Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S1)
specjalność: Transport portowy i przemysłowy
Sylabus przedmiotu Przechowalnictwo:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Transport | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Przechowalnictwo | ||
Specjalność | Transport chłodniczy i paliw | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Sergiy Filin <Sergiy.Filin@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy fizyki, z uwzględnieniem termodynamiki w zakresie podstaw wymiany ciepła. |
W-2 | Elementarne pojęcia z zakresu chemii oraz funkcjonowania mikroorganizmów (na poziomie szkoły średniej). |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy w zakresie przechowywania w niskich temperaturach żywności łatwo psującej się. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności przeprowadzania analizy procesu przechowywania w warunkach chłodniczych danego produktu żywnościowego z punktu widzenia jego jakości i bezpieczeństwa. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Kryteria i stopnie utrwalania żywności. Ogólna charakterystyka stosowanych metod utrwalania żywności. Podstawowe zadania i procesy technologii chłodniczej oraz pojęcie łańcucha chłodniczego. | 3 |
T-W-2 | Schładzanie i zamrażanie środków spożywczych – przebieg tych procesów, zmiany zachodzące w żywności, wybrane zagadnienia obliczeniowe. | 6 |
T-W-3 | Charakterystyka współczesnych technik zamrażania żywności. | 4 |
T-W-4 | Przechowywanie żywności w niskich temperaturach – zmiany zachodzące w żywności (m.in.: oddychanie, ususzka, rekrystalizacja, zmiany mikrobiologiczne). Wpływ warunków przechowywania żywności w niskich temperaturach na jej jakość i trwałość. Zasady doboru warunków klimatycznych składowania środków spożywczych w obiekcie chłodzonym. | 6 |
T-W-5 | Charakterystyka procesów odchładzania i rozmrażania. | 2 |
T-W-6 | Zastosowanie atmosfery kontrolowanej w przechowywaniu chłodniczym owoców i warzyw (wpływ parametrów atmosfery kontrolowanej na zmiany zachodzące w żywności, metody i środki wytwarzania składników gazowych). | 3 |
T-W-7 | Opakowania żywności – wymagania stawiane opakowaniom, ich pożądane właściwości, rodzaje opakowań do produktów żywnościowych przechowywanych w niskich temperaturach. | 2 |
T-W-8 | Bezpieczeństwo żywności i systemy jakości zaplanowanej – zarys ogólny. | 2 |
T-W-9 | Zaliczenie wykładów. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-W-2 | Udział w konsultacjach. | 1 |
A-W-3 | Studiowanie literatury i innych materiałów źródłowych. | 8 |
A-W-4 | Opracowanie pracy kontrolnej. | 4 |
A-W-5 | Przygotowanie do zaliczenia. | 7 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: wykład informacyjny. |
M-2 | Metody problemowe: wykład problemowy. |
M-3 | Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne w postaci pytań i zadań sprawdzających czy student osiągnął zakładane efekty kształcenia. |
S-2 | Ocena formująca: Sprawdzenie pracy kontrolnej. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_D2-01_W01 Student posiada wiedzę dotyczącą wybranych zagadnień z zakresu technologii chłodniczej żywności, ukierunkowaną na tematykę przechowywania żywności w niskich temperaturach. | TR_1A_W14, TR_1A_W12, TR_1A_W13 | — | — | C-1 | T-W-6, T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-3, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_D2-01_U01 Potrafi, w oparciu o wiedzę zdobytą na zajęciach oraz informacje z literatury i innych źródeł, dokonać analizy procesu przechowywania w warunkach chłodniczych danego produktu żywnościowego z punktu widzenia jego jakości i bezpieczeństwa. | TR_1A_U01, TR_1A_U13 | — | — | C-2, C-1 | T-W-6, T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-1 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_D2-01_W01 Student posiada wiedzę dotyczącą wybranych zagadnień z zakresu technologii chłodniczej żywności, ukierunkowaną na tematykę przechowywania żywności w niskich temperaturach. | 2,0 | Student nie posiada wiedzy na poziomie dostatecznym, co oznacza, że nie zna lub nie rozumie większości podstawowych pojęć z zakresu przechowalnictwa. |
3,0 | Student posiada wiedzę na poziomie dostatecznym, co oznacza, że zna i rozumie większość podstawowych pojęć z zakresu przechowalnictwa, jednak popełnia szereg istotnych błędów merytorycznych, a jego wiedza jest nieuporządkowana. | |
3,5 | Student posiada wiedzę na poziomie podstawowym, co oznacza, że zna i rozumie większość podstawowych pojęć z zakresu przechowalnictwa, jednak popełnia szereg błędów merytorycznych, a jego wiedza jest nie w pełni uporządkowana. | |
4,0 | Student posiada uporządkowaną wiedzę, zna i dobrze rozumie podstawowe pojęcia z zakresu przechowalnictwa, jednak popełnia nieliczne błędy merytoryczne. | |
4,5 | Student posiada w pełni uporządkowaną wiedzę, zna i doskonale rozumie pojęcia z zakresu przechowalnictwa, jednak popełnia pojedyncze i drobne błędy merytoryczne. | |
5,0 | Student posiada w pełni uporządkowaną i pogłębioną wiedzę dotyczącą zagadnień prezentowanych na zajęciach z zakresu przechowalnictwa, nie popełnia błędów merytorycznych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_D2-01_U01 Potrafi, w oparciu o wiedzę zdobytą na zajęciach oraz informacje z literatury i innych źródeł, dokonać analizy procesu przechowywania w warunkach chłodniczych danego produktu żywnościowego z punktu widzenia jego jakości i bezpieczeństwa. | 2,0 | Student nie potrafi przeprowadzić poprawnej analizy procesu przechowywania danego produktu żywnościowego w warunkach chłodniczych. |
3,0 | Student potrafi przeprowadzić na poziomie dostatecznym analizę procesu przechowywania danego produktu żywnościowego w warunkach chłodniczych, jednak popełnia błędy merytoryczne. | |
3,5 | Student potrafi przeprowadzić na poziomie podstawowym analizę procesu przechowywania danego produktu żywnościowego w warunkach chłodniczych, jednak popełnia nieliczne błędy merytoryczne. | |
4,0 | Student potrafi przeprowadzić analizę procesu przechowywania danego produktu żywnościowego w warunkach chłodniczych i właściwie ocenić ten proces w kontekście jakość i bezpieczeństwa żywności, jednak popełnia drobne błędy merytoryczne. | |
4,5 | Student potrafi przeprowadzić bezbłędną analizę procesu przechowywania danego produktu żywnościowego w warunkach chłodniczych i właściwie ocenić ten proces w kontekście jakość i bezpieczeństwa żywności. | |
5,0 | Student potrafi przeprowadzić bezbłędną analizę procesu przechowywania danego produktu żywnościowego w warunkach chłodniczych i właściwie ocenić ten proces w kontekście jakość i bezpieczeństwa żywności, a także zaproponować odpowiednią modyfikacje w jego realizacji. |
Literatura podstawowa
- Czapp M., Charun H., Bilans cieplny pomieszczeń chłodni: zasady opracowania, Politechnika Koszalińska, Koszalin, 1997
- Cziżow G.B., Procesy cieplne w technologii chłodniczej produktów żywnościowych, WNT, Warszawa, 1974
- Gruda J., Postolski Z., Zamrażanie żywności, WNT, 1999
- Pijanowski E. i in., Ogólna technologia żywności, WNT, Warszawa, 2000
- Postolski J., Prawie wszystko o ... technologii chłodniczej żywności. Technika chłodnicza i klimatyzacyjna, Cykl artykułów opublikowanych w latach 2003-2009 w czasopiśmie Technika chłodnicza i klimatyzacyjna.
- Technika chłodnicza dla praktyków: przechowalnictwo i transport, pod red. Bolesława Gazińskiego, Wyd. Systherm Serwis, 2003
- PN-A-07005:2006. Produkty żywnościowe – Warunki klimatyczne i okresy przechowywania w chłodniach, PKN, Warszawa, 2006
- PN-A-07005:2006/Az1:2008. Produkty żywnościowe – Warunki klimatyczne i okresy przechowywania w chłodniach, PKN, Warszawa, 2008, Zmiany
Literatura dodatkowa
- Kondratowicz J., Kościelak E., Nowe tendencje w systemach pakowania żywności przechowywanej w niskich temperaturach. Część 1. Chłodnictwo, 2005, nr 7, s. 36-40
- Krala L., Mokrosińska K., Transport chłodniczy oraz przechowywanie owowców i warzyw w kontrolowanej i modyfikowanej atmosferze. Przemysł spożywczy, 1996, nr 5, s. 26-30
- Turlejska H., Zasady GHP / GMP oraz system HACCP jako narzędzia zapewnienia bezpieczeństwa zdrowotnego żywności. Poradnik dla przedsiębiorcy, FAPA, Warszawa, 2003, [dostęp 20 czerwca 2012], Dostępny w Internecie: http://www.fapa.org.pl/gfx/okladki/HACCPzasady.pdf
- PN-R-75200:1993. Owoce i warzywa. Zasady i techniki przechowywania w atmosferze kontrolowanej, PKN, Warszawa, 1993