Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria Materiałów i Nanomateriałów (S1)

Sylabus przedmiotu Chemia analityczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria Materiałów i Nanomateriałów
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chemia analityczna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Chemii Nieorganicznej i Analitycznej
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Rozwadowski <Zbigniew.Rozwadowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Beata Kołodziej <Beata.Kolodziej@zut.edu.pl>, Zbigniew Rozwadowski <Zbigniew.Rozwadowski@zut.edu.pl>, Anna Szady-Chełmieniecka <Anna.Szady@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 45 4,00,41zaliczenie
wykładyW3 15 1,00,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczenie przedmiotu Podstawy chemii i Chemia nieorganiczna

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie ze sprzętem stosowanym w analizie ilościowej, sposobem wykonywania analiz ilościowych oraz z teoretycznymi i praktycznymi aspektami metod analizy chemicznej.
C-2Nauczenie nowoczesnego podejścia do problemów chemii analitycznej oraz zasad pracy i rygorów jakie muszą być przestrzegane w laboratorium podczas realizacji procesu analizy ilościowej
C-3Umiejętność precyzyjnego wykonywnia analiz oraz przeprowadzenia obliczeń stechiometrycznych i oceny uzyskanych wyników analizy ilościowej z punktu widzenia dokładności i precyzji

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Program zajęć, sprzęt laboratoryjny stosowany w chemii analitycznej, zasady bhp, nauka pipetowania. Wyznaczanie współmierności kolby i pipety.3
T-L-2Alkacymetria. Sporządzanie roztworu ok. 0,1 molowego HCl jako titranta i nastawianie jego na naważki węglanu sodu. Oznaczanie węglanu sodu6
T-L-3Alkacymetria. Sporządzanie ok. 0,1 molowego roztworu NaOH i nastawianie jego miana na przygotowany roztwór HCl. Oznaczanie roztworu HCl6
T-L-4Zaliczenie kolokwium z alkacymetrii1
T-L-5Konduktometryczne oznaczanie kwasu solnego4
T-L-6Manganometria. Sporządzanie mianowanego roztworu manganianu(VII) potasu. Nastawianie miana roztworu na naważki szczawianu sodu lub kwasu szczawiowego. Oznaczenia zawartości żelaza.7
T-L-7Kolokwium zaliczeniowe z redoksometrii1
T-L-8Kompleksometria. Oznaczanie twardości wody. Oznaczenie zawartości wapnia i magnezu6
T-L-9Analiza strąceniowa. Oznaczanie chlorków metodą Mohra3
T-L-10Kolokwium zaliczeniowe z kompleksometrii1
T-L-11Redoksometryczne oznaczanie wapnia4
T-L-12Jodometryczne oznaczanie miedzi3
45
wykłady
T-W-1Zadania chemii analitycznej. Analiza jakościowa a analiza ilościowa. Klasyfikacja metod analizy ilościowej i instrumentalnej. Podstawowe metody analityczne. Rodzaje próbek. Właściwy dobór metody analitycznej. Warunki przeprowadzenia próbki do roztworu. Sposoby wyrażania stężeń. Rodzaje błędów i ich ocena.5
T-W-2Miareczkowe metody analizy ilościowej. Alkacymetryczne metody analizy. Definicje kwasów i zasad. Krzywe miareczkowania. Wskaźniki miareczkowania alkacymetrycznego. Bufory.2
T-W-3Analiza kompleksometryczna. Tworzenie związków kompleksowych. Wskaźniki. Techniki miareczkowania kompleksometrycznego.1
T-W-4Analiza redoksometryczna. Wpływ środowiska na przebieg reakcji redoks, wskaźniki. Reakcje strącania związków trudno rozpuszczalnych. Iloczyn rozpuszczalności.1
T-W-5Metody instrumentalne a metody analizy miareczkowej i grawimetrycznej. Znaczenie metod instrumentalnych. Metody spektroskopowe. Spektrometria UV/VIS, IR, NMR, ASA.3
T-W-6Metody chromatograficzne. Podstawowe pojęcia i definicje. Chromatografia gazowa i cieczowa w analizie jakościowej i ilościowej. Przykłady zastosowań2
T-W-7Metody elektrochemiczne. Potencjometria, konduktometria, polarografia, elektroliza. Zastosowanie w analizie.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2Przygotowanie do zaliczenia kolokwiów30
A-L-3Przygotowanie do laboratorium15
A-L-4Przygotowanie sprawozdania z wykonania ćwiczenia15
A-L-5Samodzielne rozwiązywanie zadań poleconych przez prowadzącego zajęcia15
120
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do egzaminu15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
M-3Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu pisemnego (wykład)
S-2Ocena formująca: Ocena z dokładności wykonania oznaczeń (laboratorium)
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z precyzji wykonania oznaczeń oraz kolokwiów zaliczeniowych (laboratorium)

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IMiN_1A_B12_W01
Student definiuje różne metody stosowane w chemii analitycznej oraz określa ich dobór i zakres zastosowania
IMiN_1A_W02C-2, C-1T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-3, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IMiN_1A_B12_U01
Student dokonuje wyboru właściwej metody analitycznej, wykonuje oznaczenie, a następnie analizuje uzyskane wyniki pod kątem ich dokładności
IMiN_1A_U03C-3, C-2, C-1T-L-8, T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-9, T-L-6, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IMiN_1A_B12_W01
Student definiuje różne metody stosowane w chemii analitycznej oraz określa ich dobór i zakres zastosowania
2,0Nie posiada wiedzy umożliwiającej rozwiązanie problemu z chemii analitycznej
3,0Posiada wiedzę na poziomie podstawowym umożliwiającą rozwiązanie problemu z chemii analitycznej
3,5Posiada wiedzę na poziomie dostatecznym umożliwiającą rozwiązanie problemu z chemii analitycznej
4,0Posiada wiedzę na poziomie dość dobrym umożliwiającą rozwiązanie problemu z chemii analitycznej
4,5Posiada wiedzę na poziomie dobrym umożliwiającą rozwiązanie problemu z chemii analitycznej
5,0Posiada wiedzę na poziomie bardzo dobrym umożliwiającą rozwiązanie problemu z chemii analitycznej

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IMiN_1A_B12_U01
Student dokonuje wyboru właściwej metody analitycznej, wykonuje oznaczenie, a następnie analizuje uzyskane wyniki pod kątem ich dokładności
2,0Student nie potrafi dokonać wyboru właściwej metody analitycznej, wykonać oznaczenia oraz zinterpretować uzyskanych wyników
3,0Student potrafi dokonać wyboru właściwej metody analitycznej, wykonać oznaczenie z minimalną dokładnością w oraz wstępnie zinterpretować uzyskanych wyników
3,5Student potrafi dokonać wyboru właściwej metody analitycznej, wykonać oznaczenie z dość dobrą dokładnością w oraz wstępnie zinterpretować uzyskane wyniki
4,0Student potrafi dokonać wyboru właściwej metody analitycznej, wykonać oznaczenie z dobrą dokładnością w oraz wstępnie zinterpretować uzyskane wyniki
4,5Student potrafi dokonać wyboru właściwej metody analitycznej, wykonać oznaczenie z dobrą dokładnością w oraz w pełni zinterpretować uzyskane wyniki
5,0Student potrafi dokonać wyboru właściwej metody analitycznej, wykonać oznaczenie z bardzo dobrą dokładnością w oraz w pełni zinterpretować uzyskane wyniki

Literatura podstawowa

  1. J. Minczewski, Z. Marczenko, Chemia analityczna T.1 i T.2, PWN, Warszawa, 2001
  2. A. Cygański, Chemiczne metody analizy ilościowej, WNT, 1999
  3. T. Wasąg, B. Derecka, Laboratorium analizy ilościowej, część I, Metody chemiczne, Politechnika Szczecińska, Szczecin, 1994
  4. W. Szczepaniak, Metody instrumentalne w analizie chemicznej, PWN, Warszawa, 2002
  5. A. Śliwa (redaktor), Obliczenia chemiczne, PWN, Warszawa, 1987

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Program zajęć, sprzęt laboratoryjny stosowany w chemii analitycznej, zasady bhp, nauka pipetowania. Wyznaczanie współmierności kolby i pipety.3
T-L-2Alkacymetria. Sporządzanie roztworu ok. 0,1 molowego HCl jako titranta i nastawianie jego na naważki węglanu sodu. Oznaczanie węglanu sodu6
T-L-3Alkacymetria. Sporządzanie ok. 0,1 molowego roztworu NaOH i nastawianie jego miana na przygotowany roztwór HCl. Oznaczanie roztworu HCl6
T-L-4Zaliczenie kolokwium z alkacymetrii1
T-L-5Konduktometryczne oznaczanie kwasu solnego4
T-L-6Manganometria. Sporządzanie mianowanego roztworu manganianu(VII) potasu. Nastawianie miana roztworu na naważki szczawianu sodu lub kwasu szczawiowego. Oznaczenia zawartości żelaza.7
T-L-7Kolokwium zaliczeniowe z redoksometrii1
T-L-8Kompleksometria. Oznaczanie twardości wody. Oznaczenie zawartości wapnia i magnezu6
T-L-9Analiza strąceniowa. Oznaczanie chlorków metodą Mohra3
T-L-10Kolokwium zaliczeniowe z kompleksometrii1
T-L-11Redoksometryczne oznaczanie wapnia4
T-L-12Jodometryczne oznaczanie miedzi3
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zadania chemii analitycznej. Analiza jakościowa a analiza ilościowa. Klasyfikacja metod analizy ilościowej i instrumentalnej. Podstawowe metody analityczne. Rodzaje próbek. Właściwy dobór metody analitycznej. Warunki przeprowadzenia próbki do roztworu. Sposoby wyrażania stężeń. Rodzaje błędów i ich ocena.5
T-W-2Miareczkowe metody analizy ilościowej. Alkacymetryczne metody analizy. Definicje kwasów i zasad. Krzywe miareczkowania. Wskaźniki miareczkowania alkacymetrycznego. Bufory.2
T-W-3Analiza kompleksometryczna. Tworzenie związków kompleksowych. Wskaźniki. Techniki miareczkowania kompleksometrycznego.1
T-W-4Analiza redoksometryczna. Wpływ środowiska na przebieg reakcji redoks, wskaźniki. Reakcje strącania związków trudno rozpuszczalnych. Iloczyn rozpuszczalności.1
T-W-5Metody instrumentalne a metody analizy miareczkowej i grawimetrycznej. Znaczenie metod instrumentalnych. Metody spektroskopowe. Spektrometria UV/VIS, IR, NMR, ASA.3
T-W-6Metody chromatograficzne. Podstawowe pojęcia i definicje. Chromatografia gazowa i cieczowa w analizie jakościowej i ilościowej. Przykłady zastosowań2
T-W-7Metody elektrochemiczne. Potencjometria, konduktometria, polarografia, elektroliza. Zastosowanie w analizie.1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2Przygotowanie do zaliczenia kolokwiów30
A-L-3Przygotowanie do laboratorium15
A-L-4Przygotowanie sprawozdania z wykonania ćwiczenia15
A-L-5Samodzielne rozwiązywanie zadań poleconych przez prowadzącego zajęcia15
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do egzaminu15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIMiN_1A_B12_W01Student definiuje różne metody stosowane w chemii analitycznej oraz określa ich dobór i zakres zastosowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIMiN_1A_W02Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane zagadnienia z chemii fizycznej, nieorganicznej, organicznej, analitycznej oraz fizyki niezbędne do opisu właściwości materiałów i nanomateriałów oraz procesów towarzyszących ich wytwarzaniu i przetwarzaniu
Cel przedmiotuC-2Nauczenie nowoczesnego podejścia do problemów chemii analitycznej oraz zasad pracy i rygorów jakie muszą być przestrzegane w laboratorium podczas realizacji procesu analizy ilościowej
C-1Zapoznanie ze sprzętem stosowanym w analizie ilościowej, sposobem wykonywania analiz ilościowych oraz z teoretycznymi i praktycznymi aspektami metod analizy chemicznej.
Treści programoweT-W-7Metody elektrochemiczne. Potencjometria, konduktometria, polarografia, elektroliza. Zastosowanie w analizie.
T-W-1Zadania chemii analitycznej. Analiza jakościowa a analiza ilościowa. Klasyfikacja metod analizy ilościowej i instrumentalnej. Podstawowe metody analityczne. Rodzaje próbek. Właściwy dobór metody analitycznej. Warunki przeprowadzenia próbki do roztworu. Sposoby wyrażania stężeń. Rodzaje błędów i ich ocena.
T-W-2Miareczkowe metody analizy ilościowej. Alkacymetryczne metody analizy. Definicje kwasów i zasad. Krzywe miareczkowania. Wskaźniki miareczkowania alkacymetrycznego. Bufory.
T-W-3Analiza kompleksometryczna. Tworzenie związków kompleksowych. Wskaźniki. Techniki miareczkowania kompleksometrycznego.
T-W-4Analiza redoksometryczna. Wpływ środowiska na przebieg reakcji redoks, wskaźniki. Reakcje strącania związków trudno rozpuszczalnych. Iloczyn rozpuszczalności.
T-W-5Metody instrumentalne a metody analizy miareczkowej i grawimetrycznej. Znaczenie metod instrumentalnych. Metody spektroskopowe. Spektrometria UV/VIS, IR, NMR, ASA.
T-W-6Metody chromatograficzne. Podstawowe pojęcia i definicje. Chromatografia gazowa i cieczowa w analizie jakościowej i ilościowej. Przykłady zastosowań
Metody nauczaniaM-3Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna
M-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu pisemnego (wykład)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada wiedzy umożliwiającej rozwiązanie problemu z chemii analitycznej
3,0Posiada wiedzę na poziomie podstawowym umożliwiającą rozwiązanie problemu z chemii analitycznej
3,5Posiada wiedzę na poziomie dostatecznym umożliwiającą rozwiązanie problemu z chemii analitycznej
4,0Posiada wiedzę na poziomie dość dobrym umożliwiającą rozwiązanie problemu z chemii analitycznej
4,5Posiada wiedzę na poziomie dobrym umożliwiającą rozwiązanie problemu z chemii analitycznej
5,0Posiada wiedzę na poziomie bardzo dobrym umożliwiającą rozwiązanie problemu z chemii analitycznej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIMiN_1A_B12_U01Student dokonuje wyboru właściwej metody analitycznej, wykonuje oznaczenie, a następnie analizuje uzyskane wyniki pod kątem ich dokładności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIMiN_1A_U03Absolwent potrafi wykorzystać poznane zasady i metody chemii oraz fizyki w planowaniu, przeprowadzeniu i opisywaniu eksperymentów, potrafi interpretować i opracowywać uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-3Umiejętność precyzyjnego wykonywnia analiz oraz przeprowadzenia obliczeń stechiometrycznych i oceny uzyskanych wyników analizy ilościowej z punktu widzenia dokładności i precyzji
C-2Nauczenie nowoczesnego podejścia do problemów chemii analitycznej oraz zasad pracy i rygorów jakie muszą być przestrzegane w laboratorium podczas realizacji procesu analizy ilościowej
C-1Zapoznanie ze sprzętem stosowanym w analizie ilościowej, sposobem wykonywania analiz ilościowych oraz z teoretycznymi i praktycznymi aspektami metod analizy chemicznej.
Treści programoweT-L-8Kompleksometria. Oznaczanie twardości wody. Oznaczenie zawartości wapnia i magnezu
T-L-5Konduktometryczne oznaczanie kwasu solnego
T-L-1Program zajęć, sprzęt laboratoryjny stosowany w chemii analitycznej, zasady bhp, nauka pipetowania. Wyznaczanie współmierności kolby i pipety.
T-L-2Alkacymetria. Sporządzanie roztworu ok. 0,1 molowego HCl jako titranta i nastawianie jego na naważki węglanu sodu. Oznaczanie węglanu sodu
T-L-3Alkacymetria. Sporządzanie ok. 0,1 molowego roztworu NaOH i nastawianie jego miana na przygotowany roztwór HCl. Oznaczanie roztworu HCl
T-L-9Analiza strąceniowa. Oznaczanie chlorków metodą Mohra
T-L-6Manganometria. Sporządzanie mianowanego roztworu manganianu(VII) potasu. Nastawianie miana roztworu na naważki szczawianu sodu lub kwasu szczawiowego. Oznaczenia zawartości żelaza.
T-W-7Metody elektrochemiczne. Potencjometria, konduktometria, polarografia, elektroliza. Zastosowanie w analizie.
T-W-1Zadania chemii analitycznej. Analiza jakościowa a analiza ilościowa. Klasyfikacja metod analizy ilościowej i instrumentalnej. Podstawowe metody analityczne. Rodzaje próbek. Właściwy dobór metody analitycznej. Warunki przeprowadzenia próbki do roztworu. Sposoby wyrażania stężeń. Rodzaje błędów i ich ocena.
T-W-2Miareczkowe metody analizy ilościowej. Alkacymetryczne metody analizy. Definicje kwasów i zasad. Krzywe miareczkowania. Wskaźniki miareczkowania alkacymetrycznego. Bufory.
T-W-3Analiza kompleksometryczna. Tworzenie związków kompleksowych. Wskaźniki. Techniki miareczkowania kompleksometrycznego.
T-W-4Analiza redoksometryczna. Wpływ środowiska na przebieg reakcji redoks, wskaźniki. Reakcje strącania związków trudno rozpuszczalnych. Iloczyn rozpuszczalności.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena z precyzji wykonania oznaczeń oraz kolokwiów zaliczeniowych (laboratorium)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dokonać wyboru właściwej metody analitycznej, wykonać oznaczenia oraz zinterpretować uzyskanych wyników
3,0Student potrafi dokonać wyboru właściwej metody analitycznej, wykonać oznaczenie z minimalną dokładnością w oraz wstępnie zinterpretować uzyskanych wyników
3,5Student potrafi dokonać wyboru właściwej metody analitycznej, wykonać oznaczenie z dość dobrą dokładnością w oraz wstępnie zinterpretować uzyskane wyniki
4,0Student potrafi dokonać wyboru właściwej metody analitycznej, wykonać oznaczenie z dobrą dokładnością w oraz wstępnie zinterpretować uzyskane wyniki
4,5Student potrafi dokonać wyboru właściwej metody analitycznej, wykonać oznaczenie z dobrą dokładnością w oraz w pełni zinterpretować uzyskane wyniki
5,0Student potrafi dokonać wyboru właściwej metody analitycznej, wykonać oznaczenie z bardzo dobrą dokładnością w oraz w pełni zinterpretować uzyskane wyniki