Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (N2)
specjalność: Informatyka procesowa
Sylabus przedmiotu Symulatory procesowe w projektowaniu procesów przeróbki gazu ziemnego i ropy naftowej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria chemiczna i procesowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Symulatory procesowe w projektowaniu procesów przeróbki gazu ziemnego i ropy naftowej | ||
Specjalność | Inżynieria procesów przeróbki ropy naftowej i gazu | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Konrad Witkiewicz <Konrad.Witkiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Optymalizacja procesowa |
W-2 | Projektowanie systemów procesowych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z symulatorami procesowymi stosowanymi w inżynierii chemicznej. |
C-2 | Ukształtowanie u studentów umiejetności stosowania symulatorów do symulacji i projektowania procesów przeróbki ropy naftowej i gazu ziemnego. |
C-3 | Ukształtowanie u studentów umiejętności pozyskiwania i krytycznej oceny informacji z literatury, baz danych oraz innych źródeł, również w języku obcym, niezbędnych do przeprowadzenia symulacji dotyczących procesów obróbi ropy i gazu. |
C-4 | Ukształtowanie u studentów świadomości potrzeby ciągłego kształcenia w zakresie znajomości symulatorów procesowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Obliczenia symulacyjne z wykorzystaniem symulatora ASPEN (HYSYS). Symulacja wybranych proceów uzdatniania gazu ziemnego: osuszanie oraz usuwanie CO2 i H2S. Analiza wyników symulacji. | 9 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Przegląd komercyjnych symulatorów procesowych: ASPEN (HYSYS), ChemCAD, PRO/II, ProMax | 2 |
T-W-2 | Elementy składowe symulatorów: bazy danych (właściwości fizyczne, dane równowagowe), procedury obliczeniowe właściwości termodynamicznych oraz transportowych, narzędzia do wprowadzanie danych, moduł generujący rozwiązanie | 2 |
T-W-3 | Kolejność przetwarzania informacji w symulatorach: zdefiniowanie problemu, topologia instalacji, rodzaje urządzeń i aparatów, strumienie materiałowe i energetyczne, wybór układu jednostek, wybór modelu, uruchomienie symulacji, generowanie raportu | 2 |
T-W-4 | Zastosowanie symulatora ASPEN (HYSYS) do analizy problemów związanych z przeróbką ropy i gazu: rafinacja ropy naftowej, osuszanie gazu ziemnego, odzysk LPG, usuwanie CO2 i H2S z gazu. | 3 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-L-2 | Samodzielne wykonywanie symulacji komputerowych | 25 |
A-L-3 | Przygotowanie sprawozdań z wykonanych symulacji | 16 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie zalecanej literatury | 8 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 6 |
A-W-4 | Konsultacje | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca - wykład informacyjny i objaśnienia podczas konsultacji |
M-2 | Metoda praktyczna - ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Pisemne kolokwium przed ćwiczeniami laboratoryjnymi |
S-2 | Ocena formująca: Sprawdzenie poprawności wykonanych sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń laboratoryjnych |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C05-10_W04 Student ma rozszerzoną, pogłębioną i szczegółową wiedzę z zakresu wszechstronnej analizy modeli matematycznych i symulacji dotyczącą procesów przeróbki ropy i gazu przydatną do rozwiązywania złożonych zagadnień projektowania. | ICHP_2A_W04 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-L-1 | M-1, M-2 | S-4, S-2, S-3, S-1 |
ICHP_2A_C05-10_W05 Student ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe operacje i procesy stosowane do przeróbki ropy i gazu. | ICHP_2A_W05 | — | — | C-2, C-3, C-4 | T-L-1 | M-1, M-2 | S-4, S-2, S-3, S-1 |
ICHP_2A_C05-10_W06 Student ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z zastosowaniem symulatorów procesowych do symulacji i projektowania procesów przeróbki ropy i gazu. | ICHP_2A_W06 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-L-1 | M-1, M-2 | S-4, S-2, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C05-10_U01 Student posiada umiejętność pozyskiwania i krytycznej oceny informacji z literatury, baz danych oraz innych źródeł, również w języku obcym, oraz formułowania na tej podstawie wyczerpujących opinii i raportów dotyczących procesów obróbi ropy i gazu. | ICHP_2A_U01 | — | — | C-3 | T-W-4, T-L-1 | M-1, M-2 | S-4, S-2, S-3, S-1 |
ICHP_2A_C05-10_U08 Student potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski. | ICHP_2A_U08 | — | — | C-2 | T-L-1 | M-2 | S-2 |
ICHP_2A_C05-10_U09 Student potrafi wykorzystać metody symulacyjne do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów związanych z przeróbką ropy i gazu. | ICHP_2A_U09 | — | — | C-2 | T-L-1 | M-2 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C05-10_K01 Student ma świadomość potrzeby ciągłego kształcenia i doskonalenia zawodowego w zakresie znajomości symulatorów procesowych. | ICHP_2A_K01 | — | — | C-3 | T-L-1 | M-1, M-2 | S-4 |
ICHP_2A_C05-10_K06 Przy rozwiązywaniu problemów związanych z symulacją komputerową student potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i innowacyjny. | ICHP_2A_K06 | — | — | C-2 | T-L-1 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C05-10_W04 Student ma rozszerzoną, pogłębioną i szczegółową wiedzę z zakresu wszechstronnej analizy modeli matematycznych i symulacji dotyczącą procesów przeróbki ropy i gazu przydatną do rozwiązywania złożonych zagadnień projektowania. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował w stopniu podstawowym wiedzę z zakresu wszechstronnej analizy modeli matematycznych i symulacji dotyczącą procesów przeróbki ropy i gazu przydatną do rozwiązywania złożonych zagadnień projektowania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ICHP_2A_C05-10_W05 Student ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe operacje i procesy stosowane do przeróbki ropy i gazu. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował w stopniu podstawowym wiedzę ogólną obejmującą kluczowe operacje i procesy stosowane do przeróbki ropy i gazu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ICHP_2A_C05-10_W06 Student ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z zastosowaniem symulatorów procesowych do symulacji i projektowania procesów przeróbki ropy i gazu. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował w stopniu podstawowym szczegółową wiedzę związaną z zastosowaniem symulatorów procesowych do symulacji i projektowania procesów przeróbki ropy i gazu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C05-10_U01 Student posiada umiejętność pozyskiwania i krytycznej oceny informacji z literatury, baz danych oraz innych źródeł, również w języku obcym, oraz formułowania na tej podstawie wyczerpujących opinii i raportów dotyczących procesów obróbi ropy i gazu. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował w stopniu podstawowym umiejętność pozyskiwania i krytycznej oceny informacji z literatury, baz danych oraz innych źródeł, również w języku obcym, oraz formułowania na tej podstawie wyczerpujących opinii i raportów dotyczących procesów obróbi ropy i gazu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ICHP_2A_C05-10_U08 Student potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski. | 2,0 | |
3,0 | Student nabył w stopniu podstawowym umiejętność planowania i wykonywania symulacji komputerowych, interpretowania uzyskanych wyników i wyciągania wniosków. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ICHP_2A_C05-10_U09 Student potrafi wykorzystać metody symulacyjne do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów związanych z przeróbką ropy i gazu. | 2,0 | |
3,0 | Student nabył w stopniu podstawowym umiejętność wykorzystywania metod symulacyjnych do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów związanych z przeróbką ropy i gazu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C05-10_K01 Student ma świadomość potrzeby ciągłego kształcenia i doskonalenia zawodowego w zakresie znajomości symulatorów procesowych. | 2,0 | |
3,0 | Student ma ukształtowaną w stopniu podstawowym świadomość potrzeby ciągłego kształcenia i doskonalenia zawodowego w zakresie znajomości symulatorów procesowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ICHP_2A_C05-10_K06 Przy rozwiązywaniu problemów związanych z symulacją komputerową student potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i innowacyjny. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu podstawowym potrafi przy rozwiązywaniu problemów związanych z symulacją komputerową myśleć i działać w sposób kreatywny i innowacyjny. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Finlayson B. A., Introduction to Chemical Engineering Computing, Wiley, New Jersey, 2006
- Schefflan R., Teach yourself the basics of aspen plus, Wiley, New Jersey, 2011
- Aspen Plus. Getting started building and running a process model, Aspen Technology, Inc., Burlington, 2010
- Luyben W.L., Chemical Reactor Design and Control, Wiley, New Jersey, 2007