Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemical Engineering (S1)

Sylabus przedmiotu Introduction to Chemistry:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Chemical Engineering
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Introduction to Chemistry
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Chemii Nieorganicznej i Analitycznej
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Tomaszewicz <Elzbieta.Tomaszewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Joanna Grzechulska-Damszel <Joanna.Grzechulska@zut.edu.pl>, Jacek Sośnicki <Jacek.Sosnicki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język angielski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 30 2,00,50zaliczenie
wykładyW1 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1The basic knowlege of general chemistry

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Knowlege of matter states and matter structure
C-2Knowlege of fundamental chemical laws
C-3Knowlege of properties of atoms and organic compounds
C-4Knowlege of chemical reactions
C-5Knowlege of equilibria

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Naming and formulas of inorganic compounds2
T-A-2Chemical reactions and chemical equations2
T-A-3The stoichiometry of reactions in a solution2
T-A-4Concentrations of solutions2
T-A-5Calculations based on chemical equations. Yield of reactions1
T-A-6Oxidation degree1
T-A-7Oxidation - reduction reactions4
T-A-8The electronic structure of elements and the periodic table3
T-A-9Brønsted–Lowry acid–base theory. The pH concept2
T-A-10Naming, formulas and structures of basic organic compounds3
T-A-11The phenomenon of isomerism of organic compounds3
T-A-12Chemical reactions of representative functional groups3
T-A-13Passing of excercises2
30
wykłady
T-W-1Introduction to chemistry. Atoms, molecules and moles2
T-W-2Fundamental chemical laws2
T-W-3The periodic table and some properties of the elements2
T-W-4Chemical bonding: general concepts2
T-W-5States of matter1
T-W-6An introduction to organic chemistry2
T-W-7Chemical bonding, structures and physical properties of representative organic compounds2
T-W-8The position of organic chemistry in life, life science and technology1
T-W-9Final test1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Participation at classes30
A-A-2Preparation for classes10
A-A-3Solving tasks10
50
wykłady
A-W-1Participation in lectures15
A-W-2Literature studies10
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Lecture
M-2Excercise

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Passing lectures
S-2Ocena podsumowująca: Passing excercises

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ChEn_1A_U01_W01
Student has theory-based knowledge within the scope of chemistry.
ChEn_1A_W03C-4, C-5, C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-W-8M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ChEn_1A_U01_U01
Student can use the acquired knowledge to solve and evaluate selected problems in the field of chemistry.
ChEn_1A_U01, ChEn_1A_U05C-4, C-5, C-1, C-2, C-3T-A-10, T-A-11, T-A-12, T-A-1, T-A-2, T-A-6, T-A-5, T-A-4, T-A-3, T-A-8, T-A-9M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ChEn_1A_U01_K01
Student is aware of the need for continuous education and professional development in the field of chemistry.
ChEn_1A_K01C-4, C-5, C-1, C-2, C-3T-A-10, T-A-11, T-A-12, T-A-13, T-A-1, T-A-2, T-A-6, T-A-5, T-A-4, T-A-3, T-A-8, T-A-9, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-W-8, T-W-9M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ChEn_1A_U01_W01
Student has theory-based knowledge within the scope of chemistry.
2,0
3,0Student demonstrates basic knowledge of chemistry.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ChEn_1A_U01_U01
Student can use the acquired knowledge to solve and evaluate selected problems in the field of chemistry.
2,0
3,0Student is able to use the acquired knowledge at a basic level to solve and evaluate selected problems in the field of chemistry.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ChEn_1A_U01_K01
Student is aware of the need for continuous education and professional development in the field of chemistry.
2,0
3,0The student understands the need for continuous education and training at a basic level in the field of chemistry.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. C. E. Housecroft and A. G. Sharpe, Inorganic Chemistry, Pearson Education Limited, Edinburgh, UK, 2001
  2. P. W. Atkins, M. J. Clugston, M. J. Frazer, R. A. Y. Jones, Chemistry. Principles and applications, Longman Group UK Limited, New York, 1990
  3. J. E. Brady, General Chemistry. Principles and Structure, John Wiley & Sons, New York, 1990
  4. John E. McMurry, Organic Chemistry, New York, 2012

Literatura dodatkowa

  1. W. W. Porterfield, Inorganic Chemistry. A Unified Approach, Academic Press Inc., London, 1993
  2. G. L. Miessler, D. A. Tarr, Inorganic Chemistry, Pearson Education Inc., New Jersey, 2004
  3. G. C. Hill, J. S. Holman, Chemistry in Context, Thomson Nelson and Sons Ltd., Edinburgh, UK, 1989

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Naming and formulas of inorganic compounds2
T-A-2Chemical reactions and chemical equations2
T-A-3The stoichiometry of reactions in a solution2
T-A-4Concentrations of solutions2
T-A-5Calculations based on chemical equations. Yield of reactions1
T-A-6Oxidation degree1
T-A-7Oxidation - reduction reactions4
T-A-8The electronic structure of elements and the periodic table3
T-A-9Brønsted–Lowry acid–base theory. The pH concept2
T-A-10Naming, formulas and structures of basic organic compounds3
T-A-11The phenomenon of isomerism of organic compounds3
T-A-12Chemical reactions of representative functional groups3
T-A-13Passing of excercises2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Introduction to chemistry. Atoms, molecules and moles2
T-W-2Fundamental chemical laws2
T-W-3The periodic table and some properties of the elements2
T-W-4Chemical bonding: general concepts2
T-W-5States of matter1
T-W-6An introduction to organic chemistry2
T-W-7Chemical bonding, structures and physical properties of representative organic compounds2
T-W-8The position of organic chemistry in life, life science and technology1
T-W-9Final test1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Participation at classes30
A-A-2Preparation for classes10
A-A-3Solving tasks10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Participation in lectures15
A-W-2Literature studies10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięChEn_1A_U01_W01Student has theory-based knowledge within the scope of chemistry.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówChEn_1A_W03Has knowledge within the scope of chemistry including the basics of general and inorganic chemistry, organic chemistry, physical chemistry, analytical chemistry and macromolecular chemistry, useful for solving basic tasks within the scope of chemical engineering and technology.
Cel przedmiotuC-4Knowlege of chemical reactions
C-5Knowlege of equilibria
C-1Knowlege of matter states and matter structure
C-2Knowlege of fundamental chemical laws
C-3Knowlege of properties of atoms and organic compounds
Treści programoweT-W-1Introduction to chemistry. Atoms, molecules and moles
T-W-2Fundamental chemical laws
T-W-3The periodic table and some properties of the elements
T-W-4Chemical bonding: general concepts
T-W-5States of matter
T-W-7Chemical bonding, structures and physical properties of representative organic compounds
T-W-6An introduction to organic chemistry
T-W-8The position of organic chemistry in life, life science and technology
Metody nauczaniaM-1Lecture
M-2Excercise
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Passing lectures
S-2Ocena podsumowująca: Passing excercises
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student demonstrates basic knowledge of chemistry.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięChEn_1A_U01_U01Student can use the acquired knowledge to solve and evaluate selected problems in the field of chemistry.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówChEn_1A_U01Is able to obtain information from literature, data bases and other sources related to chemical engineering and technology as well as related areas; is able to integrate the obtained information, interpret it, draw proper conclusions and formulate opinions with their justification.
ChEn_1A_U05Has the ability to learn, e.g. to raise professional competences.
Cel przedmiotuC-4Knowlege of chemical reactions
C-5Knowlege of equilibria
C-1Knowlege of matter states and matter structure
C-2Knowlege of fundamental chemical laws
C-3Knowlege of properties of atoms and organic compounds
Treści programoweT-A-10Naming, formulas and structures of basic organic compounds
T-A-11The phenomenon of isomerism of organic compounds
T-A-12Chemical reactions of representative functional groups
T-A-1Naming and formulas of inorganic compounds
T-A-2Chemical reactions and chemical equations
T-A-6Oxidation degree
T-A-5Calculations based on chemical equations. Yield of reactions
T-A-4Concentrations of solutions
T-A-3The stoichiometry of reactions in a solution
T-A-8The electronic structure of elements and the periodic table
T-A-9Brønsted–Lowry acid–base theory. The pH concept
Metody nauczaniaM-2Excercise
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Passing excercises
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student is able to use the acquired knowledge at a basic level to solve and evaluate selected problems in the field of chemistry.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięChEn_1A_U01_K01Student is aware of the need for continuous education and professional development in the field of chemistry.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówChEn_1A_K01Understands the need of learning and raising professional and personal competences, motivating other colleagues.
Cel przedmiotuC-4Knowlege of chemical reactions
C-5Knowlege of equilibria
C-1Knowlege of matter states and matter structure
C-2Knowlege of fundamental chemical laws
C-3Knowlege of properties of atoms and organic compounds
Treści programoweT-A-10Naming, formulas and structures of basic organic compounds
T-A-11The phenomenon of isomerism of organic compounds
T-A-12Chemical reactions of representative functional groups
T-A-13Passing of excercises
T-A-1Naming and formulas of inorganic compounds
T-A-2Chemical reactions and chemical equations
T-A-6Oxidation degree
T-A-5Calculations based on chemical equations. Yield of reactions
T-A-4Concentrations of solutions
T-A-3The stoichiometry of reactions in a solution
T-A-8The electronic structure of elements and the periodic table
T-A-9Brønsted–Lowry acid–base theory. The pH concept
T-W-1Introduction to chemistry. Atoms, molecules and moles
T-W-2Fundamental chemical laws
T-W-3The periodic table and some properties of the elements
T-W-4Chemical bonding: general concepts
T-W-5States of matter
T-W-7Chemical bonding, structures and physical properties of representative organic compounds
T-W-6An introduction to organic chemistry
T-W-8The position of organic chemistry in life, life science and technology
T-W-9Final test
Metody nauczaniaM-1Lecture
M-2Excercise
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Passing lectures
S-2Ocena podsumowująca: Passing excercises
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0The student understands the need for continuous education and training at a basic level in the field of chemistry.
3,5
4,0
4,5
5,0