Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemical Engineering (S2)
Sylabus przedmiotu Modern Organic Synthesis:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Chemical Engineering | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Modern Organic Synthesis | ||
Specjalność | Modern and Green Chemical Engineering | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Chemii Organicznej i Chemii Fizycznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jacek Sośnicki <Jacek.Sosnicki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | angielski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Basic knowledge of organic chemistry. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | The student knows how to carry out a basic literature search based on databases and scientific literature. |
C-2 | The student knows the basic methods for construction of a carbon skeleton of organic compounds and knows the various techniques of their synthesis. |
C-3 | The student demonstrates the ability to conduct the basic modern organic chemistry experiments and to analyze data and results by standard analytical methods on a basic level. |
C-4 | The student is aware of the importance of the knowledge acquired within the subject for developement of science and for impovement of the quality of life. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Regulations and safety rules in the laboratory of organic chemistry. Basic and advanced laboratory equipment. Principles of laboratory raport preparation. Introduction to laboratory of modern organic synthesis: Planning the synthesis of selected molecule with the use of databases and scientific literature. | 10 |
T-L-2 | Preparation of Grignard reagents (Schlenk technique) and their use in organic synthesis. Synthesis of tertiary alcohol, purification by vacuum distillation, and structure analysis by FT-IR spectroscopy. | 10 |
T-L-3 | Building a carbon skeleton by using palladium catalysts. The use of Sonogashira reaction in preparation of selected alkyne product. Purification with a properly selected method ans structure analysis by MS ans NMR methods. | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Databases and scientific journals as a platform to start modern organic synthesis. | 1 |
T-W-2 | Principles of planning the synthesis of complex molecules. (Single and multistep one-pot reactions, domino and multicomponent reactions, etc). | 1 |
T-W-3 | Selected new methods for building a carbon skeleton by using palladium catalysts, organolithium and organomagensium reagents. | 7 |
T-W-4 | Special techniques for carrying out the reaction. (eg. at low temperature, in anhydrous solvents, microwave-assisted synthesis, solid-state synthesis, flow synthesis, green synthesis, etc.) | 3 |
T-W-5 | Optimization reactions, conditions and troubleshooting. | 1 |
T-W-6 | Application of NMR spectroscopy for solving problems in modern organic synthesis. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Participation in the laboratory classes. | 30 |
A-L-2 | Theoretical preparation to the laboratory classes. | 10 |
A-L-3 | The preparation of the written raports. | 10 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Attendance at lectures. | 15 |
A-W-2 | Self study of recomended literature. | 8 |
A-W-3 | Examination. | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Lecture with discussion. |
M-2 | Laboratory exercises. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Continuous assessment: laboratory reports and activity. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Writting the exam. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ChEn_2A_C06_W01 The student has basic knowledge on construction of a carbon skeleton of organic compounds and various techniques of their synthesis. | ChEn_2A_W05, ChEn_2A_W01, ChEn_2A_W03, ChEn_2A_W04, ChEn_2A_W02 | — | — | C-2 | T-W-5, T-W-4, T-W-3 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ChEn_2A_C06_U01 The studen is able to plan and perform basic synthetic transformations on the basis of informations taken from databases and scientific literature and is able to analyse the products by using basic analytical methods. | ChEn_2A_U05, ChEn_2A_U08, ChEn_2A_U06, ChEn_2A_U03, ChEn_2A_U07, ChEn_2A_U12 | — | — | C-3 | T-L-2, T-W-3, T-L-1, T-W-4, T-W-5, T-L-3, T-W-2, T-W-6, T-W-1 | M-2 | S-1 |
ChEn_2A_C06_U02 The studen is able to prepare the laboratory raport. | ChEn_2A_U05, ChEn_2A_U06, ChEn_2A_U07 | — | — | C-3, C-2 | T-L-2, T-L-3, T-L-1 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ChEn_2A_C06_K01 The student is aware of the importance of modern organic synthesis in life and science. | ChEn_2A_K01, ChEn_2A_K02 | — | — | C-4 | T-W-6, T-W-2, T-W-1 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ChEn_2A_C06_W01 The student has basic knowledge on construction of a carbon skeleton of organic compounds and various techniques of their synthesis. | 2,0 | |
3,0 | The student lists most of the modern synthetic methods applied in the construction of the carbon skeleton of organic compounds (more than 55% correct answers from the exam). | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ChEn_2A_C06_U01 The studen is able to plan and perform basic synthetic transformations on the basis of informations taken from databases and scientific literature and is able to analyse the products by using basic analytical methods. | 2,0 | |
3,0 | The student prepares a plan and carries out the transformation of simple organic compounds at the basic level. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ChEn_2A_C06_U02 The studen is able to prepare the laboratory raport. | 2,0 | |
3,0 | The student prepares a laboratoty raport at a basic level. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ChEn_2A_C06_K01 The student is aware of the importance of modern organic synthesis in life and science. | 2,0 | |
3,0 | The student prepares a simple plan of the transformation of simple organic compounds by using at least one important modern synthetic method and one technique. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Pierre Vogel, Kendall N. Houk., Organic chemistry : theory, reactivity and mechanisms in modern synthesis - workbook., Wiley-VCH Verlag GMbH & C. KGaA, Weinheim, 2019
- Grzegorz Cholewiński, Krystyna Dzierzbicka, Dariusz Witt., Laboratory in organic chemistry, Gdańsk University of Technology Publishing House, Gdańsk, 2020
- John M. McIntosh., Organic chemistry : fundamentals and concepts, De Gruyter, Berlin ; Boston, 2018
- Paula Y. Bruice., Organic chemistry, Pearson, cop., Harlow, 2017
- T. W. Graham Solomons, Craig B. Fryhle., Organic chemistry, John Wiley & Sons, Hoboken, 2006
Literatura dodatkowa
- Koichi Tanaka., Solvent-free organic synthesis, Green Chemistry, Weinheim, 2002
- Raj K. Bansal, Synthetic approaches in organic chemistry, Jones and Bartlett Publ., Boston, 1998