Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (N1)

Sylabus przedmiotu Procesy dyfuzyjne i aparaty:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria chemiczna i procesowa
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Procesy dyfuzyjne i aparaty
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej
Nauczyciel odpowiedzialny Barbara Zakrzewska <Barbara.Zakrzewska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Joanna Karcz <Joanna.Karcz@zut.edu.pl>, Halina Murasiewicz <Halina.Murasiewicz@zut.edu.pl>, Paulina Pianko-Oprych <Paulina.Pianko@zut.edu.pl>, Barbara Zakrzewska <Barbara.Zakrzewska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 10,0 ECTS (formy) 10,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 27 4,00,42egzamin
laboratoriaL6 27 3,00,25zaliczenie
projektyP6 27 3,00,33zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Analiza matematyczna, w tym rachunek różniczkowy
W-2Podstawy bilansowania w układach przepływowych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Ukształtowanie u studentów umiejętności wykonywania prostych pomiarów w zakresie wymiany masy
C-2Ukształtowanie umiejętności projektowania aparatów: absorberów i kolumn rektyfikacyjnych, w których realizowany jest proces wymiany masy.
C-3Przygotowanie studenta do prowadzenia podstawowych obliczeń projektowych różnych typów wymienników masy
C-4Ukształtowanie u studentów umiejętności wykonywania prostych pomiarów w zakresie wymiany ciepła

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnych. Zapoznanie studentów z przepisami BHP obowiązującymi w laboratorium (szkolenie BHP, przestrzeganie przepisów BHP w laboratorium, organizacja pracy studenta w laboratorium)1
T-L-2Pomiary współczynnika wnikania masy metodą elektrochemiczną3
T-L-3Charakterystyki procesowe kolumny barbotażowej3
T-L-4Wymiana masy w mieszanym mechanicznie układzie ciecz-gaz3
T-L-5Pomiar współczyynnika wnikania masy w mieszanym mechanicznie układzie ciecz-ciało stałe3
T-L-6Pomiar współczynnika wnikania masy w kolumnie nawilżającej3
T-L-7Charakterystyki procesowe kolumny air-lift4
T-L-8Wyznaczanie współczynnika absorbancji cieczy3
T-L-9Pomiar współczynnika wnikania masy w mieszanym mechanicznie układzie ciecz-ciało stałe4
27
projekty
T-P-1Przeliczanie stężeń, Równowaga ciecz-gaz,3
T-P-2Dyfuzja, Siła i moduł napędowy dyfuzji, wnikania i przenikania masy, ujęcie Hoblera.6
T-P-3Współczynniki wnikania i przenikania masy, obliczenia powierzchni międzyfazowej absorbera,4
T-P-4Równowaga ciecz-para, Destylacja periodyczna i ciągła,5
T-P-5Rektyfikacja ciągła, bilanse masowe i cieplne, linie operacyjne, liczba stopni teoretycznych, liczba półek.9
27
wykłady
T-W-1Wprowadzenie. Sposoby wyrażania stężeń. Sposoby ruchu masy. Dyfuzja molekularna, wieloskładnikowa, wielokierunkowa. Wnikanie masy; zjawisko, definicje współczynników, metody obliczeniowe. Przenikanie masy; opis, obliczenia, metoda Hoblera. Sposoby prowadzenia procesów przenoszenia masy (PM); sposoby kontaktowania faz, kierunki przepływu, zmienność w czasie. Bilanse materiałowe i energetyczne procesów PM, linia operacyjna procesu. Metody obliczeniowe PM; powierzchni międzyfazowej, jednostki przenikania masy, stopni teoretycznych i rzeczywistych, sprawności, linia równowagi termodynamicznej. Absorpcja/desorpcja; aparatura procesowa – faza rozproszona gazowa lub ciekła, składniki inertne, absorpcja jednego składnika z/do gazu, wieloskładnikowa, nasycanie gazu. Destylacja; równowaga ciecz-para, układy zeo- i azeotropowe – homo- i heterofazowe, aparatura, d. równowagowa, różniczkowa, z parą wodną. Rektyfikacja, ciągła, aparatura, r. dwu i wieloskładnikowa, metody obliczeniowe, stopnie teoretyczne i rzeczywiste, r. periodyczna, z czynnikiem rozdzielającym. Ekstrakcja, ekstraktory, równowaga ciecz-ciecz, e. jedno- i wielostopniowa.27
27

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych27
A-L-2przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych5
A-L-3opracowanie wyników pomiarów15
A-L-4wykonanie sprawozdan z ćwiczeń laboratoryjnych13
A-L-5przygotowanie się studenta do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych15
75
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach27
A-P-2Przygotowanie do zajęć20
A-P-3Studia literaturowe14
A-P-4Konsultacje projektowe z nauczycielem2
A-P-5Opracowanie końcowe projektu12
75
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach27
A-W-2Przygotowanie do egzaminu pisemnego z zadaniami, studiowanie wykładu i literatury przedmiotu68
A-W-3Konsulatacje z nauczycielami akademickimi5
100

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
M-3Metody praktyczne: metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Laboratorium: zaliczenie pisemne każdego z ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Laboratorium: zaliczenie końcowe jako ocena średnia z zaliczeń każdego ćwiczenia
S-3Ocena formująca: Projekt: ocena cząstkowa poszczególnych etapów projektu
S-4Ocena podsumowująca: Projekt: zaliczenie projektu jako ocena średnia z poszczególnych etapów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_1A_C15_W01
Studenci zdobywają wiedzę z zakresu formułowania i rozwiązania równań modeli matematycznych różnych typów wymienników masy.
ICHP_1A_W09, ICHP_1A_W12, ICHP_1A_W15C-2, C-4, C-3T-L-8, T-L-7, T-L-4, T-L-6, T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-L-9, T-W-1M-2, M-1, M-3S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_1A_C15_U01
Student nabył umiejętności samodzielnego rozwiązywania i analizy problemów rachunkowych wymiany masy oraz projektowania aparatów, w których zachodzi proces wymiany masy
ICHP_1A_U01, ICHP_1A_U10, ICHP_1A_U15, ICHP_1A_U17C-2, C-4, C-3T-P-2, T-P-3, T-P-1, T-P-4, T-P-5M-2, M-1, M-3S-1, S-2, S-3, S-4
ICHP_1A_C15_U02
student potrafi wykorzystać metody eksperymentalne do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich
ICHP_1A_U09C-1, C-4T-L-8, T-L-7, T-L-5, T-L-4, T-L-6, T-L-2, T-L-3, T-L-9M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_1A_C15_K01
Student uczy się pracy zespołowej , kreatywności oraz postępowania zgodnego z zasadami inżynierskimi.
ICHP_1A_K02C-2T-P-2, T-P-3, T-P-1, T-P-4, T-P-5M-3S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_1A_C15_W01
Studenci zdobywają wiedzę z zakresu formułowania i rozwiązania równań modeli matematycznych różnych typów wymienników masy.
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy podanej na wykładzie. Student nie opanował podstawowej wiedzy podanej na ćwiczeniach laboratoryjnych lub projektowych.
3,0Student opanował podstawową wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją zinterpretować i wykorzystać w nieznacznym stopniu. Student opanował podstawową wiedzę podaną na ćwiczeniach laboratoryjnych lub projektowych i potrafi ją zinterpretować i wykorzystać w nieznacznym stopniu.
3,5Student opanował podstawową wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją zinterpretować i wykorzystać w stopniu dostatecznym. Student opanował podstawową wiedzę podaną na ćwiczeniach laboratoryjnych lub projektowych i potrafi ją zinterpretować i wykorzystać w stopniu dostatecznym.
4,0Student opanował większość podanych na wykładzie informacji i potrafi je zinterpretować i wykorzystać w stopniu dobrym. Student opanował większość informacjipodanych na ćwiczeniach laboratoryjnych i projektowych, i potrafi je zinterpretować i wykorzystać w stopniu dobrym.
4,5Student opanował całą wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją właściwie zinterpretować i wykorzystać w znacznym stopniu. Student opanował całą wiedzę podaną na ćwiczeniach laboratoryjnych i projektowych i potrafi ją właściwie zinterpretować i wykorzystać w znacznym stopniu.
5,0Student opanował całą wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją właściwie zinterpretować i w pełni wykorzystać praktycznie. Student opanował całą wiedzę podaną na ćwiczeniach laboratoryjnych i projektowych i potrafi ją właściwie zinterpretować i w pełni wykorzystać praktycznie.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_1A_C15_U01
Student nabył umiejętności samodzielnego rozwiązywania i analizy problemów rachunkowych wymiany masy oraz projektowania aparatów, w których zachodzi proces wymiany masy
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy teoretycznej do samodzielnego sformułowania podstawowych równań modelowych i zagadnień projektowych. Nie potrafi zastosować żadnej z podanych na wykładzie i ćwiczeniach metod obliczeniowych.
3,0Do stworzenia właściwego modelu projektowanego reaktora i przygotowania danych niezbędnych do rozwiązania równań modelowych i projektowych potrzebuje pomocy innych.
3,5Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną i formułuje modele z małymi uchybieniami. Potrafi zastosować najprostsze z podanych na wykładach i ćwiczeniach metod obliczania wymienników masy do rozwiązania danego problemu obliczeniowego i zastosowania w projektowaniu.
4,0Student potrafi samodzielnie stworzyć model matematyczny do rozwiązania zadanego problemu projektowego. W modelu i obliczeniach projektowych występują nieliczne błędy. Potrafi samodzielnie, z niewielkimi uchybieniami, przygotować dane do rozwiązania problemu.
4,5Student potrafi samodzielnie, z niewielkimi uchybieniami, stworzyć model matematyczny do rozwiązania zadanego problemu. Potrafi samodzielnie przygotować dane do rozwiązania problemu i oddaje w terminie projekt, w którym nie ma znaczących błędów.
5,0Student potrafi samodzielnie i bezbłędnie stworzyć model matematyczny do rozwiązania zadanego problemu. Potrafi samodzielnie wybrać najwłaściwszą metodę obliczeniową do rozwiązania równań modelowych wymienników masy, oddaje w terminie bezbłędny projekt reaktora.
ICHP_1A_C15_U02
student potrafi wykorzystać metody eksperymentalne do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich
2,0
3,0student potrafi wykorzystać w stopniu podstawowym metody eksperymentalne do rozwiązywania zadań inzynierskich w zakresie wymiany masy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_1A_C15_K01
Student uczy się pracy zespołowej , kreatywności oraz postępowania zgodnego z zasadami inżynierskimi.
2,0Student nie potrafi współpracować z grupą w zakresie obliczeń reaktorowych i nie wykonuje poleceń lidera.
3,0Student jest świadomy konieczności stosowania nowoczesnych narzędzi i rozwiazań w obliczeniach wymienników masy, ale wykazuje ograniczoną aktywność w ich poszukiwaniu oraz stara się wspołpracować z pozostałymi członkami grupy
3,5Student wykonuje niektóre polecenia lidera. Chętnie współpracuje z pozostałymi członkami grupy w zakresie obliczeń wymienników masy.
4,0Student dokładnie wykonuje polecenia lidera i współpracuje z pozostałymi członkami grupy w sposób kreatywny i innowacyjny.
4,5Student potrafi współpracować z liderem a w razie potrzeby go kreatywnie zastąpić w zakresie zagadnień obliczeniowych wymienników masy.
5,0Student pelni rolę lidera dobrze kierującego grupą i potrafi wykorzystać potencjał każdego z członków grupy.

Literatura podstawowa

  1. Hobler T., Dyfuzyjny ruch masy i absorbery, WNT, Warszawa, 1976
  2. Serwiński M., Zasady inżynierii chemicznej i procesowej, WNT, Warszawa, 1982
  3. Zarzycki R., Chacuk A., Starzak M., Absorpcja i absorbery, WNT, Warszawa, 1995
  4. Koch R., Kozioł A., Dyfuzyjno-cieplny rozdział substancji, WNT, Warszawa, 1994
  5. Stręk F., Karcz J., Zastosowanie metody elektrochemicznej do badania transportu masy w obszarze przyściennym mieszalnika cieczy, Inżynieria Chemiczna i Procesowa, 1999, 20, 3-22
  6. Bandrowski J., Troniewski L., Destylacja i rektyfikacja, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 1996
  7. KarczJ., Zaborowska A., Wybrane problemy rachunkowe z zakresu procesów wymiany masy, Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1988

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnych. Zapoznanie studentów z przepisami BHP obowiązującymi w laboratorium (szkolenie BHP, przestrzeganie przepisów BHP w laboratorium, organizacja pracy studenta w laboratorium)1
T-L-2Pomiary współczynnika wnikania masy metodą elektrochemiczną3
T-L-3Charakterystyki procesowe kolumny barbotażowej3
T-L-4Wymiana masy w mieszanym mechanicznie układzie ciecz-gaz3
T-L-5Pomiar współczyynnika wnikania masy w mieszanym mechanicznie układzie ciecz-ciało stałe3
T-L-6Pomiar współczynnika wnikania masy w kolumnie nawilżającej3
T-L-7Charakterystyki procesowe kolumny air-lift4
T-L-8Wyznaczanie współczynnika absorbancji cieczy3
T-L-9Pomiar współczynnika wnikania masy w mieszanym mechanicznie układzie ciecz-ciało stałe4
27

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Przeliczanie stężeń, Równowaga ciecz-gaz,3
T-P-2Dyfuzja, Siła i moduł napędowy dyfuzji, wnikania i przenikania masy, ujęcie Hoblera.6
T-P-3Współczynniki wnikania i przenikania masy, obliczenia powierzchni międzyfazowej absorbera,4
T-P-4Równowaga ciecz-para, Destylacja periodyczna i ciągła,5
T-P-5Rektyfikacja ciągła, bilanse masowe i cieplne, linie operacyjne, liczba stopni teoretycznych, liczba półek.9
27

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie. Sposoby wyrażania stężeń. Sposoby ruchu masy. Dyfuzja molekularna, wieloskładnikowa, wielokierunkowa. Wnikanie masy; zjawisko, definicje współczynników, metody obliczeniowe. Przenikanie masy; opis, obliczenia, metoda Hoblera. Sposoby prowadzenia procesów przenoszenia masy (PM); sposoby kontaktowania faz, kierunki przepływu, zmienność w czasie. Bilanse materiałowe i energetyczne procesów PM, linia operacyjna procesu. Metody obliczeniowe PM; powierzchni międzyfazowej, jednostki przenikania masy, stopni teoretycznych i rzeczywistych, sprawności, linia równowagi termodynamicznej. Absorpcja/desorpcja; aparatura procesowa – faza rozproszona gazowa lub ciekła, składniki inertne, absorpcja jednego składnika z/do gazu, wieloskładnikowa, nasycanie gazu. Destylacja; równowaga ciecz-para, układy zeo- i azeotropowe – homo- i heterofazowe, aparatura, d. równowagowa, różniczkowa, z parą wodną. Rektyfikacja, ciągła, aparatura, r. dwu i wieloskładnikowa, metody obliczeniowe, stopnie teoretyczne i rzeczywiste, r. periodyczna, z czynnikiem rozdzielającym. Ekstrakcja, ekstraktory, równowaga ciecz-ciecz, e. jedno- i wielostopniowa.27
27

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych27
A-L-2przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych5
A-L-3opracowanie wyników pomiarów15
A-L-4wykonanie sprawozdan z ćwiczeń laboratoryjnych13
A-L-5przygotowanie się studenta do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych15
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach27
A-P-2Przygotowanie do zajęć20
A-P-3Studia literaturowe14
A-P-4Konsultacje projektowe z nauczycielem2
A-P-5Opracowanie końcowe projektu12
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach27
A-W-2Przygotowanie do egzaminu pisemnego z zadaniami, studiowanie wykładu i literatury przedmiotu68
A-W-3Konsulatacje z nauczycielami akademickimi5
100
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_1A_C15_W01Studenci zdobywają wiedzę z zakresu formułowania i rozwiązania równań modeli matematycznych różnych typów wymienników masy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_W09ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę w kluczowych zagadnieniach kierunku studiów inżynieria chemiczna i procesowa takich jak: - operacje i procesy jednostkowe - przenoszenie i bilansowanie masy, pędu i energii
ICHP_1A_W12ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu inżynierii chemicznej i procesowej i chemii
ICHP_1A_W15zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu inżynierii chemicznej i procesowej \
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności projektowania aparatów: absorberów i kolumn rektyfikacyjnych, w których realizowany jest proces wymiany masy.
C-4Ukształtowanie u studentów umiejętności wykonywania prostych pomiarów w zakresie wymiany ciepła
C-3Przygotowanie studenta do prowadzenia podstawowych obliczeń projektowych różnych typów wymienników masy
Treści programoweT-L-8Wyznaczanie współczynnika absorbancji cieczy
T-L-7Charakterystyki procesowe kolumny air-lift
T-L-4Wymiana masy w mieszanym mechanicznie układzie ciecz-gaz
T-L-6Pomiar współczynnika wnikania masy w kolumnie nawilżającej
T-L-2Pomiary współczynnika wnikania masy metodą elektrochemiczną
T-L-3Charakterystyki procesowe kolumny barbotażowej
T-L-1Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnych. Zapoznanie studentów z przepisami BHP obowiązującymi w laboratorium (szkolenie BHP, przestrzeganie przepisów BHP w laboratorium, organizacja pracy studenta w laboratorium)
T-L-9Pomiar współczynnika wnikania masy w mieszanym mechanicznie układzie ciecz-ciało stałe
T-W-1Wprowadzenie. Sposoby wyrażania stężeń. Sposoby ruchu masy. Dyfuzja molekularna, wieloskładnikowa, wielokierunkowa. Wnikanie masy; zjawisko, definicje współczynników, metody obliczeniowe. Przenikanie masy; opis, obliczenia, metoda Hoblera. Sposoby prowadzenia procesów przenoszenia masy (PM); sposoby kontaktowania faz, kierunki przepływu, zmienność w czasie. Bilanse materiałowe i energetyczne procesów PM, linia operacyjna procesu. Metody obliczeniowe PM; powierzchni międzyfazowej, jednostki przenikania masy, stopni teoretycznych i rzeczywistych, sprawności, linia równowagi termodynamicznej. Absorpcja/desorpcja; aparatura procesowa – faza rozproszona gazowa lub ciekła, składniki inertne, absorpcja jednego składnika z/do gazu, wieloskładnikowa, nasycanie gazu. Destylacja; równowaga ciecz-para, układy zeo- i azeotropowe – homo- i heterofazowe, aparatura, d. równowagowa, różniczkowa, z parą wodną. Rektyfikacja, ciągła, aparatura, r. dwu i wieloskładnikowa, metody obliczeniowe, stopnie teoretyczne i rzeczywiste, r. periodyczna, z czynnikiem rozdzielającym. Ekstrakcja, ekstraktory, równowaga ciecz-ciecz, e. jedno- i wielostopniowa.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
M-1Metody podające: wykład informacyjny
M-3Metody praktyczne: metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Laboratorium: zaliczenie pisemne każdego z ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Laboratorium: zaliczenie końcowe jako ocena średnia z zaliczeń każdego ćwiczenia
S-3Ocena formująca: Projekt: ocena cząstkowa poszczególnych etapów projektu
S-4Ocena podsumowująca: Projekt: zaliczenie projektu jako ocena średnia z poszczególnych etapów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy podanej na wykładzie. Student nie opanował podstawowej wiedzy podanej na ćwiczeniach laboratoryjnych lub projektowych.
3,0Student opanował podstawową wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją zinterpretować i wykorzystać w nieznacznym stopniu. Student opanował podstawową wiedzę podaną na ćwiczeniach laboratoryjnych lub projektowych i potrafi ją zinterpretować i wykorzystać w nieznacznym stopniu.
3,5Student opanował podstawową wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją zinterpretować i wykorzystać w stopniu dostatecznym. Student opanował podstawową wiedzę podaną na ćwiczeniach laboratoryjnych lub projektowych i potrafi ją zinterpretować i wykorzystać w stopniu dostatecznym.
4,0Student opanował większość podanych na wykładzie informacji i potrafi je zinterpretować i wykorzystać w stopniu dobrym. Student opanował większość informacjipodanych na ćwiczeniach laboratoryjnych i projektowych, i potrafi je zinterpretować i wykorzystać w stopniu dobrym.
4,5Student opanował całą wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją właściwie zinterpretować i wykorzystać w znacznym stopniu. Student opanował całą wiedzę podaną na ćwiczeniach laboratoryjnych i projektowych i potrafi ją właściwie zinterpretować i wykorzystać w znacznym stopniu.
5,0Student opanował całą wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją właściwie zinterpretować i w pełni wykorzystać praktycznie. Student opanował całą wiedzę podaną na ćwiczeniach laboratoryjnych i projektowych i potrafi ją właściwie zinterpretować i w pełni wykorzystać praktycznie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_1A_C15_U01Student nabył umiejętności samodzielnego rozwiązywania i analizy problemów rachunkowych wymiany masy oraz projektowania aparatów, w których zachodzi proces wymiany masy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł związanych z inżynierią chemiczną i procesową i dziedzinami pokrewnymi, potrafi integrować uzyskane informacje, interpretować oraz wyciągać prawidłowe wnioski i formułować opinie wraz z ich uzasadnieniem
ICHP_1A_U10w oparciu o wiedzę ogólną potrafi wyjaśnić podstawowe zjawiska związane z istotnymi procesami w inżynierii chemicznej i procesowej
ICHP_1A_U15potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla obszaru inżynierii chemicznej i procesowej
ICHP_1A_U17potrafi zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie oraz aparat, obiekt, proces lub system, typowy dla inżynierii chemicznej i procesowej, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności projektowania aparatów: absorberów i kolumn rektyfikacyjnych, w których realizowany jest proces wymiany masy.
C-4Ukształtowanie u studentów umiejętności wykonywania prostych pomiarów w zakresie wymiany ciepła
C-3Przygotowanie studenta do prowadzenia podstawowych obliczeń projektowych różnych typów wymienników masy
Treści programoweT-P-2Dyfuzja, Siła i moduł napędowy dyfuzji, wnikania i przenikania masy, ujęcie Hoblera.
T-P-3Współczynniki wnikania i przenikania masy, obliczenia powierzchni międzyfazowej absorbera,
T-P-1Przeliczanie stężeń, Równowaga ciecz-gaz,
T-P-4Równowaga ciecz-para, Destylacja periodyczna i ciągła,
T-P-5Rektyfikacja ciągła, bilanse masowe i cieplne, linie operacyjne, liczba stopni teoretycznych, liczba półek.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
M-1Metody podające: wykład informacyjny
M-3Metody praktyczne: metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Laboratorium: zaliczenie pisemne każdego z ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Laboratorium: zaliczenie końcowe jako ocena średnia z zaliczeń każdego ćwiczenia
S-3Ocena formująca: Projekt: ocena cząstkowa poszczególnych etapów projektu
S-4Ocena podsumowująca: Projekt: zaliczenie projektu jako ocena średnia z poszczególnych etapów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy teoretycznej do samodzielnego sformułowania podstawowych równań modelowych i zagadnień projektowych. Nie potrafi zastosować żadnej z podanych na wykładzie i ćwiczeniach metod obliczeniowych.
3,0Do stworzenia właściwego modelu projektowanego reaktora i przygotowania danych niezbędnych do rozwiązania równań modelowych i projektowych potrzebuje pomocy innych.
3,5Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną i formułuje modele z małymi uchybieniami. Potrafi zastosować najprostsze z podanych na wykładach i ćwiczeniach metod obliczania wymienników masy do rozwiązania danego problemu obliczeniowego i zastosowania w projektowaniu.
4,0Student potrafi samodzielnie stworzyć model matematyczny do rozwiązania zadanego problemu projektowego. W modelu i obliczeniach projektowych występują nieliczne błędy. Potrafi samodzielnie, z niewielkimi uchybieniami, przygotować dane do rozwiązania problemu.
4,5Student potrafi samodzielnie, z niewielkimi uchybieniami, stworzyć model matematyczny do rozwiązania zadanego problemu. Potrafi samodzielnie przygotować dane do rozwiązania problemu i oddaje w terminie projekt, w którym nie ma znaczących błędów.
5,0Student potrafi samodzielnie i bezbłędnie stworzyć model matematyczny do rozwiązania zadanego problemu. Potrafi samodzielnie wybrać najwłaściwszą metodę obliczeniową do rozwiązania równań modelowych wymienników masy, oddaje w terminie bezbłędny projekt reaktora.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_1A_C15_U02student potrafi wykorzystać metody eksperymentalne do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_U09potrafi wykorzystać metody analityczne, numeryczne oraz eksperymentalne do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie u studentów umiejętności wykonywania prostych pomiarów w zakresie wymiany masy
C-4Ukształtowanie u studentów umiejętności wykonywania prostych pomiarów w zakresie wymiany ciepła
Treści programoweT-L-8Wyznaczanie współczynnika absorbancji cieczy
T-L-7Charakterystyki procesowe kolumny air-lift
T-L-5Pomiar współczyynnika wnikania masy w mieszanym mechanicznie układzie ciecz-ciało stałe
T-L-4Wymiana masy w mieszanym mechanicznie układzie ciecz-gaz
T-L-6Pomiar współczynnika wnikania masy w kolumnie nawilżającej
T-L-2Pomiary współczynnika wnikania masy metodą elektrochemiczną
T-L-3Charakterystyki procesowe kolumny barbotażowej
T-L-9Pomiar współczynnika wnikania masy w mieszanym mechanicznie układzie ciecz-ciało stałe
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Laboratorium: zaliczenie pisemne każdego z ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Laboratorium: zaliczenie końcowe jako ocena średnia z zaliczeń każdego ćwiczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi wykorzystać w stopniu podstawowym metody eksperymentalne do rozwiązywania zadań inzynierskich w zakresie wymiany masy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_1A_C15_K01Student uczy się pracy zespołowej , kreatywności oraz postępowania zgodnego z zasadami inżynierskimi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności projektowania aparatów: absorberów i kolumn rektyfikacyjnych, w których realizowany jest proces wymiany masy.
Treści programoweT-P-2Dyfuzja, Siła i moduł napędowy dyfuzji, wnikania i przenikania masy, ujęcie Hoblera.
T-P-3Współczynniki wnikania i przenikania masy, obliczenia powierzchni międzyfazowej absorbera,
T-P-1Przeliczanie stężeń, Równowaga ciecz-gaz,
T-P-4Równowaga ciecz-para, Destylacja periodyczna i ciągła,
T-P-5Rektyfikacja ciągła, bilanse masowe i cieplne, linie operacyjne, liczba stopni teoretycznych, liczba półek.
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne: metoda projektów
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Projekt: ocena cząstkowa poszczególnych etapów projektu
S-4Ocena podsumowująca: Projekt: zaliczenie projektu jako ocena średnia z poszczególnych etapów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi współpracować z grupą w zakresie obliczeń reaktorowych i nie wykonuje poleceń lidera.
3,0Student jest świadomy konieczności stosowania nowoczesnych narzędzi i rozwiazań w obliczeniach wymienników masy, ale wykazuje ograniczoną aktywność w ich poszukiwaniu oraz stara się wspołpracować z pozostałymi członkami grupy
3,5Student wykonuje niektóre polecenia lidera. Chętnie współpracuje z pozostałymi członkami grupy w zakresie obliczeń wymienników masy.
4,0Student dokładnie wykonuje polecenia lidera i współpracuje z pozostałymi członkami grupy w sposób kreatywny i innowacyjny.
4,5Student potrafi współpracować z liderem a w razie potrzeby go kreatywnie zastąpić w zakresie zagadnień obliczeniowych wymienników masy.
5,0Student pelni rolę lidera dobrze kierującego grupą i potrafi wykorzystać potencjał każdego z członków grupy.