Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S1)
specjalność: Transport chłodniczy i paliw
Sylabus przedmiotu Podstawy drgań:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Transport | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy drgań | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mechaniki Konstrukcji | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ryszard Buczkowski <Ryszard.Buczkowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 11 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości, kompetencje i umiejętności z matematyki |
W-2 | Podstawowe wiadomości, kompetencje i umiejętności z mechaniki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zdobycie przez studenta wiedzy i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie i szkolenie stanowiskowe BHP | 2 |
T-L-2 | Identyfikacja układu drgającego | 2 |
T-L-3 | Wyznaczanie częstości własnych układu o jednym stopniu swobody | 2 |
T-L-4 | Wyznaczanie częstości i postaci drgań własnych układu o wielu stopniach swobody | 3 |
T-L-5 | Wyznaczanie współczynnika tłumienia | 3 |
T-L-6 | Eliminacja drgań rezonansowych | 2 |
T-L-7 | Zaliczenie formy zajęć | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do drgań sprężystych, drgania swobodne nietłumione układu o jednym stopniu swobody, częstość drgań swobodnych | 2 |
T-W-2 | Drgania swobodne tłumione układu o jednym stopniu swobody | 2 |
T-W-3 | Drgania wymuszone nietłumione i tłumione układu o jednym stopniu swobody | 2 |
T-W-4 | Drgania swobodne nietłumione i tłumione układu o wielu stopniach swobody | 3 |
T-W-5 | Drgania wymuszone nietłumione i tłumione układu o wielu stopniach swobody | 3 |
T-W-6 | Równania ruchu we współrzędnych stanu i współrzędnych głównych | 4 |
T-W-7 | Identyfikacja układów drgających | 3 |
T-W-8 | Wibroizolacja układów mechanicznych | 3 |
T-W-9 | Analityczne metody badania drgań liniowych | 4 |
T-W-10 | Drgania samowzbudne | 2 |
T-W-11 | Wprowadzenie do drgań nieliniowych | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć | 5 |
A-L-3 | Opracowanie i analiza wyników | 5 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 12 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 8 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie |
M-2 | Metody problemowe: wykład problemowy |
M-3 | Metody praktyczne: pokaz, cwiczenia przedmiotowe. |
M-4 | Metody programowane: z uzyciem komputera |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie pracy zaliczeniowej (wykłady) |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie sprawozdań wykonywanych dla każdego zagadnienia tematycznego oraz wyników kolokwium zaliczeniowego (ćwiczenia laboratoryjne) |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_C28-2_W01 Student posiada wiedzę w zakresie podstaw drgań i ich znaczenia w technice. | TR_1A_W16, TR_1A_W02 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-2, T-W-8, T-W-7, T-W-6, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6 | M-2, M-3, M-1, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_C28-2_U01 Student umie przeprowadzać pomiary podstawowych wielkości charakteryzujących dragania sprężyste | TR_1A_U09, TR_1A_U10 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-2, T-W-8, T-W-7, T-W-6, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6 | M-2, M-3, M-1, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_C28-2_K01 Student rozumie znaczenie ważności problematyki drgań i związanych z nimi zagrożeń, w tym ich negatywnego wpływu na środowisko | TR_1A_K02, TR_1A_K07, TR_1A_K08 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-8, T-W-6, T-W-3, T-W-11, T-W-9, T-W-7, T-W-5, T-W-10 | M-3, M-4 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_C28-2_W01 Student posiada wiedzę w zakresie podstaw drgań i ich znaczenia w technice. | 2,0 | Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu. |
3,0 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu. Oddane i zaliczone wszystkie sprawozdania z zajęć laboratoryjnych. | |
3,5 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Oddane i zaliczone wszystkie sprawozdania z zajęć laboratoryjnych | |
4,0 | Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Oddane i zaliczone wszystkie sprawozdania z zajęć laboratoryjnych | |
4,5 | Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru. Oddane i zaliczone wszystkie sprawozdania z zajęć laboratoryjnych | |
5,0 | Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów. Oddane i zaliczone wszystkie sprawozdania z zajęć laboratoryjnych |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_C28-2_U01 Student umie przeprowadzać pomiary podstawowych wielkości charakteryzujących dragania sprężyste | 2,0 | Student nie ma podstawowych umiejętności i wiedzy w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu lub posiadana wiedza jest nieuporządkowana i obarczona zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru drgań mechanicznych. |
3,0 | Student ma podstawowe umiejętności i wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru drgań mechanicznych | |
3,5 | Student ma podstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru drgań mechanicznych | |
4,0 | Student ma ponadpodstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru drgań mechanicznych | |
4,5 | Student ma ponadpodstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Zdarzają sie pojedyncze pomyłki lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru drgań mechanicznych. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania proponowanego rozwiązania. | |
5,0 | Student ma ponadpodstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną, poszerzoną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek. Rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru drgań mechanicznych. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania proponowanego rozwiązania oraz wytłumaczyć je w kontekscie wiedzy z innych obszarów. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_C28-2_K01 Student rozumie znaczenie ważności problematyki drgań i związanych z nimi zagrożeń, w tym ich negatywnego wpływu na środowisko | 2,0 | Student nie jest wrażliwy oraz świadomy występowania zagrożeń związanych z drganiami oraz ich negatywnym wpływem na środowisko |
3,0 | Student ma wrażliwość oraz świadomość występowania zagrożeń związanych z drganiami oraz ich negatywnym wpływem na środowisko na poziomie podstawowym | |
3,5 | Student ma wrażliwość oraz świadomość występowania zagrożeń związanych z drganiami oraz ich negatywnym wpływem na środowisko na poziomie średnim | |
4,0 | Student ma wrażliwość oraz świadomość występowania zagrożeń związanych z drganiami oraz ich negatywnym wpływem na środowisko na poziomie dobrym | |
4,5 | Student ma wrażliwość oraz świadomość występowania zagrożeń związanych z drganiami oraz ich negatywnym wpływem na środowisko na poziomie średniozaawansowanym | |
5,0 | Student ma wrażliwość oraz świadomość występowania zagrożeń związanych z drganiami oraz ich negatywnym wpływem na środowisko na poziomie zaawansowanym |
Literatura podstawowa
- Giergiel, J., Drgania mechaniczne układów dyskretnych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów, 2004
- Osiński, Z., Teoria drgań, Państwowe Wydawnictwa Naukowe, Warszawa, 1980
- Kucharski, T., Drgania mechaniczne : rozwiązywanie zagadnień z MATHCAD-em., Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2004
- Arczewski, K., Pietrucha, J., Szuster, J.T., Drgania układów fizycznych., Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2008
Literatura dodatkowa
- Wójcicki, Z., Dynamiczna eliminacja rezonansowych drgań parametrycznych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2003
- Kaczmarek, J, Zwalczanie drgań i hałasu: podstawy teoretyczne, WSM, Szczecin, 2002