Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Projektowanie jachtów i pływających jednostek sportowych

Sylabus przedmiotu Projektowanie motorówek i jachtów motorowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Projektowanie jachtów i pływających jednostek sportowych
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Projektowanie motorówek i jachtów motorowych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Projektowania Jachtów i Statków
Nauczyciel odpowiedzialny Monika Bortnowska <Monika.Bortnowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 10 1,00,50zaliczenie
projektyP1 10 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy oceanotechniki, Geometria wykreślna, Informatyka, Podstawy hydromechaniki jachtów.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie słuchaczy z metodologią i procesem wstępnego projektowania motorówek i małych jachtów motorowych
C-2Przygotowanie słuchaczy do przeprowadzenia obliczeń projektowych w celu opracowania dokumentacji projektowej jachtu na etapie wstępnym.
C-3Ukształtowanie umiejętności dotyczących projektowania jachtów motorowych na etapie wstępnym.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Zapoznanie i omówienie przykładowych projektów koncepcyjnych jachtów1
T-P-2Założenia wstępne do indywidualnych zadań projektowych1
T-P-3Baza danych o jachtach zbudowanych, Oszacowanie wymiarów głównych.Wykonanie koncepcji kształtu kadłuba, sprawdzenie równania pływalności.4
T-P-4Wstępne oszacowanie masy jachtu pustego i współrzędnych jego środka, obliczenia zapasów wody słodkiej, paliwa itp.).1
T-P-5Zapotrzebowanie energetyczne, obliczenia oporowe kadłuba jachtu.1
T-P-6Ocena stateczności i zrównoważenie wzdłużne.1
T-P-7Zaliczenie przedmiotu1
10
wykłady
T-W-1Metodologia i proces projektowania jachtów. Klasyfikacja i typy jachtów motorowych wypornościowych, półwypornościowych i ślizgowych. Definicja jachtu motorowego, łodzi motorowej wg. przepisów klasyfikacyjnych PRS.2
T-W-2Modele matematyczne w projektowaniu jachtów. Spirala projekotwa. Podstawowe założenia projektowe – przeznaczenie. Lista jachtów podobnych i jej analiza. Zasady współpracy z zamawiającym. Przepisy i wymagania.3
T-W-3Metodyka wyznaczania wymiarów głównych. Projekt kształtu kadłuba. Podział przestrzenny kadłuba jachtu. Przykładowe kształty kadłubów jachtów motorowych i motorówek. Przybliżone metody obliczenia oporów kadłuba.2
T-W-4Typy rozwiązań układu napędowego. Określenie zapotrzebowania mocy napędu. Analiza statecznościowa, zasady tworzenia rysunku planu ogólnego. Przykładowa charakterystyka kosztowo-materiałowa.2
T-W-5Zaliczenie1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczenie przedmiotu10
A-P-2Samodzielne wykonanie zadań projektowych10
A-P-3Przygotowanie pracy zaliczeniowej3
A-P-4Przeglądanie internetu2
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach i zaliczeniu przedmiotu10
A-W-2Studiowanie literatury i treści związanych z przedmiotem w internecie7
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia8
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie z wykorzystaniem typowych środków audiowizualnych ( tablica, rzutnik przeźroczy, rzutnik komputerowy)
M-2Metody praktyczne: metoda projektów
M-3Metody programowe: z użyciem komputera

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie wykonanego projektu (zajęcia projektowe)
S-2Ocena podsumowująca: Ocena następuje po zrealizowaniu przedmiotu, w wyniku sprawdzenia wiedzy słuchacza w trakcie zaliczenia pisemnego

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SP-PJ_10A_03_W01
Słuchacz zna przepisy i normy krajowe, UE, i towarzystw klasyfikacyjnych oraz innych instytucji morskich dotyczące budowy jednostek pływających oraz zna podstawowe właściwości jachtów żaglowych i małych jednostek motorowych, zna metody ich projektowania, konstruowania i technologię budowy
SP-PJ_10-_W01, SP-PJ_10-_W04C-1, C-2T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-1M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SP-PJ_10A_03_U01
Student potrafi, dla zadanych założeń i specyfikacji, opracować koncepcję jachtu i określić jego właściwości, potrafi opracować konstrukcję jachtu dla założonej technologii budowy.
SP-PJ_10-_U09C-3T-P-1, T-P-3, T-P-2, T-P-4, T-P-6, T-P-5M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SP-PJ_10A_03_W01
Słuchacz zna przepisy i normy krajowe, UE, i towarzystw klasyfikacyjnych oraz innych instytucji morskich dotyczące budowy jednostek pływających oraz zna podstawowe właściwości jachtów żaglowych i małych jednostek motorowych, zna metody ich projektowania, konstruowania i technologię budowy
2,0Słuchacz nie ma podstawowej wiedzy do rozwiązania problemów w zakresie projektowania jachtów motorowych.
3,0Słuchacz posiada bardzo powierzchowną wiedzę z istotnymi brakami w zakresie projektowania jachtów motorowych. Zna podstawowe parametry eksploatacyjne jachtów oraz potrafi wymienić podstawowe przepisy, normy i wymagania towarzystw klasyfikacyjnych, niezbędne w procesie projektowania.
3,5Słuchacz posiada podstawową wiedzę z niewielkimi brakami, potrafi ją wykorzystac w projektowania jachtów motorowych. Zna i umie scharakteryzować podstawowe parametry eksploatacyjne jachtów oraz zna i umie wykorzystać podstawowe przepisy, normy i wymagania towarzystw klasyfikacyjnych, niezbędne w procesie projektowania.
4,0Słuchacz posiada znaczną wiedzę, potrafi ją wykorzystac w rozwiązaniu problemów podczas projektowania jachtów motorowych. Zna i umie scharakteryzować wszystkie parametry techniczno-eksploatacyjne jachtów, zna i umie wykorzystac podstawowe przepisy, normy i wymagania towarzystw klasyfikacyjnych, niezbędne w procesie projektowania. Umie wstępnie zaprojektowac jacht, wykorzystując do tego odpowiednie narzędzia.
4,5Słuchacz posiada wiedzę na poziomie zaawansowanym, umie ją wykorzystac do rozwiązania zagadnień z zakresu projektowania jachtów motorowych. Zna i umie scharakteryzować wszystkie parametry techniczno-eksploatacyjne jachtów, zna i umie wykorzystać podstawowe przepisy, normy i wymagania towarzystw klasyfikacyjnych, niezbędne w procesie projektowania. Potrafi samodzielnie zdefiniować oraz wstępnie zaprojektować jacht wykorzystując do tego odpowiednie narzędzia.
5,0Słuchacz posiada wiedzę na najwyższym poziomie -poszerzoną o dodatkowe źródła literaturowe, umie wykorzystac szeroką wiedzę do rozwiązania zagadnień z zakresu projektowania jachtów motorowych. Zna i umie scharakteryzować wszystkie parametry techniczno-eksploatacyjne jachtów, zna i umie wykorzystac podstawowe przepisy, normy i wymagania towarzystw klasyfikacyjnych, niezbędne w procesie projektowania. Potrafi samodzielnie zdefiniować oraz wstępnie zaprojektować jacht wraz z jego wyposażeniem, wykorzystując do tego odpowiednie narzędzia.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SP-PJ_10A_03_U01
Student potrafi, dla zadanych założeń i specyfikacji, opracować koncepcję jachtu i określić jego właściwości, potrafi opracować konstrukcję jachtu dla założonej technologii budowy.
2,0Słuchacz nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Słuchacz prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Słuchacz prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Słuchacz prezentuje umiejętności na dobrym poziomie w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Słuchacz prezentuje umiejętności na bardzo dobrym poziomie, właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Słuchacz prezentuje umiejętności na najwyższym poziomie, właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów, a także proponuje modyfikację rozwiązań w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.

Literatura podstawowa

  1. Larsson L., Eliasson R, Principles of yacht design, Wyd. Adlarf Coles Nautical, , ISBN 0-7136-5181-4, Londyn, 2000
  2. Milewski Z. J., Projektowanie i budowa jachtów żaglowych, Wyd. III, ISBN: 83-910242-0-2, Gdynia, 1999
  3. Polski Rejestr Statków, Przepisy klasyfikacji i budowy jachtów morskich, Gdańsk, 1996
  4. Spectre P., 100 Boat Design Reviewed, Wyd. Adlard Coles Nautical, ISBN: 0-7136-4935-6, Londyn, 2000
  5. Susaka W.L., Motorówki i małe kutry motorowe wypornościowe, półwypornościowe, półślizgowe i śłizgowe., Stocznia Wisła Sp. z.o.o, Gdańsk, 2010
  6. Małolepszy B., Jachty żaglowe i motorowe, Amatorska budowa, technologie - wybór konstrukcji., Moss media, Konin, 2004

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Zapoznanie i omówienie przykładowych projektów koncepcyjnych jachtów1
T-P-2Założenia wstępne do indywidualnych zadań projektowych1
T-P-3Baza danych o jachtach zbudowanych, Oszacowanie wymiarów głównych.Wykonanie koncepcji kształtu kadłuba, sprawdzenie równania pływalności.4
T-P-4Wstępne oszacowanie masy jachtu pustego i współrzędnych jego środka, obliczenia zapasów wody słodkiej, paliwa itp.).1
T-P-5Zapotrzebowanie energetyczne, obliczenia oporowe kadłuba jachtu.1
T-P-6Ocena stateczności i zrównoważenie wzdłużne.1
T-P-7Zaliczenie przedmiotu1
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Metodologia i proces projektowania jachtów. Klasyfikacja i typy jachtów motorowych wypornościowych, półwypornościowych i ślizgowych. Definicja jachtu motorowego, łodzi motorowej wg. przepisów klasyfikacyjnych PRS.2
T-W-2Modele matematyczne w projektowaniu jachtów. Spirala projekotwa. Podstawowe założenia projektowe – przeznaczenie. Lista jachtów podobnych i jej analiza. Zasady współpracy z zamawiającym. Przepisy i wymagania.3
T-W-3Metodyka wyznaczania wymiarów głównych. Projekt kształtu kadłuba. Podział przestrzenny kadłuba jachtu. Przykładowe kształty kadłubów jachtów motorowych i motorówek. Przybliżone metody obliczenia oporów kadłuba.2
T-W-4Typy rozwiązań układu napędowego. Określenie zapotrzebowania mocy napędu. Analiza statecznościowa, zasady tworzenia rysunku planu ogólnego. Przykładowa charakterystyka kosztowo-materiałowa.2
T-W-5Zaliczenie1
10

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczenie przedmiotu10
A-P-2Samodzielne wykonanie zadań projektowych10
A-P-3Przygotowanie pracy zaliczeniowej3
A-P-4Przeglądanie internetu2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach i zaliczeniu przedmiotu10
A-W-2Studiowanie literatury i treści związanych z przedmiotem w internecie7
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia8
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSP-PJ_10A_03_W01Słuchacz zna przepisy i normy krajowe, UE, i towarzystw klasyfikacyjnych oraz innych instytucji morskich dotyczące budowy jednostek pływających oraz zna podstawowe właściwości jachtów żaglowych i małych jednostek motorowych, zna metody ich projektowania, konstruowania i technologię budowy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówSP-PJ_10-_W01zna przepisy i normy krajowe, UE, i towarzystw klasyfikacyjnych oraz innych instytucji morskich dotyczące projektowania i budowy jachtów
SP-PJ_10-_W04zna podstawowe właściwości jachtów żaglowych i motorowych, zna metody ich projektowania, konstruowania i technologię budowy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie słuchaczy z metodologią i procesem wstępnego projektowania motorówek i małych jachtów motorowych
C-2Przygotowanie słuchaczy do przeprowadzenia obliczeń projektowych w celu opracowania dokumentacji projektowej jachtu na etapie wstępnym.
Treści programoweT-W-3Metodyka wyznaczania wymiarów głównych. Projekt kształtu kadłuba. Podział przestrzenny kadłuba jachtu. Przykładowe kształty kadłubów jachtów motorowych i motorówek. Przybliżone metody obliczenia oporów kadłuba.
T-W-2Modele matematyczne w projektowaniu jachtów. Spirala projekotwa. Podstawowe założenia projektowe – przeznaczenie. Lista jachtów podobnych i jej analiza. Zasady współpracy z zamawiającym. Przepisy i wymagania.
T-W-4Typy rozwiązań układu napędowego. Określenie zapotrzebowania mocy napędu. Analiza statecznościowa, zasady tworzenia rysunku planu ogólnego. Przykładowa charakterystyka kosztowo-materiałowa.
T-W-1Metodologia i proces projektowania jachtów. Klasyfikacja i typy jachtów motorowych wypornościowych, półwypornościowych i ślizgowych. Definicja jachtu motorowego, łodzi motorowej wg. przepisów klasyfikacyjnych PRS.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie z wykorzystaniem typowych środków audiowizualnych ( tablica, rzutnik przeźroczy, rzutnik komputerowy)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena następuje po zrealizowaniu przedmiotu, w wyniku sprawdzenia wiedzy słuchacza w trakcie zaliczenia pisemnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie ma podstawowej wiedzy do rozwiązania problemów w zakresie projektowania jachtów motorowych.
3,0Słuchacz posiada bardzo powierzchowną wiedzę z istotnymi brakami w zakresie projektowania jachtów motorowych. Zna podstawowe parametry eksploatacyjne jachtów oraz potrafi wymienić podstawowe przepisy, normy i wymagania towarzystw klasyfikacyjnych, niezbędne w procesie projektowania.
3,5Słuchacz posiada podstawową wiedzę z niewielkimi brakami, potrafi ją wykorzystac w projektowania jachtów motorowych. Zna i umie scharakteryzować podstawowe parametry eksploatacyjne jachtów oraz zna i umie wykorzystać podstawowe przepisy, normy i wymagania towarzystw klasyfikacyjnych, niezbędne w procesie projektowania.
4,0Słuchacz posiada znaczną wiedzę, potrafi ją wykorzystac w rozwiązaniu problemów podczas projektowania jachtów motorowych. Zna i umie scharakteryzować wszystkie parametry techniczno-eksploatacyjne jachtów, zna i umie wykorzystac podstawowe przepisy, normy i wymagania towarzystw klasyfikacyjnych, niezbędne w procesie projektowania. Umie wstępnie zaprojektowac jacht, wykorzystując do tego odpowiednie narzędzia.
4,5Słuchacz posiada wiedzę na poziomie zaawansowanym, umie ją wykorzystac do rozwiązania zagadnień z zakresu projektowania jachtów motorowych. Zna i umie scharakteryzować wszystkie parametry techniczno-eksploatacyjne jachtów, zna i umie wykorzystać podstawowe przepisy, normy i wymagania towarzystw klasyfikacyjnych, niezbędne w procesie projektowania. Potrafi samodzielnie zdefiniować oraz wstępnie zaprojektować jacht wykorzystując do tego odpowiednie narzędzia.
5,0Słuchacz posiada wiedzę na najwyższym poziomie -poszerzoną o dodatkowe źródła literaturowe, umie wykorzystac szeroką wiedzę do rozwiązania zagadnień z zakresu projektowania jachtów motorowych. Zna i umie scharakteryzować wszystkie parametry techniczno-eksploatacyjne jachtów, zna i umie wykorzystac podstawowe przepisy, normy i wymagania towarzystw klasyfikacyjnych, niezbędne w procesie projektowania. Potrafi samodzielnie zdefiniować oraz wstępnie zaprojektować jacht wraz z jego wyposażeniem, wykorzystując do tego odpowiednie narzędzia.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSP-PJ_10A_03_U01Student potrafi, dla zadanych założeń i specyfikacji, opracować koncepcję jachtu i określić jego właściwości, potrafi opracować konstrukcję jachtu dla założonej technologii budowy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówSP-PJ_10-_U09potrafi, dla zadanych założeń i specyfikacji, opracować koncepcję jachtu i określić jego właściwości, potrafi opracować konstrukcję jachtu dla założonej technologii budowy
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności dotyczących projektowania jachtów motorowych na etapie wstępnym.
Treści programoweT-P-1Zapoznanie i omówienie przykładowych projektów koncepcyjnych jachtów
T-P-3Baza danych o jachtach zbudowanych, Oszacowanie wymiarów głównych.Wykonanie koncepcji kształtu kadłuba, sprawdzenie równania pływalności.
T-P-2Założenia wstępne do indywidualnych zadań projektowych
T-P-4Wstępne oszacowanie masy jachtu pustego i współrzędnych jego środka, obliczenia zapasów wody słodkiej, paliwa itp.).
T-P-6Ocena stateczności i zrównoważenie wzdłużne.
T-P-5Zapotrzebowanie energetyczne, obliczenia oporowe kadłuba jachtu.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne: metoda projektów
M-3Metody programowe: z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie wykonanego projektu (zajęcia projektowe)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Słuchacz prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Słuchacz prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Słuchacz prezentuje umiejętności na dobrym poziomie w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Słuchacz prezentuje umiejętności na bardzo dobrym poziomie, właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Słuchacz prezentuje umiejętności na najwyższym poziomie, właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów, a także proponuje modyfikację rozwiązań w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.