Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemical Engineering (S2)
specjalność: Modern and Green Chemical Engineering
Sylabus przedmiotu Instrumental Analysis in Organic Chemical Engineering:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Chemical Engineering | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Instrumental Analysis in Organic Chemical Engineering | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Chemii Organicznej i Chemii Fizycznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jacek Sośnicki <Jacek.Sosnicki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | angielski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Basic knowledge of organic chemistry. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Acquainting students with the fundamental chromatographic (GC, GC-MS, HPLC) and spectroscopic (UV-VIS, IR, NMR) methods and Mass Spectrometry, applied for analysis of organic compounds. |
C-2 | Acquainting students with practical aspects of chromatographic analyses and selected spectral methods. |
C-3 | Preparing students for standalone qualitative and quantitative analysis of organic compounds by chromatographic methods and for interpretation of measurement results obtained by UV-VIS, IR, MS and 1H, 13C NMR methods. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Practical application of chromatographic methods (GC, GC-MS, HPLC) in analysis of organic compounds and products. Sample preparation, quantitative and qualitative analysis, evaluation of results. | 20 |
T-L-2 | Practical application of IR, FTIR and UV-Vis methods in analysis of organic compounds. | 10 |
T-L-3 | Samples preparations, practical aspects of measurements and structural analysis of organic compounds by MS and 1H, 13C NMR methods. | 15 |
45 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Chromatographic methods: Gas Chromatography (GC), High Performance Liquid Chromatography (HPLC). Instrumentation, application of different detectors. Optimization of analysis conditions. Quantitative and qualitative analysis. Method development and validation. Problems of trace analysis. Sources of measurements errors. Sample preparation techniques. | 10 |
T-W-2 | Spectroscopic methods: Infrared Spectroscopy (IR), Fourier Transform Infrared Spectroscopy (FTIR), Ultraviolet-Visible Spectroscopy (UV-Vis). Instrumentation, application, practical aspects and problems in analyses. | 5 |
T-W-3 | Overview of Mass Spectrometry (MS) and 1H, 13C Nuclear Magnetic Resonance (NMR) as fundamental methods for analysis of organic compounds. Instrumentation, method development, practical aspects and problems in analyses. | 14 |
T-W-4 | The final single choice test. | 1 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | participation in laboratory classes | 45 |
A-L-2 | preparing labs reports | 5 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | attendance at lectures | 30 |
A-W-2 | individual study of literature | 8 |
A-W-3 | individual learning for the test | 10 |
A-W-4 | consultations | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | powerpoint and whiteboard lectures |
M-2 | laboratory exercises |
M-3 | in-class discussion |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: continuous assessment |
S-2 | Ocena podsumowująca: evaluation of written reports |
S-3 | Ocena podsumowująca: final writing test |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ChEn_2A_B04_W01 The student has in-depth knowledge on instrumental methods of analyses of organic compounds (chromatography, FTIR, UV-VIS, NMR, MS). | ChEn_2A_W01 | — | — | C-3, C-1, C-2 | T-W-3, T-L-3, T-L-2, T-W-2, T-W-1, T-L-1 | M-3, M-2, M-1 | S-2, S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ChEn_2A_B04_U01 The student demonstrates the ability to analyze chromatographic (GC, GCMS, HPLC) and spectroscopic data (IR, UV-VIS, NMR, MS) obtained for organic compounds. | ChEn_2A_U01, ChEn_2A_U05, ChEn_2A_U06, ChEn_2A_U08 | — | — | C-2, C-3 | T-L-3, T-L-2, T-L-1 | M-2, M-3 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ChEn_2A_B04_K01 The student is aware of the importance of instrumental analysis in organic chemical engineering for impovement of the quality of life. | ChEn_2A_K02 | — | — | C-1, C-3, C-2 | T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-W-2, T-W-1, T-W-3 | M-3, M-1 | S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ChEn_2A_B04_W01 The student has in-depth knowledge on instrumental methods of analyses of organic compounds (chromatography, FTIR, UV-VIS, NMR, MS). | 2,0 | |
3,0 | student is able to demonstrate the knowledge related to important aspects of instrumental analysis of organic compounds (more than 55% correct answers in final test) | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ChEn_2A_B04_U01 The student demonstrates the ability to analyze chromatographic (GC, GCMS, HPLC) and spectroscopic data (IR, UV-VIS, NMR, MS) obtained for organic compounds. | 2,0 | |
3,0 | student is able to perform analysis of chromatographic and spectroscopic data and prepare laboratory raports with the help of a teacher | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ChEn_2A_B04_K01 The student is aware of the importance of instrumental analysis in organic chemical engineering for impovement of the quality of life. | 2,0 | |
3,0 | student understands the importance of instrumental analysis in organic chemical engineering and was committed enough to meet the basic requirements of the course | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- McNair H.M., Miller J.M., Basic Gas Chromatography, Wiley, 2009, II ed.
- Snyder L.R., Kirkland J.L., Dolan J.W., Introduction to Modern Liqiud Chromatography, Wiley, 2010
- Ian Fleming, Dudley Williams, Spectroscopic Methods in Organic Chemistry, Springer, 2019, 7th Edition, online access
- Edwin D. Becker., High resolution NMR : theory and chemical applications, Academic Press, San Diego, 2000
- Eberhard Breitmaier ; transl. by Julia Wade, Structure elucidation by NMR in organic chemistry : a practical guide, John Wiley & Sons, Chichester, 1993
- ed. Kenzo Hiraoka., Fundamentals of mass spectrometry, Springer, Springer, 2013
Literatura dodatkowa
- Peter R. Griffiths, James A. De Haseth, James D. Winefordner, Fourier Transform Infrared Spectrometry, WILEY, 2007, 2nd Edition