Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S2)
specjalność: Transport paliw
Sylabus przedmiotu Modelowanie procesów transportowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Transport | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Modelowanie procesów transportowych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jan Zawadzki <Jan.Zawadzki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Matematyka: rachunek różniczkowy funkcji wielu zmiennych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Umiejętność formułowania różnych klas modeli procesów transportowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Sformułowanie modeli przykładowych procesów transportowych. | 14 |
T-P-2 | Zaliczenie projektów. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia i klasyfikacja modeli, cel modelowania, klasyfikacja zadań do rozwiązania, etapy konstruowania modelu. | 2 |
T-W-2 | Modele systemu transportowego (elementy modelu, struktura, charakterystyki, potok ruchu, organizowanie ruchu). | 2 |
T-W-3 | Rozłożenie potoków w sieciach transportowych (koszt przewozu, kongestia ruchu, rozłożenie o minimalnym koszcie, rozłożenie równowagi, modele liniowy i nieliniowy). | 3 |
T-W-4 | Otoczenie systemu transportowego (zapotrzebowanie na przewóz, rozłożenie zapotrzebowania na przewóz w systemie transportowym, sterowanie nadrzędne, punkty styku z otoczeniem). | 3 |
T-W-5 | Prognozowanie rozwoju systemów transportowych (dobór środków do zadań, rozłożenie o minimalnym koszcie, model liniowy, rozłożenie równowagi, związek z wymiarowaniem wyposażenia elementów systemu transportowego). | 3 |
T-W-6 | Dynamika procesów transportowych (opis dynamiki procesu transportowego, struktura sieci faz procesu, charakterystyki, potok ruchu, sterowanie). | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Udział w zajęciach audytoryjnych. | 15 |
A-P-2 | Samodzielne opracowanie zagadnień zadanych w trakcie ćwiczeń audytoryjnych. | 8 |
A-P-3 | Przygotowanie do zaliczenia projektów. | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 15 |
A-W-2 | Własne studia literaturowe. | 8 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu i udział w egzaminie. | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład problemowy, wykład informacyjny, objaśnianie i wyjaśnianie. |
M-2 | Ćwiczenia projektowe. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena ćwiczeń i prac projektowych opracowanych samodzielnie przez studenta. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena egzaminu pisemnego z wykładów. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_2A_C03_W01 Absolwent posiada uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę dotyczącą modelowania procesów transportowych. | TR_2A_W01, TR_2A_W08 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-1, T-P-2, T-P-1 | M-2, M-1 | S-3, S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_2A_C03_U01 Absolwent umie sformułować modele procesów transportowych, przeprowadzić eksperymenty na sformułowanych modelach oraz poprawnie zinterpretować i przedyskutować uzyskane wyniki oraz sformułować wnioski w tym także propozycje modyfikacji istniejących rozwiązań procesów transportowych. | TR_2A_U08, TR_2A_U10, TR_2A_U11, TR_2A_U13, TR_2A_U15, TR_2A_U16, TR_2A_U21, TR_2A_U22, TR_2A_U09 | — | — | C-1 | T-P-2, T-P-1 | M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_2A_C03_K01 Absolwent potrafi samodzielnie i kreatywnie wykorzystywać modelowanie procesów transportowych. | TR_2A_K05 | — | — | C-1 | T-P-2, T-P-1 | M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_2A_C03_W01 Absolwent posiada uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę dotyczącą modelowania procesów transportowych. | 2,0 | Absolwent nie posiada w stopniu wystarczającym uporządkowanej, podbudowanej teoretycznie wiedzy dotyczącej modelowania procesów transportowych. |
3,0 | Absolwent posiada na najniższym akceptowanym poziomie uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę dotyczącą modelowania procesów transportowych. | |
3,5 | Absolwent posiada niski poziom uporządkowanej i podbudowanej teoretycznie wiedzy dotyczącącej modelowania procesów transportowych. | |
4,0 | Absolwent wykazuje się solidną uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzą dotyczącą modelowania procesów transportowych. | |
4,5 | Absolwent posiada szeroką i głęboką, uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę dotyczącą modelowania procesów transportowych. | |
5,0 | Absolwent posiada bardzo szeroką i głęboką, uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę dotyczącą modelowania procesów transportowych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_2A_C03_U01 Absolwent umie sformułować modele procesów transportowych, przeprowadzić eksperymenty na sformułowanych modelach oraz poprawnie zinterpretować i przedyskutować uzyskane wyniki oraz sformułować wnioski w tym także propozycje modyfikacji istniejących rozwiązań procesów transportowych. | 2,0 | Absolwent nie potrafi na zadowalającym poziomie sformułować modele procesów transportowych, przeprowadzić eksperymenty na sformułowanych modelach oraz poprawnie zinterpretować i przedyskutować uzyskane wyniki oraz sformułować wnioski w tym także propozycje modyfikacji istniejących rozwiązań procesów transportowych. |
3,0 | Absolwent potrafi na najniższym zadowalającym poziomie sformułować modele procesów transportowych, przeprowadzić eksperymenty na sformułowanych modelach oraz poprawnie zinterpretować i przedyskutować uzyskane wyniki oraz sformułować wnioski w tym także propozycje modyfikacji istniejących rozwiązań procesów transportowych. | |
3,5 | Absolwent potrafi zadowalająco sformułować modele procesów transportowych, przeprowadzić eksperymenty na sformułowanych modelach oraz poprawnie zinterpretować i przedyskutować uzyskane wyniki oraz sformułować wnioski w tym także propozycje modyfikacji istniejących rozwiązań procesów transportowych. | |
4,0 | Absolwent potrafi poprawnie sformułować modele procesów transportowych, przeprowadzić eksperymenty na sformułowanych modelach oraz poprawnie zinterpretować i przedyskutować uzyskane wyniki oraz sformułować wnioski w tym także propozycje modyfikacji istniejących rozwiązań procesów transportowych. | |
4,5 | Absolwent potrafi szeroko i wnikliwie sformułować modele procesów transportowych, przeprowadzić eksperymenty na sformułowanych modelach oraz poprawnie zinterpretować i przedyskutować uzyskane wyniki oraz sformułować wnioski w tym także propozycje modyfikacji istniejących rozwiązań procesów transportowych. | |
5,0 | Absolwent potrafi bardzo szeroko i wnikliwie sformułować modele procesów transportowych, przeprowadzić eksperymenty na sformułowanych modelach oraz poprawnie zinterpretować i przedyskutować uzyskane wyniki oraz sformułować wnioski w tym także propozycje modyfikacji istniejących rozwiązań procesów transportowych. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_2A_C03_K01 Absolwent potrafi samodzielnie i kreatywnie wykorzystywać modelowanie procesów transportowych. | 2,0 | Absolwent nie potrafi samodzielnie i kreatywnie wykorzystywać modelowanie procesów transportowych. |
3,0 | Absolwent wykazuje się najniższym akceptowanym poziomem samodzielności i kreatywności wykorzystywać modelowanie procesów transportowych. | |
3,5 | Absolwent wykazuje się zadowalającym poziomem samodzielności i kreatywności wykorzystywać modelowanie procesów transportowych. | |
4,0 | Absolwent wykazuje się dobrym poziomem samodzielności i kreatywności wykorzystywać modelowanie procesów transportowych. | |
4,5 | Absolwent wykazuje się wysokim poziomem samodzielności i kreatywności wykorzystywać modelowanie procesów transportowych. | |
5,0 | Absolwent wykazuje się bardzo wysokim poziomem samodzielności i kreatywności wykorzystywać modelowanie procesów transportowych. |
Literatura podstawowa
- Leszczyński J., Modelowanie systemów i procesów transportowych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1999
- Nowak A., Grafy. Teoria i zadania, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2006
Literatura dodatkowa
- Stark R.M., Nicholls R.L., Matematyczne podstawy projektowania inżynierskiego, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1979