Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria Materiałów i Nanomateriałów (S1)
Sylabus przedmiotu Chemia nieorganiczna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria Materiałów i Nanomateriałów | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Chemia nieorganiczna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Chemii Nieorganicznej i Analitycznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Tomaszewicz <Elzbieta.Tomaszewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Monika Bosacka <Monika.Bosacka@zut.edu.pl>, Anna Błońska-Tabero <Anna.Blonska-Tabero@zut.edu.pl>, Grażyna Dąbrowska <Grazyna.Dabrowska@zut.edu.pl>, Elżbieta Filipek <Elzbieta.Filipek@zut.edu.pl>, Piotr Tabero <Piotr.Tabero@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 9,0 | ECTS (formy) | 9,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu chemii, fizyki i matematyki na poziomie szkoły średniej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z podstawowymi pojęciami i zagadnieniami dotyczącymi równowag w roztworach wodnych elektrolitów |
C-2 | Zapoznanie studenta z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi chemii koordynacyjnej |
C-3 | Zapoznanie studenta z podstawowymi pojęciami z zakresu chemii jądrowej i elektrochemii |
C-4 | Zapoznanie studenta z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi chemii wybranych pierwiastków s-, p- i d-elektronowych oraz ich związków |
C-5 | Kształtowanie umiejętności rozwiązywania prostych zadań problemowych z zakresu równowag w roztworach wodnych |
C-6 | Zapoznanie studenta z zasadami postępowania w laboratorium chemii nieorganicznej |
C-7 | Zapoznanie studenta z metodyką identyfikacji kationów i anionów w roztworach wodnych oraz z metodyką systematycznego rozdziału mieszanin kationów i anionów |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Reakcje protolityczne. Obliczanie pH w rozcieńczonych roztworach mocnych elektrolitów i w roztworach słabych elektrolitów. Prawo rozcieńczeń Ostwalda. | 2 |
T-A-2 | Reguła przekory: wpływ wspólnych jonów na dysocjację słabych elektrolitów. | 2 |
T-A-3 | Bufory: działanie buforu, jego pH oraz pojemność buforowa. | 3 |
T-A-4 | Roztwory wieloprotonowych kwasów - równania reakcji dysocjacji oraz pH. Wyznaczanie stężenia jonów siarczkowych w wodnych roztworach siarkowodoru. | 2 |
T-A-5 | Roztwory mocnych elektrolitów. Teoria Debye'a-Huckla. Aktywność jonów. | 2 |
T-A-6 | Kolokwium zaliczające 1 | 2 |
T-A-7 | Hydroliza: równania reakcji hydrolizy, pH w roztworach soli. | 4 |
T-A-8 | Pojęcie iloczynu rozpuszczalności – wytrącanie trudnorozpuszczalnych osadów. Rozpuszczalność trudnorozpuszczalnych elektrolitów oraz wpływ wspólnych jonów na rozpuszczalność tych elektrolitów. | 4 |
T-A-9 | Nazewnictwo związków kompleksowych. | 2 |
T-A-10 | Równowagi w wodnych roztworach związków kompleksowych. Izomeria związków kompleksowych. | 2 |
T-A-11 | Elektrochemia: potencjał elektrody, prawa elektrolizy. | 3 |
T-A-12 | Kolokwium zaliczające 2 | 2 |
30 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Ćwiczenia wprowadzające. Regulamin pracy w laboratorium chemicznym. Przepisy BHP. Wyposażenie laboratorium i szafki studenckiej. Podstawowe czynności wykonywane podczas ćwiczeń. Zasady prowadzenia dziennika laboratoryjnego. Sprawdzian I – nazewnictwo związków nieorganicznych. | 3 |
T-L-2 | Podział kationów na grupy analityczne.Kationy I i II grupy analitycznej: reakcje z odczynnikiem grupowym i reakcje charakterystyczne. Identyfikacja wybranych kationów I i II grupy analitycznej (3 x 5 identyfikacji kationów grup I-II). | 4 |
T-L-3 | Kationy III, IV i V grupy analitycznej – reakcje z odczynnikiem grupowym i reakcje charakterystyczne.Ciąg dalszy identyfikacji wybranych kationów I i II grupy analitycznej.Identyfikacja wybranych kationów III, IV i V grupy analitycznej (3 x 5 identyfikacji). Sprawdzian II: kationy grupy I i II - reakcje z odczynnikami grupowymi i reakcje charakterystyczne. | 4 |
T-L-4 | Ciąg dalszy identyfikacji wybranych kationów III, IV i V grupy analitycznej. | 4 |
T-L-5 | Podział anionów na grupy analityczne. Aniony I, II, III i IV grupy analitycznej – reakcje z odczynnikami grupowymi i reakcje charakterystyczne. Identyfikacja wybranych anionów grup I - IV (3 x 5 identyfikacji). Sprawdzian III: kationy grup III - V - reakcje z odczynnikami grupowymi i reakcje charakterystyczne. | 4 |
T-L-6 | Ciąg dalszy identyfikacji anionów grup I - IV. | 4 |
T-L-7 | Analiza systematyczna mieszaniny kationów grup I-II i anionów. Sprawdzian IV: aniony grup I – IV- reakcje z odczynnikami grupowymi i reakcje charakterystyczne. | 6 |
T-L-8 | Ciąg dalszy analizy systematycznej mieszaniny kationów grup I-II i anionów. | 4 |
T-L-9 | Analiza systematyczna mieszaniny kationów grup III-V i anionów.Sprawdzian V: analiza systematyczna mieszaniny kationów grup I-II. | 6 |
T-L-10 | Ciąg dalszy analizy systematycznej mieszaniny kationów grup III-V i anionów.Sprawdzian VI: Analiza systematyczna mieszaniny kationów grup III-V. | 4 |
T-L-11 | Ciąg dalszy analizy systematycznej mieszaniny kationów grup III-V i anionów. | 4 |
T-L-12 | Analiza jakościowa soli o nieznanym składzie. Badania wstępne, przygotowanie do analizy. Analiza soli prostych i złożonych (2 x sól prosta i 1 x sól złożona). | 4 |
T-L-13 | Ciąg dalszy analizy jakościowej soli o nieznanym składzie. | 4 |
T-L-14 | Ciąg dalszy analizy jakościowej soli o nieznanym składzie. | 4 |
T-L-15 | Kolokwium zaliczeniowe. | 1 |
60 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Teorie kwasów i zasad: Arrheniusa, Brønsteda i Lowry’ego, Lewisa oraz Pearsona. | 2 |
T-W-2 | Równowagi w roztworach. Podział elektrolitów. Wpływ typu wiązania na dysocjację elektrolitów. Reakcje protolityczne. Autodysocjacja wody. Pojęcie pH. Wskaźniki i miareczkowanie kwasowo-zasadowe.Równowagi w roztworach słabych elektrolitów. | 2 |
T-W-3 | Wpływ wspólnych jonów na dysocjację słabych elektrolitów. Dysocjacja kwasów wieloprotonowych.Czynniki decydujące o mocy kwasów beztlenowych i tlenowych. | 2 |
T-W-4 | Bufory: działanie buforu, pH, pojemność buforowa. Zastosowanie roztworów buforowych w chemii. Roztwory mocnych elektrolitów. | 2 |
T-W-5 | Rozpuszczalność trudnorozpuszczalnych elektrolitów. Pojęcie iloczynu rozpuszczalności. Wpływ wspólnego jonu na rozpuszczalność osadów. Wodne roztwory soli: hydroliza, pH. | 2 |
T-W-6 | Związki kompleksowe: nazewnictwo, izomeria strukturalna i stereoizomeria, równowagi w roztworach wodnych związków kompleksowych. | 2 |
T-W-7 | Trwałość związków kompleksowych. Zastosowanie kompleksów w chemii i medycynie. | 2 |
T-W-8 | Elektrochemia: reakcje redox, ogniwa elektrochemiczne. Korozja metali i sposoby jej zapobiegania. Elektroliza: procesy elektrodowe przy wykorzystaniu różnych elektrod oraz prawa elektrolizy. | 2 |
T-W-9 | Chemia jądrowa: rozszczepienie jądra atomowego, przemiany jądrowe. Reguła przesunięć Soddy'ego-Fajansa. Promieniotwórczość naturalna i sztuczna. Szeregi promieniotwórcze. | 2 |
T-W-10 | Pierwiastki niemetaliczne i ich związki I: ogólne właściwości niemetali: wodór, tlen, azot. | 2 |
T-W-11 | Pierwiastki niemetaliczne i ich związki II: właściwości fizyczne i chemiczne węgla, fosforu i siarki oraz ich związków. Tlenowe kwasy fosforu i siarki. | 2 |
T-W-12 | Metalurgia i chemia metali I: występowanie metali, procesy metalurgiczne, teoria przewodnictwa. | 2 |
T-W-13 | Metalurgia i chemia metali II: metale alkaliczne, metale ziem alkalicznych, otrzymywanie i oczyszczanie glinu. | 2 |
T-W-14 | Chemia metali przejściowych: właściwości metali przejściowych, chemia żelaza i miedzi. | 2 |
T-W-15 | Zjawiska chemiczne w przyrodzie: zjawiska w wewnętrznych partiach atmosfery, efekt cieplarniany, "kwaśne" deszcze, zjawiska krasowe. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-A-2 | Praca z literaturą rozszerzającą omówiony materiał | 5 |
A-A-3 | Rozwiązywanie zaleconych zadań | 13 |
A-A-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 10 |
A-A-5 | Konsultacje | 2 |
60 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 60 |
A-L-2 | Opracowywanie sprawozdania z zajęć laboratoryjnych | 35 |
A-L-3 | Przygotowanie się studentów do sprawdzianów | 20 |
A-L-4 | Przygotowanie się studentów do kolokwium | 20 |
A-L-5 | Godziny kontaktowe z nauczycielem - konsultacje | 15 |
150 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Samodzielna analiza treści wykładów w oparciu o zalecaną literaturę | 12 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach | 6 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu | 10 |
A-W-5 | egzamin | 2 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: wykład informacyjny, opis, objaśnienie lub wyjaśnienie |
M-2 | Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna |
M-3 | Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia laboratoryjne, ćwiczenia przedmiotowe, seminarium |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne |
S-3 | Ocena formująca: Test sprawdzający |
S-4 | Ocena formująca: Sprawozdanie |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IMiN_1A_B11_W01 Student definiuje zagadnienia dotyczące równowag w roztworach wodnych elektrolitów oraz chemii związków kompleksowych | IMiN_1A_W02 | — | — | C-2, C-1, C-5, C-7 | T-L-8, T-L-4, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-L-14, T-L-2, T-L-7, T-L-9, T-A-9, T-A-10, T-A-5, T-A-3, T-A-7, T-A-2, T-A-4, T-A-8, T-A-1, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-4, S-2, S-3, S-1 |
IMiN_1A_B11_W02 Student opisuje zagadnienia z zakresu chemii jądrowej oraz elektrochemii | IMiN_1A_W02 | — | — | C-3 | T-A-11, T-W-9, T-W-8 | M-1 | S-1 |
IMiN_1A_B11_W03 Student opisuje zagadnienia dotyczącące chemii wybranych pierwiastków s-, p- i d-elektronowych | IMiN_1A_W02 | — | — | C-7, C-4 | T-L-8, T-L-4, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-L-14, T-L-2, T-L-7, T-L-9, T-W-15, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14 | M-1, M-2, M-3 | S-4, S-2, S-3, S-1 |
IMiN_1A_B11_W04 Student objaśnia problemy dotyczącące rozwiązywania prostych zadań z zakresu równowag w roztworach wodnych | IMiN_1A_W02 | — | — | C-5 | T-A-10, T-A-5, T-A-3, T-A-7, T-A-2, T-A-4, T-A-8, T-A-1, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-2, M-3 | S-2, S-3 |
IMiN_1A_B11_W05 Student wymienia zasady prawidłowego postępowania w laboratorium chemii nieorganicznej oraz opisuje metodykę identyfikacji oraz rozdziału jonów w roztworach wodnych | IMiN_1A_W02 | — | — | C-6, C-7 | T-L-1, T-L-8, T-L-4, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-L-14, T-L-2, T-L-7, T-L-9, T-W-10, T-W-11, T-W-13, T-W-14 | M-2, M-3 | S-4, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IMiN_1A_B11_U01 Student analizuje proste zadania problemowe z zakresu równowag w roztworach wodnych | IMiN_1A_U03 | — | — | C-5 | T-A-10, T-A-5, T-A-3, T-A-7, T-A-2, T-A-4, T-A-11, T-A-8, T-A-1 | M-2, M-3 | S-4, S-2, S-3 |
IMiN_1A_B11_U02 Student postępuje zgodnie z zasadami BPH w laboratorium chemii nieorganicznej oraz korzysta z wiedzy dotyczącej identyfikowania jonów w roztworze | IMiN_1A_U03, IMiN_1A_U06 | — | — | C-6, C-7 | T-L-1, T-L-8, T-L-4, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-L-14, T-L-2, T-L-7, T-L-9 | M-2, M-3 | S-4, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IMiN_1A_B11_K01 Student rozumie potrzebę ciągłego poszerzania swojej wiedzy oraz będzie motywował do tego inne osoby | IMiN_1A_K02 | — | — | C-3, C-2, C-1, C-6, C-5, C-7, C-4 | T-L-1, T-L-8, T-L-4, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-L-14, T-L-2, T-L-7, T-L-9, T-A-9, T-A-10, T-A-5, T-A-3, T-A-7, T-A-2, T-A-4, T-A-11, T-A-8, T-A-1, T-W-15, T-W-9, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14 | M-1, M-2, M-3 | S-4, S-2, S-3, S-1 |
IMiN_1A_B11_K02 Student potrafi pracować samodzielnie i zespołowo oraz rozumie odpowiedzialność za działanie własne i innych osób | IMiN_1A_K02, IMiN_1A_K03 | — | — | C-3, C-2, C-1, C-6, C-5, C-7, C-4 | T-L-1, T-L-8, T-L-4, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-L-14, T-L-2, T-L-7, T-L-9, T-A-5, T-A-2, T-A-4, T-A-1 | M-2, M-3 | S-4, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IMiN_1A_B11_W01 Student definiuje zagadnienia dotyczące równowag w roztworach wodnych elektrolitów oraz chemii związków kompleksowych | 2,0 | Student nie definiuje w stopniu dostatetcznym zagadnień dotyczących równowag w roztworach wodnych elektrolitów oraz chemii związków kompleksowych |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym definiuje zagadnienia dotyczące równowag w roztworach wodnych elektrolitów oraz chemii związków kompleksowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IMiN_1A_B11_W02 Student opisuje zagadnienia z zakresu chemii jądrowej oraz elektrochemii | 2,0 | Student nie opisuje na poziomie podstawowym zagadnień z zakresu chemii jądrowej oraz elektrochemii |
3,0 | Student opisuje na poziomie podstawowym zagadnienia z zakresu chemii jądrowej oraz elektrochemii | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IMiN_1A_B11_W03 Student opisuje zagadnienia dotyczącące chemii wybranych pierwiastków s-, p- i d-elektronowych | 2,0 | Student nie opisuje w stopniu podstawowym zagadnień dotyczących chemii wybranych pierwiastków s-, p- i d-elektronowych |
3,0 | Student opisuje w stopniu podstawowym zagadnienia dotyczącą chemii wybranych pierwiastków s-, p- i d-elektronowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IMiN_1A_B11_W04 Student objaśnia problemy dotyczącące rozwiązywania prostych zadań z zakresu równowag w roztworach wodnych | 2,0 | Student nie objaśnia w stopniu podstawowym problemów dotyczących rozwiązywania prostych zadań z zakresu równowag w roztworach wodnych |
3,0 | Student w stopniu podstawowym objaśnia problemy dotyczącące rozwiązywania prostych zadań z zakresu równowag w roztworach wodnych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IMiN_1A_B11_W05 Student wymienia zasady prawidłowego postępowania w laboratorium chemii nieorganicznej oraz opisuje metodykę identyfikacji oraz rozdziału jonów w roztworach wodnych | 2,0 | Student nie wymienia w stopniu podstawowym zasad dotyczącące prawidlowego postępowania w laboratorium chemii nieorganicznej oraz w stopniu podstawowym opisuje metodykę identyfikacji oraz rozdziału jonów w roztworach wodnych |
3,0 | Student wymienia w stopniu podstawowym zasady dotyczącące prawidlowego postępowania w laboratorium chemii nieorganicznej oraz w stopniu podstawowym opisuje metodykę identyfikacji oraz rozdziału jonów w roztworach wodnych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IMiN_1A_B11_U01 Student analizuje proste zadania problemowe z zakresu równowag w roztworach wodnych | 2,0 | Student nie analizuje w stopniu podstawowym prostych zadań problemowych z zakresu równowag w roztworach wodnych |
3,0 | Student w stopniu podstawowym analizuje proste zadania problemowe z zakresu równowag w roztworach wodnych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IMiN_1A_B11_U02 Student postępuje zgodnie z zasadami BPH w laboratorium chemii nieorganicznej oraz korzysta z wiedzy dotyczącej identyfikowania jonów w roztworze | 2,0 | Student nie posiada umiejętności postępowania zgodnie z zasadami BPH w laboratorium chemii nieorganicznej oraz nie posiada umiejętności identyfikowania jonów w roztworze |
3,0 | Student posiada, na poziomie podstawowym, umiejętność postępowania zgodnie z zasadami BPH w laboratorium chemii nieorganicznej oraz umiejętność identyfikowania jonów w roztworze | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IMiN_1A_B11_K01 Student rozumie potrzebę ciągłego poszerzania swojej wiedzy oraz będzie motywował do tego inne osoby | 2,0 | Student nie rozumie potrzeby ciągłego poszerzania swojej wiedzy oraz nie bedzie motywował do tego innych osób |
3,0 | Student wykazuje w stopniu podstawowym potrzebę ciągłego poszerzania swojej wiedzy oraz motywowania do tego innych osób | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IMiN_1A_B11_K02 Student potrafi pracować samodzielnie i zespołowo oraz rozumie odpowiedzialność za działanie własne i innych osób | 2,0 | Student nie potrafi pracować samodzielnie i zespołowo oraz nie rozumie odpowiedzialność za działanie własne i innych osób |
3,0 | Student potrafi w zakresie podstawowym pracować samodzielnie i zespołowo oraz rozumie w ograniczonym stopniu odpowiedzialność za działanie własne i innych osób | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Adam Bielański, Podstawy chemii nieorganicznej, PWN, Warszawa, 1997, Trzecie
- Lothar Kolditz, Chemia nieorganiczna, PWN, Warszawa, 1994, Pierwsze
- J. D. Lee, Zwięzła chemia nieoganiczna, PWN, Warszawa, 1997, Pierwsze
- F. Albert Cotton, Geoffrey Wilkinson, Paul L. Galus, Chemia nieorganiczna, PWN, Warszawa, 1998, Pierwsze
- P.A.Cox, Chemia nieorganiczna, PWN, Warszawa, 2003, Pierwsze
- Tadeusz Drapała, Chemia ogólna i nieorganiczna z zadaniami, SGGW, Warszawa, 1997, Drugie
Literatura dodatkowa
- Adam Hulanicki, Reakcje kwasów i zasad w chemii analitycznej, PWN, Warszawa, 1980, Drugie
- Zdzisław Stefan Szmal, Tadeusz Lipiec, Chemia analityczna z elementami analizy instrumentalnej, Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich, Warszawa, 1988, Szóste