Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria Materiałów i Nanomateriałów (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy techniki próżniowej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria Materiałów i Nanomateriałów
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy techniki próżniowej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Materiałów Katalitycznych i Sorpcyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Rafał Wróbel <Rafal.Wrobel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 1,00,50egzamin
laboratoriaL5 30 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1brak

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student charakteryzuje techniki otrzymywania próżni oraz zjawiska fizyko-chemiczne jej wymagające
C-2Student rozwiązuje zadania rachunkowe związane z teorią kinetyczną gazów w zastosowaniach w próżni
C-3Student charakteryzuje zasadę działania metod wymagających wysokiej próżni takie jak XPS, STM, EDS, SEM, TEM, MS

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Spektrometria mass w wyznaczaniu składu mieszanin gazów (MS)4
T-L-2Skaningowa mikroskopia elektronowa z zimną emisją polową (SEM)5
T-L-3Oznaczanie składu pierwiastkowego za pomocą mikroanalizy rentgenowskiej (EDS)5
T-L-4Zasady projektowania układów próżniowych na przykładzie masowego analizatora gazów4
T-L-5Analiza pracy układów wytwarzania próżni4
T-L-6Badanie przewodności cieplnej materiałów z wykorzystaniem techniki próżniowej4
T-L-7Wpływ warunków próżniowych w reaktorze CVD na skład fazowy otrzymanych materiałów4
30
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do zagadnień otrzymywania oraz charakterystyki próżni1
T-W-2Rodzaje pomp oraz sposoby pomiaru wartości ciśnienia1
T-W-3Historia rozwoju technik próżniowych2
T-W-4Techniki ultrawysokopróżniowe XPS, AES, LEED2
T-W-5Techniki mikroskopowe wymagające wysokiej próżni SEM, TEM, STM, FEM, FIM3
T-W-6Analiza pierwiastkowa z mikroobszaru SEM/EDS1
T-W-7Projektowanie układów próżniowych4
T-W-8Wykorzystanie techniki próżniowej w przemyśle1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w laboratoriach30
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studia literaturowe9
A-W-3rozwiązywanie problemów rachunkowych5
A-W-4Egzamin pisemny1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład
M-2ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena formująca: ocena aktywności

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IMiN_1A_C32b_W01
Student wymienia i charakteryzuje najpopularnijesze techniki próżniowe
IMiN_1A_W03C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IMiN_1A_C32b_U01
Obsolwent potrafi dobrać technikę próżniową do postawionego problemu analitycznego
IMiN_1A_U07C-3T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IMiN_1A_C32b_W01
Student wymienia i charakteryzuje najpopularnijesze techniki próżniowe
2,0
3,0Student wymienia i charakteryzuje w przedziale [60%, 65%] technik próżniowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IMiN_1A_C32b_U01
Obsolwent potrafi dobrać technikę próżniową do postawionego problemu analitycznego
2,0
3,0Student potrafi zaprojektować prosty układ próżniowy wraz z elementem pomiaru próżni.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Jousten Karl, Handbook of vacuum technology, Weinheim: Wiley-VCH Verlag, cop. 2008., 2008
  2. Groszkowski Janusz, Zagadnienia próżni w nauce, technice i przemyśle, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1983
  3. O'Hanlon John, A user’s guide to vacuum technology, Wiley-Interscience, Hoboken, 2003

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Spektrometria mass w wyznaczaniu składu mieszanin gazów (MS)4
T-L-2Skaningowa mikroskopia elektronowa z zimną emisją polową (SEM)5
T-L-3Oznaczanie składu pierwiastkowego za pomocą mikroanalizy rentgenowskiej (EDS)5
T-L-4Zasady projektowania układów próżniowych na przykładzie masowego analizatora gazów4
T-L-5Analiza pracy układów wytwarzania próżni4
T-L-6Badanie przewodności cieplnej materiałów z wykorzystaniem techniki próżniowej4
T-L-7Wpływ warunków próżniowych w reaktorze CVD na skład fazowy otrzymanych materiałów4
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do zagadnień otrzymywania oraz charakterystyki próżni1
T-W-2Rodzaje pomp oraz sposoby pomiaru wartości ciśnienia1
T-W-3Historia rozwoju technik próżniowych2
T-W-4Techniki ultrawysokopróżniowe XPS, AES, LEED2
T-W-5Techniki mikroskopowe wymagające wysokiej próżni SEM, TEM, STM, FEM, FIM3
T-W-6Analiza pierwiastkowa z mikroobszaru SEM/EDS1
T-W-7Projektowanie układów próżniowych4
T-W-8Wykorzystanie techniki próżniowej w przemyśle1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w laboratoriach30
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studia literaturowe9
A-W-3rozwiązywanie problemów rachunkowych5
A-W-4Egzamin pisemny1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIMiN_1A_C32b_W01Student wymienia i charakteryzuje najpopularnijesze techniki próżniowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIMiN_1A_W03Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane zagadnienia dotyczące materiałów i nanomateriałów: budowa, synteza, przetwarzania, analiza struktury i właściwości
Cel przedmiotuC-1Student charakteryzuje techniki otrzymywania próżni oraz zjawiska fizyko-chemiczne jej wymagające
C-2Student rozwiązuje zadania rachunkowe związane z teorią kinetyczną gazów w zastosowaniach w próżni
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do zagadnień otrzymywania oraz charakterystyki próżni
T-W-2Rodzaje pomp oraz sposoby pomiaru wartości ciśnienia
T-W-3Historia rozwoju technik próżniowych
T-W-4Techniki ultrawysokopróżniowe XPS, AES, LEED
T-W-5Techniki mikroskopowe wymagające wysokiej próżni SEM, TEM, STM, FEM, FIM
T-W-6Analiza pierwiastkowa z mikroobszaru SEM/EDS
T-W-7Projektowanie układów próżniowych
T-W-8Wykorzystanie techniki próżniowej w przemyśle
Metody nauczaniaM-1Wykład
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wymienia i charakteryzuje w przedziale [60%, 65%] technik próżniowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIMiN_1A_C32b_U01Obsolwent potrafi dobrać technikę próżniową do postawionego problemu analitycznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIMiN_1A_U07Absolwent potrafi ujawnić, scharakteryzować strukturę oraz określić podstawowe właściwości materiałów i nanomateriałów
Cel przedmiotuC-3Student charakteryzuje zasadę działania metod wymagających wysokiej próżni takie jak XPS, STM, EDS, SEM, TEM, MS
Treści programoweT-L-1Spektrometria mass w wyznaczaniu składu mieszanin gazów (MS)
T-L-2Skaningowa mikroskopia elektronowa z zimną emisją polową (SEM)
T-L-3Oznaczanie składu pierwiastkowego za pomocą mikroanalizy rentgenowskiej (EDS)
T-L-4Zasady projektowania układów próżniowych na przykładzie masowego analizatora gazów
T-L-5Analiza pracy układów wytwarzania próżni
T-L-6Badanie przewodności cieplnej materiałów z wykorzystaniem techniki próżniowej
T-L-7Wpływ warunków próżniowych w reaktorze CVD na skład fazowy otrzymanych materiałów
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena aktywności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zaprojektować prosty układ próżniowy wraz z elementem pomiaru próżni.
3,5
4,0
4,5
5,0