Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria Materiałów i Nanomateriałów (S1)

Sylabus przedmiotu Chemia nieorganiczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria Materiałów i Nanomateriałów
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chemia nieorganiczna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Chemii Nieorganicznej i Analitycznej
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Tomaszewicz <Elzbieta.Tomaszewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Monika Bosacka <Monika.Bosacka@zut.edu.pl>, Anna Błońska-Tabero <Anna.Blonska-Tabero@zut.edu.pl>, Grażyna Dąbrowska <Grazyna.Dabrowska@zut.edu.pl>, Elżbieta Filipek <Elzbieta.Filipek@zut.edu.pl>, Piotr Tabero <Piotr.Tabero@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 9,0 ECTS (formy) 9,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 60 5,00,26zaliczenie
wykładyW2 30 2,00,44egzamin
ćwiczenia audytoryjneA2 30 2,00,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student posiada podstawową wiedzę z zakresu chemii, fizyki i matematyki na poziomie szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z podstawowymi pojęciami i zagadnieniami dotyczącymi równowag w roztworach wodnych elektrolitów
C-2Zapoznanie studenta z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi chemii koordynacyjnej
C-3Zapoznanie studenta z podstawowymi pojęciami z zakresu chemii jądrowej i elektrochemii
C-4Zapoznanie studenta z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi chemii wybranych pierwiastków s-, p- i d-elektronowych oraz ich związków
C-5Kształtowanie umiejętności rozwiązywania prostych zadań problemowych z zakresu równowag w roztworach wodnych
C-6Zapoznanie studenta z zasadami postępowania w laboratorium chemii nieorganicznej
C-7Zapoznanie studenta z metodyką identyfikacji kationów i anionów w roztworach wodnych oraz z metodyką systematycznego rozdziału mieszanin kationów i anionów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Reakcje protolityczne. Obliczanie pH w rozcieńczonych roztworach mocnych elektrolitów i w roztworach słabych elektrolitów. Prawo rozcieńczeń Ostwalda.2
T-A-2Reguła przekory: wpływ wspólnych jonów na dysocjację słabych elektrolitów.2
T-A-3Bufory: działanie buforu, jego pH oraz pojemność buforowa.3
T-A-4Roztwory wieloprotonowych kwasów - równania reakcji dysocjacji oraz pH. Wyznaczanie stężenia jonów siarczkowych w wodnych roztworach siarkowodoru.2
T-A-5Roztwory mocnych elektrolitów. Teoria Debye'a-Huckla. Aktywność jonów.2
T-A-6Kolokwium zaliczające 12
T-A-7Hydroliza: równania reakcji hydrolizy, pH w roztworach soli.4
T-A-8Pojęcie iloczynu rozpuszczalności – wytrącanie trudnorozpuszczalnych osadów. Rozpuszczalność trudnorozpuszczalnych elektrolitów oraz wpływ wspólnych jonów na rozpuszczalność tych elektrolitów.4
T-A-9Nazewnictwo związków kompleksowych.2
T-A-10Równowagi w wodnych roztworach związków kompleksowych. Izomeria związków kompleksowych.2
T-A-11Elektrochemia: potencjał elektrody, prawa elektrolizy.3
T-A-12Kolokwium zaliczające 22
30
laboratoria
T-L-1Ćwiczenia wprowadzające. Regulamin pracy w laboratorium chemicznym. Przepisy BHP. Wyposażenie laboratorium i szafki studenckiej. Podstawowe czynności wykonywane podczas ćwiczeń. Zasady prowadzenia dziennika laboratoryjnego. Sprawdzian I – nazewnictwo związków nieorganicznych.3
T-L-2Podział kationów na grupy analityczne.Kationy I i II grupy analitycznej: reakcje z odczynnikiem grupowym i reakcje charakterystyczne. Identyfikacja wybranych kationów I i II grupy analitycznej (3 x 5 identyfikacji kationów grup I-II).4
T-L-3Kationy III, IV i V grupy analitycznej – reakcje z odczynnikiem grupowym i reakcje charakterystyczne.Ciąg dalszy identyfikacji wybranych kationów I i II grupy analitycznej.Identyfikacja wybranych kationów III, IV i V grupy analitycznej (3 x 5 identyfikacji). Sprawdzian II: kationy grupy I i II - reakcje z odczynnikami grupowymi i reakcje charakterystyczne.4
T-L-4Ciąg dalszy identyfikacji wybranych kationów III, IV i V grupy analitycznej.4
T-L-5Podział anionów na grupy analityczne. Aniony I, II, III i IV grupy analitycznej – reakcje z odczynnikami grupowymi i reakcje charakterystyczne. Identyfikacja wybranych anionów grup I - IV (3 x 5 identyfikacji). Sprawdzian III: kationy grup III - V - reakcje z odczynnikami grupowymi i reakcje charakterystyczne.4
T-L-6Ciąg dalszy identyfikacji anionów grup I - IV.4
T-L-7Analiza systematyczna mieszaniny kationów grup I-II i anionów. Sprawdzian IV: aniony grup I – IV- reakcje z odczynnikami grupowymi i reakcje charakterystyczne.6
T-L-8Ciąg dalszy analizy systematycznej mieszaniny kationów grup I-II i anionów.4
T-L-9Analiza systematyczna mieszaniny kationów grup III-V i anionów.Sprawdzian V: analiza systematyczna mieszaniny kationów grup I-II.6
T-L-10Ciąg dalszy analizy systematycznej mieszaniny kationów grup III-V i anionów.Sprawdzian VI: Analiza systematyczna mieszaniny kationów grup III-V.4
T-L-11Ciąg dalszy analizy systematycznej mieszaniny kationów grup III-V i anionów.4
T-L-12Analiza jakościowa soli o nieznanym składzie. Badania wstępne, przygotowanie do analizy. Analiza soli prostych i złożonych (2 x sól prosta i 1 x sól złożona).4
T-L-13Ciąg dalszy analizy jakościowej soli o nieznanym składzie.4
T-L-14Ciąg dalszy analizy jakościowej soli o nieznanym składzie.4
T-L-15Kolokwium zaliczeniowe.1
60
wykłady
T-W-1Teorie kwasów i zasad: Arrheniusa, Brønsteda i Lowry’ego, Lewisa oraz Pearsona.2
T-W-2Równowagi w roztworach. Podział elektrolitów. Wpływ typu wiązania na dysocjację elektrolitów. Reakcje protolityczne. Autodysocjacja wody. Pojęcie pH. Wskaźniki i miareczkowanie kwasowo-zasadowe.Równowagi w roztworach słabych elektrolitów.2
T-W-3Wpływ wspólnych jonów na dysocjację słabych elektrolitów. Dysocjacja kwasów wieloprotonowych.Czynniki decydujące o mocy kwasów beztlenowych i tlenowych.2
T-W-4Bufory: działanie buforu, pH, pojemność buforowa. Zastosowanie roztworów buforowych w chemii. Roztwory mocnych elektrolitów.2
T-W-5Rozpuszczalność trudnorozpuszczalnych elektrolitów. Pojęcie iloczynu rozpuszczalności. Wpływ wspólnego jonu na rozpuszczalność osadów. Wodne roztwory soli: hydroliza, pH.2
T-W-6Związki kompleksowe: nazewnictwo, izomeria strukturalna i stereoizomeria, równowagi w roztworach wodnych związków kompleksowych.2
T-W-7Trwałość związków kompleksowych. Zastosowanie kompleksów w chemii i medycynie.2
T-W-8Elektrochemia: reakcje redox, ogniwa elektrochemiczne. Korozja metali i sposoby jej zapobiegania. Elektroliza: procesy elektrodowe przy wykorzystaniu różnych elektrod oraz prawa elektrolizy.2
T-W-9Chemia jądrowa: rozszczepienie jądra atomowego, przemiany jądrowe. Reguła przesunięć Soddy'ego-Fajansa. Promieniotwórczość naturalna i sztuczna. Szeregi promieniotwórcze.2
T-W-10Pierwiastki niemetaliczne i ich związki I: ogólne właściwości niemetali: wodór, tlen, azot.2
T-W-11Pierwiastki niemetaliczne i ich związki II: właściwości fizyczne i chemiczne węgla, fosforu i siarki oraz ich związków. Tlenowe kwasy fosforu i siarki.2
T-W-12Metalurgia i chemia metali I: występowanie metali, procesy metalurgiczne, teoria przewodnictwa.2
T-W-13Metalurgia i chemia metali II: metale alkaliczne, metale ziem alkalicznych, otrzymywanie i oczyszczanie glinu.2
T-W-14Chemia metali przejściowych: właściwości metali przejściowych, chemia żelaza i miedzi.2
T-W-15Zjawiska chemiczne w przyrodzie: zjawiska w wewnętrznych partiach atmosfery, efekt cieplarniany, "kwaśne" deszcze, zjawiska krasowe.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Praca z literaturą rozszerzającą omówiony materiał5
A-A-3Rozwiązywanie zaleconych zadań13
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia10
A-A-5Konsultacje2
60
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach60
A-L-2Opracowywanie sprawozdania z zajęć laboratoryjnych35
A-L-3Przygotowanie się studentów do sprawdzianów20
A-L-4Przygotowanie się studentów do kolokwium20
A-L-5Godziny kontaktowe z nauczycielem - konsultacje15
150
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Samodzielna analiza treści wykładów w oparciu o zalecaną literaturę12
A-W-3Udział w konsultacjach6
A-W-4Przygotowanie do egzaminu10
A-W-5egzamin2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny, opis, objaśnienie lub wyjaśnienie
M-2Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna
M-3Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia laboratoryjne, ćwiczenia przedmiotowe, seminarium

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-3Ocena formująca: Test sprawdzający
S-4Ocena formująca: Sprawozdanie

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IMiN_1A_B11_W01
Student definiuje zagadnienia dotyczące równowag w roztworach wodnych elektrolitów oraz chemii związków kompleksowych
IMiN_1A_W02C-2, C-1, C-5, C-7T-L-8, T-L-4, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-L-14, T-L-2, T-L-7, T-L-9, T-A-9, T-A-10, T-A-5, T-A-3, T-A-7, T-A-2, T-A-4, T-A-8, T-A-1, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3S-4, S-2, S-3, S-1
IMiN_1A_B11_W02
Student opisuje zagadnienia z zakresu chemii jądrowej oraz elektrochemii
IMiN_1A_W02C-3T-A-11, T-W-9, T-W-8M-1S-1
IMiN_1A_B11_W03
Student opisuje zagadnienia dotyczącące chemii wybranych pierwiastków s-, p- i d-elektronowych
IMiN_1A_W02C-7, C-4T-L-8, T-L-4, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-L-14, T-L-2, T-L-7, T-L-9, T-W-15, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14M-1, M-2, M-3S-4, S-2, S-3, S-1
IMiN_1A_B11_W04
Student objaśnia problemy dotyczącące rozwiązywania prostych zadań z zakresu równowag w roztworach wodnych
IMiN_1A_W02C-5T-A-10, T-A-5, T-A-3, T-A-7, T-A-2, T-A-4, T-A-8, T-A-1, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-2, M-3S-2, S-3
IMiN_1A_B11_W05
Student wymienia zasady prawidłowego postępowania w laboratorium chemii nieorganicznej oraz opisuje metodykę identyfikacji oraz rozdziału jonów w roztworach wodnych
IMiN_1A_W02C-6, C-7T-L-1, T-L-8, T-L-4, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-L-14, T-L-2, T-L-7, T-L-9, T-W-10, T-W-11, T-W-13, T-W-14M-2, M-3S-4, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IMiN_1A_B11_U01
Student analizuje proste zadania problemowe z zakresu równowag w roztworach wodnych
IMiN_1A_U03C-5T-A-10, T-A-5, T-A-3, T-A-7, T-A-2, T-A-4, T-A-11, T-A-8, T-A-1M-2, M-3S-4, S-2, S-3
IMiN_1A_B11_U02
Student postępuje zgodnie z zasadami BPH w laboratorium chemii nieorganicznej oraz korzysta z wiedzy dotyczącej identyfikowania jonów w roztworze
IMiN_1A_U03, IMiN_1A_U06C-6, C-7T-L-1, T-L-8, T-L-4, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-L-14, T-L-2, T-L-7, T-L-9M-2, M-3S-4, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IMiN_1A_B11_K01
Student rozumie potrzebę ciągłego poszerzania swojej wiedzy oraz będzie motywował do tego inne osoby
IMiN_1A_K02C-3, C-2, C-1, C-6, C-5, C-7, C-4T-L-1, T-L-8, T-L-4, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-L-14, T-L-2, T-L-7, T-L-9, T-A-9, T-A-10, T-A-5, T-A-3, T-A-7, T-A-2, T-A-4, T-A-11, T-A-8, T-A-1, T-W-15, T-W-9, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14M-1, M-2, M-3S-4, S-2, S-3, S-1
IMiN_1A_B11_K02
Student potrafi pracować samodzielnie i zespołowo oraz rozumie odpowiedzialność za działanie własne i innych osób
IMiN_1A_K02, IMiN_1A_K03C-3, C-2, C-1, C-6, C-5, C-7, C-4T-L-1, T-L-8, T-L-4, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-L-14, T-L-2, T-L-7, T-L-9, T-A-5, T-A-2, T-A-4, T-A-1M-2, M-3S-4, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IMiN_1A_B11_W01
Student definiuje zagadnienia dotyczące równowag w roztworach wodnych elektrolitów oraz chemii związków kompleksowych
2,0Student nie definiuje w stopniu dostatetcznym zagadnień dotyczących równowag w roztworach wodnych elektrolitów oraz chemii związków kompleksowych
3,0Student w stopniu dostatecznym definiuje zagadnienia dotyczące równowag w roztworach wodnych elektrolitów oraz chemii związków kompleksowych
3,5
4,0
4,5
5,0
IMiN_1A_B11_W02
Student opisuje zagadnienia z zakresu chemii jądrowej oraz elektrochemii
2,0Student nie opisuje na poziomie podstawowym zagadnień z zakresu chemii jądrowej oraz elektrochemii
3,0Student opisuje na poziomie podstawowym zagadnienia z zakresu chemii jądrowej oraz elektrochemii
3,5
4,0
4,5
5,0
IMiN_1A_B11_W03
Student opisuje zagadnienia dotyczącące chemii wybranych pierwiastków s-, p- i d-elektronowych
2,0Student nie opisuje w stopniu podstawowym zagadnień dotyczących chemii wybranych pierwiastków s-, p- i d-elektronowych
3,0Student opisuje w stopniu podstawowym zagadnienia dotyczącą chemii wybranych pierwiastków s-, p- i d-elektronowych
3,5
4,0
4,5
5,0
IMiN_1A_B11_W04
Student objaśnia problemy dotyczącące rozwiązywania prostych zadań z zakresu równowag w roztworach wodnych
2,0Student nie objaśnia w stopniu podstawowym problemów dotyczących rozwiązywania prostych zadań z zakresu równowag w roztworach wodnych
3,0Student w stopniu podstawowym objaśnia problemy dotyczącące rozwiązywania prostych zadań z zakresu równowag w roztworach wodnych
3,5
4,0
4,5
5,0
IMiN_1A_B11_W05
Student wymienia zasady prawidłowego postępowania w laboratorium chemii nieorganicznej oraz opisuje metodykę identyfikacji oraz rozdziału jonów w roztworach wodnych
2,0Student nie wymienia w stopniu podstawowym zasad dotyczącące prawidlowego postępowania w laboratorium chemii nieorganicznej oraz w stopniu podstawowym opisuje metodykę identyfikacji oraz rozdziału jonów w roztworach wodnych
3,0Student wymienia w stopniu podstawowym zasady dotyczącące prawidlowego postępowania w laboratorium chemii nieorganicznej oraz w stopniu podstawowym opisuje metodykę identyfikacji oraz rozdziału jonów w roztworach wodnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IMiN_1A_B11_U01
Student analizuje proste zadania problemowe z zakresu równowag w roztworach wodnych
2,0Student nie analizuje w stopniu podstawowym prostych zadań problemowych z zakresu równowag w roztworach wodnych
3,0Student w stopniu podstawowym analizuje proste zadania problemowe z zakresu równowag w roztworach wodnych
3,5
4,0
4,5
5,0
IMiN_1A_B11_U02
Student postępuje zgodnie z zasadami BPH w laboratorium chemii nieorganicznej oraz korzysta z wiedzy dotyczącej identyfikowania jonów w roztworze
2,0Student nie posiada umiejętności postępowania zgodnie z zasadami BPH w laboratorium chemii nieorganicznej oraz nie posiada umiejętności identyfikowania jonów w roztworze
3,0Student posiada, na poziomie podstawowym, umiejętność postępowania zgodnie z zasadami BPH w laboratorium chemii nieorganicznej oraz umiejętność identyfikowania jonów w roztworze
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IMiN_1A_B11_K01
Student rozumie potrzebę ciągłego poszerzania swojej wiedzy oraz będzie motywował do tego inne osoby
2,0Student nie rozumie potrzeby ciągłego poszerzania swojej wiedzy oraz nie bedzie motywował do tego innych osób
3,0Student wykazuje w stopniu podstawowym potrzebę ciągłego poszerzania swojej wiedzy oraz motywowania do tego innych osób
3,5
4,0
4,5
5,0
IMiN_1A_B11_K02
Student potrafi pracować samodzielnie i zespołowo oraz rozumie odpowiedzialność za działanie własne i innych osób
2,0Student nie potrafi pracować samodzielnie i zespołowo oraz nie rozumie odpowiedzialność za działanie własne i innych osób
3,0Student potrafi w zakresie podstawowym pracować samodzielnie i zespołowo oraz rozumie w ograniczonym stopniu odpowiedzialność za działanie własne i innych osób
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Adam Bielański, Podstawy chemii nieorganicznej, PWN, Warszawa, 1997, Trzecie
  2. Lothar Kolditz, Chemia nieorganiczna, PWN, Warszawa, 1994, Pierwsze
  3. J. D. Lee, Zwięzła chemia nieoganiczna, PWN, Warszawa, 1997, Pierwsze
  4. F. Albert Cotton, Geoffrey Wilkinson, Paul L. Galus, Chemia nieorganiczna, PWN, Warszawa, 1998, Pierwsze
  5. P.A.Cox, Chemia nieorganiczna, PWN, Warszawa, 2003, Pierwsze
  6. Tadeusz Drapała, Chemia ogólna i nieorganiczna z zadaniami, SGGW, Warszawa, 1997, Drugie

Literatura dodatkowa

  1. Adam Hulanicki, Reakcje kwasów i zasad w chemii analitycznej, PWN, Warszawa, 1980, Drugie
  2. Zdzisław Stefan Szmal, Tadeusz Lipiec, Chemia analityczna z elementami analizy instrumentalnej, Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich, Warszawa, 1988, Szóste

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Reakcje protolityczne. Obliczanie pH w rozcieńczonych roztworach mocnych elektrolitów i w roztworach słabych elektrolitów. Prawo rozcieńczeń Ostwalda.2
T-A-2Reguła przekory: wpływ wspólnych jonów na dysocjację słabych elektrolitów.2
T-A-3Bufory: działanie buforu, jego pH oraz pojemność buforowa.3
T-A-4Roztwory wieloprotonowych kwasów - równania reakcji dysocjacji oraz pH. Wyznaczanie stężenia jonów siarczkowych w wodnych roztworach siarkowodoru.2
T-A-5Roztwory mocnych elektrolitów. Teoria Debye'a-Huckla. Aktywność jonów.2
T-A-6Kolokwium zaliczające 12
T-A-7Hydroliza: równania reakcji hydrolizy, pH w roztworach soli.4
T-A-8Pojęcie iloczynu rozpuszczalności – wytrącanie trudnorozpuszczalnych osadów. Rozpuszczalność trudnorozpuszczalnych elektrolitów oraz wpływ wspólnych jonów na rozpuszczalność tych elektrolitów.4
T-A-9Nazewnictwo związków kompleksowych.2
T-A-10Równowagi w wodnych roztworach związków kompleksowych. Izomeria związków kompleksowych.2
T-A-11Elektrochemia: potencjał elektrody, prawa elektrolizy.3
T-A-12Kolokwium zaliczające 22
30

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ćwiczenia wprowadzające. Regulamin pracy w laboratorium chemicznym. Przepisy BHP. Wyposażenie laboratorium i szafki studenckiej. Podstawowe czynności wykonywane podczas ćwiczeń. Zasady prowadzenia dziennika laboratoryjnego. Sprawdzian I – nazewnictwo związków nieorganicznych.3
T-L-2Podział kationów na grupy analityczne.Kationy I i II grupy analitycznej: reakcje z odczynnikiem grupowym i reakcje charakterystyczne. Identyfikacja wybranych kationów I i II grupy analitycznej (3 x 5 identyfikacji kationów grup I-II).4
T-L-3Kationy III, IV i V grupy analitycznej – reakcje z odczynnikiem grupowym i reakcje charakterystyczne.Ciąg dalszy identyfikacji wybranych kationów I i II grupy analitycznej.Identyfikacja wybranych kationów III, IV i V grupy analitycznej (3 x 5 identyfikacji). Sprawdzian II: kationy grupy I i II - reakcje z odczynnikami grupowymi i reakcje charakterystyczne.4
T-L-4Ciąg dalszy identyfikacji wybranych kationów III, IV i V grupy analitycznej.4
T-L-5Podział anionów na grupy analityczne. Aniony I, II, III i IV grupy analitycznej – reakcje z odczynnikami grupowymi i reakcje charakterystyczne. Identyfikacja wybranych anionów grup I - IV (3 x 5 identyfikacji). Sprawdzian III: kationy grup III - V - reakcje z odczynnikami grupowymi i reakcje charakterystyczne.4
T-L-6Ciąg dalszy identyfikacji anionów grup I - IV.4
T-L-7Analiza systematyczna mieszaniny kationów grup I-II i anionów. Sprawdzian IV: aniony grup I – IV- reakcje z odczynnikami grupowymi i reakcje charakterystyczne.6
T-L-8Ciąg dalszy analizy systematycznej mieszaniny kationów grup I-II i anionów.4
T-L-9Analiza systematyczna mieszaniny kationów grup III-V i anionów.Sprawdzian V: analiza systematyczna mieszaniny kationów grup I-II.6
T-L-10Ciąg dalszy analizy systematycznej mieszaniny kationów grup III-V i anionów.Sprawdzian VI: Analiza systematyczna mieszaniny kationów grup III-V.4
T-L-11Ciąg dalszy analizy systematycznej mieszaniny kationów grup III-V i anionów.4
T-L-12Analiza jakościowa soli o nieznanym składzie. Badania wstępne, przygotowanie do analizy. Analiza soli prostych i złożonych (2 x sól prosta i 1 x sól złożona).4
T-L-13Ciąg dalszy analizy jakościowej soli o nieznanym składzie.4
T-L-14Ciąg dalszy analizy jakościowej soli o nieznanym składzie.4
T-L-15Kolokwium zaliczeniowe.1
60

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Teorie kwasów i zasad: Arrheniusa, Brønsteda i Lowry’ego, Lewisa oraz Pearsona.2
T-W-2Równowagi w roztworach. Podział elektrolitów. Wpływ typu wiązania na dysocjację elektrolitów. Reakcje protolityczne. Autodysocjacja wody. Pojęcie pH. Wskaźniki i miareczkowanie kwasowo-zasadowe.Równowagi w roztworach słabych elektrolitów.2
T-W-3Wpływ wspólnych jonów na dysocjację słabych elektrolitów. Dysocjacja kwasów wieloprotonowych.Czynniki decydujące o mocy kwasów beztlenowych i tlenowych.2
T-W-4Bufory: działanie buforu, pH, pojemność buforowa. Zastosowanie roztworów buforowych w chemii. Roztwory mocnych elektrolitów.2
T-W-5Rozpuszczalność trudnorozpuszczalnych elektrolitów. Pojęcie iloczynu rozpuszczalności. Wpływ wspólnego jonu na rozpuszczalność osadów. Wodne roztwory soli: hydroliza, pH.2
T-W-6Związki kompleksowe: nazewnictwo, izomeria strukturalna i stereoizomeria, równowagi w roztworach wodnych związków kompleksowych.2
T-W-7Trwałość związków kompleksowych. Zastosowanie kompleksów w chemii i medycynie.2
T-W-8Elektrochemia: reakcje redox, ogniwa elektrochemiczne. Korozja metali i sposoby jej zapobiegania. Elektroliza: procesy elektrodowe przy wykorzystaniu różnych elektrod oraz prawa elektrolizy.2
T-W-9Chemia jądrowa: rozszczepienie jądra atomowego, przemiany jądrowe. Reguła przesunięć Soddy'ego-Fajansa. Promieniotwórczość naturalna i sztuczna. Szeregi promieniotwórcze.2
T-W-10Pierwiastki niemetaliczne i ich związki I: ogólne właściwości niemetali: wodór, tlen, azot.2
T-W-11Pierwiastki niemetaliczne i ich związki II: właściwości fizyczne i chemiczne węgla, fosforu i siarki oraz ich związków. Tlenowe kwasy fosforu i siarki.2
T-W-12Metalurgia i chemia metali I: występowanie metali, procesy metalurgiczne, teoria przewodnictwa.2
T-W-13Metalurgia i chemia metali II: metale alkaliczne, metale ziem alkalicznych, otrzymywanie i oczyszczanie glinu.2
T-W-14Chemia metali przejściowych: właściwości metali przejściowych, chemia żelaza i miedzi.2
T-W-15Zjawiska chemiczne w przyrodzie: zjawiska w wewnętrznych partiach atmosfery, efekt cieplarniany, "kwaśne" deszcze, zjawiska krasowe.2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Praca z literaturą rozszerzającą omówiony materiał5
A-A-3Rozwiązywanie zaleconych zadań13
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia10
A-A-5Konsultacje2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach60
A-L-2Opracowywanie sprawozdania z zajęć laboratoryjnych35
A-L-3Przygotowanie się studentów do sprawdzianów20
A-L-4Przygotowanie się studentów do kolokwium20
A-L-5Godziny kontaktowe z nauczycielem - konsultacje15
150
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Samodzielna analiza treści wykładów w oparciu o zalecaną literaturę12
A-W-3Udział w konsultacjach6
A-W-4Przygotowanie do egzaminu10
A-W-5egzamin2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIMiN_1A_B11_W01Student definiuje zagadnienia dotyczące równowag w roztworach wodnych elektrolitów oraz chemii związków kompleksowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIMiN_1A_W02Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane zagadnienia z chemii fizycznej, nieorganicznej, organicznej, analitycznej oraz fizyki niezbędne do opisu właściwości materiałów i nanomateriałów oraz procesów towarzyszących ich wytwarzaniu i przetwarzaniu
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi chemii koordynacyjnej
C-1Zapoznanie studenta z podstawowymi pojęciami i zagadnieniami dotyczącymi równowag w roztworach wodnych elektrolitów
C-5Kształtowanie umiejętności rozwiązywania prostych zadań problemowych z zakresu równowag w roztworach wodnych
C-7Zapoznanie studenta z metodyką identyfikacji kationów i anionów w roztworach wodnych oraz z metodyką systematycznego rozdziału mieszanin kationów i anionów
Treści programoweT-L-8Ciąg dalszy analizy systematycznej mieszaniny kationów grup I-II i anionów.
T-L-4Ciąg dalszy identyfikacji wybranych kationów III, IV i V grupy analitycznej.
T-L-3Kationy III, IV i V grupy analitycznej – reakcje z odczynnikiem grupowym i reakcje charakterystyczne.Ciąg dalszy identyfikacji wybranych kationów I i II grupy analitycznej.Identyfikacja wybranych kationów III, IV i V grupy analitycznej (3 x 5 identyfikacji). Sprawdzian II: kationy grupy I i II - reakcje z odczynnikami grupowymi i reakcje charakterystyczne.
T-L-5Podział anionów na grupy analityczne. Aniony I, II, III i IV grupy analitycznej – reakcje z odczynnikami grupowymi i reakcje charakterystyczne. Identyfikacja wybranych anionów grup I - IV (3 x 5 identyfikacji). Sprawdzian III: kationy grup III - V - reakcje z odczynnikami grupowymi i reakcje charakterystyczne.
T-L-6Ciąg dalszy identyfikacji anionów grup I - IV.
T-L-10Ciąg dalszy analizy systematycznej mieszaniny kationów grup III-V i anionów.Sprawdzian VI: Analiza systematyczna mieszaniny kationów grup III-V.
T-L-11Ciąg dalszy analizy systematycznej mieszaniny kationów grup III-V i anionów.
T-L-12Analiza jakościowa soli o nieznanym składzie. Badania wstępne, przygotowanie do analizy. Analiza soli prostych i złożonych (2 x sól prosta i 1 x sól złożona).
T-L-13Ciąg dalszy analizy jakościowej soli o nieznanym składzie.
T-L-14Ciąg dalszy analizy jakościowej soli o nieznanym składzie.
T-L-2Podział kationów na grupy analityczne.Kationy I i II grupy analitycznej: reakcje z odczynnikiem grupowym i reakcje charakterystyczne. Identyfikacja wybranych kationów I i II grupy analitycznej (3 x 5 identyfikacji kationów grup I-II).
T-L-7Analiza systematyczna mieszaniny kationów grup I-II i anionów. Sprawdzian IV: aniony grup I – IV- reakcje z odczynnikami grupowymi i reakcje charakterystyczne.
T-L-9Analiza systematyczna mieszaniny kationów grup III-V i anionów.Sprawdzian V: analiza systematyczna mieszaniny kationów grup I-II.
T-A-9Nazewnictwo związków kompleksowych.
T-A-10Równowagi w wodnych roztworach związków kompleksowych. Izomeria związków kompleksowych.
T-A-5Roztwory mocnych elektrolitów. Teoria Debye'a-Huckla. Aktywność jonów.
T-A-3Bufory: działanie buforu, jego pH oraz pojemność buforowa.
T-A-7Hydroliza: równania reakcji hydrolizy, pH w roztworach soli.
T-A-2Reguła przekory: wpływ wspólnych jonów na dysocjację słabych elektrolitów.
T-A-4Roztwory wieloprotonowych kwasów - równania reakcji dysocjacji oraz pH. Wyznaczanie stężenia jonów siarczkowych w wodnych roztworach siarkowodoru.
T-A-8Pojęcie iloczynu rozpuszczalności – wytrącanie trudnorozpuszczalnych osadów. Rozpuszczalność trudnorozpuszczalnych elektrolitów oraz wpływ wspólnych jonów na rozpuszczalność tych elektrolitów.
T-A-1Reakcje protolityczne. Obliczanie pH w rozcieńczonych roztworach mocnych elektrolitów i w roztworach słabych elektrolitów. Prawo rozcieńczeń Ostwalda.
T-W-2Równowagi w roztworach. Podział elektrolitów. Wpływ typu wiązania na dysocjację elektrolitów. Reakcje protolityczne. Autodysocjacja wody. Pojęcie pH. Wskaźniki i miareczkowanie kwasowo-zasadowe.Równowagi w roztworach słabych elektrolitów.
T-W-1Teorie kwasów i zasad: Arrheniusa, Brønsteda i Lowry’ego, Lewisa oraz Pearsona.
T-W-3Wpływ wspólnych jonów na dysocjację słabych elektrolitów. Dysocjacja kwasów wieloprotonowych.Czynniki decydujące o mocy kwasów beztlenowych i tlenowych.
T-W-4Bufory: działanie buforu, pH, pojemność buforowa. Zastosowanie roztworów buforowych w chemii. Roztwory mocnych elektrolitów.
T-W-5Rozpuszczalność trudnorozpuszczalnych elektrolitów. Pojęcie iloczynu rozpuszczalności. Wpływ wspólnego jonu na rozpuszczalność osadów. Wodne roztwory soli: hydroliza, pH.
T-W-6Związki kompleksowe: nazewnictwo, izomeria strukturalna i stereoizomeria, równowagi w roztworach wodnych związków kompleksowych.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, opis, objaśnienie lub wyjaśnienie
M-2Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna
M-3Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia laboratoryjne, ćwiczenia przedmiotowe, seminarium
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Sprawozdanie
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-3Ocena formująca: Test sprawdzający
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie definiuje w stopniu dostatetcznym zagadnień dotyczących równowag w roztworach wodnych elektrolitów oraz chemii związków kompleksowych
3,0Student w stopniu dostatecznym definiuje zagadnienia dotyczące równowag w roztworach wodnych elektrolitów oraz chemii związków kompleksowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIMiN_1A_B11_W02Student opisuje zagadnienia z zakresu chemii jądrowej oraz elektrochemii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIMiN_1A_W02Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane zagadnienia z chemii fizycznej, nieorganicznej, organicznej, analitycznej oraz fizyki niezbędne do opisu właściwości materiałów i nanomateriałów oraz procesów towarzyszących ich wytwarzaniu i przetwarzaniu
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studenta z podstawowymi pojęciami z zakresu chemii jądrowej i elektrochemii
Treści programoweT-A-11Elektrochemia: potencjał elektrody, prawa elektrolizy.
T-W-9Chemia jądrowa: rozszczepienie jądra atomowego, przemiany jądrowe. Reguła przesunięć Soddy'ego-Fajansa. Promieniotwórczość naturalna i sztuczna. Szeregi promieniotwórcze.
T-W-8Elektrochemia: reakcje redox, ogniwa elektrochemiczne. Korozja metali i sposoby jej zapobiegania. Elektroliza: procesy elektrodowe przy wykorzystaniu różnych elektrod oraz prawa elektrolizy.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, opis, objaśnienie lub wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opisuje na poziomie podstawowym zagadnień z zakresu chemii jądrowej oraz elektrochemii
3,0Student opisuje na poziomie podstawowym zagadnienia z zakresu chemii jądrowej oraz elektrochemii
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIMiN_1A_B11_W03Student opisuje zagadnienia dotyczącące chemii wybranych pierwiastków s-, p- i d-elektronowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIMiN_1A_W02Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane zagadnienia z chemii fizycznej, nieorganicznej, organicznej, analitycznej oraz fizyki niezbędne do opisu właściwości materiałów i nanomateriałów oraz procesów towarzyszących ich wytwarzaniu i przetwarzaniu
Cel przedmiotuC-7Zapoznanie studenta z metodyką identyfikacji kationów i anionów w roztworach wodnych oraz z metodyką systematycznego rozdziału mieszanin kationów i anionów
C-4Zapoznanie studenta z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi chemii wybranych pierwiastków s-, p- i d-elektronowych oraz ich związków
Treści programoweT-L-8Ciąg dalszy analizy systematycznej mieszaniny kationów grup I-II i anionów.
T-L-4Ciąg dalszy identyfikacji wybranych kationów III, IV i V grupy analitycznej.
T-L-3Kationy III, IV i V grupy analitycznej – reakcje z odczynnikiem grupowym i reakcje charakterystyczne.Ciąg dalszy identyfikacji wybranych kationów I i II grupy analitycznej.Identyfikacja wybranych kationów III, IV i V grupy analitycznej (3 x 5 identyfikacji). Sprawdzian II: kationy grupy I i II - reakcje z odczynnikami grupowymi i reakcje charakterystyczne.
T-L-5Podział anionów na grupy analityczne. Aniony I, II, III i IV grupy analitycznej – reakcje z odczynnikami grupowymi i reakcje charakterystyczne. Identyfikacja wybranych anionów grup I - IV (3 x 5 identyfikacji). Sprawdzian III: kationy grup III - V - reakcje z odczynnikami grupowymi i reakcje charakterystyczne.
T-L-6Ciąg dalszy identyfikacji anionów grup I - IV.
T-L-10Ciąg dalszy analizy systematycznej mieszaniny kationów grup III-V i anionów.Sprawdzian VI: Analiza systematyczna mieszaniny kationów grup III-V.
T-L-11Ciąg dalszy analizy systematycznej mieszaniny kationów grup III-V i anionów.
T-L-12Analiza jakościowa soli o nieznanym składzie. Badania wstępne, przygotowanie do analizy. Analiza soli prostych i złożonych (2 x sól prosta i 1 x sól złożona).
T-L-13Ciąg dalszy analizy jakościowej soli o nieznanym składzie.
T-L-14Ciąg dalszy analizy jakościowej soli o nieznanym składzie.
T-L-2Podział kationów na grupy analityczne.Kationy I i II grupy analitycznej: reakcje z odczynnikiem grupowym i reakcje charakterystyczne. Identyfikacja wybranych kationów I i II grupy analitycznej (3 x 5 identyfikacji kationów grup I-II).
T-L-7Analiza systematyczna mieszaniny kationów grup I-II i anionów. Sprawdzian IV: aniony grup I – IV- reakcje z odczynnikami grupowymi i reakcje charakterystyczne.
T-L-9Analiza systematyczna mieszaniny kationów grup III-V i anionów.Sprawdzian V: analiza systematyczna mieszaniny kationów grup I-II.
T-W-15Zjawiska chemiczne w przyrodzie: zjawiska w wewnętrznych partiach atmosfery, efekt cieplarniany, "kwaśne" deszcze, zjawiska krasowe.
T-W-10Pierwiastki niemetaliczne i ich związki I: ogólne właściwości niemetali: wodór, tlen, azot.
T-W-11Pierwiastki niemetaliczne i ich związki II: właściwości fizyczne i chemiczne węgla, fosforu i siarki oraz ich związków. Tlenowe kwasy fosforu i siarki.
T-W-12Metalurgia i chemia metali I: występowanie metali, procesy metalurgiczne, teoria przewodnictwa.
T-W-13Metalurgia i chemia metali II: metale alkaliczne, metale ziem alkalicznych, otrzymywanie i oczyszczanie glinu.
T-W-14Chemia metali przejściowych: właściwości metali przejściowych, chemia żelaza i miedzi.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, opis, objaśnienie lub wyjaśnienie
M-2Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna
M-3Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia laboratoryjne, ćwiczenia przedmiotowe, seminarium
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Sprawozdanie
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-3Ocena formująca: Test sprawdzający
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opisuje w stopniu podstawowym zagadnień dotyczących chemii wybranych pierwiastków s-, p- i d-elektronowych
3,0Student opisuje w stopniu podstawowym zagadnienia dotyczącą chemii wybranych pierwiastków s-, p- i d-elektronowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIMiN_1A_B11_W04Student objaśnia problemy dotyczącące rozwiązywania prostych zadań z zakresu równowag w roztworach wodnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIMiN_1A_W02Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane zagadnienia z chemii fizycznej, nieorganicznej, organicznej, analitycznej oraz fizyki niezbędne do opisu właściwości materiałów i nanomateriałów oraz procesów towarzyszących ich wytwarzaniu i przetwarzaniu
Cel przedmiotuC-5Kształtowanie umiejętności rozwiązywania prostych zadań problemowych z zakresu równowag w roztworach wodnych
Treści programoweT-A-10Równowagi w wodnych roztworach związków kompleksowych. Izomeria związków kompleksowych.
T-A-5Roztwory mocnych elektrolitów. Teoria Debye'a-Huckla. Aktywność jonów.
T-A-3Bufory: działanie buforu, jego pH oraz pojemność buforowa.
T-A-7Hydroliza: równania reakcji hydrolizy, pH w roztworach soli.
T-A-2Reguła przekory: wpływ wspólnych jonów na dysocjację słabych elektrolitów.
T-A-4Roztwory wieloprotonowych kwasów - równania reakcji dysocjacji oraz pH. Wyznaczanie stężenia jonów siarczkowych w wodnych roztworach siarkowodoru.
T-A-8Pojęcie iloczynu rozpuszczalności – wytrącanie trudnorozpuszczalnych osadów. Rozpuszczalność trudnorozpuszczalnych elektrolitów oraz wpływ wspólnych jonów na rozpuszczalność tych elektrolitów.
T-A-1Reakcje protolityczne. Obliczanie pH w rozcieńczonych roztworach mocnych elektrolitów i w roztworach słabych elektrolitów. Prawo rozcieńczeń Ostwalda.
T-W-2Równowagi w roztworach. Podział elektrolitów. Wpływ typu wiązania na dysocjację elektrolitów. Reakcje protolityczne. Autodysocjacja wody. Pojęcie pH. Wskaźniki i miareczkowanie kwasowo-zasadowe.Równowagi w roztworach słabych elektrolitów.
T-W-1Teorie kwasów i zasad: Arrheniusa, Brønsteda i Lowry’ego, Lewisa oraz Pearsona.
T-W-3Wpływ wspólnych jonów na dysocjację słabych elektrolitów. Dysocjacja kwasów wieloprotonowych.Czynniki decydujące o mocy kwasów beztlenowych i tlenowych.
T-W-4Bufory: działanie buforu, pH, pojemność buforowa. Zastosowanie roztworów buforowych w chemii. Roztwory mocnych elektrolitów.
T-W-5Rozpuszczalność trudnorozpuszczalnych elektrolitów. Pojęcie iloczynu rozpuszczalności. Wpływ wspólnego jonu na rozpuszczalność osadów. Wodne roztwory soli: hydroliza, pH.
T-W-6Związki kompleksowe: nazewnictwo, izomeria strukturalna i stereoizomeria, równowagi w roztworach wodnych związków kompleksowych.
T-W-7Trwałość związków kompleksowych. Zastosowanie kompleksów w chemii i medycynie.
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna
M-3Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia laboratoryjne, ćwiczenia przedmiotowe, seminarium
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-3Ocena formująca: Test sprawdzający
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie objaśnia w stopniu podstawowym problemów dotyczących rozwiązywania prostych zadań z zakresu równowag w roztworach wodnych
3,0Student w stopniu podstawowym objaśnia problemy dotyczącące rozwiązywania prostych zadań z zakresu równowag w roztworach wodnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIMiN_1A_B11_W05Student wymienia zasady prawidłowego postępowania w laboratorium chemii nieorganicznej oraz opisuje metodykę identyfikacji oraz rozdziału jonów w roztworach wodnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIMiN_1A_W02Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane zagadnienia z chemii fizycznej, nieorganicznej, organicznej, analitycznej oraz fizyki niezbędne do opisu właściwości materiałów i nanomateriałów oraz procesów towarzyszących ich wytwarzaniu i przetwarzaniu
Cel przedmiotuC-6Zapoznanie studenta z zasadami postępowania w laboratorium chemii nieorganicznej
C-7Zapoznanie studenta z metodyką identyfikacji kationów i anionów w roztworach wodnych oraz z metodyką systematycznego rozdziału mieszanin kationów i anionów
Treści programoweT-L-1Ćwiczenia wprowadzające. Regulamin pracy w laboratorium chemicznym. Przepisy BHP. Wyposażenie laboratorium i szafki studenckiej. Podstawowe czynności wykonywane podczas ćwiczeń. Zasady prowadzenia dziennika laboratoryjnego. Sprawdzian I – nazewnictwo związków nieorganicznych.
T-L-8Ciąg dalszy analizy systematycznej mieszaniny kationów grup I-II i anionów.
T-L-4Ciąg dalszy identyfikacji wybranych kationów III, IV i V grupy analitycznej.
T-L-3Kationy III, IV i V grupy analitycznej – reakcje z odczynnikiem grupowym i reakcje charakterystyczne.Ciąg dalszy identyfikacji wybranych kationów I i II grupy analitycznej.Identyfikacja wybranych kationów III, IV i V grupy analitycznej (3 x 5 identyfikacji). Sprawdzian II: kationy grupy I i II - reakcje z odczynnikami grupowymi i reakcje charakterystyczne.
T-L-5Podział anionów na grupy analityczne. Aniony I, II, III i IV grupy analitycznej – reakcje z odczynnikami grupowymi i reakcje charakterystyczne. Identyfikacja wybranych anionów grup I - IV (3 x 5 identyfikacji). Sprawdzian III: kationy grup III - V - reakcje z odczynnikami grupowymi i reakcje charakterystyczne.
T-L-6Ciąg dalszy identyfikacji anionów grup I - IV.
T-L-10Ciąg dalszy analizy systematycznej mieszaniny kationów grup III-V i anionów.Sprawdzian VI: Analiza systematyczna mieszaniny kationów grup III-V.
T-L-11Ciąg dalszy analizy systematycznej mieszaniny kationów grup III-V i anionów.
T-L-12Analiza jakościowa soli o nieznanym składzie. Badania wstępne, przygotowanie do analizy. Analiza soli prostych i złożonych (2 x sól prosta i 1 x sól złożona).
T-L-13Ciąg dalszy analizy jakościowej soli o nieznanym składzie.
T-L-14Ciąg dalszy analizy jakościowej soli o nieznanym składzie.
T-L-2Podział kationów na grupy analityczne.Kationy I i II grupy analitycznej: reakcje z odczynnikiem grupowym i reakcje charakterystyczne. Identyfikacja wybranych kationów I i II grupy analitycznej (3 x 5 identyfikacji kationów grup I-II).
T-L-7Analiza systematyczna mieszaniny kationów grup I-II i anionów. Sprawdzian IV: aniony grup I – IV- reakcje z odczynnikami grupowymi i reakcje charakterystyczne.
T-L-9Analiza systematyczna mieszaniny kationów grup III-V i anionów.Sprawdzian V: analiza systematyczna mieszaniny kationów grup I-II.
T-W-10Pierwiastki niemetaliczne i ich związki I: ogólne właściwości niemetali: wodór, tlen, azot.
T-W-11Pierwiastki niemetaliczne i ich związki II: właściwości fizyczne i chemiczne węgla, fosforu i siarki oraz ich związków. Tlenowe kwasy fosforu i siarki.
T-W-13Metalurgia i chemia metali II: metale alkaliczne, metale ziem alkalicznych, otrzymywanie i oczyszczanie glinu.
T-W-14Chemia metali przejściowych: właściwości metali przejściowych, chemia żelaza i miedzi.
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna
M-3Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia laboratoryjne, ćwiczenia przedmiotowe, seminarium
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Sprawozdanie
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-3Ocena formująca: Test sprawdzający
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wymienia w stopniu podstawowym zasad dotyczącące prawidlowego postępowania w laboratorium chemii nieorganicznej oraz w stopniu podstawowym opisuje metodykę identyfikacji oraz rozdziału jonów w roztworach wodnych
3,0Student wymienia w stopniu podstawowym zasady dotyczącące prawidlowego postępowania w laboratorium chemii nieorganicznej oraz w stopniu podstawowym opisuje metodykę identyfikacji oraz rozdziału jonów w roztworach wodnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIMiN_1A_B11_U01Student analizuje proste zadania problemowe z zakresu równowag w roztworach wodnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIMiN_1A_U03Absolwent potrafi wykorzystać poznane zasady i metody chemii oraz fizyki w planowaniu, przeprowadzeniu i opisywaniu eksperymentów, potrafi interpretować i opracowywać uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-5Kształtowanie umiejętności rozwiązywania prostych zadań problemowych z zakresu równowag w roztworach wodnych
Treści programoweT-A-10Równowagi w wodnych roztworach związków kompleksowych. Izomeria związków kompleksowych.
T-A-5Roztwory mocnych elektrolitów. Teoria Debye'a-Huckla. Aktywność jonów.
T-A-3Bufory: działanie buforu, jego pH oraz pojemność buforowa.
T-A-7Hydroliza: równania reakcji hydrolizy, pH w roztworach soli.
T-A-2Reguła przekory: wpływ wspólnych jonów na dysocjację słabych elektrolitów.
T-A-4Roztwory wieloprotonowych kwasów - równania reakcji dysocjacji oraz pH. Wyznaczanie stężenia jonów siarczkowych w wodnych roztworach siarkowodoru.
T-A-11Elektrochemia: potencjał elektrody, prawa elektrolizy.
T-A-8Pojęcie iloczynu rozpuszczalności – wytrącanie trudnorozpuszczalnych osadów. Rozpuszczalność trudnorozpuszczalnych elektrolitów oraz wpływ wspólnych jonów na rozpuszczalność tych elektrolitów.
T-A-1Reakcje protolityczne. Obliczanie pH w rozcieńczonych roztworach mocnych elektrolitów i w roztworach słabych elektrolitów. Prawo rozcieńczeń Ostwalda.
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna
M-3Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia laboratoryjne, ćwiczenia przedmiotowe, seminarium
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Sprawozdanie
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-3Ocena formująca: Test sprawdzający
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie analizuje w stopniu podstawowym prostych zadań problemowych z zakresu równowag w roztworach wodnych
3,0Student w stopniu podstawowym analizuje proste zadania problemowe z zakresu równowag w roztworach wodnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIMiN_1A_B11_U02Student postępuje zgodnie z zasadami BPH w laboratorium chemii nieorganicznej oraz korzysta z wiedzy dotyczącej identyfikowania jonów w roztworze
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIMiN_1A_U03Absolwent potrafi wykorzystać poznane zasady i metody chemii oraz fizyki w planowaniu, przeprowadzeniu i opisywaniu eksperymentów, potrafi interpretować i opracowywać uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
IMiN_1A_U06Absolwent potrafi dostrzegać aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym aspekty środowiskowe, ekonomiczne i etyczne wprowadzania konkretnych rozwiązań technicznych oraz zna zasady bezpieczeństwa i higieny pracy
Cel przedmiotuC-6Zapoznanie studenta z zasadami postępowania w laboratorium chemii nieorganicznej
C-7Zapoznanie studenta z metodyką identyfikacji kationów i anionów w roztworach wodnych oraz z metodyką systematycznego rozdziału mieszanin kationów i anionów
Treści programoweT-L-1Ćwiczenia wprowadzające. Regulamin pracy w laboratorium chemicznym. Przepisy BHP. Wyposażenie laboratorium i szafki studenckiej. Podstawowe czynności wykonywane podczas ćwiczeń. Zasady prowadzenia dziennika laboratoryjnego. Sprawdzian I – nazewnictwo związków nieorganicznych.
T-L-8Ciąg dalszy analizy systematycznej mieszaniny kationów grup I-II i anionów.
T-L-4Ciąg dalszy identyfikacji wybranych kationów III, IV i V grupy analitycznej.
T-L-3Kationy III, IV i V grupy analitycznej – reakcje z odczynnikiem grupowym i reakcje charakterystyczne.Ciąg dalszy identyfikacji wybranych kationów I i II grupy analitycznej.Identyfikacja wybranych kationów III, IV i V grupy analitycznej (3 x 5 identyfikacji). Sprawdzian II: kationy grupy I i II - reakcje z odczynnikami grupowymi i reakcje charakterystyczne.
T-L-5Podział anionów na grupy analityczne. Aniony I, II, III i IV grupy analitycznej – reakcje z odczynnikami grupowymi i reakcje charakterystyczne. Identyfikacja wybranych anionów grup I - IV (3 x 5 identyfikacji). Sprawdzian III: kationy grup III - V - reakcje z odczynnikami grupowymi i reakcje charakterystyczne.
T-L-6Ciąg dalszy identyfikacji anionów grup I - IV.
T-L-10Ciąg dalszy analizy systematycznej mieszaniny kationów grup III-V i anionów.Sprawdzian VI: Analiza systematyczna mieszaniny kationów grup III-V.
T-L-11Ciąg dalszy analizy systematycznej mieszaniny kationów grup III-V i anionów.
T-L-12Analiza jakościowa soli o nieznanym składzie. Badania wstępne, przygotowanie do analizy. Analiza soli prostych i złożonych (2 x sól prosta i 1 x sól złożona).
T-L-13Ciąg dalszy analizy jakościowej soli o nieznanym składzie.
T-L-14Ciąg dalszy analizy jakościowej soli o nieznanym składzie.
T-L-2Podział kationów na grupy analityczne.Kationy I i II grupy analitycznej: reakcje z odczynnikiem grupowym i reakcje charakterystyczne. Identyfikacja wybranych kationów I i II grupy analitycznej (3 x 5 identyfikacji kationów grup I-II).
T-L-7Analiza systematyczna mieszaniny kationów grup I-II i anionów. Sprawdzian IV: aniony grup I – IV- reakcje z odczynnikami grupowymi i reakcje charakterystyczne.
T-L-9Analiza systematyczna mieszaniny kationów grup III-V i anionów.Sprawdzian V: analiza systematyczna mieszaniny kationów grup I-II.
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna
M-3Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia laboratoryjne, ćwiczenia przedmiotowe, seminarium
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Sprawozdanie
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-3Ocena formująca: Test sprawdzający
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności postępowania zgodnie z zasadami BPH w laboratorium chemii nieorganicznej oraz nie posiada umiejętności identyfikowania jonów w roztworze
3,0Student posiada, na poziomie podstawowym, umiejętność postępowania zgodnie z zasadami BPH w laboratorium chemii nieorganicznej oraz umiejętność identyfikowania jonów w roztworze
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIMiN_1A_B11_K01Student rozumie potrzebę ciągłego poszerzania swojej wiedzy oraz będzie motywował do tego inne osoby
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIMiN_1A_K02Absolwent uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz potrafi zasięgać opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studenta z podstawowymi pojęciami z zakresu chemii jądrowej i elektrochemii
C-2Zapoznanie studenta z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi chemii koordynacyjnej
C-1Zapoznanie studenta z podstawowymi pojęciami i zagadnieniami dotyczącymi równowag w roztworach wodnych elektrolitów
C-6Zapoznanie studenta z zasadami postępowania w laboratorium chemii nieorganicznej
C-5Kształtowanie umiejętności rozwiązywania prostych zadań problemowych z zakresu równowag w roztworach wodnych
C-7Zapoznanie studenta z metodyką identyfikacji kationów i anionów w roztworach wodnych oraz z metodyką systematycznego rozdziału mieszanin kationów i anionów
C-4Zapoznanie studenta z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi chemii wybranych pierwiastków s-, p- i d-elektronowych oraz ich związków
Treści programoweT-L-1Ćwiczenia wprowadzające. Regulamin pracy w laboratorium chemicznym. Przepisy BHP. Wyposażenie laboratorium i szafki studenckiej. Podstawowe czynności wykonywane podczas ćwiczeń. Zasady prowadzenia dziennika laboratoryjnego. Sprawdzian I – nazewnictwo związków nieorganicznych.
T-L-8Ciąg dalszy analizy systematycznej mieszaniny kationów grup I-II i anionów.
T-L-4Ciąg dalszy identyfikacji wybranych kationów III, IV i V grupy analitycznej.
T-L-3Kationy III, IV i V grupy analitycznej – reakcje z odczynnikiem grupowym i reakcje charakterystyczne.Ciąg dalszy identyfikacji wybranych kationów I i II grupy analitycznej.Identyfikacja wybranych kationów III, IV i V grupy analitycznej (3 x 5 identyfikacji). Sprawdzian II: kationy grupy I i II - reakcje z odczynnikami grupowymi i reakcje charakterystyczne.
T-L-5Podział anionów na grupy analityczne. Aniony I, II, III i IV grupy analitycznej – reakcje z odczynnikami grupowymi i reakcje charakterystyczne. Identyfikacja wybranych anionów grup I - IV (3 x 5 identyfikacji). Sprawdzian III: kationy grup III - V - reakcje z odczynnikami grupowymi i reakcje charakterystyczne.
T-L-6Ciąg dalszy identyfikacji anionów grup I - IV.
T-L-10Ciąg dalszy analizy systematycznej mieszaniny kationów grup III-V i anionów.Sprawdzian VI: Analiza systematyczna mieszaniny kationów grup III-V.
T-L-11Ciąg dalszy analizy systematycznej mieszaniny kationów grup III-V i anionów.
T-L-12Analiza jakościowa soli o nieznanym składzie. Badania wstępne, przygotowanie do analizy. Analiza soli prostych i złożonych (2 x sól prosta i 1 x sól złożona).
T-L-13Ciąg dalszy analizy jakościowej soli o nieznanym składzie.
T-L-14Ciąg dalszy analizy jakościowej soli o nieznanym składzie.
T-L-2Podział kationów na grupy analityczne.Kationy I i II grupy analitycznej: reakcje z odczynnikiem grupowym i reakcje charakterystyczne. Identyfikacja wybranych kationów I i II grupy analitycznej (3 x 5 identyfikacji kationów grup I-II).
T-L-7Analiza systematyczna mieszaniny kationów grup I-II i anionów. Sprawdzian IV: aniony grup I – IV- reakcje z odczynnikami grupowymi i reakcje charakterystyczne.
T-L-9Analiza systematyczna mieszaniny kationów grup III-V i anionów.Sprawdzian V: analiza systematyczna mieszaniny kationów grup I-II.
T-A-9Nazewnictwo związków kompleksowych.
T-A-10Równowagi w wodnych roztworach związków kompleksowych. Izomeria związków kompleksowych.
T-A-5Roztwory mocnych elektrolitów. Teoria Debye'a-Huckla. Aktywność jonów.
T-A-3Bufory: działanie buforu, jego pH oraz pojemność buforowa.
T-A-7Hydroliza: równania reakcji hydrolizy, pH w roztworach soli.
T-A-2Reguła przekory: wpływ wspólnych jonów na dysocjację słabych elektrolitów.
T-A-4Roztwory wieloprotonowych kwasów - równania reakcji dysocjacji oraz pH. Wyznaczanie stężenia jonów siarczkowych w wodnych roztworach siarkowodoru.
T-A-11Elektrochemia: potencjał elektrody, prawa elektrolizy.
T-A-8Pojęcie iloczynu rozpuszczalności – wytrącanie trudnorozpuszczalnych osadów. Rozpuszczalność trudnorozpuszczalnych elektrolitów oraz wpływ wspólnych jonów na rozpuszczalność tych elektrolitów.
T-A-1Reakcje protolityczne. Obliczanie pH w rozcieńczonych roztworach mocnych elektrolitów i w roztworach słabych elektrolitów. Prawo rozcieńczeń Ostwalda.
T-W-15Zjawiska chemiczne w przyrodzie: zjawiska w wewnętrznych partiach atmosfery, efekt cieplarniany, "kwaśne" deszcze, zjawiska krasowe.
T-W-9Chemia jądrowa: rozszczepienie jądra atomowego, przemiany jądrowe. Reguła przesunięć Soddy'ego-Fajansa. Promieniotwórczość naturalna i sztuczna. Szeregi promieniotwórcze.
T-W-2Równowagi w roztworach. Podział elektrolitów. Wpływ typu wiązania na dysocjację elektrolitów. Reakcje protolityczne. Autodysocjacja wody. Pojęcie pH. Wskaźniki i miareczkowanie kwasowo-zasadowe.Równowagi w roztworach słabych elektrolitów.
T-W-1Teorie kwasów i zasad: Arrheniusa, Brønsteda i Lowry’ego, Lewisa oraz Pearsona.
T-W-3Wpływ wspólnych jonów na dysocjację słabych elektrolitów. Dysocjacja kwasów wieloprotonowych.Czynniki decydujące o mocy kwasów beztlenowych i tlenowych.
T-W-4Bufory: działanie buforu, pH, pojemność buforowa. Zastosowanie roztworów buforowych w chemii. Roztwory mocnych elektrolitów.
T-W-5Rozpuszczalność trudnorozpuszczalnych elektrolitów. Pojęcie iloczynu rozpuszczalności. Wpływ wspólnego jonu na rozpuszczalność osadów. Wodne roztwory soli: hydroliza, pH.
T-W-6Związki kompleksowe: nazewnictwo, izomeria strukturalna i stereoizomeria, równowagi w roztworach wodnych związków kompleksowych.
T-W-8Elektrochemia: reakcje redox, ogniwa elektrochemiczne. Korozja metali i sposoby jej zapobiegania. Elektroliza: procesy elektrodowe przy wykorzystaniu różnych elektrod oraz prawa elektrolizy.
T-W-10Pierwiastki niemetaliczne i ich związki I: ogólne właściwości niemetali: wodór, tlen, azot.
T-W-11Pierwiastki niemetaliczne i ich związki II: właściwości fizyczne i chemiczne węgla, fosforu i siarki oraz ich związków. Tlenowe kwasy fosforu i siarki.
T-W-12Metalurgia i chemia metali I: występowanie metali, procesy metalurgiczne, teoria przewodnictwa.
T-W-13Metalurgia i chemia metali II: metale alkaliczne, metale ziem alkalicznych, otrzymywanie i oczyszczanie glinu.
T-W-14Chemia metali przejściowych: właściwości metali przejściowych, chemia żelaza i miedzi.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, opis, objaśnienie lub wyjaśnienie
M-2Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna
M-3Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia laboratoryjne, ćwiczenia przedmiotowe, seminarium
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Sprawozdanie
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-3Ocena formująca: Test sprawdzający
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie potrzeby ciągłego poszerzania swojej wiedzy oraz nie bedzie motywował do tego innych osób
3,0Student wykazuje w stopniu podstawowym potrzebę ciągłego poszerzania swojej wiedzy oraz motywowania do tego innych osób
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIMiN_1A_B11_K02Student potrafi pracować samodzielnie i zespołowo oraz rozumie odpowiedzialność za działanie własne i innych osób
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIMiN_1A_K02Absolwent uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz potrafi zasięgać opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
IMiN_1A_K03Absolwent jest gotów do wypełniania zobowiązań społecznych, współorganizowania działalności na rzecz środowiska społecznego, inicjowania działań na rzecz interesu publicznego, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studenta z podstawowymi pojęciami z zakresu chemii jądrowej i elektrochemii
C-2Zapoznanie studenta z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi chemii koordynacyjnej
C-1Zapoznanie studenta z podstawowymi pojęciami i zagadnieniami dotyczącymi równowag w roztworach wodnych elektrolitów
C-6Zapoznanie studenta z zasadami postępowania w laboratorium chemii nieorganicznej
C-5Kształtowanie umiejętności rozwiązywania prostych zadań problemowych z zakresu równowag w roztworach wodnych
C-7Zapoznanie studenta z metodyką identyfikacji kationów i anionów w roztworach wodnych oraz z metodyką systematycznego rozdziału mieszanin kationów i anionów
C-4Zapoznanie studenta z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi chemii wybranych pierwiastków s-, p- i d-elektronowych oraz ich związków
Treści programoweT-L-1Ćwiczenia wprowadzające. Regulamin pracy w laboratorium chemicznym. Przepisy BHP. Wyposażenie laboratorium i szafki studenckiej. Podstawowe czynności wykonywane podczas ćwiczeń. Zasady prowadzenia dziennika laboratoryjnego. Sprawdzian I – nazewnictwo związków nieorganicznych.
T-L-8Ciąg dalszy analizy systematycznej mieszaniny kationów grup I-II i anionów.
T-L-4Ciąg dalszy identyfikacji wybranych kationów III, IV i V grupy analitycznej.
T-L-3Kationy III, IV i V grupy analitycznej – reakcje z odczynnikiem grupowym i reakcje charakterystyczne.Ciąg dalszy identyfikacji wybranych kationów I i II grupy analitycznej.Identyfikacja wybranych kationów III, IV i V grupy analitycznej (3 x 5 identyfikacji). Sprawdzian II: kationy grupy I i II - reakcje z odczynnikami grupowymi i reakcje charakterystyczne.
T-L-5Podział anionów na grupy analityczne. Aniony I, II, III i IV grupy analitycznej – reakcje z odczynnikami grupowymi i reakcje charakterystyczne. Identyfikacja wybranych anionów grup I - IV (3 x 5 identyfikacji). Sprawdzian III: kationy grup III - V - reakcje z odczynnikami grupowymi i reakcje charakterystyczne.
T-L-6Ciąg dalszy identyfikacji anionów grup I - IV.
T-L-10Ciąg dalszy analizy systematycznej mieszaniny kationów grup III-V i anionów.Sprawdzian VI: Analiza systematyczna mieszaniny kationów grup III-V.
T-L-11Ciąg dalszy analizy systematycznej mieszaniny kationów grup III-V i anionów.
T-L-12Analiza jakościowa soli o nieznanym składzie. Badania wstępne, przygotowanie do analizy. Analiza soli prostych i złożonych (2 x sól prosta i 1 x sól złożona).
T-L-13Ciąg dalszy analizy jakościowej soli o nieznanym składzie.
T-L-14Ciąg dalszy analizy jakościowej soli o nieznanym składzie.
T-L-2Podział kationów na grupy analityczne.Kationy I i II grupy analitycznej: reakcje z odczynnikiem grupowym i reakcje charakterystyczne. Identyfikacja wybranych kationów I i II grupy analitycznej (3 x 5 identyfikacji kationów grup I-II).
T-L-7Analiza systematyczna mieszaniny kationów grup I-II i anionów. Sprawdzian IV: aniony grup I – IV- reakcje z odczynnikami grupowymi i reakcje charakterystyczne.
T-L-9Analiza systematyczna mieszaniny kationów grup III-V i anionów.Sprawdzian V: analiza systematyczna mieszaniny kationów grup I-II.
T-A-5Roztwory mocnych elektrolitów. Teoria Debye'a-Huckla. Aktywność jonów.
T-A-2Reguła przekory: wpływ wspólnych jonów na dysocjację słabych elektrolitów.
T-A-4Roztwory wieloprotonowych kwasów - równania reakcji dysocjacji oraz pH. Wyznaczanie stężenia jonów siarczkowych w wodnych roztworach siarkowodoru.
T-A-1Reakcje protolityczne. Obliczanie pH w rozcieńczonych roztworach mocnych elektrolitów i w roztworach słabych elektrolitów. Prawo rozcieńczeń Ostwalda.
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna
M-3Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia laboratoryjne, ćwiczenia przedmiotowe, seminarium
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Sprawozdanie
S-3Ocena formująca: Test sprawdzający
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi pracować samodzielnie i zespołowo oraz nie rozumie odpowiedzialność za działanie własne i innych osób
3,0Student potrafi w zakresie podstawowym pracować samodzielnie i zespołowo oraz rozumie w ograniczonym stopniu odpowiedzialność za działanie własne i innych osób
3,5
4,0
4,5
5,0