Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S2)
specjalność: Projektowanie i budowa obiektów oceanotechnicznych
Sylabus przedmiotu Projektowanie obiektów oceanotechnicznych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Oceanotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projektowanie obiektów oceanotechnicznych | ||
Specjalność | Projektowanie i budowa systemów energetycznych | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Projektowania Jachtów i Statków | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Monika Bortnowska <Monika.Bortnowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiadomości z matematyki i fizyki w zakresie inżynierskich studiów pierwszego stopnia. |
W-2 | Wiadomości z podstaw oceanotechniki, teorii okrętu, mechaniki konstrukcji, projektowania okrętów oraz napędów i siłowni okrętowych w zakresie inżynierskich studiów pierwszego stopnia. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi specyfiki projektowania różnego typu statków towarowych, statków pasażerskich, jednostek szybkich i jednostek offshore, wpływu parametrów pogodowych i środowiska morskiego na charakterystyki projektowe jednostek oceanotechnicznych, problematyki projektowania napędu statku i elektrowni okrętowej oraz układów energetycznych obiektów oceanotechnicznych, jak również aspektów ekonomicznych i prawnych w projektowaniu obiektów oceanotechnicznych. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności przeprowadzania obliczeń projektowych z wykorzystaniem programów komputerowych, m.in: przygotowanie specyfikacji projektowej wybranego rodzaju statku, określenie wymiarów jednostki, projekt kształtu i rozplanowanie przestrzenne jednostki, dobór konfiguracji pędników i napędu statku lub systemu DP oraz dobór systemu energetycznego, obliczenie charakterystyk kołysań, dobór i rozmieszczenie urządzeń kotwicznych i cumowniczych, środków ratunkowych, jak również wykonanie dokumentacji. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Obliczenia projektowe z wykorzystaniem programów komputerowych, m.in.: przygotowanie specyfikacji projektowej wybranego rodzaju statku, określenie wymiarów jednostki, projekt kształtu, rozplanowanie przestrzenne jednostki, dobór konfiguracji pędników i napędu statku lub systemu DP, dobór systemu energetycznego, obliczenie charakterystyk kołysań, dobór i rozmieszczenie urządzeń kotwicznych i cumowniczych, środków ratunkowych oraz wykonanie dokumentacji: rozplanowania ogólnego, skróconego opisu technicznego statku. | 14 |
T-P-2 | Zaliczenie. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Obiekty oceanotechniczne: klasyfikacja, budowa i specyfikacje projektowe. | 2 |
T-W-2 | Specyfika projektowania różnego typu statków towarowych. | 3 |
T-W-3 | Specyfika projektowania statków pasażerskich. | 2 |
T-W-4 | Specyfika projektowania jednostek szybkich. | 2 |
T-W-5 | Problematyka projektowania napędu statku i elektrowni okrętowej. | 3 |
T-W-6 | Jednostki offshore: podstawy projektowania, budowa, wyposażenie, właściwości, realizowane funkcje i operacje, systemy dynamicznego pozycjonowania DP. | 4 |
T-W-7 | Wpływ parametrów pogodowych i środowiska morskiego na charakterystyki projektowe jednostek oceanotechnicznych. | 4 |
T-W-8 | Problematyka projektowania układów energetycznych obiektów oceanotechnicznych. | 3 |
T-W-9 | Podstawy projektowania morskich farm wiatrowych. | 3 |
T-W-10 | Aspekty ekonomiczne i prawne w projektowaniu obiektów oceanotechnicznych. | 2 |
T-W-11 | Zaliczenie. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu. | 15 |
A-P-2 | Przygotowanie prac projektowych. | 5 |
A-P-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 5 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu. | 30 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny i wykład problemowy. |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem i ćwiczeniami. |
M-3 | Ćwiczenia projektowe. |
M-4 | Metody programowane z wykorzystaniem komputera. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena prac projektowych. |
S-3 | Ocena formująca: Ocena pracy własnej studenta. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_2A_D2-01_W01 Student zna i prawidłowo dobiera terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi zdefiniować i scharakteryzować zagadnienia dotyczące specyfiki projektowania różnego typu obiektów oceanotechnicznych, wpływu parametrów pogodowych i środowiska morskiego na charakterystyki projektowe jednostek oceanotechnicznych, problematyki projektowania napędu statku i elektrowni okrętowej oraz układów energetycznych obiektów oceanotechnicznych, jak również aspektów ekonomicznych i prawnych w projektowaniu obiektów oceanotechnicznych. | O_2A_W04, O_2A_W10, O_2A_W13, O_2A_W03, O_2A_W01 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-2, T-W-9, T-W-6, T-W-7, T-W-1, T-W-10, T-W-5, T-W-8, T-W-3 | M-2, M-1 | S-1, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_2A_D2-01_U01 Student posiada umiejętności poprawnego stosowania terminologii i potrafi objaśnić pojęcia dotyczące przedmiotu. Student posiada umiejętności przeprowadzania obliczeń projektowych z wykorzystaniem programów komputerowych, m.in: przygotowania specyfikacji projektowej wybranego rodzaju statku, określania wymiarów jednostki, projektowania kształtu i rozplanowania przestrzennego jednostki, doboru konfiguracji pędników i napędu statku lub systemu DP oraz doboru systemu energetycznego, obliczania charakterystyk kołysań, doboru i rozmieszczenia urządzeń kotwicznych i cumowniczych, środków ratunkowych, jak również wykonywania dokumentacji. | O_2A_U08, O_2A_U11, O_2A_U05, O_2A_U09 | — | — | C-2, C-1 | T-P-1, T-W-4, T-W-2, T-W-7, T-W-10, T-W-5, T-W-8, T-W-3 | M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_2A_D2-01_K01 Student ma świadomość i rozumie społeczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym ich wpływ na środowisko oraz związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje. | O_2A_K02, O_2A_K06 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-2, T-W-9, T-W-6, T-W-7, T-W-10, T-W-5, T-W-8, T-W-3 | M-2 | S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_2A_D2-01_W01 Student zna i prawidłowo dobiera terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi zdefiniować i scharakteryzować zagadnienia dotyczące specyfiki projektowania różnego typu obiektów oceanotechnicznych, wpływu parametrów pogodowych i środowiska morskiego na charakterystyki projektowe jednostek oceanotechnicznych, problematyki projektowania napędu statku i elektrowni okrętowej oraz układów energetycznych obiektów oceanotechnicznych, jak również aspektów ekonomicznych i prawnych w projektowaniu obiektów oceanotechnicznych. | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach | |
3,5 | Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach | |
4,0 | Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania | |
4,5 | Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania | |
5,0 | Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania, efektywność wykorzystania, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_2A_D2-01_U01 Student posiada umiejętności poprawnego stosowania terminologii i potrafi objaśnić pojęcia dotyczące przedmiotu. Student posiada umiejętności przeprowadzania obliczeń projektowych z wykorzystaniem programów komputerowych, m.in: przygotowania specyfikacji projektowej wybranego rodzaju statku, określania wymiarów jednostki, projektowania kształtu i rozplanowania przestrzennego jednostki, doboru konfiguracji pędników i napędu statku lub systemu DP oraz doboru systemu energetycznego, obliczania charakterystyk kołysań, doboru i rozmieszczenia urządzeń kotwicznych i cumowniczych, środków ratunkowych, jak również wykonywania dokumentacji. | 2,0 | Student nie potrafi samodzielnie wykorzystać programów komputerowych i przeprowadzić obliczeń i analiz oraz przygotować prac projektowych, w których przedstawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz |
3,0 | Student potrafi samodzielnie wykorzystać programy komputerowe i przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przygotować prace projektowe, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz | |
3,5 | Student potrafi samodzielnie wykorzystać programy komputerowe i przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przygotować prace projektowe, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz wraz z prezentacją wniosków | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie wykorzystać programy komputerowe i przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przygotować prace projektowe, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie wykorzystać programy komputerowe i przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przygotować prace projektowe, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych obliczeń i analiz | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie wykorzystać programy komputerowe i przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przygotować prace projektowe, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych obliczeń i analiz, a także zaproponować krytyczną ich interpretację oraz propozycję modyfikacji rozwiązań |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_2A_D2-01_K01 Student ma świadomość i rozumie społeczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym ich wpływ na środowisko oraz związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje. | 2,0 | Student nie rozumie społecznych aspektów działalności inżynierskiej oraz odpowiedzialności za podejmowane decyzje |
3,0 | Student ma podstawową świadomość o społecznych aspektach działalności inżynierskiej oraz odpowiedzialności za podejmowane decyzje | |
3,5 | Student ma świadomość i rozumie społeczne aspekty działalności inżynierskiej oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje i wpływu działalności inżynierskiej na środowisko | |
4,0 | Student ma pełną świadomość i rozumie społeczne aspekty działalności inżynierskiej oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje i wpływu działalności inżynierskiej na środowisko | |
4,5 | Student ma pełną świadomość i rozumie społeczne aspekty działalności inżynierskiej oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje i wpływu działalności inżynierskiej na środowisko; ponadto potrafi przekazać informacje i opinie na ten temat z uwzględnieniem różnych punktów widzenia | |
5,0 | Student ma pełną świadomość i rozumie społeczne aspekty działalności inżynierskiej oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje i wpływu działalności inżynierskiej na środowisko; ponadto potrafi przekazać informacje i opinie na ten temat z uwzględnieniem różnych punktów widzenia oraz własnej oceny |
Literatura podstawowa
- Balcerski A., Bocheński D., Układy technologiczne i energetyczne jednostek oceanotechnicznych, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 1998
- Paczesniak J., Staszewski J., Projektowanie morskich statków handlowych - część I, II, III, Wydawnioctwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 1984
- Piskorz-Nałęcki J. W., Projektowanie statków morskich - część I i II, Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1981
- Schneekluth H., Bertram V., Ship Design for Efficiency and Economy, Butterworth-Heinemann, Elsevier, Amsterdam, 1998, Second edition
- Semenov I., Sanecka K., Teoria projektowania statków - ćwiczenia projektowe, Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2001
Literatura dodatkowa
- Balcerski A., Siłownie okrętowe - Podstawy termodynamiki, silniki i napędy główne, urządzenia pomocnicze, instalacje, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 1990
- Bertram V., Practical Ship Hydrodynamics, Butterworth-Heinemann, Elsevier, Amsterdam, 2000
- Thierry M., Projektowanie obiektów oceanotechniki, Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1986
- Watson D. G. M., Practical Ship Design, Elsevier, Amsterdam, 1999