Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemical Engineering (S2)
specjalność: Modern and Green Chemical Engineering
Sylabus przedmiotu Hydrogen Technologies:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Chemical Engineering | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Hydrogen Technologies | ||
Specjalność | Modern and Green Chemical Engineering | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Rafal Pelka <Rafal.Pelka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | angielski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 2 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | basic knowledge of inorganic general chemistry |
W-2 | basic knowledge of physics |
W-3 | basic knowledge of physical chemistry |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Provide the student with knowledge about the principles of hydrogen production and storage, as well as thermodynamics and kinetics of the processes involved. |
C-2 | Presenting to the student processes and technologies related to hydrogen production, utilization, storage and safety. |
C-3 | Introduce the student to the technical realization of stationary and mobile hydrogen-based energy systems, including solutions for the heavy-duty transport sector. |
C-4 | Developing the student's knowledge of fuel cells in energy systems with renewable energy sources. |
C-5 | Taking account of non-technical challenges for the adoption of hydrogen-based technologies, such as market and social factors. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Introduction | 1 |
T-W-2 | Low-carbon energy sources | 2 |
T-W-3 | Water electrolysis as source of hydrogen | 2 |
T-W-4 | Hydrogen transport | 1 |
T-W-5 | Hydrogen storage | 1 |
T-W-6 | Fuel cells | 2 |
T-W-7 | Applications of hydrogen in land, sea and air transport | 2 |
T-W-8 | Applications of hydrogen in energy and heating | 1 |
T-W-9 | The use of hydrogen in the chemical industry | 2 |
T-W-10 | Final test | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | participation in classes | 15 |
A-W-2 | preparation for classes - studying the literature on the subject | 5 |
A-W-3 | preparation for the test | 5 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | informative lecture |
M-2 | explanation |
M-3 | description |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Written test |
S-2 | Ocena formująca: Evaluation of group work |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ChEn_2A_C02a_W01 Graduate has broadened and deep knowledge about the modern and green technologies, especially in the field of technology with the use of hydrogen, including advanced materials and nanomaterials technologies as well as current trends in the development of chemical industrial processes. | ChEn_2A_W01, ChEn_2A_W03, ChEn_2A_W04 | — | — | C-3, C-2, C-1, C-4 | T-W-4, T-W-8, T-W-2, T-W-3, T-W-7, T-W-5, T-W-6, T-W-9 | M-3, M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ChEn_2A_C02a_U01 Graduate is able to use broadened and deep knowledge about the modern and green technologies, especially hydrogen technology, as well as current trends in the development of chemical industrial processes. | ChEn_2A_U01, ChEn_2A_U03 | — | — | C-3, C-5, C-1, C-4, C-2 | T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-8, T-W-7, T-W-9, T-W-4 | M-2, M-1, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ChEn_2A_C02a_K01 Graduate is ready to think and act to fulfil social obligations, inspire and organise activities for the social community and initiate actions serving the public interest, including care of the natural environment. | ChEn_2A_K01, ChEn_2A_K02, ChEn_2A_K03, ChEn_2A_K04 | — | — | C-5 | T-W-2, T-W-7, T-W-9, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-8, T-W-6 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ChEn_2A_C02a_W01 Graduate has broadened and deep knowledge about the modern and green technologies, especially in the field of technology with the use of hydrogen, including advanced materials and nanomaterials technologies as well as current trends in the development of chemical industrial processes. | 2,0 | |
3,0 | Student has a basic theoretical knowledge in the field of hydrogen technologies. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ChEn_2A_C02a_U01 Graduate is able to use broadened and deep knowledge about the modern and green technologies, especially hydrogen technology, as well as current trends in the development of chemical industrial processes. | 2,0 | |
3,0 | The student has basic skills in the field of hydrogen technologies. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ChEn_2A_C02a_K01 Graduate is ready to think and act to fulfil social obligations, inspire and organise activities for the social community and initiate actions serving the public interest, including care of the natural environment. | 2,0 | |
3,0 | The student is able to find and prepare concise, basic information on the topic given by the teacher. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Edited by Ram B. Gupta, Hydrogen fuel : production, transport, and storage, Boca Ration : CRC Press/Taylor& Francis Group, 2009
- Michael Frank Hordeski, Alternative fuels : the future of hydrogen, Lilburn : The Fairmont Press, Inc., 2008
- Ed. by Andreas Züttel, Andreas Borgschulte and Louis Schlapbach, Hydrogen as a future energy carrier, Weinheim : Wiley-VCH, 2008
- Frederick J. Barclay, Fuel cells, engines and hydrogen : an exergy approach, Chichester : John Wiley & Sons, 2006
- Ed. by Richard Cammack, Michael Frey, Robert Robson, Hydrogen as a fuel : learning from nature, Boca Raton : CRC Press, 2001