.
C-3Nabycie umiejętności rozwiązywania problemów minimalizacji odpadów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Badanie możliwości recyklingu ditlenku tytanu z odpadów5
T-L-2Badanie mozliwości karbonizacji odpadowego PET do użytecznego węgla aktywnego5
T-L-3Badanie możliwosci odzysku metali z zanieczyszczonego kwasu fosforowego(V).5
15
wykłady
T-W-1Problem obiegu pierwiastków w środowisku i zasoby surowcowe2
T-W-2Analiza cyklu życia produktu2
T-W-3Klasyfikacja odpadów2
T-W-4Podstawy gospodarki odpadami2
T-W-5Technologie minimalizacji odpadów2
T-W-6Recykling i odzysk materiałów2
T-W-7Odpady komunalne - studium przypadku2
T-W-8Zaliczenie1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Wykonanie ćwiczeń laboratoryjnych15
A-L-2Przygotowanie sprawozdania8
A-L-3Przygotowanie do zajęć7
30
wykłady
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Praca własna15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1M-1 Wykład informacyjny
M-2M-2 Laboratorium
M-3M-3 Praca własna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-2Ocena formująca: S-1 Kolokwium z wykładów
S-2Ocena formująca: S-2 Zaliczenie laboratorium
S-3Ocena formująca: S-3 Ocena końcowa obejmuje zaliczenie wykładu oraz zaliczenie laboratorium.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IMiN_1A_C08_W01
Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane zagadnienia dotyczące materiałów i nanomateriałów: budowa, synteza, przetwarzanie, analiza struktury i właściwości
IMiN_1A_W03C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1S-2, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IMiN_1A_C08_U01
Student potrafi wykorzystać poznane zasady i metody chemii oraz fizyki w planowaniu, przeprowadzeniu i opisywaniu eksperymentów, potrafi interpretować i opracowywać uzyskane wyniki i wyciągać wnioski.
IMiN_1A_U03C-3T-L-1, T-L-2, T-L-3M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IMiN_1A_C08_W01
Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane zagadnienia dotyczące materiałów i nanomateriałów: budowa, synteza, przetwarzanie, analiza struktury i właściwości
2,0
3,0Student zna rodzaje odpadów i sposoby gospodarowania odpadami - posiadł wiedzę w przedziale [60%, 65%].
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IMiN_1A_C08_U01
Student potrafi wykorzystać poznane zasady i metody chemii oraz fizyki w planowaniu, przeprowadzeniu i opisywaniu eksperymentów, potrafi interpretować i opracowywać uzyskane wyniki i wyciągać wnioski.
2,0
3,0Student zna rodzaje odpadów i sposoby gospodarowania odpadmi - posiadł wiedzę w przedziale [60%. 65%]
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Cz. Rosik-Dulewska, Podstawy gospodarki odpadami, WN PWN, Warszawa, 2010
  2. Wacła Adamczyk, Ekologia wyrobów, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Ustawa o odpadach, Dziennik Ustaw, Warszawa, 2020, Dz.U. 2013, poz. 21: Dz.U. z 2020, poz.797. 875
  2. Rozporządzenie Minstra Klimatu z dn. 2 stycznia 2020 r, w sprawie katalogu odpadów, Dziennik Ustaw, Warszawa, 2020, Dz.U. RP, Poz. 10

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Badanie możliwości recyklingu ditlenku tytanu z odpadów5
T-L-2Badanie mozliwości karbonizacji odpadowego PET do użytecznego węgla aktywnego5
T-L-3Badanie możliwosci odzysku metali z zanieczyszczonego kwasu fosforowego(V).5
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Problem obiegu pierwiastków w środowisku i zasoby surowcowe2
T-W-2Analiza cyklu życia produktu2
T-W-3Klasyfikacja odpadów2
T-W-4Podstawy gospodarki odpadami2
T-W-5Technologie minimalizacji odpadów2
T-W-6Recykling i odzysk materiałów2
T-W-7Odpady komunalne - studium przypadku2
T-W-8Zaliczenie1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Wykonanie ćwiczeń laboratoryjnych15
A-L-2Przygotowanie sprawozdania8
A-L-3Przygotowanie do zajęć7
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Praca własna15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIMiN_1A_C08_W01Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane zagadnienia dotyczące materiałów i nanomateriałów: budowa, synteza, przetwarzanie, analiza struktury i właściwości
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIMiN_1A_W03Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane zagadnienia dotyczące materiałów i nanomateriałów: budowa, synteza, przetwarzania, analiza struktury i właściwości
Cel przedmiotuC-1Poznanie problematyki produkcji bezodpadowej i recyklingu materiałów.
C-2Przybliżenie zadagnień gospodarki odpadami ze szczególnym uwzględnieniem nanomateriałów.
C-3Nabycie umiejętności rozwiązywania problemów minimalizacji odpadów.
Treści programoweT-W-1Problem obiegu pierwiastków w środowisku i zasoby surowcowe
T-W-2Analiza cyklu życia produktu
T-L-1Badanie możliwości recyklingu ditlenku tytanu z odpadów
T-L-2Badanie mozliwości karbonizacji odpadowego PET do użytecznego węgla aktywnego
T-L-3Badanie możliwosci odzysku metali z zanieczyszczonego kwasu fosforowego(V).
T-W-3Klasyfikacja odpadów
T-W-4Podstawy gospodarki odpadami
T-W-5Technologie minimalizacji odpadów
T-W-6Recykling i odzysk materiałów
T-W-7Odpady komunalne - studium przypadku
T-W-8Zaliczenie
Metody nauczaniaM-1M-1 Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: S-1 Kolokwium z wykładów
S-2Ocena formująca: S-2 Zaliczenie laboratorium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna rodzaje odpadów i sposoby gospodarowania odpadami - posiadł wiedzę w przedziale [60%, 65%].
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIMiN_1A_C08_U01Student potrafi wykorzystać poznane zasady i metody chemii oraz fizyki w planowaniu, przeprowadzeniu i opisywaniu eksperymentów, potrafi interpretować i opracowywać uzyskane wyniki i wyciągać wnioski.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIMiN_1A_U03Absolwent potrafi wykorzystać poznane zasady i metody chemii oraz fizyki w planowaniu, przeprowadzeniu i opisywaniu eksperymentów, potrafi interpretować i opracowywać uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-3Nabycie umiejętności rozwiązywania problemów minimalizacji odpadów.
Treści programoweT-L-1Badanie możliwości recyklingu ditlenku tytanu z odpadów
T-L-2Badanie mozliwości karbonizacji odpadowego PET do użytecznego węgla aktywnego
T-L-3Badanie możliwosci odzysku metali z zanieczyszczonego kwasu fosforowego(V).
Metody nauczaniaM-2M-2 Laboratorium
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: S-2 Zaliczenie laboratorium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna rodzaje odpadów i sposoby gospodarowania odpadmi - posiadł wiedzę w przedziale [60%. 65%]
3,5
4,0
4,5
5,0