Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S2)

Sylabus przedmiotu Europejska polityka transportowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Europejska polityka transportowa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Wiktorowska-Jasik <Anna.Wiktorowska-Jasik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 1,30,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 0,70,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1wiedza z zakresu celów tworzenia Unii Europejskiej i zakresu jej działania

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z kierunkami, uwarunkowaniami i regulacją Wspólnej Polityki Transportowej Unii Europejskiej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1System transportowy w Polsce w świetle standardów europejskich. Ocena dotychczasowej polityki rozwoju transportu w Polsce3
T-A-2Identyfikacja problemów dostosowania infrastruktury transportu w Polsce do standardów Unii Europejskiej3
T-A-3Tendencje zmian technologii przewozów ładunków w krajach UE3
T-A-4Proekologiczne kierunki zmian w udziale poszczególnych gałęzi transportu w obsłudze ładunków i pasażerów.3
T-A-5Innowacyjne rozwiązania w poszczególnych gałęziach transportu zgodne z polityką transportową3
15
wykłady
T-W-1Cele i zadania europejskiej polityki transportowej2
T-W-2Podmioty i przedmioty polityki transportu.2
T-W-3Metody i narzędzia polityki transportowej3
T-W-4Czynniki determinujące politykę rozwoju transportu3
T-W-5Kierunki rozwoju transportu w krajach Unii Europejskiej (uwarunkowania infrastrukturalne, technologiczne, środowiskowe)3
T-W-6Założenia i regulacje determinujące rozwój polityki transportowej w Polsce3
T-W-7Kierunki działań Polski w kontekście integracji z siecią TEN4
T-W-8System transportowy jako element systemów krajów Unii Europejskiej3
T-W-9Najważniejsze projekty polityki transportowej UE4
T-W-10Założenia polityki transportowej do roku 20303
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajeciach15
A-A-2studiowanie literatury1
A-A-3przygotowanie do zajęć1
17
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2studiowanie literatury3
33

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca- wykład informacyjny połączony z pokazem z wykorzystaniem środków audiowizualnych.
M-2Metody problemowe - klasyczna metoda problemowa
M-3Metody problemowe - dyskusja dydaktyczna.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzenie poziomu wiedzy na zajęciach wykładach poprzez dyskusję
S-2Ocena formująca: Sprawdzenie poziomu wiedzy na zajęciach wykładach poprzez rozwiązywanie zagadnień problemowych
S-3Ocena formująca: Sprawdzenie poziomu wiedzy na ćwiczeniach poprzez zadania praktyczne
S-4Ocena formująca: Sprawdzenie poziomu wiedzy na ćwiczeniach poprzez opracowanie poszczególnych zagadnień

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_A02_W01
student ma wiedzę dotyczacą trendów rozwojowych Unii Europejskiej oraz jej naistotniejszych osiagnięć
TR_2A_W05C-1T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-1, T-A-5M-1S-1, S-2
TR_2A_A02_W02
student ma wiedzę dotyczacą europejskiej polityki transportowej
TR_2A_W06C-1T-W-8, T-W-9, T-W-2, T-W-10, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-1, T-A-5M-1S-1, S-2
TR_2A_A02_W03
student ma wiedzę niezbędna do rozumienia prawnych uwarunkowań transportu europejskiego
TR_2A_W10C-1T-W-8, T-W-9, T-W-2, T-W-10, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-1, T-A-5M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_A02_U01
student potrafi podnosić swoje kwalifikacje dotyczące europejskiej polityki transportowej
TR_2A_U06C-1T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-1, T-A-5M-2, M-3S-1, S-2
TR_2A_A02_U02
student potrafi dokanać wstepnej oceny uwarunkowan prawnych dotyczęcych europejskiego transportu
TR_2A_U18C-1T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-1, T-A-5M-2, M-3S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_A02_K01
student rozumie pozatechniczne skutki polityki transportowej oraz jej wpływ na środowisko
TR_2A_K02, TR_2A_K03, TR_2A_K04, TR_2A_K05C-1T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-1, T-A-5M-3S-3, S-4
TR_2A_A02_K02
student ma swiadomość ważności przestrzegania zasad polityki transportowej w Unii Europejskiej oraz poszanowania róznorodności kultur europejskich
TR_2A_K03C-1T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-1, T-A-5M-3S-3, S-4
TR_2A_A02_K03
strudent potrafi wspóldziłać i pracować w grupie, ma gotowośc podporządkowania sie zasadom panujacycm w Unii Europejskiej
TR_2A_K04C-1T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-1, T-A-5M-3S-3, S-4
TR_2A_A02_K04
student potrafi mysleć i działć w sposób kreatywny i przedsiebiorczy dostosowując sie do zasad panujących w Unii Europejskiej
TR_2A_K05C-1T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-1, T-A-5M-3S-3, S-4
TR_2A_A02_K05
student rozumie odpowiedzialnośc zwiazaną z społecznymi aspektami europejskiej polityki transportowej
TR_2A_K07C-1T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-1, T-A-5M-3S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_2A_A02_W01
student ma wiedzę dotyczacą trendów rozwojowych Unii Europejskiej oraz jej naistotniejszych osiagnięć
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełnią wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student prezentuje pełnią wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
5,0Student prezentuje pełnią wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań
TR_2A_A02_W02
student ma wiedzę dotyczacą europejskiej polityki transportowej
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełnią wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student prezentuje pełnią wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
5,0Student prezentuje pełnią wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań
TR_2A_A02_W03
student ma wiedzę niezbędna do rozumienia prawnych uwarunkowań transportu europejskiego
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełnią wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student prezentuje pełnią wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
5,0Student prezentuje pełnią wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_2A_A02_U01
student potrafi podnosić swoje kwalifikacje dotyczące europejskiej polityki transportowej
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań
TR_2A_A02_U02
student potrafi dokanać wstepnej oceny uwarunkowan prawnych dotyczęcych europejskiego transportu
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_2A_A02_K01
student rozumie pozatechniczne skutki polityki transportowej oraz jej wpływ na środowisko
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje podstawowe kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełnię kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student prezentuje pełnię kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
5,0Student prezentuje pełnię kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
TR_2A_A02_K02
student ma swiadomość ważności przestrzegania zasad polityki transportowej w Unii Europejskiej oraz poszanowania róznorodności kultur europejskich
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje podstawowe kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełnię kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student prezentuje pełnię kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
5,0Student prezentuje pełnię kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
TR_2A_A02_K03
strudent potrafi wspóldziłać i pracować w grupie, ma gotowośc podporządkowania sie zasadom panujacycm w Unii Europejskiej
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje podstawowe kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełnię kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student prezentuje pełnię kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
5,0Student prezentuje pełnię kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
TR_2A_A02_K04
student potrafi mysleć i działć w sposób kreatywny i przedsiebiorczy dostosowując sie do zasad panujących w Unii Europejskiej
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje podstawowe kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełnię kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student prezentuje pełnię kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
5,0Student prezentuje pełnię kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
TR_2A_A02_K05
student rozumie odpowiedzialnośc zwiazaną z społecznymi aspektami europejskiej polityki transportowej
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje podstawowe kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełnię kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student prezentuje pełnię kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
5,0Student prezentuje pełnię kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.

Literatura podstawowa

  1. Rydzkowski W., Współczesna polityka transportowa, PWE Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2017
  2. Wojewódzka-Król K.,Załoga E., Transport. Tendencje zmian, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2022
  3. W. Grzywacz, K. Wojewódzka-Król, W. Rydzkowski, Polityka transportowa., Wydawnictwo Uniwersytetu Gdanskiego., Gdansk, 2005
  4. L. Plewinski, Polska polityka transportu morskiego w dobie integracji z Unia Europejska, Szczecin, 2004

Literatura dodatkowa

  1. B. Liberadzki, L. Mindur, Uwarunkowania rozwoju systemu transportowego Polski., Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji-PIB, Warszawa-Radom, 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1System transportowy w Polsce w świetle standardów europejskich. Ocena dotychczasowej polityki rozwoju transportu w Polsce3
T-A-2Identyfikacja problemów dostosowania infrastruktury transportu w Polsce do standardów Unii Europejskiej3
T-A-3Tendencje zmian technologii przewozów ładunków w krajach UE3
T-A-4Proekologiczne kierunki zmian w udziale poszczególnych gałęzi transportu w obsłudze ładunków i pasażerów.3
T-A-5Innowacyjne rozwiązania w poszczególnych gałęziach transportu zgodne z polityką transportową3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Cele i zadania europejskiej polityki transportowej2
T-W-2Podmioty i przedmioty polityki transportu.2
T-W-3Metody i narzędzia polityki transportowej3
T-W-4Czynniki determinujące politykę rozwoju transportu3
T-W-5Kierunki rozwoju transportu w krajach Unii Europejskiej (uwarunkowania infrastrukturalne, technologiczne, środowiskowe)3
T-W-6Założenia i regulacje determinujące rozwój polityki transportowej w Polsce3
T-W-7Kierunki działań Polski w kontekście integracji z siecią TEN4
T-W-8System transportowy jako element systemów krajów Unii Europejskiej3
T-W-9Najważniejsze projekty polityki transportowej UE4
T-W-10Założenia polityki transportowej do roku 20303
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajeciach15
A-A-2studiowanie literatury1
A-A-3przygotowanie do zajęć1
17
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2studiowanie literatury3
33
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_2A_A02_W01student ma wiedzę dotyczacą trendów rozwojowych Unii Europejskiej oraz jej naistotniejszych osiagnięć
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla transportu oraz kierunków pokrewnych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z kierunkami, uwarunkowaniami i regulacją Wspólnej Polityki Transportowej Unii Europejskiej
Treści programoweT-W-8System transportowy jako element systemów krajów Unii Europejskiej
T-W-9Najważniejsze projekty polityki transportowej UE
T-W-10Założenia polityki transportowej do roku 2030
T-W-4Czynniki determinujące politykę rozwoju transportu
T-W-5Kierunki rozwoju transportu w krajach Unii Europejskiej (uwarunkowania infrastrukturalne, technologiczne, środowiskowe)
T-W-6Założenia i regulacje determinujące rozwój polityki transportowej w Polsce
T-W-7Kierunki działań Polski w kontekście integracji z siecią TEN
T-A-2Identyfikacja problemów dostosowania infrastruktury transportu w Polsce do standardów Unii Europejskiej
T-A-3Tendencje zmian technologii przewozów ładunków w krajach UE
T-A-4Proekologiczne kierunki zmian w udziale poszczególnych gałęzi transportu w obsłudze ładunków i pasażerów.
T-A-1System transportowy w Polsce w świetle standardów europejskich. Ocena dotychczasowej polityki rozwoju transportu w Polsce
T-A-5Innowacyjne rozwiązania w poszczególnych gałęziach transportu zgodne z polityką transportową
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca- wykład informacyjny połączony z pokazem z wykorzystaniem środków audiowizualnych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzenie poziomu wiedzy na zajęciach wykładach poprzez dyskusję
S-2Ocena formująca: Sprawdzenie poziomu wiedzy na zajęciach wykładach poprzez rozwiązywanie zagadnień problemowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełnią wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student prezentuje pełnią wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
5,0Student prezentuje pełnią wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_2A_A02_W02student ma wiedzę dotyczacą europejskiej polityki transportowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_W06ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą handlu zagranicznego i polityki transportowej, w tym zna ich narzędzia, kierunki, uwarunkowania i regulacje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z kierunkami, uwarunkowaniami i regulacją Wspólnej Polityki Transportowej Unii Europejskiej
Treści programoweT-W-8System transportowy jako element systemów krajów Unii Europejskiej
T-W-9Najważniejsze projekty polityki transportowej UE
T-W-2Podmioty i przedmioty polityki transportu.
T-W-10Założenia polityki transportowej do roku 2030
T-W-1Cele i zadania europejskiej polityki transportowej
T-W-3Metody i narzędzia polityki transportowej
T-W-4Czynniki determinujące politykę rozwoju transportu
T-W-5Kierunki rozwoju transportu w krajach Unii Europejskiej (uwarunkowania infrastrukturalne, technologiczne, środowiskowe)
T-W-6Założenia i regulacje determinujące rozwój polityki transportowej w Polsce
T-W-7Kierunki działań Polski w kontekście integracji z siecią TEN
T-A-2Identyfikacja problemów dostosowania infrastruktury transportu w Polsce do standardów Unii Europejskiej
T-A-3Tendencje zmian technologii przewozów ładunków w krajach UE
T-A-4Proekologiczne kierunki zmian w udziale poszczególnych gałęzi transportu w obsłudze ładunków i pasażerów.
T-A-1System transportowy w Polsce w świetle standardów europejskich. Ocena dotychczasowej polityki rozwoju transportu w Polsce
T-A-5Innowacyjne rozwiązania w poszczególnych gałęziach transportu zgodne z polityką transportową
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca- wykład informacyjny połączony z pokazem z wykorzystaniem środków audiowizualnych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzenie poziomu wiedzy na zajęciach wykładach poprzez dyskusję
S-2Ocena formująca: Sprawdzenie poziomu wiedzy na zajęciach wykładach poprzez rozwiązywanie zagadnień problemowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełnią wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student prezentuje pełnią wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
5,0Student prezentuje pełnią wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_2A_A02_W03student ma wiedzę niezbędna do rozumienia prawnych uwarunkowań transportu europejskiego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_W10ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych, środowiskowych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z kierunkami, uwarunkowaniami i regulacją Wspólnej Polityki Transportowej Unii Europejskiej
Treści programoweT-W-8System transportowy jako element systemów krajów Unii Europejskiej
T-W-9Najważniejsze projekty polityki transportowej UE
T-W-2Podmioty i przedmioty polityki transportu.
T-W-10Założenia polityki transportowej do roku 2030
T-W-1Cele i zadania europejskiej polityki transportowej
T-W-3Metody i narzędzia polityki transportowej
T-W-4Czynniki determinujące politykę rozwoju transportu
T-W-5Kierunki rozwoju transportu w krajach Unii Europejskiej (uwarunkowania infrastrukturalne, technologiczne, środowiskowe)
T-W-6Założenia i regulacje determinujące rozwój polityki transportowej w Polsce
T-W-7Kierunki działań Polski w kontekście integracji z siecią TEN
T-A-2Identyfikacja problemów dostosowania infrastruktury transportu w Polsce do standardów Unii Europejskiej
T-A-3Tendencje zmian technologii przewozów ładunków w krajach UE
T-A-4Proekologiczne kierunki zmian w udziale poszczególnych gałęzi transportu w obsłudze ładunków i pasażerów.
T-A-1System transportowy w Polsce w świetle standardów europejskich. Ocena dotychczasowej polityki rozwoju transportu w Polsce
T-A-5Innowacyjne rozwiązania w poszczególnych gałęziach transportu zgodne z polityką transportową
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca- wykład informacyjny połączony z pokazem z wykorzystaniem środków audiowizualnych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzenie poziomu wiedzy na zajęciach wykładach poprzez dyskusję
S-2Ocena formująca: Sprawdzenie poziomu wiedzy na zajęciach wykładach poprzez rozwiązywanie zagadnień problemowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełnią wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student prezentuje pełnią wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
5,0Student prezentuje pełnią wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_2A_A02_U01student potrafi podnosić swoje kwalifikacje dotyczące europejskiej polityki transportowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_U06ma umiejętność samokształcenia się, m.in. w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych oraz poznawania innowacyjnych technik i technologii transportowych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z kierunkami, uwarunkowaniami i regulacją Wspólnej Polityki Transportowej Unii Europejskiej
Treści programoweT-A-2Identyfikacja problemów dostosowania infrastruktury transportu w Polsce do standardów Unii Europejskiej
T-A-3Tendencje zmian technologii przewozów ładunków w krajach UE
T-A-4Proekologiczne kierunki zmian w udziale poszczególnych gałęzi transportu w obsłudze ładunków i pasażerów.
T-A-1System transportowy w Polsce w świetle standardów europejskich. Ocena dotychczasowej polityki rozwoju transportu w Polsce
T-A-5Innowacyjne rozwiązania w poszczególnych gałęziach transportu zgodne z polityką transportową
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe - klasyczna metoda problemowa
M-3Metody problemowe - dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzenie poziomu wiedzy na zajęciach wykładach poprzez dyskusję
S-2Ocena formująca: Sprawdzenie poziomu wiedzy na zajęciach wykładach poprzez rozwiązywanie zagadnień problemowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_2A_A02_U02student potrafi dokanać wstepnej oceny uwarunkowan prawnych dotyczęcych europejskiego transportu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_U18rozumie podstawy prawne i potrafi dokonać wstępnej oceny uwarunkowań prawnych zadań z zakresu działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z kierunkami, uwarunkowaniami i regulacją Wspólnej Polityki Transportowej Unii Europejskiej
Treści programoweT-A-2Identyfikacja problemów dostosowania infrastruktury transportu w Polsce do standardów Unii Europejskiej
T-A-3Tendencje zmian technologii przewozów ładunków w krajach UE
T-A-4Proekologiczne kierunki zmian w udziale poszczególnych gałęzi transportu w obsłudze ładunków i pasażerów.
T-A-1System transportowy w Polsce w świetle standardów europejskich. Ocena dotychczasowej polityki rozwoju transportu w Polsce
T-A-5Innowacyjne rozwiązania w poszczególnych gałęziach transportu zgodne z polityką transportową
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe - klasyczna metoda problemowa
M-3Metody problemowe - dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Sprawdzenie poziomu wiedzy na ćwiczeniach poprzez zadania praktyczne
S-4Ocena formująca: Sprawdzenie poziomu wiedzy na ćwiczeniach poprzez opracowanie poszczególnych zagadnień
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_2A_A02_K01student rozumie pozatechniczne skutki polityki transportowej oraz jej wpływ na środowisko
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
TR_2A_K03ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur
TR_2A_K04potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
TR_2A_K05potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z kierunkami, uwarunkowaniami i regulacją Wspólnej Polityki Transportowej Unii Europejskiej
Treści programoweT-A-2Identyfikacja problemów dostosowania infrastruktury transportu w Polsce do standardów Unii Europejskiej
T-A-3Tendencje zmian technologii przewozów ładunków w krajach UE
T-A-4Proekologiczne kierunki zmian w udziale poszczególnych gałęzi transportu w obsłudze ładunków i pasażerów.
T-A-1System transportowy w Polsce w świetle standardów europejskich. Ocena dotychczasowej polityki rozwoju transportu w Polsce
T-A-5Innowacyjne rozwiązania w poszczególnych gałęziach transportu zgodne z polityką transportową
Metody nauczaniaM-3Metody problemowe - dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Sprawdzenie poziomu wiedzy na ćwiczeniach poprzez zadania praktyczne
S-4Ocena formująca: Sprawdzenie poziomu wiedzy na ćwiczeniach poprzez opracowanie poszczególnych zagadnień
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje podstawowe kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełnię kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student prezentuje pełnię kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
5,0Student prezentuje pełnię kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_2A_A02_K02student ma swiadomość ważności przestrzegania zasad polityki transportowej w Unii Europejskiej oraz poszanowania róznorodności kultur europejskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_K03ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z kierunkami, uwarunkowaniami i regulacją Wspólnej Polityki Transportowej Unii Europejskiej
Treści programoweT-A-2Identyfikacja problemów dostosowania infrastruktury transportu w Polsce do standardów Unii Europejskiej
T-A-3Tendencje zmian technologii przewozów ładunków w krajach UE
T-A-4Proekologiczne kierunki zmian w udziale poszczególnych gałęzi transportu w obsłudze ładunków i pasażerów.
T-A-1System transportowy w Polsce w świetle standardów europejskich. Ocena dotychczasowej polityki rozwoju transportu w Polsce
T-A-5Innowacyjne rozwiązania w poszczególnych gałęziach transportu zgodne z polityką transportową
Metody nauczaniaM-3Metody problemowe - dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Sprawdzenie poziomu wiedzy na ćwiczeniach poprzez zadania praktyczne
S-4Ocena formująca: Sprawdzenie poziomu wiedzy na ćwiczeniach poprzez opracowanie poszczególnych zagadnień
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje podstawowe kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełnię kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student prezentuje pełnię kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
5,0Student prezentuje pełnię kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_2A_A02_K03strudent potrafi wspóldziłać i pracować w grupie, ma gotowośc podporządkowania sie zasadom panujacycm w Unii Europejskiej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_K04potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z kierunkami, uwarunkowaniami i regulacją Wspólnej Polityki Transportowej Unii Europejskiej
Treści programoweT-A-2Identyfikacja problemów dostosowania infrastruktury transportu w Polsce do standardów Unii Europejskiej
T-A-3Tendencje zmian technologii przewozów ładunków w krajach UE
T-A-4Proekologiczne kierunki zmian w udziale poszczególnych gałęzi transportu w obsłudze ładunków i pasażerów.
T-A-1System transportowy w Polsce w świetle standardów europejskich. Ocena dotychczasowej polityki rozwoju transportu w Polsce
T-A-5Innowacyjne rozwiązania w poszczególnych gałęziach transportu zgodne z polityką transportową
Metody nauczaniaM-3Metody problemowe - dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Sprawdzenie poziomu wiedzy na ćwiczeniach poprzez zadania praktyczne
S-4Ocena formująca: Sprawdzenie poziomu wiedzy na ćwiczeniach poprzez opracowanie poszczególnych zagadnień
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje podstawowe kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełnię kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student prezentuje pełnię kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
5,0Student prezentuje pełnię kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_2A_A02_K04student potrafi mysleć i działć w sposób kreatywny i przedsiebiorczy dostosowując sie do zasad panujących w Unii Europejskiej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_K05potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z kierunkami, uwarunkowaniami i regulacją Wspólnej Polityki Transportowej Unii Europejskiej
Treści programoweT-A-2Identyfikacja problemów dostosowania infrastruktury transportu w Polsce do standardów Unii Europejskiej
T-A-3Tendencje zmian technologii przewozów ładunków w krajach UE
T-A-4Proekologiczne kierunki zmian w udziale poszczególnych gałęzi transportu w obsłudze ładunków i pasażerów.
T-A-1System transportowy w Polsce w świetle standardów europejskich. Ocena dotychczasowej polityki rozwoju transportu w Polsce
T-A-5Innowacyjne rozwiązania w poszczególnych gałęziach transportu zgodne z polityką transportową
Metody nauczaniaM-3Metody problemowe - dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Sprawdzenie poziomu wiedzy na ćwiczeniach poprzez zadania praktyczne
S-4Ocena formująca: Sprawdzenie poziomu wiedzy na ćwiczeniach poprzez opracowanie poszczególnych zagadnień
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje podstawowe kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełnię kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student prezentuje pełnię kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
5,0Student prezentuje pełnię kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_2A_A02_K05student rozumie odpowiedzialnośc zwiazaną z społecznymi aspektami europejskiej polityki transportowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_K07rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność, potrafi przekazać informacje i opinie na ten temat z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z kierunkami, uwarunkowaniami i regulacją Wspólnej Polityki Transportowej Unii Europejskiej
Treści programoweT-A-2Identyfikacja problemów dostosowania infrastruktury transportu w Polsce do standardów Unii Europejskiej
T-A-3Tendencje zmian technologii przewozów ładunków w krajach UE
T-A-4Proekologiczne kierunki zmian w udziale poszczególnych gałęzi transportu w obsłudze ładunków i pasażerów.
T-A-1System transportowy w Polsce w świetle standardów europejskich. Ocena dotychczasowej polityki rozwoju transportu w Polsce
T-A-5Innowacyjne rozwiązania w poszczególnych gałęziach transportu zgodne z polityką transportową
Metody nauczaniaM-3Metody problemowe - dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Sprawdzenie poziomu wiedzy na ćwiczeniach poprzez zadania praktyczne
S-4Ocena formująca: Sprawdzenie poziomu wiedzy na ćwiczeniach poprzez opracowanie poszczególnych zagadnień
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje podstawowe kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełnię kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student prezentuje pełnię kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
5,0Student prezentuje pełnię kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.