Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemia (S1)
specjalność: Chemia bioorganiczna
Sylabus przedmiotu Prawo krajowe i UE:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Chemia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Prawo krajowe i UE | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Iwona Pełech <Iwona.Pelech@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Iwona Pełech <Iwona.Pelech@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 2 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student posiada wiedzę ogólną dotyczącą kluczowych zagadnień ochrony środowiska naturalnego i posiada podstawową wiedzę o polityce ochrony środowiska w Polsce i w Unii Europejskiej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z zagadnieniami prawnymi obowiązującymi w Polsce i Unii Europejskiej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Zagadnienia ogólne | 1 |
T-W-2 | Prawo ochrony środowiska w Polsce | 1 |
T-W-3 | Harmonizacja ustawodastwa z prawem wspólnotowym | 1 |
T-W-4 | Prawo horyzontalne: dostep do informacji, udział społeczeństwa w podejmowaniu decyzji z zakresu ochrony środowiska, ocena oddziaływania na środowisko planów, programów i przedsięwzięć | 1 |
T-W-5 | Prawo emisyjne: pozwolenie emisyjne na wprowadzanie do środowiska substancji lub energii, pozwolenie zintegrowane dla instalacji podlegających pozwoleniu zintegrowanemu, wydawanie pozwoleń zintegrowanych, programy dostosowawcze | 2 |
T-W-6 | Przepisy sektorowe | 1 |
T-W-7 | Ochrona wód i gospodarka wodna | 2 |
T-W-8 | Gospodarka odpadami | 1 |
T-W-9 | Ochrona powietrza | 2 |
T-W-10 | Ochrona powierzchni ziemi | 1 |
T-W-11 | Ochrona przed hałasem | 1 |
T-W-12 | Ochrona przed polami elektromagnetycznymi | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 15 |
A-W-3 | Studiowanie wskazanej literatury | 20 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Test wielokrotnego wyboru |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KCh_1A_A06b_W01 Ma wiedzę niezbędną do zrozumienia zagadnień prawnych w zakresie ochrony środowiska. | KCh_1A_W12 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-12, T-W-8, T-W-11 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KCh_1A_A06b_U01 Potrafi scharakteryzować ustawy dotyczące wszystkich komponentów środowiska obowiązujące w Polsce i Unii Europejskiej. | KCh_1A_U14 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-12, T-W-8, T-W-11 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KCh_1A_A06b_K01 Ma świadomość konieczności stosowania obowiązujacych przepisów ochrony środowiska związanych z działalnością przemysłową i usługami. | KCh_1A_K05 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-12, T-W-8, T-W-11 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KCh_1A_A06b_W01 Ma wiedzę niezbędną do zrozumienia zagadnień prawnych w zakresie ochrony środowiska. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi wymienić podstawowe akty prawne dotyczące wszystkich komponentów środowiska obowiązujące w Polsce i Unii Europejskiej i ogólnie omówić. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KCh_1A_A06b_U01 Potrafi scharakteryzować ustawy dotyczące wszystkich komponentów środowiska obowiązujące w Polsce i Unii Europejskiej. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi scharakteryzować akty prawne w zakresie ochrony środowiska i wskazać różnice pomiedzy ustawodawstwem polskim i UE. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KCh_1A_A06b_K01 Ma świadomość konieczności stosowania obowiązujacych przepisów ochrony środowiska związanych z działalnością przemysłową i usługami. | 2,0 | |
3,0 | W podstawowym zakresie wskazuje nieprawidłowości w działalności produkcyjnej i usługach w kontekście ochrony środowiska. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- K. Małachowski, Gospodarka a środowisko i ekologia, CeDeWu, 2012
- Cz. Rosik – Dulewska, Podstawy gospodarki odpadami, PWN, 2016
- Prawo ochrony środowiska. Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001, https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20010620627
- Prawo wodne. Ustawa z dnia 20 lipca 2017, https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20170001566
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2012 o odpadach, https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20130000021
- Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 o ochronie przyrody, https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20040920880
- Konwencja o dostępie do informacji, udziale społeczeństwa w podejmowaniu decyzji oraz dostępie do sprawiedliwości w sprawach dotyczących środowiska sporządzona w Aarhus dnia 25 czerwca 1998r., http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20030780706
- Ustawa z dnia 3 października 2008 o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu20081991227
- Dyrektywa SEA, https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32001L0042&from=PL
- Dyrektywa EIA, https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32011L0092&from=PL
- Dyrektywa Siedliskowa (Habitatowa), https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:31992L0043&from=PL
- Dyrektywa Ptasia, https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/HTML/?uri=CELEX:32009L0147&from=PL