Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S1)

Sylabus przedmiotu Opór, pędniki i sterowność okrętu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Oceanotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Opór, pędniki i sterowność okrętu
Specjalność Projektowanie i budowa okrętów
Jednostka prowadząca Katedra Mechaniki Konstrukcji
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Banaszek <Andrzej.Banaszek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 30 2,00,67egzamin
ćwiczenia audytoryjneA5 15 1,00,33zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawpwe wiadomości, kompetencje i umiejetności z geometrii wykreślnej
W-2Podstawpwe wiadomości, kompetencje i umiejetności z mechaniki płynów
W-3Podstawpwe wiadomości, kompetencje i umiejetności z hydrostatyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem jest poznanie zasady działania i metod projektowania okrętowej śruby napędowej
C-2Poznanie metod obliczania oporu statku i projektowania napędu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Obliczanie charakterystyk hydrodynamicznychśruby napędowej4
T-A-2Metoda przybliżonego obliczania oporu4
T-A-3Badania modelowe oporu statku4
T-A-4Pomiary prędkości statku zbudowanego3
15
wykłady
T-W-1Pędniki okrętowe2
T-W-2Teoria pędnika idealnego2
T-W-3Geometria okrętowej śruby napędowej3
T-W-4Charakterystyki hydromechaniczne śruby2
T-W-5Kawitacja2
T-W-6Pojęcie oporu, składniki oporu statku2
T-W-7Opór lepkościowy3
T-W-8Opór falowy3
T-W-9Dodatkowe składniki oporu2
T-W-10Współpraca kadłuba i śruby napędowej3
T-W-11Sprawność napędowa2
T-W-12Projektowanie napędu statku4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Studiowanie literatury4
A-A-3Przygotowanie sprawozdania4
A-A-4Zaliczenie sprawozdań2
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury12
A-W-3Przygotowanie do egzaminu6
A-W-4Uczestnictwo w egzaminie2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny/ typowe środki audiowizualne
M-2Ćwiczenia audytoryjne/ typowe środki audiowizualne i stanowisko komputerowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena ciągła
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie sprawozdań

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_D1-01_W01
Student zdobywa wiedzę z zakresu metod obliczania oporu statku, projektowania śruby okrętowej i projektowania napędu statku
O_1A_W01, O_1A_W03, O_1A_W08, O_1A_W09, O_1A_W10, O_1A_W11, O_1A_W13, O_1A_W14, O_1A_W15, O_1A_W16, O_1A_W17, O_1A_W18, O_1A_W19, O_1A_W20, O_1A_W21, O_1A_W22C-1T-W-7, T-W-8, T-W-1, T-W-12, T-W-11, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-9, T-W-10M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_D1-01_U01
Student potrafi wykorzystać specjalistyczne oprogramowanie do obliczania oporu, projektowania śruby i napędu statku
O_1A_U02, O_1A_U03, O_1A_U04, O_1A_U05, O_1A_U06, O_1A_U07, O_1A_U08, O_1A_U09, O_1A_U10, O_1A_U11, O_1A_U12, O_1A_U13, O_1A_U14, O_1A_U15C-2T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-A-1M-2S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_D1-01_K01
Student jest wrażl;iwy na wystepujące zagrożenia bezpieczeństwa występującego w oceanotechnice i posiada umiejętność krytycznej oceny wykonywanej pracy
O_1A_K01, O_1A_K04, O_1A_K07, O_1A_K08, O_1A_K05C-1, C-2T-A-4, T-W-1, T-A-1, T-W-4, T-W-3, T-W-10, T-A-3, T-W-12, T-W-2, T-W-5, T-A-2, T-W-11, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-8M-1, M-2S-2, S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O_1A_D1-01_W01
Student zdobywa wiedzę z zakresu metod obliczania oporu statku, projektowania śruby okrętowej i projektowania napędu statku
2,0Student nie ma wiedzy dotyczącej oporu, pędników okrętowych i napędu statku
3,0Student ma podstawową wiedzę dotyczącą pędników i oporu statku
3,5Student ma wiedzę dotyczącą geometrii i charakterystyk hydrodynamicznych śruby okrętowej
4,0Student ma wiedzę dotyczącą projektowania i współpracy śruby z kadłubem statku oraz metod obliczania i badań modelowych oporu
4,5Student ma wiedzę dotyczącą mozliwości zmniejszenia oporu statku, właściwego doboru parametrów eksploatacyjnych statku i śruby napędowej w celu maksymalizacji sprawności napędowej
5,0Student ma pełną wiedzę dotyczącą wykorzystania informacji o oporze, parametrach śruby okrętowej w projektowaniu, optymalnego pod wzgledem napędowym, statku

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O_1A_D1-01_U01
Student potrafi wykorzystać specjalistyczne oprogramowanie do obliczania oporu, projektowania śruby i napędu statku
2,0Student nie potrafi wykonać żadnych obliczeń dotyczących oporu, pędników okrętowych i napędu statku
3,0Student potrafi wykonać naprostsze obliczenia śruby i oporu statku
3,5Student potrafi określić wpływ parametrów geometrycznych śruby okrętowej na jej charakterystyki hydrodynamiczne
4,0Student potrafi wykorzystując specjalistyczne oprogramowanie wykonać projekt śruby uwzględniając wpływ kadłuba na śrubę oraz obliczyć opór metodami przybliżonymi
4,5Student potrafi analizując wyniki obliczeń poszukiwać możliwości zmniejszenia oporu statku, właściwego doboru parametrów eksploatacyjnych i śruby napędowej w celu maksymalizacji sprawności napędowej
5,0Student potrafi w pełni wykorzystać wiedzę i programy komputerowe do projektowania optymalnej śruby i minimalizacji oporu statku

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O_1A_D1-01_K01
Student jest wrażl;iwy na wystepujące zagrożenia bezpieczeństwa występującego w oceanotechnice i posiada umiejętność krytycznej oceny wykonywanej pracy
2,0Student nie przygotowuje się do zajęć, nie uzupełnia braków swojej wiedzy i umiejętności
3,0Student przygotowuje się do zajęć, uczestniczy w większości wykładów, uzupełnia nia bieżąco braki swojej wiedzy i umiejętności, ma niewielką świadomość profesjonalnej pracy przy budowie jachtów
3,5Student przygotowuje się do zajęć, uczestniczy w większości wykładów, uzupełnia nia bieżąco braki swojej wiedzy i umiejętności, w czasie laboratoriów jest umiarkowanie aktywny, ma ograniczoną świadomość w zakresie ergonomii i bezpieczeństwa podczas budowy jachtu
4,0Student regularnie uczestniczy w większości wykładów, uzupełnia nia bieżąco braki swojej wiedzy i umiejętności, w trakcie laboratiriów jest umiarkowanie aktywny, reaguje na sugestie prowadzącego, ma dużą świadomość konieczności zachowania bezpieczeństwa pracy podczas budowy jachtu
4,5Student regularnie uczestniczy w większości wykładów, uzupełnia nia bieżąco braki swojej wiedzy i umiejętności, w trakcie laboratoriów jest bardzo aktywny, reaguje na sugesie prowadzącego, ma dużą świadomość w zakresie bezpieczeństwa i ergomomii pracy w trakcie budowy jachtu
5,0Student regularnie uczestniczy w większości wykładów, uzupełnia nia bieżąco braki swojej wiedzy i umiejętności, w trakcie laboratoriów jest bardzo aktywny, reaguje na sugesie prowadzącego, podejmuje samodzielne próby rozwiązywania zadań, ma całkowitą świadomość wpływu ergonomii i bezpieczeństwa na efekty pracy podczas budowy jachtu

Literatura podstawowa

  1. Dudziak Jan, Teoria okrętu, Wyd. Morskie, Gdańsk, 1988
  2. Zborowski A., Opór statków wypornosciowych, Wyd. Morskie, Gdańsk, 1980
  3. Zborowski A, Opór okretu. Przybli¿one metody obliczania oporu. Cz. I. Statki handlowe, Politechnika Gdańska, Gdańsk, 1972
  4. Zborowski A., Opór okretu. Przybli¿one metody obliczania oporu. Cz. II. Statki specjalne, Politechnika Gdańska, Gdańsk, 1979
  5. Praca zbiorowa, Metody obliczeniowe wstepnego projektowania statków. Zbiór II, Wyd. Morskie, Gdańsk, 1976
  6. Jarosz A, Okretowe baseny modelowe, Wyd. Morskie, Gdańsk, 1977

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Obliczanie charakterystyk hydrodynamicznychśruby napędowej4
T-A-2Metoda przybliżonego obliczania oporu4
T-A-3Badania modelowe oporu statku4
T-A-4Pomiary prędkości statku zbudowanego3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pędniki okrętowe2
T-W-2Teoria pędnika idealnego2
T-W-3Geometria okrętowej śruby napędowej3
T-W-4Charakterystyki hydromechaniczne śruby2
T-W-5Kawitacja2
T-W-6Pojęcie oporu, składniki oporu statku2
T-W-7Opór lepkościowy3
T-W-8Opór falowy3
T-W-9Dodatkowe składniki oporu2
T-W-10Współpraca kadłuba i śruby napędowej3
T-W-11Sprawność napędowa2
T-W-12Projektowanie napędu statku4
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Studiowanie literatury4
A-A-3Przygotowanie sprawozdania4
A-A-4Zaliczenie sprawozdań2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury12
A-W-3Przygotowanie do egzaminu6
A-W-4Uczestnictwo w egzaminie2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_1A_D1-01_W01Student zdobywa wiedzę z zakresu metod obliczania oporu statku, projektowania śruby okrętowej i projektowania napędu statku
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_W01zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; umie korzystać z zasobów informacji patentowej
O_1A_W03zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości
O_1A_W08ma wiedzę w zakresie termodynamiki technicznej; zna różnorodne źródła energii oraz sposoby ich wykorzystania w technice
O_1A_W09ma wiedzę w zakresie rysunku technicznego, wymiarowania, rzutowania i przekrojów obiektów technicznych; zna obowiązujące standardy i normy w tym zakresie
O_1A_W10ma wiedzę w zakresie metod i narzędzi do pomiarów parametrów obiektów technicznych w warunkach laboratoryjnych i przemysłowych; zna zasady określania tolerancji wykonawczych; zna metody i przepisy dotyczące kontroli jakości wymiarowej w procesach produkcyjnych
O_1A_W11ma wiedzę o różnych rodzajach technik wytwarzania, zakresie ich stosowania, organizacji w procesach produkcyjnych, związanych z nimi zagrożeniami dla człowieka i środowiska, aktualnymi kierunkami rozwoju
O_1A_W13ma wiedzę w zakresie materiałów konstrukcyjnych obiektów technicznych, ich cech wytrzymałościowych, technologicznych, wibroakustycznych, przeciwpożarowych; wpływu materiałów na zdrowie człowieka; możliwości ich utylizacji i recyklingu
O_1A_W14ma wiedzę w zakresie rodzajów, budowy i funkcji obiektów oceanotechnicznych oraz związanych z nimi problemów projektowych i eksploatacyjnych
O_1A_W15ma wiedzę w zakresie oddziaływania środowiska wodnego na obiekty oceanotechniczne; zna podstawowe pojęcia dotyczące ruchu tych obiektów w wodzie oraz zabezpieczania obiektów przed niszczącym działaniem środowiska wodnego
O_1A_W16ma wiedzę w zakresie rodzajów napędów obiektów oceanotechnicznych, układów przeniesienia napędu, budowy siłowni okrętowych
O_1A_W17ma wiedzę w zakresie wyposażenia obiektów oceanotechnicznych w urządzenia, instalacje i systemy bezpieczeństwa, w tym urządzenia pokładowe, instalacje ładunkowe, balastowe, do pozyskiwania zasobów morskich, sanitarne, klimatyzacyjne, wentylacyjne, grzewcze, itp.
O_1A_W18ma wiedzę w zakresie konstrukcji obiektów oceanotechnicznych, metod doboru i optymalizacji elementów konstrukcyjnych oraz analizy ich wytrzymałości
O_1A_W19ma wiedzę w zakresie technologii budowy i remontów obiektów oceanotechnicznych, planowania i organizacji procesów produkcji, zaopatrzenia, technologiczności produktu, pracy przedsiębiorstw produkcyjnych z branży morskiej, w tym stoczni i ich kooperantów
O_1A_W20ma wiedzę w zakresie prognozowania oraz analizy niezawodności i bezpieczeństwa obiektów oceanotechnicznych
O_1A_W21ma wiedzę w zakresie życia, eksploatacji, logistyki i diagnostyki systemów oceanotechnicznych
O_1A_W22ma wiedzę w zakresie modelowania i optymalizacji systemów oceanotechnicznych i procesów technologicznych
Cel przedmiotuC-1Celem jest poznanie zasady działania i metod projektowania okrętowej śruby napędowej
Treści programoweT-W-7Opór lepkościowy
T-W-8Opór falowy
T-W-1Pędniki okrętowe
T-W-12Projektowanie napędu statku
T-W-11Sprawność napędowa
T-W-2Teoria pędnika idealnego
T-W-3Geometria okrętowej śruby napędowej
T-W-4Charakterystyki hydromechaniczne śruby
T-W-5Kawitacja
T-W-6Pojęcie oporu, składniki oporu statku
T-W-9Dodatkowe składniki oporu
T-W-10Współpraca kadłuba i śruby napędowej
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny/ typowe środki audiowizualne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-1Ocena formująca: Ocena ciągła
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy dotyczącej oporu, pędników okrętowych i napędu statku
3,0Student ma podstawową wiedzę dotyczącą pędników i oporu statku
3,5Student ma wiedzę dotyczącą geometrii i charakterystyk hydrodynamicznych śruby okrętowej
4,0Student ma wiedzę dotyczącą projektowania i współpracy śruby z kadłubem statku oraz metod obliczania i badań modelowych oporu
4,5Student ma wiedzę dotyczącą mozliwości zmniejszenia oporu statku, właściwego doboru parametrów eksploatacyjnych statku i śruby napędowej w celu maksymalizacji sprawności napędowej
5,0Student ma pełną wiedzę dotyczącą wykorzystania informacji o oporze, parametrach śruby okrętowej w projektowaniu, optymalnego pod wzgledem napędowym, statku
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_1A_D1-01_U01Student potrafi wykorzystać specjalistyczne oprogramowanie do obliczania oporu, projektowania śruby i napędu statku
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_U02potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, formułować i uzasadniać opinie, a także wyciągać wnioski. Stosuje zasady ochrony własności intelektualnej.
O_1A_U03ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych oraz poznawania nowych metod projektowania i budowy urządzeń oceanotechnicznych
O_1A_U04potrafi opracować dokumentację w postaci rysunków i opisów projektowanych i inwentaryzowanych obiektów technicznych wykorzystując narzędzia komputerowego wspomagania projektowania i wytwarzania
O_1A_U05potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik informacyjno-komunikacyjnych w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, zwłaszcza w zakresie dotyczącym zagadnień technicznych właściwych dla oceanotechniki; potrafi przekazać informacje techniczne w sposób zrozumiały osobom z wyższego i średniego szczebla zarządzania, ale także osobom nie posiadającym kompetencji ani kwalifikacji technicznych
O_1A_U06potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
O_1A_U07potrafi dokonać inwentaryzacji oraz krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych, urządzeń, obiektów, systemów, procesów produkcyjnych, metod eksploatacji
O_1A_U08ma przygotowanie niezbędne do pracy w przemyśle, zna czynniki i rodzaje zagrożeń występujące w tym środowisku; zna zasady bezpieczeństwa pracy i ergonomii
O_1A_U09potrafi dostrzegać aspekty systemowe i pozatechniczne rozwiązań inżynierskich, w tym oddziaływań niekorzystnych i niebezpiecznych na ludzi i środowisko
O_1A_U10potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej i oszacować efekty ekonomiczne podejmowanych działań inżynierskich w tym koszty wytworzenia i eksploatacji obiektów technicznych; umie uwzględnić kryterium ekonomiczne w projektowaniu
O_1A_U11potrafi zinterpretować informacje o podstawowych właściwościach substancji lub materiałów i określić możliwości ich zastosowania
O_1A_U12potrafi dobrać metody i narzędzia do rozwiązania zadań inżynierskich charakterystycznych dla oceanotechniki, w tym szczególnie wykorzystać narzędzia komputerowe w modelowaniu i obliczeniach, projektowaniu obiektów technicznych, sterowaniu procesami technologicznymi
O_1A_U13potrafi zaprojektować urządzenie, obiekt, instalację, system lub proces, typowe dla oceanotechniki, zgodnie z zadaną specyfikacją, z uwzględnieniem wymogów towarzystw klasyfikacyjnych, norm, przepisów i zasad dobrej praktyki inżynierskiej
O_1A_U14potrafi dokonać wstępnej oceny uwarunkowań prawnych prostych zadań z zakresu działalności inżynierskiej
O_1A_U15potrafi pracować w zespole; umie oszacować czas niezbędny dla zrealizowania zadania; potrafi opracować harmonogram pracy zespołu i dopilnować jego realizacji
Cel przedmiotuC-2Poznanie metod obliczania oporu statku i projektowania napędu
Treści programoweT-A-2Metoda przybliżonego obliczania oporu
T-A-4Pomiary prędkości statku zbudowanego
T-A-3Badania modelowe oporu statku
T-A-1Obliczanie charakterystyk hydrodynamicznychśruby napędowej
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne/ typowe środki audiowizualne i stanowisko komputerowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie sprawozdań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykonać żadnych obliczeń dotyczących oporu, pędników okrętowych i napędu statku
3,0Student potrafi wykonać naprostsze obliczenia śruby i oporu statku
3,5Student potrafi określić wpływ parametrów geometrycznych śruby okrętowej na jej charakterystyki hydrodynamiczne
4,0Student potrafi wykorzystując specjalistyczne oprogramowanie wykonać projekt śruby uwzględniając wpływ kadłuba na śrubę oraz obliczyć opór metodami przybliżonymi
4,5Student potrafi analizując wyniki obliczeń poszukiwać możliwości zmniejszenia oporu statku, właściwego doboru parametrów eksploatacyjnych i śruby napędowej w celu maksymalizacji sprawności napędowej
5,0Student potrafi w pełni wykorzystać wiedzę i programy komputerowe do projektowania optymalnej śruby i minimalizacji oporu statku
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_1A_D1-01_K01Student jest wrażl;iwy na wystepujące zagrożenia bezpieczeństwa występującego w oceanotechnice i posiada umiejętność krytycznej oceny wykonywanej pracy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_K01rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy) – podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
O_1A_K04ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
O_1A_K07jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa w oceanotechnice i ma świadomość związanego z nimi ryzyka; posiada umiejętność krytycznej oceny oraz potrafi formułować i komunikować opinie dotyczące zagadnień bezpieczeństwa w oceanotechnice
O_1A_K08rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność
O_1A_K05potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Celem jest poznanie zasady działania i metod projektowania okrętowej śruby napędowej
C-2Poznanie metod obliczania oporu statku i projektowania napędu
Treści programoweT-A-4Pomiary prędkości statku zbudowanego
T-W-1Pędniki okrętowe
T-A-1Obliczanie charakterystyk hydrodynamicznychśruby napędowej
T-W-4Charakterystyki hydromechaniczne śruby
T-W-3Geometria okrętowej śruby napędowej
T-W-10Współpraca kadłuba i śruby napędowej
T-A-3Badania modelowe oporu statku
T-W-12Projektowanie napędu statku
T-W-2Teoria pędnika idealnego
T-W-5Kawitacja
T-A-2Metoda przybliżonego obliczania oporu
T-W-11Sprawność napędowa
T-W-6Pojęcie oporu, składniki oporu statku
T-W-7Opór lepkościowy
T-W-9Dodatkowe składniki oporu
T-W-8Opór falowy
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny/ typowe środki audiowizualne
M-2Ćwiczenia audytoryjne/ typowe środki audiowizualne i stanowisko komputerowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie sprawozdań
S-1Ocena formująca: Ocena ciągła
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie przygotowuje się do zajęć, nie uzupełnia braków swojej wiedzy i umiejętności
3,0Student przygotowuje się do zajęć, uczestniczy w większości wykładów, uzupełnia nia bieżąco braki swojej wiedzy i umiejętności, ma niewielką świadomość profesjonalnej pracy przy budowie jachtów
3,5Student przygotowuje się do zajęć, uczestniczy w większości wykładów, uzupełnia nia bieżąco braki swojej wiedzy i umiejętności, w czasie laboratoriów jest umiarkowanie aktywny, ma ograniczoną świadomość w zakresie ergonomii i bezpieczeństwa podczas budowy jachtu
4,0Student regularnie uczestniczy w większości wykładów, uzupełnia nia bieżąco braki swojej wiedzy i umiejętności, w trakcie laboratiriów jest umiarkowanie aktywny, reaguje na sugestie prowadzącego, ma dużą świadomość konieczności zachowania bezpieczeństwa pracy podczas budowy jachtu
4,5Student regularnie uczestniczy w większości wykładów, uzupełnia nia bieżąco braki swojej wiedzy i umiejętności, w trakcie laboratoriów jest bardzo aktywny, reaguje na sugesie prowadzącego, ma dużą świadomość w zakresie bezpieczeństwa i ergomomii pracy w trakcie budowy jachtu
5,0Student regularnie uczestniczy w większości wykładów, uzupełnia nia bieżąco braki swojej wiedzy i umiejętności, w trakcie laboratoriów jest bardzo aktywny, reaguje na sugesie prowadzącego, podejmuje samodzielne próby rozwiązywania zadań, ma całkowitą świadomość wpływu ergonomii i bezpieczeństwa na efekty pracy podczas budowy jachtu