Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemical Engineering (S2)
specjalność: Modern and Green Chemical Engineering
Sylabus przedmiotu Quality Management in Chemical Industry:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Chemical Engineering | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Quality Management in Chemical Industry | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Materiałów Katalitycznych i Sorpcyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Beata Tryba <Beata.Tryba@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | angielski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Basic knowledge of mathematics and statistics |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Teaching the rules and idea of the quality managements systems |
C-2 | Teaching about the economic effects of the quality management systems |
C-3 | Practical use of the statistics methods in the quality management system |
C-4 | Teaching the students about applications of different tools and methods for the improvement of the quality in the business company |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Application of the statistics methods for evaluation of the process quality | 2 |
T-A-2 | Variance analysis – ANOVA | 2 |
T-A-3 | Statistics analysis of the processing data | 2 |
T-A-4 | Application of statistics hypotheses in the quality control systems | 2 |
T-A-5 | Compose of the Pareto-Lorenz diagram | 2 |
T-A-6 | Compose and analysis of the control cards product | 2 |
T-A-7 | Practical analysis of the quality costs in the quality management system | 2 |
T-A-8 | Summary – the final count | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Introduction to management systems | 1 |
T-W-2 | History of the quality management in the industry | 2 |
T-W-3 | Introduction of quality management system in the business company according to ISO standards | 1 |
T-W-4 | Fundamentals of HACCP (Hazard Analysis and Critical Control Points) system | 1 |
T-W-5 | Management of risk in the industry | 1 |
T-W-6 | Tools and methods of quality improvement | 2 |
T-W-7 | Application of product control cards in the statistic process control | 2 |
T-W-8 | Methods of quality control | 2 |
T-W-9 | Business pocess reengineering | 1 |
T-W-10 | Costs in the quality management | 1 |
T-W-11 | Summary – the final test | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Participation in the course | 15 |
A-A-2 | Writting of the report from the performed tasks during course | 3 |
A-A-3 | Consultation with a teacher | 2 |
A-A-4 | Acquire of the knowledge from the statistics methods | 5 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Participation in the lectures | 15 |
A-W-2 | Consultations with the lecturer | 2 |
A-W-3 | Collecting of the materials needed for the learning | 3 |
A-W-4 | Learning and preparation for the final test | 5 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Lecture |
M-2 | Work with computer programs such as Excel and Statistics |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: The final test checking the acquired knowledge |
S-2 | Ocena podsumowująca: Evaluation of the writting report from the performed tasks during work with computer programs |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ChEn_2A_A06_W06 Graduate knows the quality management systems and profits from the implementation of such system in the chemical industry | ChEn_2A_W06 | — | — | C-1, C-2, C-4 | T-W-2, T-W-9, T-W-3, T-W-10, T-W-8, T-W-5, T-A-7, T-W-1, T-W-4, T-W-6 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ChEn_2A_A06_U01 Graduate is able to use statistics methods to solve the problems related to the changes occurring in the chemical processess and can plan the methods of quality control | ChEn_2A_U06 | — | — | C-3 | T-W-6, T-A-4, T-W-8, T-W-7, T-A-6, T-A-3, T-A-1, T-A-5, T-A-2 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ChEn_2A_A06_K01 Graduate is ready to think and act in an entrepreneurial manner and use the quality management system to improve the quality of work, client satisfaction and economic output | ChEn_2A_K03 | — | — | C-4, C-3, C-2 | T-A-1, T-W-1, T-W-8, T-W-3, T-A-7, T-A-6, T-W-5, T-W-4, T-W-7, T-W-6, T-W-10, T-A-5 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ChEn_2A_A06_W06 Graduate knows the quality management systems and profits from the implementation of such system in the chemical industry | 2,0 | |
3,0 | Counting the final test with the score at least 50% | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ChEn_2A_A06_U01 Graduate is able to use statistics methods to solve the problems related to the changes occurring in the chemical processess and can plan the methods of quality control | 2,0 | |
3,0 | Participation in the classes, writting the final report from the performed tasks on the computer at the satisfactory level | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ChEn_2A_A06_K01 Graduate is ready to think and act in an entrepreneurial manner and use the quality management system to improve the quality of work, client satisfaction and economic output | 2,0 | |
3,0 | writting the final test with the score at least 50%, writting the final report from the practical classes at the satisfactory level | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- G.R. Turner, Total Quality in the Chemical Industry, Cambridge:Royal Soc. of Chemistry, 1992
- J.S. Ahluwalia, Total quality management: creating a quality environment for the next millenium, Lt. Gen., New Delhi, 1998
- D. R. Kiran, Total Quality Management, Key Concepts and case Studies, Elsevier, 2017
- ed. J. N.Orsini, The Essential Deming: Leadership principles from the Father of Quality, W.Edwards Deming, Mc Graw Hill, New York, 2013
- Yuri A.W. Shardt, Statistics for chemical and process engineers: a modern approach, Springer, London, 2015
- Theodore T. Allen, Introduction to engineering statistics and six sigma: statistical quality control and design of experiments and systems, Springer, London, 2006
Literatura dodatkowa
- R.V. Hogg, T. A. Craig, J. W. McKean, Introduction to mathematical statistics, Global Edition, Harlow, 2020, 8
- J.C. Miller, J. N. Miller, Statistics for analytical chemistry, John Wiley, 1988