Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria Materiałów i Nanomateriałów (S1)
Sylabus przedmiotu Informatyka:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria Materiałów i Nanomateriałów | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Informatyka | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Fizykochemii Nanomateriałów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ewa Mijowska <Ewa.Borowiak-Palen@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Matematyka |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z podstawami programowania |
C-2 | Zdobycie podstawowych umiejętności zastosowanie programowania do rozwiązytania problemów inżynierskich w inżynierii materiałów i nanomateriałów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Instalowanie Pythona. Podstawowa obsługa. Podstawy programowania (definicje: język programowania, algorytm, składnia, semantyka, kompilowanie i interpretowanie). Zapis i otwieranie projektu | 2 |
T-P-2 | Wprowadzenie do programowania w języku Python (filozofia Pythona, biblioteki, składnia i semantyka, typy proste danych, zmienne, operatory matematyczne, operatory logiczne) | 2 |
T-P-3 | Instrukcje warunkowe, pętle w Pythonie | 2 |
T-P-4 | Funkcje – podprogramy, tablice, formatowanie ciągu znaków, instalowanie i importowanie bibliotek | 4 |
T-P-5 | Operacje na plikach. Wczytywanie i zapis danych pomiarowych z termograwimetru Wykorzystanie biblioteki Numpy Pythona | 2 |
T-P-6 | Wizualizacja danych w postaci wykresu z wykorzystaniem bibliotek Matplotlib Pythona | 2 |
T-P-7 | Zaliczenie | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawy programowania (definicje: język programowania, algorytm, składnia, semantyka, historia języków programowania, klasyfikacja: języki niskiego i wysokiego poziomu, kompilowalne, interpretowalne, programowanie obiektowe: klasy, obiekty) | 2 |
T-W-2 | Wprowadzenie do programowania – język programowania Python (wprowadzenie, filozofia Pythona, biblioteki, składnia i semantyka, typy proste danych, kolekcje, operatory matematyczne, operatory logiczne) | 1 |
T-W-3 | Język programowania Python (pakiet Anaconda, projekt Jupyter i notatnik JupyterLab) | 1 |
T-W-4 | Wprowadzenie do programowania (kolekcje i sekwencje – indeksowanie, instrukcje warunkowe, pętle) na podstawie języka programowania Python | 2 |
T-W-5 | Wprowadzenie do programowania (funkcje – podprogramy, formatowanie ciągu znaków, instalowanie i importowanie bibliotek) na podstawie języka programowania Python | 2 |
T-W-6 | Wprowadzenie do programowania obiektowego (klasy, obiekty, metody klas) na podstawie języka programowania Python | 2 |
T-W-7 | Obsługa plików (dostęp, tworzenie i nadpisywanie) w języku programowania Python | 1 |
T-W-8 | Importowanie, obróbka i eksportowanie danych pomiarowych z wykorzystaniem biblioteki Pandas i Numpy Pythona | 1 |
T-W-9 | Wizualizacja danych z wykorzystaniem bibliotek Matplotlib, Seaborn i Bokeh Pythona | 1 |
T-W-10 | Zaliczenie | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-P-2 | studiowanie literatury przedmiotu | 13 |
A-P-3 | samodzielne przygotowywanie projektów | 15 |
A-P-4 | Przygotowanie się do zaliczenia | 15 |
A-P-5 | Konsultacje | 2 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 10 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
A-W-4 | Praca z literaturą | 3 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład wspomagany prezentacją multimedialną |
M-2 | Projekt z wykorzystnaiem komputerów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: kontrola postepów realizowanych zadań |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena jakości oraz kompletności wykonanych zadań |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IMiN_1A_B05_W01 opisuje narzędzia inforamtyczne w tym elementy programowania do rozwiązywania zadań inżynierskich z zakresu inżynierii materiałów i nanomateriałów | IMiN_1A_W05 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IMiN_1A_B05_U01 wykorzystuje narzędzia informatycznyne do rozwiązywania zadań inżynierskich w inżynierii materiałów i nanomateriałów | IMiN_1A_U05 | — | — | C-2 | T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6 | M-2 | S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IMiN_1A_B05_W01 opisuje narzędzia inforamtyczne w tym elementy programowania do rozwiązywania zadań inżynierskich z zakresu inżynierii materiałów i nanomateriałów | 2,0 | |
3,0 | Na zaliczeniu pismenym uzyskał od 50% do 65% punktów procentowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IMiN_1A_B05_U01 wykorzystuje narzędzia informatycznyne do rozwiązywania zadań inżynierskich w inżynierii materiałów i nanomateriałów | 2,0 | |
3,0 | Za wykonany projekt uzyskał od 50% do 65% punktów procentowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Ryszard J. Kaleńczuk, Podstawy Informatyki dla Chemików Technologów, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1993
- Andrzej Serdyński, Podstawy dydaktyki techniki i informatyki, Wydawnictwo Naukowe US, 2003, 83-7241-292-8
- Kartanas Edmund, Adamski Adam, Podstawy informatyki dla studentów biologii i ochrony środowiska, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2000, 83-231-1157-X