Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S1)
Sylabus przedmiotu Opór, pędniki i sterowność okrętu:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Oceanotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Opór, pędniki i sterowność okrętu | ||
Specjalność | Projektowanie i budowa okrętów | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mechaniki Konstrukcji | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Andrzej Banaszek <Andrzej.Banaszek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawpwe wiadomości, kompetencje i umiejetności z geometrii wykreślnej |
W-2 | Podstawpwe wiadomości, kompetencje i umiejetności z mechaniki płynów |
W-3 | Podstawpwe wiadomości, kompetencje i umiejetności z hydrostatyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem jest poznanie zasady działania i metod projektowania okrętowej śruby napędowej |
C-2 | Poznanie metod obliczania oporu statku i projektowania napędu |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Obliczanie charakterystyk hydrodynamicznychśruby napędowej | 4 |
T-A-2 | Metoda przybliżonego obliczania oporu | 4 |
T-A-3 | Badania modelowe oporu statku | 4 |
T-A-4 | Pomiary prędkości statku zbudowanego | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pędniki okrętowe | 2 |
T-W-2 | Teoria pędnika idealnego | 2 |
T-W-3 | Geometria okrętowej śruby napędowej | 3 |
T-W-4 | Charakterystyki hydromechaniczne śruby | 2 |
T-W-5 | Kawitacja | 2 |
T-W-6 | Pojęcie oporu, składniki oporu statku | 2 |
T-W-7 | Opór lepkościowy | 3 |
T-W-8 | Opór falowy | 3 |
T-W-9 | Dodatkowe składniki oporu | 2 |
T-W-10 | Współpraca kadłuba i śruby napędowej | 3 |
T-W-11 | Sprawność napędowa | 2 |
T-W-12 | Projektowanie napędu statku | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Studiowanie literatury | 4 |
A-A-3 | Przygotowanie sprawozdania | 4 |
A-A-4 | Zaliczenie sprawozdań | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 12 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 6 |
A-W-4 | Uczestnictwo w egzaminie | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny/ typowe środki audiowizualne |
M-2 | Ćwiczenia audytoryjne/ typowe środki audiowizualne i stanowisko komputerowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena ciągła |
S-2 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie sprawozdań |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_1A_D1-01_W01 Student zdobywa wiedzę z zakresu metod obliczania oporu statku, projektowania śruby okrętowej i projektowania napędu statku | O_1A_W01, O_1A_W03, O_1A_W08, O_1A_W09, O_1A_W10, O_1A_W11, O_1A_W13, O_1A_W14, O_1A_W15, O_1A_W16, O_1A_W17, O_1A_W18, O_1A_W19, O_1A_W20, O_1A_W21, O_1A_W22 | — | — | C-1 | T-W-7, T-W-8, T-W-1, T-W-12, T-W-11, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-9, T-W-10 | M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_1A_D1-01_U01 Student potrafi wykorzystać specjalistyczne oprogramowanie do obliczania oporu, projektowania śruby i napędu statku | O_1A_U02, O_1A_U03, O_1A_U04, O_1A_U05, O_1A_U06, O_1A_U07, O_1A_U08, O_1A_U09, O_1A_U10, O_1A_U11, O_1A_U12, O_1A_U13, O_1A_U14, O_1A_U15 | — | — | C-2 | T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-A-1 | M-2 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_1A_D1-01_K01 Student jest wrażl;iwy na wystepujące zagrożenia bezpieczeństwa występującego w oceanotechnice i posiada umiejętność krytycznej oceny wykonywanej pracy | O_1A_K01, O_1A_K04, O_1A_K07, O_1A_K08, O_1A_K05 | — | — | C-1, C-2 | T-A-4, T-W-1, T-A-1, T-W-4, T-W-3, T-W-10, T-A-3, T-W-12, T-W-2, T-W-5, T-A-2, T-W-11, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-8 | M-1, M-2 | S-2, S-3, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_1A_D1-01_W01 Student zdobywa wiedzę z zakresu metod obliczania oporu statku, projektowania śruby okrętowej i projektowania napędu statku | 2,0 | Student nie ma wiedzy dotyczącej oporu, pędników okrętowych i napędu statku |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę dotyczącą pędników i oporu statku | |
3,5 | Student ma wiedzę dotyczącą geometrii i charakterystyk hydrodynamicznych śruby okrętowej | |
4,0 | Student ma wiedzę dotyczącą projektowania i współpracy śruby z kadłubem statku oraz metod obliczania i badań modelowych oporu | |
4,5 | Student ma wiedzę dotyczącą mozliwości zmniejszenia oporu statku, właściwego doboru parametrów eksploatacyjnych statku i śruby napędowej w celu maksymalizacji sprawności napędowej | |
5,0 | Student ma pełną wiedzę dotyczącą wykorzystania informacji o oporze, parametrach śruby okrętowej w projektowaniu, optymalnego pod wzgledem napędowym, statku |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_1A_D1-01_U01 Student potrafi wykorzystać specjalistyczne oprogramowanie do obliczania oporu, projektowania śruby i napędu statku | 2,0 | Student nie potrafi wykonać żadnych obliczeń dotyczących oporu, pędników okrętowych i napędu statku |
3,0 | Student potrafi wykonać naprostsze obliczenia śruby i oporu statku | |
3,5 | Student potrafi określić wpływ parametrów geometrycznych śruby okrętowej na jej charakterystyki hydrodynamiczne | |
4,0 | Student potrafi wykorzystując specjalistyczne oprogramowanie wykonać projekt śruby uwzględniając wpływ kadłuba na śrubę oraz obliczyć opór metodami przybliżonymi | |
4,5 | Student potrafi analizując wyniki obliczeń poszukiwać możliwości zmniejszenia oporu statku, właściwego doboru parametrów eksploatacyjnych i śruby napędowej w celu maksymalizacji sprawności napędowej | |
5,0 | Student potrafi w pełni wykorzystać wiedzę i programy komputerowe do projektowania optymalnej śruby i minimalizacji oporu statku |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_1A_D1-01_K01 Student jest wrażl;iwy na wystepujące zagrożenia bezpieczeństwa występującego w oceanotechnice i posiada umiejętność krytycznej oceny wykonywanej pracy | 2,0 | Student nie przygotowuje się do zajęć, nie uzupełnia braków swojej wiedzy i umiejętności |
3,0 | Student przygotowuje się do zajęć, uczestniczy w większości wykładów, uzupełnia nia bieżąco braki swojej wiedzy i umiejętności, ma niewielką świadomość profesjonalnej pracy przy budowie jachtów | |
3,5 | Student przygotowuje się do zajęć, uczestniczy w większości wykładów, uzupełnia nia bieżąco braki swojej wiedzy i umiejętności, w czasie laboratoriów jest umiarkowanie aktywny, ma ograniczoną świadomość w zakresie ergonomii i bezpieczeństwa podczas budowy jachtu | |
4,0 | Student regularnie uczestniczy w większości wykładów, uzupełnia nia bieżąco braki swojej wiedzy i umiejętności, w trakcie laboratiriów jest umiarkowanie aktywny, reaguje na sugestie prowadzącego, ma dużą świadomość konieczności zachowania bezpieczeństwa pracy podczas budowy jachtu | |
4,5 | Student regularnie uczestniczy w większości wykładów, uzupełnia nia bieżąco braki swojej wiedzy i umiejętności, w trakcie laboratoriów jest bardzo aktywny, reaguje na sugesie prowadzącego, ma dużą świadomość w zakresie bezpieczeństwa i ergomomii pracy w trakcie budowy jachtu | |
5,0 | Student regularnie uczestniczy w większości wykładów, uzupełnia nia bieżąco braki swojej wiedzy i umiejętności, w trakcie laboratoriów jest bardzo aktywny, reaguje na sugesie prowadzącego, podejmuje samodzielne próby rozwiązywania zadań, ma całkowitą świadomość wpływu ergonomii i bezpieczeństwa na efekty pracy podczas budowy jachtu |
Literatura podstawowa
- Dudziak Jan, Teoria okrętu, Wyd. Morskie, Gdańsk, 1988
- Zborowski A., Opór statków wypornosciowych, Wyd. Morskie, Gdańsk, 1980
- Zborowski A, Opór okretu. Przybli¿one metody obliczania oporu. Cz. I. Statki handlowe, Politechnika Gdańska, Gdańsk, 1972
- Zborowski A., Opór okretu. Przybli¿one metody obliczania oporu. Cz. II. Statki specjalne, Politechnika Gdańska, Gdańsk, 1979
- Praca zbiorowa, Metody obliczeniowe wstepnego projektowania statków. Zbiór II, Wyd. Morskie, Gdańsk, 1976
- Jarosz A, Okretowe baseny modelowe, Wyd. Morskie, Gdańsk, 1977