Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemical Engineering (S1)
Sylabus przedmiotu Introduction to Chemical Engineering:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Chemical Engineering | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Introduction to Chemical Engineering | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Konrad Witkiewicz <Konrad.Witkiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Konrad Witkiewicz <Konrad.Witkiewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | angielski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Knowledge of the basic course in mathematics, physics and chemistry at the elementary level |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Acquainting students with the basics of chemical and process engineering. |
C-2 | To familiarize students with the role and place of the chemical engineering in modern science and industry. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Converting units. | 1 |
T-A-2 | Calculation of basic physical properties of gasses, liquids and solids. | 2 |
T-A-3 | Calculation of momentum, heat and mass transport parameters. | 4 |
T-A-4 | Preparation of mass and energy balances for selected technological processes. | 6 |
T-A-5 | Calculation of parameters of kinetic equations. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Overview of the study program for the field of chemical and process engineering. | 2 |
T-W-2 | Graduate and her/his employment opportunities. History of chemical engineering. | 2 |
T-W-3 | Definition of chemical and process engineering. The concept of the basic process and unit operation. The schematic diagram of the technological process as the ordering of unit operations on the example of the chosen technology. | 10 |
T-W-4 | Division of unit operations. Chemical engineering as a science about the phenomena of momentum, heat and mass transport. | 10 |
T-W-5 | Thermodynamic and kinetic characteristics of processes. Units of measurement. Construction of physical equations. Mass and energy balancing rules. Examples of balances. Examples of kinetic equations. | 6 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Participation in classes | 15 |
A-A-2 | Repetition of the classes content to the test | 8 |
A-A-3 | Consultations | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Participation in lectures | 30 |
A-W-2 | Written exam | 2 |
A-W-3 | Self-study of the literature | 25 |
A-W-4 | Repetition of the lecture content to the exam | 16 |
A-W-5 | Consultations | 2 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Information lecture |
M-2 | Classes |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Written exam |
S-2 | Ocena podsumowująca: Classes - written test |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ChEn_1A_C01a_W02 Student knows the concepts related to chemical and process engineering, recognizes and defines basic processes and unit operations | ChEn_1A_W14, ChEn_1A_W08, ChEn_1A_W13, ChEn_1A_W15, ChEn_1A_W20 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ChEn_1A_C01a_U01 Student can use the basic knowledge of mathematics and physics in defining and describing unit operations | ChEn_1A_U01, ChEn_1A_U05 | — | — | C-1 | T-W-3, T-A-3, T-A-2, T-A-4, T-A-1, T-A-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ChEn_1A_C01a_K01 Student understands the importance and role of a chemical engineer in contemporary industrial space | ChEn_1A_K01 | — | — | C-2 | T-W-2 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ChEn_1A_C01a_W02 Student knows the concepts related to chemical and process engineering, recognizes and defines basic processes and unit operations | 2,0 | |
3,0 | Student knows the basic concepts related to chemical and process engineering, recognizes and defines basic processes and unit operations. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ChEn_1A_C01a_U01 Student can use the basic knowledge of mathematics and physics in defining and describing unit operations | 2,0 | |
3,0 | Student is able to define and mathematically describe basic processes and unit operations. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ChEn_1A_C01a_K01 Student understands the importance and role of a chemical engineer in contemporary industrial space | 2,0 | |
3,0 | Student can determine the role of chemical engineering in modern science and technology. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Denn, Morton M., Chemical engineering : an introduction, Cambridge University Press, Cambridge, 2012, 1
- Ray, Martyn S., Chemical engineering design project : a case study approach, Gordon and Breach, New York, 1989, 1
- Nnaji, Uche P., Introduction to chemical engineering: for chemical engineers and students, Wiley Blackwell, Hoboken, USA, 2019
Literatura dodatkowa
- Himmelblau, David Mautner, Basic principles and calculations in chemical engineering, Prentice Hall, Englewood Cliffs, 1982, 4