Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S2)
specjalność: Chłodnictwo i klimatyzacja w oceanotechnice

Sylabus przedmiotu Zarządzanie ryzykiem i systemami bezpieczeństwa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Oceanotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie ryzykiem i systemami bezpieczeństwa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Ubowska <Agnieszka.Ubowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Ubowska <Agnieszka.Ubowska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 6

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 1,20,56egzamin
ćwiczenia audytoryjneA1 15 0,80,44zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagana wiedza przedmiotow podstawowych, w tym z matematyki - w szczególności obejmująca rozumienie zagadnieć z rachunku prawedopodobieństwa. Wskazana wiedza z przedmiotów dotyczących budowy i zasad działania złożonych systemów oceanotechnicznych, np. systemów energetycznych oraz z niezawodności maszyn i mechanizmów.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowym słownictwem i pojęciami stosowanymi w inżynierii bezpieczeństwa dla oceny jakościowej i ilościowej ryzyka.
C-2Przedstawienie ogólnej wiedzy o czynnikach zagrożenia charakterystycznych dla różnych procesów i urządzeń.
C-3Przedstawienie podstawowej wiedzy o mechanizmach powstawania zagrożeń i awarii technicznych oraz środowiskowych, scenariuszach przebiegu zdarzeń i skutkach.
C-4Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami oceny jakościowej i ilościowej zagrożeń i ryzyka. Uksztaltowanie umiejętności właściwego wyboru metody oceny dla określonego celu. Ukształtowanie umiejętności zastosowania metody oceny jakościowej lub ilościowej w celu ustalenia poziomu zagrożenia oraz umiejętności zinterpretowania wyniku takiej oceny i wykorzystania jej do dalszych działań.
C-5Ukształtowanie umiejętności rozumienia metodologii oceny ryzyka oraz umiejętności stosowania technik i urządzeń stanowiących bariery bezpieczeństwa, odpwiednio do efektów i wniosków z analizy ryzyka.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Określanie ryzyka - na poziomie lokalnym.2
T-A-2Określanie ryzyka w podstawowych rodzajach działalności na morzu i w eksploatacji obiektów oceanotechnicznych.3
T-A-3Określanie ryzyka według metodologii dyrektyw Unii Europejskiej i zaleceń Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO).4
T-A-4Oceny ryzyka poważnych awarii.2
T-A-5Dobór barier bezpieczeństwa dla zmiejszenia czynników zagrożenia i ocena skutków ekonomicznych, społecznych i srodowiskowych pozostalego ryzyka.2
T-A-6Zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych - kolokwium.2
15
wykłady
T-W-1Zakres i cel przedmiotu. Zapoznanie studentów z programem przedmiotu i literaturą. Ustalenie zasady zaliczenia form zajec i przedmiotu.1
T-W-2Prawdopodobienstwo, zagrożenie, ryzyko - definicje i pojęcia stosowane w inżynierii bezpieczeństwa.2
T-W-3Specyfika poważnych awarii. Mechanizmy powstawania poważnych awarii. Scenariusze zdarzeń awaryjnych.4
T-W-4Skutki zdarzeń. Studium przypadków zdarzeń i awarii technicznych2
T-W-5Fazowy model katastrof naturalnych. Fazy katastrofy. Fazowy model awarii technicznych.4
T-W-6Wymagane elementy analizy zagrożeń. Krytyczne parametry zagrożeń na bazie deterministycznych modeli zagrożeń ryzyka poważnych awarii. Identyfikacja zródeł zagrożenia.4
T-W-7Przegląd podstawowych metod ocen zagrożeń. Macierze przyczynowo-skutkowe. Metody sieciowe. Metody progowe.7
T-W-8Metody oceny niezawodnosci barier bezpieczenstwa.2
T-W-9Metody oceny efektywnosci wdrożonych barier zabezpieczajacych ludzi i obiektów technicznych przed zagrożeniami.2
T-W-10Planowanie i zarządzanie bezpieczeństwem zgodnie z wymaganiami Kodeksu ISM Międzynarodowej Organizacji Morskiej.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach obowiązkowych15
A-A-2Studiowanie literatury i przygotowane do kolkwium zaliczającego2
A-A-3Rozwiązywanie przykładów zdanych do samodzielnego nabycie umiejętności i utrwalenia wiedzy3
20
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny jako metoda podajaca infomacje podstawowe o zagrożeniach, metodach stosowanych do ich ustalania, podstawowych metodach oceny jakościowej i ilościowej poziomu zagrożenia i ryzyka.
M-2Wykład problemowy - poparty przykładami i analizą case studies w celu przedstawienia zagadnień związanych z specyficznymi wymaganiami oceny poziomu zagrożenia i ryzyka dla celów zastosowań w okreslonych warunkach i dzialach gospodarki i obszarach techniki.
M-3Ćwiczenia audytoryjne dla przyswojenia studentom praktycznych sposobów i metod analizy ryzyka i oceny ryzyka metodami jakościowymi i ilościowymi omówionymi na wykładach, oraz wykształcenia u studentów umiejętności samodzielnego stosowania metod do prostych przypadków urządzeń, systemów lub procesów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia studenta w czasie ćwiczeń audytoryjnych, na podstawie oceny kolokwiów/sprawdzianów obejmujących tematy odbytych wykładów i wykonanych ćwiczeń.
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny z wykładów podsumowujace efekty wiedzy i umiejętności uzyskane w czasie wykładu i poszerzone oraz uzupełnione w trakcie ćwiczeń audytoryjnych.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_C05-2_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć w oparciu o wiadomości jakie uzyskał na wykładach i w czasie ćwiczeń audytoryjnych student zna i prawidłowo stosuje terminologię dotyczącą przedmiotu, potrafi objaśnić pojęcia podstawowe, zna rodzaje czynników zagrożenia, potrafi podać przykłady czynników zagrożenia dla typowych procesów i obiektów. Student zna mechanizmy powstawania awarii, potrafi podzielić przebieg awarii na fazy; potrafi zidentyfikować i wymienić podstawowe czynniki zagrożenia i przyczyny awarii.
O_2A_W04, O_2A_W18C-2, C-3, C-1T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-1, T-W-3M-1, M-3S-1, S-2
O_2A_C05-2_W02
Student ma wiedzę o podstawowych metodach oceny ryzyka. Potrafi wskazać różnice między oceną jakościową i ilościową. Zna co najmniej kilka podstawowych metod oceny ryzyka, potrafi je wymienić i opisać oraz wskazać ich podstawowe obszary zastosowania. Potrafi zastosować jedną z metod do oszacowania poziomu ryzyka wskazanego prostego przykładu urządzenia technicznego lub procesu.
O_2A_W06, O_2A_W18C-4T-W-7, T-W-6, T-A-1, T-A-3, T-A-2M-2, M-1, M-3S-2
O_2A_C05-2_W03
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć wymienić i opisać podstawowe metody zabezpieczeń i bariery zabezpieczające ludzi i obiekty techniczne przed zagrożeniami. Powinien być w stanie wymienić i objaśnić metody oceny niezawodności zastosowanych barier.
O_2A_W06, O_2A_W18C-5T-W-9, T-W-7, T-W-8, T-A-5, T-A-4M-2, M-1, M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_C05-2_U01
Student w wyniku przeprowadzonych zajęć potrafi wyszukać zródła informacji o substancjach niebezpiecznych, obiektach i procesach oraz charakterystycznych dla nich czynnikach zagrożenia. Student potrafi wyszukać i dobrać informacje o dostępnych metodach i urządzeniach technicznych dla ograniczenia występowania określonych czynników zagrożenia i ich skutków. Student potrafi znaleźć wymagania, normy i przepisy regulujące zasady stosowania barier i zabezpieczeń przeciw określonych rodzajom czynników zagrożenia. Student potrafi w zwięzły sposób przedstawić powyższe problemy stosując terminologię techniczną właściwą dla przedmiotu, a także przekazać zwięzły komunikat/informacje na ten temat posługując się językiem obcym.
O_2A_U01, O_2A_U04, O_2A_U10, O_2A_U23C-4T-W-9, T-W-2, T-W-7, T-W-3, T-W-8, T-A-5, T-A-4M-2, M-3S-1
O_2A_C05-2_U02
Student umie rozróżnić metody oceny ryzyka jakościowe od ilościowych, potrafi uzasadnić potrzebę zastosowania jednej z nich do określonego przypadku obiektu lub procesu. Potrafi dobrać własciwą metodę dla oceny ryzyka oraz ziterpretować wyniki oceny ryzyka. Potrafi wyniki analizy zinterpretować w szerszym kontekście społecznym lub środowiskowym. Potrafi oszacować skutki społeczne, środowiskowe i ekonomiczne awarii i wskazać efekty jakie można uzyskać w wyniku zastosowania wyników analizy ryzyka.
O_2A_U10, O_2A_U11C-5, C-4T-W-9, T-W-7, T-W-8, T-W-6, T-A-1, T-A-5, T-A-3, T-A-2M-2, M-3S-1
O_2A_C05-2_U03
Student umie wykorzystać wyniki oszacowania ryzyka, zinterpretować je i uzasadnić, a także na tej podstawie zastosować techniki i urządzenia stanowiące wymagane bariery bezpieczeństwa. Potrafi oszacować koszty i skutki ekonomiczne zastosowanych rozwiązań, a także rozumie i potrafi wyjaśnić skutki społeczne i środowiskowe występującego ryzyka oraz celowość zastosowania barier zabezpieczających.
O_2A_U22C-5T-W-9, T-W-8, T-A-5, T-A-4M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_C05-2_K01
Student ma świadomość społecznych, środowiskowych i ekonomicznych skutków wystepujących zagrożeń i ryzyka jakie jest przez nie wywołane, co potrafi wykazać stosując metody oceny ryzyka jakie zna i potrafi zastosować w praktyce. Jest w związku z tym świadom odpowieialności za pracę własną, zna także znaczenie pracy w zespole specjalistów z różnych branż co pozwala na pełniejszą i obarczoną mniejszymi błędami ocenę ryzyka. Znając szerokie spektrum możliwych czynników zagrożenia i ich oddziaływanie szkodliwe w wielu obszarach i otoczeniu potrafi krytycznie oceniać rozwiązania techniczne i procesy z uwzględnieniem czynników ryzyka; jest wyposażony w umiejętności porozumiewania się z otoczeniem stąd też uważa za słuszne i celowe przekazywanie otoczeniu informacji o rodzajach zagrożeń i czuje się odpowiedzialny za wskazywanie metod ograniczenia zagrożeń i działa w celu wypełnienia swojej misji inżyniera.
O_2A_K06, O_2A_K08, O_2A_K02C-5T-W-9, T-W-7, T-W-8M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O_2A_C05-2_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć w oparciu o wiadomości jakie uzyskał na wykładach i w czasie ćwiczeń audytoryjnych student zna i prawidłowo stosuje terminologię dotyczącą przedmiotu, potrafi objaśnić pojęcia podstawowe, zna rodzaje czynników zagrożenia, potrafi podać przykłady czynników zagrożenia dla typowych procesów i obiektów. Student zna mechanizmy powstawania awarii, potrafi podzielić przebieg awarii na fazy; potrafi zidentyfikować i wymienić podstawowe czynniki zagrożenia i przyczyny awarii.
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu.
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedyńczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu.
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu.
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu.
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru.
5,0Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów.
O_2A_C05-2_W02
Student ma wiedzę o podstawowych metodach oceny ryzyka. Potrafi wskazać różnice między oceną jakościową i ilościową. Zna co najmniej kilka podstawowych metod oceny ryzyka, potrafi je wymienić i opisać oraz wskazać ich podstawowe obszary zastosowania. Potrafi zastosować jedną z metod do oszacowania poziomu ryzyka wskazanego prostego przykładu urządzenia technicznego lub procesu.
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu.
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu.
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu.
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu.
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru.
5,0Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów.
O_2A_C05-2_W03
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć wymienić i opisać podstawowe metody zabezpieczeń i bariery zabezpieczające ludzi i obiekty techniczne przed zagrożeniami. Powinien być w stanie wymienić i objaśnić metody oceny niezawodności zastosowanych barier.
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu.
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu.
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu.
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu.
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru.
5,0Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O_2A_C05-2_U01
Student w wyniku przeprowadzonych zajęć potrafi wyszukać zródła informacji o substancjach niebezpiecznych, obiektach i procesach oraz charakterystycznych dla nich czynnikach zagrożenia. Student potrafi wyszukać i dobrać informacje o dostępnych metodach i urządzeniach technicznych dla ograniczenia występowania określonych czynników zagrożenia i ich skutków. Student potrafi znaleźć wymagania, normy i przepisy regulujące zasady stosowania barier i zabezpieczeń przeciw określonych rodzajom czynników zagrożenia. Student potrafi w zwięzły sposób przedstawić powyższe problemy stosując terminologię techniczną właściwą dla przedmiotu, a także przekazać zwięzły komunikat/informacje na ten temat posługując się językiem obcym.
2,0Student nie potrafi posługiwać się źródłami literatury, katalogami lub nie potrafi skorzystać z sieci Internetu dla wyszukania informacji o czynnikach zagrożenia i ich skutkach, albo popełnia zasadnicze błędy w odczytaniu, zrozumieniu i zinterpretowaniu uzyskanej informacji.
3,0Student potrafi posługiwać się źródłami literatury, katalogami i potrafi skorzystać z sieci Internetu dla wyszukania informacji o czynnikach zagrożenia i ich skutkach , potrafi dobrać dostępne metody i urządzenia tachniczne dla ograniczenia czynnikow zagrożenia, ale umiejętnośc ta jest źle przyswojona, czyni to powoli i niekompletnie, pomija zasadnicze źródła itp., ale nie popełnia zasadniczych błędów w odczytaniu, zrozumieniu i zinterpretowaniu uzyskanej informacji.
3,5Student potrafi posługiwać się źródłami literatury, katalogami i potrafi skorzystać z sieci Internetu dla wyszukania informacji o czynnikach zagrożenia i ich skutkach, potrafi dobrać dostępne metody i urządzenia tachniczne dla ograniczenia czynnikow zagrożenia, w stopniu zadowalającym, czyni to powoli lecz kompletnie, nie pomija zasadniczych źródeł i nie popełnia zasadniczych błędów w odczytaniu, zrozumieniu i zinterpretowaniu uzyskanej informacji.
4,0Student potrafi posługiwać się źródłami literatury, katalogami i potrafi skorzystać z sieci Internetu dla wyszukania informacji o czynnikach zagrożenia i ich skutkach, potrafi dobrać dostępne metody i urządzenia tachniczne dla ograniczenia czynnikow zagrożenia, czyni to sprawnie i kompletnie, nie pomija zasadniczych źródeł i nie popełnia zasadniczych błędów w odczytaniu, zrozumieniu i zinterpretowaniu uzyskanej informacji.
4,5Student potrafi posługiwać się źródłami literatury, katalogami i potrafi skorzystać z sieci Internetu dla wyszukania informacji o czynnikach zagrożenia i ich skutkach, potrafi dobrać dostępne metody i urządzenia tachniczne dla ograniczenia czynnikow zagrożenia, czyni to w sposób biegły i kompletnie, nie pomija zasadniczych źródeł i nie popełnia zasadniczych błędów w odczytaniu, zrozumieniu i zinterpretowaniu uzyskanej informacji. Potrafi przedstawić prawidłowo i zinterpretować uzyskane informacje.
5,0Student potrafi posługiwać się źródłami literatury, katalogami i potrafi skorzystać z sieci Internetu dla wyszukania informacji o czynnikach zagrożenia i ich skutkach, potrafi dobrać dostępne metody i urządzenia tachniczne dla ograniczenia czynnikow zagrożenia, czyni to w sposób biegły i kompletny, nie pomija zasadniczych źródeł i nie popełnia zasadniczych błędów w odczytaniu, zrozumieniu i zinterpretowaniu uzyskanej informacji. Potrafi wyczerpująco przedstawić i zinterpretować uzyskane informacje, znaleźć dodatkowe źródła dostępu do informacji, także w języku obcym. Rozumie i poprawnie interpretuje wyniki poszukiwań.
O_2A_C05-2_U02
Student umie rozróżnić metody oceny ryzyka jakościowe od ilościowych, potrafi uzasadnić potrzebę zastosowania jednej z nich do określonego przypadku obiektu lub procesu. Potrafi dobrać własciwą metodę dla oceny ryzyka oraz ziterpretować wyniki oceny ryzyka. Potrafi wyniki analizy zinterpretować w szerszym kontekście społecznym lub środowiskowym. Potrafi oszacować skutki społeczne, środowiskowe i ekonomiczne awarii i wskazać efekty jakie można uzyskać w wyniku zastosowania wyników analizy ryzyka.
2,0Student nie zna lub nie potrafi dobrać metody oceny ryzyka ani nie potrafi zinterpretować wyników oceny. Nie potrafi zastosować metody i nie umie interpretować wyniku jakiejkolwiek oceny ryzyka. Nie zna i nie potrafi opisać ani określić skutków ryzyka.
3,0Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać co najmniej jedną z podstawowych metod oceny ryzyka; prawidłowo dobiera metodę dla określonego przypadku. Potrafi i poprawnie ocenia i interpretuje wyniki oceny ryzyka. Zna i potrafi określić podstawowe skutki ekonomiczne, środowiskowe i społeczne oszacowanego ryzyka.
3,5Student zna i potrafi dobrać podstawowe metody oceny ryzyka; prawidłowo dobiera metodę dla określonego przypadku. Potrafi i poprawnie ocenia i interpretuje wyniki oceny ryzyka. Zna i potrafi określić podstawowe skutki ekonomiczne, środowiskowe i społeczne oszacowanego ryzyka. Potrafi i poprawnie ocenić i interpretować uzyskane wyniki oceny.
4,0Student zna i potrafi dobrać podstawowe metody oceny ryzyka; prawidłowo dobiera metody dla określonego przypadku. Potrafi i poprawnie ocenia i interpretuje wyniki oceny ryzyka. Zna i potrafi określić podstawowe skutki ekonomiczne, środowiskowe i społeczne oszacowanego ryzyka. Potrafi i poprawnie ocenić i interpretować uzyskane wyniki oceny i wyjaśnić je.
4,5Student zna i potrafi dobrać podstawowe metody oceny ryzyka; prawidłowo dobiera metody dla określonego przypadku. Potrafi i poprawnie ocenia i interpretuje wyniki oceny ryzyka. Zna i potrafi określić podstawowe skutki ekonomiczne, środowiskowe i społeczne oszacowanego ryzyka. Potrafi i poprawnie ocenić i interpretować uzyskane wyniki oceny i wyjaśnić je. Potrafi wymienić zalety i wady metod oceny które mogą mieć wpływ na możliwy błąd oszacowania i wytłumaczyć oraz uzasadnić swoją opinię.
5,0Student zna i potrafi dobrać metody oceny ryzyka; prawidłowo dobiera metody dla określonego przypadku i potrafi uzasadnić oraz umotywować dokonany wybór. Potrafi poprawnie oceniać i interpretować wyniki oceny ryzyka. Zna i potrafi oszacować podstawowe skutki ekonomiczne, środowiskowe i społeczne występującego ryzyka. Potrafi i poprawnie ocenić i interpretować uzyskane wyniki oceny i wyjaśnić je. Potrafi wymienić zalety i wady metod oceny które mogą mieć wpływ na możliwy błąd oszacowania i wytłumaczyć oraz uzasadnić swoją opinię.
O_2A_C05-2_U03
Student umie wykorzystać wyniki oszacowania ryzyka, zinterpretować je i uzasadnić, a także na tej podstawie zastosować techniki i urządzenia stanowiące wymagane bariery bezpieczeństwa. Potrafi oszacować koszty i skutki ekonomiczne zastosowanych rozwiązań, a także rozumie i potrafi wyjaśnić skutki społeczne i środowiskowe występującego ryzyka oraz celowość zastosowania barier zabezpieczających.
2,0Student nie potrafi wykorzystać wynikow oszacowanego ryzyka ani nie potrafi na ich podstawie zastosować prawidłowych barier bezpieczeństwa dla zmniejszenia ryzyka.
3,0Student potrafi wykorzystać wyniki oszacowanego ryzyka i potrafi na ich podstawie zastosować prawidłowe bariery bezpieczeństwa dla zmniejszenia ryzyka; prawidłowo dobiera metodę dla określonego przypadku. Potrafi i poprawnie ocenia i interpretuje wyniki oceny ryzyka. Zna i potrafi określić podstawowe skutki ekonomiczne, środowiskowe i społeczne oszacowanego ryzyka i efekty zastosowanych barier bezpieczeństwa.
3,5Student potrafi wykorzystać wyniki oszacowanego ryzyka i potrafi na ich podstawie zastosować prawidłowe bariery bezpieczeństwa dla zmniejszenia ryzyka; prawidłowo dobiera metodę dla określonego przypadku. Potrafi i poprawnie ocenia i interpretuje wyniki oceny ryzyka. Zna i potrafi określić podstawowe skutki ekonomiczne, środowiskowe i społeczne oszacowanego ryzyka i efekty zastosowanych barier bezpieczeństwa. Potrafi i poprawnie ocenić i interpretować uzyskane wyniki oceny.
4,0Student potrafi wykorzystać wyniki oszacowanego ryzyka i potrafi na ich podstawie zastosować prawidłowe bariery bezpieczeństwa dla zmniejszenia ryzyka; prawidłowo dobiera metodę dla określonego przypadku. Potrafi i poprawnie ocenia i interpretuje wyniki oceny ryzyka. Zna i potrafi określić większość skutków ekonomicznych, środowiskowych i społecznych oszacowanego ryzyka i efekty zastosowanych barier bezpieczeństwa. Potrafi i poprawnie ocenić i interpretować uzyskane wyniki oceny i wyjaśnić je.
4,5Student potrafi wykorzystać wyniki oszacowanego ryzyka i potrafi na ich podstawie zastosować prawidłowe bariery bezpieczeństwa dla zmniejszenia ryzyka; prawidłowo dobiera metodę dla określonego przypadku. Potrafi i poprawnie ocenia i interpretuje wyniki oceny ryzyka. Zna i potrafi określić większość skutków ekonomicznych, środowiskowych i społecznych oszacowanego ryzyka i efekty zastosowanych barier bezpieczeństwa. Potrafi i poprawnie ocenić i interpretować uzyskane wyniki oceny i wyjaśnić je. Potrafi wymienić zalety i wady metod oceny ryzyka i zastosowanych barier bezpieczeństwa i wytłumaczyć oraz uzasadnić swoją opinię.
5,0Student potrafi wykorzystać wyniki oszacowanego ryzyka i potrafi na ich podstawie zastosować prawidłowe bariery bezpieczeństwa dla zmniejszenia ryzyka; prawidłowo dobiera metodę dla określonego przypadku oraz prawidłowo uzasadnia i wyjaśnia dokonany wybór. Potrafi i poprawnie ocenia i interpretuje wyniki oceny ryzyka. Zna i potrafi określić większość skutków ekonomicznych, środowiskowych i społecznych oszacowanego ryzyka i efekty zastosowanych barier bezpieczeństwa. Potrafi i poprawnie ocenić i interpretować uzyskane wyniki oceny i wyjaśnić je. Potrafi wymienić zalety i wady metod oceny ryzyka i zastosowanych barier bezpieczeństwa i wytłumaczyć oraz uzasadnić swoją opinię.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O_2A_C05-2_K01
Student ma świadomość społecznych, środowiskowych i ekonomicznych skutków wystepujących zagrożeń i ryzyka jakie jest przez nie wywołane, co potrafi wykazać stosując metody oceny ryzyka jakie zna i potrafi zastosować w praktyce. Jest w związku z tym świadom odpowieialności za pracę własną, zna także znaczenie pracy w zespole specjalistów z różnych branż co pozwala na pełniejszą i obarczoną mniejszymi błędami ocenę ryzyka. Znając szerokie spektrum możliwych czynników zagrożenia i ich oddziaływanie szkodliwe w wielu obszarach i otoczeniu potrafi krytycznie oceniać rozwiązania techniczne i procesy z uwzględnieniem czynników ryzyka; jest wyposażony w umiejętności porozumiewania się z otoczeniem stąd też uważa za słuszne i celowe przekazywanie otoczeniu informacji o rodzajach zagrożeń i czuje się odpowiedzialny za wskazywanie metod ograniczenia zagrożeń i działa w celu wypełnienia swojej misji inżyniera.
2,0Student nie stosuje w praktyce zasad odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, w tym starannego doboru metod i wykonania obliczeń, nie przykłada staranności do obliczeń, nie współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania nałożonego zadania; nie wykazuje zainteresowania efektami swojej pracy i jej skutkami oraz oddziaływaniami społecznymi.
3,0Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, w tym starannego doboru metod i wykonania obliczeń, ale pomimo to popełnia błędy w tym postępowaniu wymagające kontroli i korekt, Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania badań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Nie potrafi wyjaśnić i nie rozumie szerszego kontekstu i celu wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen.
3,5Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania oceny ryzyka, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - popełnia jednak sporadyczne błędy w tym postępowaniu wymagające kontroli i korekt, Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania badań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić w stopniu podstawowym szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen.
4,0Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania oceny ryzyka, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma podstawowe zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen.
4,5Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania oceny ryzyka, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma wyróżniające zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen.
5,0Student stosuje w stopniu wzorowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania oceny ryzyka, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen.. W pracy zespołowej wykazuje wyróżniające zdolności i predyspozycje do funkcji kierowania zespołem - z reguły samoistnie lub z wyboru członków grupy kieruje pracą zespołową.

Literatura podstawowa

  1. Anderson, Ross, Inżynieria zabezpieczeń. [trans.] Piotr Carlson, WNT, Warszawa, 2005
  2. Assael, Marc J. and Kakosimos, Konstantinos E., Fires, Explosions, and Toxic Gas Dispersions. Effect Calculation and Risk Analysis, CRC Press, Taylor & Francis Group, Boca Raton, London, New York, 2010
  3. Czujko, Jerzy, [red.], Design of Offshore Facilities to Resist Gas Explosion Hazard. Engineering Handbook, CorrOcean ASA, Oslo, 2011
  4. Dickson, Gordon C. A., Risk Analysis, Witherby & Co., Ltd, London, 2003, 3rd Edition
  5. Drysdale, Dougal, An Introduction to Fire Dynamics, John Wiley & Sons, Chichester, 2008, Second Edition (1998, reprint 2008)
  6. Getka, Ryszard i in., Zapobieganie wybuchom, pożarom i zatruciom w stoczniach, portach i na statkach, NOT, Oddz. Woj., Szczecin, 1985, Tom I i II
  7. Kukuła, Tadeusz, Getka, Ryszard, Żyłkowski, Olaf, Techniczne zabezpieczenie przeciwpożarowe i przeciwwybuchowe statków, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1981
  8. Pihowicz, Włodzimierz, Inżynieria bezpieczeństwa technicznego. Problematyka podstawowa, WNT, Warszawa, 2008
  9. Szopa, Tadeusz, Niezawodność i bezpieczeństwo, Ofic. Wydawn. Polit. Warszawskiej, Warszawa, 2009
  10. Wolanin, Jerzy, Podstawy rozwoju pożarów, Wyd. Szk. Gł. Służby Pożarniczej, Warszawa, 1986

Literatura dodatkowa

  1. Getka, Ryszard, Contribution to the concept of the constructional fire protection of accommodation spaces on ships, Wydawnistwo Uczelniane Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego, Szczecin, 2011, ISBN 978-83-7663-106-6
  2. Głowiak, Bohdan, Kempa, Edward and Winnicki, Tomasz, Podstawy ochrony środowiska, PWN, Warszawa, 1985
  3. Hann, Mieczyslaw, Siemionow, Jurij N., Rosochacki, Włodzimierz, Wybrane zagadnienia bezpieczeństwa i niezawodności obiektów górnictwa morskiego, Wyd. Uczeln. Polit. Szczecińskiej, Szczecin, 1998
  4. Hann, Mieczysław, Komputerowa analiza niezawodności i bezpieczeństwa maszyn i konstrukcji okrętowych poddanych kołysaniom, Okrętownictwo i Żegluga, Gdańsk, 2001
  5. HSE, Guidance for the Topic Assessment of the Major Accident Hazard Aspects of Safety Cases, HSE, Hazardous Installations Directorate Offshore Division, London, 2006, April
  6. HSE, Offshore Installations (Prevention of Fire and Explosion, and Emergency Response) Regulations, 1995 (PFEER), Approved Code of Practice and Guidance, L65, HSE Books, London, 1997
  7. IMO, MSC/Circ. 1002, Guidelines on Alternative Design and Arrangements for Fire Safety, International Maritime Organization, London, 2001
  8. ISO 13882, Basis of Design of Structures - Assessment of Existing Structures, ISO, Geneva, 2010
  9. Kwiatkowski A. i inni, Matematyczno-komputerowy model kryminalistycznego badania przyczyn i okoliczności pożarów, Wyd. "Czasopisma Wojskowe", Warszawa, 1989
  10. NORSOK Z-013, Risk and Emergency Preparedness Analysis, Standards Norway, Oslo, 2010
  11. Rozporz. MGPiPS, Rozporz. MGPiPS z dnia 29 maja 2003 r. w sprawie wymagań jakim powinien odpowiadać raport o bezpieczeństwie zakładu o dużym ryzyku, Dz. U. Nr 104 (2003) poz. 970, Warszawa, 2003
  12. Thomas P. H., Fire Modeling and Fire Behavior in Rooms, The Combustion Institute, Pittsburgh, 1981, s. 503-518
  13. Wolanin, Jerzy, Inżynierskie metody obliczeniowe w analizie rozwoju pożarów, Wyd. Szk. Gł. Służby Pożarniczej, Warszawa, 1986

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Określanie ryzyka - na poziomie lokalnym.2
T-A-2Określanie ryzyka w podstawowych rodzajach działalności na morzu i w eksploatacji obiektów oceanotechnicznych.3
T-A-3Określanie ryzyka według metodologii dyrektyw Unii Europejskiej i zaleceń Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO).4
T-A-4Oceny ryzyka poważnych awarii.2
T-A-5Dobór barier bezpieczeństwa dla zmiejszenia czynników zagrożenia i ocena skutków ekonomicznych, społecznych i srodowiskowych pozostalego ryzyka.2
T-A-6Zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych - kolokwium.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zakres i cel przedmiotu. Zapoznanie studentów z programem przedmiotu i literaturą. Ustalenie zasady zaliczenia form zajec i przedmiotu.1
T-W-2Prawdopodobienstwo, zagrożenie, ryzyko - definicje i pojęcia stosowane w inżynierii bezpieczeństwa.2
T-W-3Specyfika poważnych awarii. Mechanizmy powstawania poważnych awarii. Scenariusze zdarzeń awaryjnych.4
T-W-4Skutki zdarzeń. Studium przypadków zdarzeń i awarii technicznych2
T-W-5Fazowy model katastrof naturalnych. Fazy katastrofy. Fazowy model awarii technicznych.4
T-W-6Wymagane elementy analizy zagrożeń. Krytyczne parametry zagrożeń na bazie deterministycznych modeli zagrożeń ryzyka poważnych awarii. Identyfikacja zródeł zagrożenia.4
T-W-7Przegląd podstawowych metod ocen zagrożeń. Macierze przyczynowo-skutkowe. Metody sieciowe. Metody progowe.7
T-W-8Metody oceny niezawodnosci barier bezpieczenstwa.2
T-W-9Metody oceny efektywnosci wdrożonych barier zabezpieczajacych ludzi i obiektów technicznych przed zagrożeniami.2
T-W-10Planowanie i zarządzanie bezpieczeństwem zgodnie z wymaganiami Kodeksu ISM Międzynarodowej Organizacji Morskiej.2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach obowiązkowych15
A-A-2Studiowanie literatury i przygotowane do kolkwium zaliczającego2
A-A-3Rozwiązywanie przykładów zdanych do samodzielnego nabycie umiejętności i utrwalenia wiedzy3
20
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_2A_C05-2_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć w oparciu o wiadomości jakie uzyskał na wykładach i w czasie ćwiczeń audytoryjnych student zna i prawidłowo stosuje terminologię dotyczącą przedmiotu, potrafi objaśnić pojęcia podstawowe, zna rodzaje czynników zagrożenia, potrafi podać przykłady czynników zagrożenia dla typowych procesów i obiektów. Student zna mechanizmy powstawania awarii, potrafi podzielić przebieg awarii na fazy; potrafi zidentyfikować i wymienić podstawowe czynniki zagrożenia i przyczyny awarii.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_W04zna i rozumie zasady wzajemnego oddziaływania środowiska morskiego i obiektów oceanotechnicznych, jak również aspekty ochrony środowiska
O_2A_W18ma uporządkowaną i podbudowaną wiedzę w zakresie inżynierii bezpieczeństwa i projektowania urządzeń i systemów zabezpieczeń obiektów oceanotechnicznych
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie ogólnej wiedzy o czynnikach zagrożenia charakterystycznych dla różnych procesów i urządzeń.
C-3Przedstawienie podstawowej wiedzy o mechanizmach powstawania zagrożeń i awarii technicznych oraz środowiskowych, scenariuszach przebiegu zdarzeń i skutkach.
C-1Zapoznanie studentów z podstawowym słownictwem i pojęciami stosowanymi w inżynierii bezpieczeństwa dla oceny jakościowej i ilościowej ryzyka.
Treści programoweT-W-4Skutki zdarzeń. Studium przypadków zdarzeń i awarii technicznych
T-W-5Fazowy model katastrof naturalnych. Fazy katastrofy. Fazowy model awarii technicznych.
T-W-2Prawdopodobienstwo, zagrożenie, ryzyko - definicje i pojęcia stosowane w inżynierii bezpieczeństwa.
T-W-1Zakres i cel przedmiotu. Zapoznanie studentów z programem przedmiotu i literaturą. Ustalenie zasady zaliczenia form zajec i przedmiotu.
T-W-3Specyfika poważnych awarii. Mechanizmy powstawania poważnych awarii. Scenariusze zdarzeń awaryjnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny jako metoda podajaca infomacje podstawowe o zagrożeniach, metodach stosowanych do ich ustalania, podstawowych metodach oceny jakościowej i ilościowej poziomu zagrożenia i ryzyka.
M-3Ćwiczenia audytoryjne dla przyswojenia studentom praktycznych sposobów i metod analizy ryzyka i oceny ryzyka metodami jakościowymi i ilościowymi omówionymi na wykładach, oraz wykształcenia u studentów umiejętności samodzielnego stosowania metod do prostych przypadków urządzeń, systemów lub procesów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia studenta w czasie ćwiczeń audytoryjnych, na podstawie oceny kolokwiów/sprawdzianów obejmujących tematy odbytych wykładów i wykonanych ćwiczeń.
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny z wykładów podsumowujace efekty wiedzy i umiejętności uzyskane w czasie wykładu i poszerzone oraz uzupełnione w trakcie ćwiczeń audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu.
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedyńczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu.
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu.
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu.
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru.
5,0Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_2A_C05-2_W02Student ma wiedzę o podstawowych metodach oceny ryzyka. Potrafi wskazać różnice między oceną jakościową i ilościową. Zna co najmniej kilka podstawowych metod oceny ryzyka, potrafi je wymienić i opisać oraz wskazać ich podstawowe obszary zastosowania. Potrafi zastosować jedną z metod do oszacowania poziomu ryzyka wskazanego prostego przykładu urządzenia technicznego lub procesu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_W06zna i rozumie podstawy teorii niezawodności oraz bezpieczeństwa maszyn, obiektów i systemów technicznych stosowanych w obiektach oceanotechnicznych
O_2A_W18ma uporządkowaną i podbudowaną wiedzę w zakresie inżynierii bezpieczeństwa i projektowania urządzeń i systemów zabezpieczeń obiektów oceanotechnicznych
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami oceny jakościowej i ilościowej zagrożeń i ryzyka. Uksztaltowanie umiejętności właściwego wyboru metody oceny dla określonego celu. Ukształtowanie umiejętności zastosowania metody oceny jakościowej lub ilościowej w celu ustalenia poziomu zagrożenia oraz umiejętności zinterpretowania wyniku takiej oceny i wykorzystania jej do dalszych działań.
Treści programoweT-W-7Przegląd podstawowych metod ocen zagrożeń. Macierze przyczynowo-skutkowe. Metody sieciowe. Metody progowe.
T-W-6Wymagane elementy analizy zagrożeń. Krytyczne parametry zagrożeń na bazie deterministycznych modeli zagrożeń ryzyka poważnych awarii. Identyfikacja zródeł zagrożenia.
T-A-1Określanie ryzyka - na poziomie lokalnym.
T-A-3Określanie ryzyka według metodologii dyrektyw Unii Europejskiej i zaleceń Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO).
T-A-2Określanie ryzyka w podstawowych rodzajach działalności na morzu i w eksploatacji obiektów oceanotechnicznych.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy - poparty przykładami i analizą case studies w celu przedstawienia zagadnień związanych z specyficznymi wymaganiami oceny poziomu zagrożenia i ryzyka dla celów zastosowań w okreslonych warunkach i dzialach gospodarki i obszarach techniki.
M-1Wykład informacyjny jako metoda podajaca infomacje podstawowe o zagrożeniach, metodach stosowanych do ich ustalania, podstawowych metodach oceny jakościowej i ilościowej poziomu zagrożenia i ryzyka.
M-3Ćwiczenia audytoryjne dla przyswojenia studentom praktycznych sposobów i metod analizy ryzyka i oceny ryzyka metodami jakościowymi i ilościowymi omówionymi na wykładach, oraz wykształcenia u studentów umiejętności samodzielnego stosowania metod do prostych przypadków urządzeń, systemów lub procesów.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny z wykładów podsumowujace efekty wiedzy i umiejętności uzyskane w czasie wykładu i poszerzone oraz uzupełnione w trakcie ćwiczeń audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu.
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu.
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu.
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu.
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru.
5,0Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_2A_C05-2_W03W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć wymienić i opisać podstawowe metody zabezpieczeń i bariery zabezpieczające ludzi i obiekty techniczne przed zagrożeniami. Powinien być w stanie wymienić i objaśnić metody oceny niezawodności zastosowanych barier.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_W06zna i rozumie podstawy teorii niezawodności oraz bezpieczeństwa maszyn, obiektów i systemów technicznych stosowanych w obiektach oceanotechnicznych
O_2A_W18ma uporządkowaną i podbudowaną wiedzę w zakresie inżynierii bezpieczeństwa i projektowania urządzeń i systemów zabezpieczeń obiektów oceanotechnicznych
Cel przedmiotuC-5Ukształtowanie umiejętności rozumienia metodologii oceny ryzyka oraz umiejętności stosowania technik i urządzeń stanowiących bariery bezpieczeństwa, odpwiednio do efektów i wniosków z analizy ryzyka.
Treści programoweT-W-9Metody oceny efektywnosci wdrożonych barier zabezpieczajacych ludzi i obiektów technicznych przed zagrożeniami.
T-W-7Przegląd podstawowych metod ocen zagrożeń. Macierze przyczynowo-skutkowe. Metody sieciowe. Metody progowe.
T-W-8Metody oceny niezawodnosci barier bezpieczenstwa.
T-A-5Dobór barier bezpieczeństwa dla zmiejszenia czynników zagrożenia i ocena skutków ekonomicznych, społecznych i srodowiskowych pozostalego ryzyka.
T-A-4Oceny ryzyka poważnych awarii.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy - poparty przykładami i analizą case studies w celu przedstawienia zagadnień związanych z specyficznymi wymaganiami oceny poziomu zagrożenia i ryzyka dla celów zastosowań w okreslonych warunkach i dzialach gospodarki i obszarach techniki.
M-1Wykład informacyjny jako metoda podajaca infomacje podstawowe o zagrożeniach, metodach stosowanych do ich ustalania, podstawowych metodach oceny jakościowej i ilościowej poziomu zagrożenia i ryzyka.
M-3Ćwiczenia audytoryjne dla przyswojenia studentom praktycznych sposobów i metod analizy ryzyka i oceny ryzyka metodami jakościowymi i ilościowymi omówionymi na wykładach, oraz wykształcenia u studentów umiejętności samodzielnego stosowania metod do prostych przypadków urządzeń, systemów lub procesów.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny z wykładów podsumowujace efekty wiedzy i umiejętności uzyskane w czasie wykładu i poszerzone oraz uzupełnione w trakcie ćwiczeń audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu.
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu.
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu.
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu.
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru.
5,0Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_2A_C05-2_U01Student w wyniku przeprowadzonych zajęć potrafi wyszukać zródła informacji o substancjach niebezpiecznych, obiektach i procesach oraz charakterystycznych dla nich czynnikach zagrożenia. Student potrafi wyszukać i dobrać informacje o dostępnych metodach i urządzeniach technicznych dla ograniczenia występowania określonych czynników zagrożenia i ich skutków. Student potrafi znaleźć wymagania, normy i przepisy regulujące zasady stosowania barier i zabezpieczeń przeciw określonych rodzajom czynników zagrożenia. Student potrafi w zwięzły sposób przedstawić powyższe problemy stosując terminologię techniczną właściwą dla przedmiotu, a także przekazać zwięzły komunikat/informacje na ten temat posługując się językiem obcym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych, przepisów, norm oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie oceanotechniki potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
O_2A_U04potrafi przygotować i przedstawić prezentację na temat realizacji zadania projektowego lub badawczego oraz poprowadzić dyskusję dotyczącą przedstawionej prezentacji
O_2A_U10potrafi – przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych – dokonać oceny i zastosować odpowiednie metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne z zastosowaniem podejścia systemowego, jak również formułować i testować hipotezy związane m.in. z modelowaniem i projektowaniem elementów, układów, systemów, procesów, maszyn czy obiektów oceanotechnicznych
O_2A_U23potrafi ocenić wpływ właściwej eksploatacji systemów i obiektów technicznych na ich niezawodność i wydłużenie cyklu życia oraz bezpieczeństwo użytkowania
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami oceny jakościowej i ilościowej zagrożeń i ryzyka. Uksztaltowanie umiejętności właściwego wyboru metody oceny dla określonego celu. Ukształtowanie umiejętności zastosowania metody oceny jakościowej lub ilościowej w celu ustalenia poziomu zagrożenia oraz umiejętności zinterpretowania wyniku takiej oceny i wykorzystania jej do dalszych działań.
Treści programoweT-W-9Metody oceny efektywnosci wdrożonych barier zabezpieczajacych ludzi i obiektów technicznych przed zagrożeniami.
T-W-2Prawdopodobienstwo, zagrożenie, ryzyko - definicje i pojęcia stosowane w inżynierii bezpieczeństwa.
T-W-7Przegląd podstawowych metod ocen zagrożeń. Macierze przyczynowo-skutkowe. Metody sieciowe. Metody progowe.
T-W-3Specyfika poważnych awarii. Mechanizmy powstawania poważnych awarii. Scenariusze zdarzeń awaryjnych.
T-W-8Metody oceny niezawodnosci barier bezpieczenstwa.
T-A-5Dobór barier bezpieczeństwa dla zmiejszenia czynników zagrożenia i ocena skutków ekonomicznych, społecznych i srodowiskowych pozostalego ryzyka.
T-A-4Oceny ryzyka poważnych awarii.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy - poparty przykładami i analizą case studies w celu przedstawienia zagadnień związanych z specyficznymi wymaganiami oceny poziomu zagrożenia i ryzyka dla celów zastosowań w okreslonych warunkach i dzialach gospodarki i obszarach techniki.
M-3Ćwiczenia audytoryjne dla przyswojenia studentom praktycznych sposobów i metod analizy ryzyka i oceny ryzyka metodami jakościowymi i ilościowymi omówionymi na wykładach, oraz wykształcenia u studentów umiejętności samodzielnego stosowania metod do prostych przypadków urządzeń, systemów lub procesów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia studenta w czasie ćwiczeń audytoryjnych, na podstawie oceny kolokwiów/sprawdzianów obejmujących tematy odbytych wykładów i wykonanych ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi posługiwać się źródłami literatury, katalogami lub nie potrafi skorzystać z sieci Internetu dla wyszukania informacji o czynnikach zagrożenia i ich skutkach, albo popełnia zasadnicze błędy w odczytaniu, zrozumieniu i zinterpretowaniu uzyskanej informacji.
3,0Student potrafi posługiwać się źródłami literatury, katalogami i potrafi skorzystać z sieci Internetu dla wyszukania informacji o czynnikach zagrożenia i ich skutkach , potrafi dobrać dostępne metody i urządzenia tachniczne dla ograniczenia czynnikow zagrożenia, ale umiejętnośc ta jest źle przyswojona, czyni to powoli i niekompletnie, pomija zasadnicze źródła itp., ale nie popełnia zasadniczych błędów w odczytaniu, zrozumieniu i zinterpretowaniu uzyskanej informacji.
3,5Student potrafi posługiwać się źródłami literatury, katalogami i potrafi skorzystać z sieci Internetu dla wyszukania informacji o czynnikach zagrożenia i ich skutkach, potrafi dobrać dostępne metody i urządzenia tachniczne dla ograniczenia czynnikow zagrożenia, w stopniu zadowalającym, czyni to powoli lecz kompletnie, nie pomija zasadniczych źródeł i nie popełnia zasadniczych błędów w odczytaniu, zrozumieniu i zinterpretowaniu uzyskanej informacji.
4,0Student potrafi posługiwać się źródłami literatury, katalogami i potrafi skorzystać z sieci Internetu dla wyszukania informacji o czynnikach zagrożenia i ich skutkach, potrafi dobrać dostępne metody i urządzenia tachniczne dla ograniczenia czynnikow zagrożenia, czyni to sprawnie i kompletnie, nie pomija zasadniczych źródeł i nie popełnia zasadniczych błędów w odczytaniu, zrozumieniu i zinterpretowaniu uzyskanej informacji.
4,5Student potrafi posługiwać się źródłami literatury, katalogami i potrafi skorzystać z sieci Internetu dla wyszukania informacji o czynnikach zagrożenia i ich skutkach, potrafi dobrać dostępne metody i urządzenia tachniczne dla ograniczenia czynnikow zagrożenia, czyni to w sposób biegły i kompletnie, nie pomija zasadniczych źródeł i nie popełnia zasadniczych błędów w odczytaniu, zrozumieniu i zinterpretowaniu uzyskanej informacji. Potrafi przedstawić prawidłowo i zinterpretować uzyskane informacje.
5,0Student potrafi posługiwać się źródłami literatury, katalogami i potrafi skorzystać z sieci Internetu dla wyszukania informacji o czynnikach zagrożenia i ich skutkach, potrafi dobrać dostępne metody i urządzenia tachniczne dla ograniczenia czynnikow zagrożenia, czyni to w sposób biegły i kompletny, nie pomija zasadniczych źródeł i nie popełnia zasadniczych błędów w odczytaniu, zrozumieniu i zinterpretowaniu uzyskanej informacji. Potrafi wyczerpująco przedstawić i zinterpretować uzyskane informacje, znaleźć dodatkowe źródła dostępu do informacji, także w języku obcym. Rozumie i poprawnie interpretuje wyniki poszukiwań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_2A_C05-2_U02Student umie rozróżnić metody oceny ryzyka jakościowe od ilościowych, potrafi uzasadnić potrzebę zastosowania jednej z nich do określonego przypadku obiektu lub procesu. Potrafi dobrać własciwą metodę dla oceny ryzyka oraz ziterpretować wyniki oceny ryzyka. Potrafi wyniki analizy zinterpretować w szerszym kontekście społecznym lub środowiskowym. Potrafi oszacować skutki społeczne, środowiskowe i ekonomiczne awarii i wskazać efekty jakie można uzyskać w wyniku zastosowania wyników analizy ryzyka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_U10potrafi – przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych – dokonać oceny i zastosować odpowiednie metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne z zastosowaniem podejścia systemowego, jak również formułować i testować hipotezy związane m.in. z modelowaniem i projektowaniem elementów, układów, systemów, procesów, maszyn czy obiektów oceanotechnicznych
O_2A_U11potrafi – przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych – wykorzystywać i integrować wiedzę pochodzącą z różnych źródeł, zarówno z zakresu oceanotechniki, jak i innych dziedzin nauki i techniki, uwzględniając aspekty pozatechniczne (np. prawne czy ekonomiczne)
Cel przedmiotuC-5Ukształtowanie umiejętności rozumienia metodologii oceny ryzyka oraz umiejętności stosowania technik i urządzeń stanowiących bariery bezpieczeństwa, odpwiednio do efektów i wniosków z analizy ryzyka.
C-4Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami oceny jakościowej i ilościowej zagrożeń i ryzyka. Uksztaltowanie umiejętności właściwego wyboru metody oceny dla określonego celu. Ukształtowanie umiejętności zastosowania metody oceny jakościowej lub ilościowej w celu ustalenia poziomu zagrożenia oraz umiejętności zinterpretowania wyniku takiej oceny i wykorzystania jej do dalszych działań.
Treści programoweT-W-9Metody oceny efektywnosci wdrożonych barier zabezpieczajacych ludzi i obiektów technicznych przed zagrożeniami.
T-W-7Przegląd podstawowych metod ocen zagrożeń. Macierze przyczynowo-skutkowe. Metody sieciowe. Metody progowe.
T-W-8Metody oceny niezawodnosci barier bezpieczenstwa.
T-W-6Wymagane elementy analizy zagrożeń. Krytyczne parametry zagrożeń na bazie deterministycznych modeli zagrożeń ryzyka poważnych awarii. Identyfikacja zródeł zagrożenia.
T-A-1Określanie ryzyka - na poziomie lokalnym.
T-A-5Dobór barier bezpieczeństwa dla zmiejszenia czynników zagrożenia i ocena skutków ekonomicznych, społecznych i srodowiskowych pozostalego ryzyka.
T-A-3Określanie ryzyka według metodologii dyrektyw Unii Europejskiej i zaleceń Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO).
T-A-2Określanie ryzyka w podstawowych rodzajach działalności na morzu i w eksploatacji obiektów oceanotechnicznych.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy - poparty przykładami i analizą case studies w celu przedstawienia zagadnień związanych z specyficznymi wymaganiami oceny poziomu zagrożenia i ryzyka dla celów zastosowań w okreslonych warunkach i dzialach gospodarki i obszarach techniki.
M-3Ćwiczenia audytoryjne dla przyswojenia studentom praktycznych sposobów i metod analizy ryzyka i oceny ryzyka metodami jakościowymi i ilościowymi omówionymi na wykładach, oraz wykształcenia u studentów umiejętności samodzielnego stosowania metod do prostych przypadków urządzeń, systemów lub procesów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia studenta w czasie ćwiczeń audytoryjnych, na podstawie oceny kolokwiów/sprawdzianów obejmujących tematy odbytych wykładów i wykonanych ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna lub nie potrafi dobrać metody oceny ryzyka ani nie potrafi zinterpretować wyników oceny. Nie potrafi zastosować metody i nie umie interpretować wyniku jakiejkolwiek oceny ryzyka. Nie zna i nie potrafi opisać ani określić skutków ryzyka.
3,0Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać co najmniej jedną z podstawowych metod oceny ryzyka; prawidłowo dobiera metodę dla określonego przypadku. Potrafi i poprawnie ocenia i interpretuje wyniki oceny ryzyka. Zna i potrafi określić podstawowe skutki ekonomiczne, środowiskowe i społeczne oszacowanego ryzyka.
3,5Student zna i potrafi dobrać podstawowe metody oceny ryzyka; prawidłowo dobiera metodę dla określonego przypadku. Potrafi i poprawnie ocenia i interpretuje wyniki oceny ryzyka. Zna i potrafi określić podstawowe skutki ekonomiczne, środowiskowe i społeczne oszacowanego ryzyka. Potrafi i poprawnie ocenić i interpretować uzyskane wyniki oceny.
4,0Student zna i potrafi dobrać podstawowe metody oceny ryzyka; prawidłowo dobiera metody dla określonego przypadku. Potrafi i poprawnie ocenia i interpretuje wyniki oceny ryzyka. Zna i potrafi określić podstawowe skutki ekonomiczne, środowiskowe i społeczne oszacowanego ryzyka. Potrafi i poprawnie ocenić i interpretować uzyskane wyniki oceny i wyjaśnić je.
4,5Student zna i potrafi dobrać podstawowe metody oceny ryzyka; prawidłowo dobiera metody dla określonego przypadku. Potrafi i poprawnie ocenia i interpretuje wyniki oceny ryzyka. Zna i potrafi określić podstawowe skutki ekonomiczne, środowiskowe i społeczne oszacowanego ryzyka. Potrafi i poprawnie ocenić i interpretować uzyskane wyniki oceny i wyjaśnić je. Potrafi wymienić zalety i wady metod oceny które mogą mieć wpływ na możliwy błąd oszacowania i wytłumaczyć oraz uzasadnić swoją opinię.
5,0Student zna i potrafi dobrać metody oceny ryzyka; prawidłowo dobiera metody dla określonego przypadku i potrafi uzasadnić oraz umotywować dokonany wybór. Potrafi poprawnie oceniać i interpretować wyniki oceny ryzyka. Zna i potrafi oszacować podstawowe skutki ekonomiczne, środowiskowe i społeczne występującego ryzyka. Potrafi i poprawnie ocenić i interpretować uzyskane wyniki oceny i wyjaśnić je. Potrafi wymienić zalety i wady metod oceny które mogą mieć wpływ na możliwy błąd oszacowania i wytłumaczyć oraz uzasadnić swoją opinię.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_2A_C05-2_U03Student umie wykorzystać wyniki oszacowania ryzyka, zinterpretować je i uzasadnić, a także na tej podstawie zastosować techniki i urządzenia stanowiące wymagane bariery bezpieczeństwa. Potrafi oszacować koszty i skutki ekonomiczne zastosowanych rozwiązań, a także rozumie i potrafi wyjaśnić skutki społeczne i środowiskowe występującego ryzyka oraz celowość zastosowania barier zabezpieczających.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_U22potrafi zaprojektować urządzenia i systemy zabezpieczeń obiektów oceanotechnicznych z uwzględnieniem aspektów pozatechnicznych
Cel przedmiotuC-5Ukształtowanie umiejętności rozumienia metodologii oceny ryzyka oraz umiejętności stosowania technik i urządzeń stanowiących bariery bezpieczeństwa, odpwiednio do efektów i wniosków z analizy ryzyka.
Treści programoweT-W-9Metody oceny efektywnosci wdrożonych barier zabezpieczajacych ludzi i obiektów technicznych przed zagrożeniami.
T-W-8Metody oceny niezawodnosci barier bezpieczenstwa.
T-A-5Dobór barier bezpieczeństwa dla zmiejszenia czynników zagrożenia i ocena skutków ekonomicznych, społecznych i srodowiskowych pozostalego ryzyka.
T-A-4Oceny ryzyka poważnych awarii.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy - poparty przykładami i analizą case studies w celu przedstawienia zagadnień związanych z specyficznymi wymaganiami oceny poziomu zagrożenia i ryzyka dla celów zastosowań w okreslonych warunkach i dzialach gospodarki i obszarach techniki.
M-3Ćwiczenia audytoryjne dla przyswojenia studentom praktycznych sposobów i metod analizy ryzyka i oceny ryzyka metodami jakościowymi i ilościowymi omówionymi na wykładach, oraz wykształcenia u studentów umiejętności samodzielnego stosowania metod do prostych przypadków urządzeń, systemów lub procesów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia studenta w czasie ćwiczeń audytoryjnych, na podstawie oceny kolokwiów/sprawdzianów obejmujących tematy odbytych wykładów i wykonanych ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać wynikow oszacowanego ryzyka ani nie potrafi na ich podstawie zastosować prawidłowych barier bezpieczeństwa dla zmniejszenia ryzyka.
3,0Student potrafi wykorzystać wyniki oszacowanego ryzyka i potrafi na ich podstawie zastosować prawidłowe bariery bezpieczeństwa dla zmniejszenia ryzyka; prawidłowo dobiera metodę dla określonego przypadku. Potrafi i poprawnie ocenia i interpretuje wyniki oceny ryzyka. Zna i potrafi określić podstawowe skutki ekonomiczne, środowiskowe i społeczne oszacowanego ryzyka i efekty zastosowanych barier bezpieczeństwa.
3,5Student potrafi wykorzystać wyniki oszacowanego ryzyka i potrafi na ich podstawie zastosować prawidłowe bariery bezpieczeństwa dla zmniejszenia ryzyka; prawidłowo dobiera metodę dla określonego przypadku. Potrafi i poprawnie ocenia i interpretuje wyniki oceny ryzyka. Zna i potrafi określić podstawowe skutki ekonomiczne, środowiskowe i społeczne oszacowanego ryzyka i efekty zastosowanych barier bezpieczeństwa. Potrafi i poprawnie ocenić i interpretować uzyskane wyniki oceny.
4,0Student potrafi wykorzystać wyniki oszacowanego ryzyka i potrafi na ich podstawie zastosować prawidłowe bariery bezpieczeństwa dla zmniejszenia ryzyka; prawidłowo dobiera metodę dla określonego przypadku. Potrafi i poprawnie ocenia i interpretuje wyniki oceny ryzyka. Zna i potrafi określić większość skutków ekonomicznych, środowiskowych i społecznych oszacowanego ryzyka i efekty zastosowanych barier bezpieczeństwa. Potrafi i poprawnie ocenić i interpretować uzyskane wyniki oceny i wyjaśnić je.
4,5Student potrafi wykorzystać wyniki oszacowanego ryzyka i potrafi na ich podstawie zastosować prawidłowe bariery bezpieczeństwa dla zmniejszenia ryzyka; prawidłowo dobiera metodę dla określonego przypadku. Potrafi i poprawnie ocenia i interpretuje wyniki oceny ryzyka. Zna i potrafi określić większość skutków ekonomicznych, środowiskowych i społecznych oszacowanego ryzyka i efekty zastosowanych barier bezpieczeństwa. Potrafi i poprawnie ocenić i interpretować uzyskane wyniki oceny i wyjaśnić je. Potrafi wymienić zalety i wady metod oceny ryzyka i zastosowanych barier bezpieczeństwa i wytłumaczyć oraz uzasadnić swoją opinię.
5,0Student potrafi wykorzystać wyniki oszacowanego ryzyka i potrafi na ich podstawie zastosować prawidłowe bariery bezpieczeństwa dla zmniejszenia ryzyka; prawidłowo dobiera metodę dla określonego przypadku oraz prawidłowo uzasadnia i wyjaśnia dokonany wybór. Potrafi i poprawnie ocenia i interpretuje wyniki oceny ryzyka. Zna i potrafi określić większość skutków ekonomicznych, środowiskowych i społecznych oszacowanego ryzyka i efekty zastosowanych barier bezpieczeństwa. Potrafi i poprawnie ocenić i interpretować uzyskane wyniki oceny i wyjaśnić je. Potrafi wymienić zalety i wady metod oceny ryzyka i zastosowanych barier bezpieczeństwa i wytłumaczyć oraz uzasadnić swoją opinię.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_2A_C05-2_K01Student ma świadomość społecznych, środowiskowych i ekonomicznych skutków wystepujących zagrożeń i ryzyka jakie jest przez nie wywołane, co potrafi wykazać stosując metody oceny ryzyka jakie zna i potrafi zastosować w praktyce. Jest w związku z tym świadom odpowieialności za pracę własną, zna także znaczenie pracy w zespole specjalistów z różnych branż co pozwala na pełniejszą i obarczoną mniejszymi błędami ocenę ryzyka. Znając szerokie spektrum możliwych czynników zagrożenia i ich oddziaływanie szkodliwe w wielu obszarach i otoczeniu potrafi krytycznie oceniać rozwiązania techniczne i procesy z uwzględnieniem czynników ryzyka; jest wyposażony w umiejętności porozumiewania się z otoczeniem stąd też uważa za słuszne i celowe przekazywanie otoczeniu informacji o rodzajach zagrożeń i czuje się odpowiedzialny za wskazywanie metod ograniczenia zagrożeń i działa w celu wypełnienia swojej misji inżyniera.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_K06ma świadomość ważności profesjonalnego postępowania w wykonywaniu zawodu oraz respektowania etyki zawodowej
O_2A_K08rozumie rolę absolwenta uczelni technicznej w społeczeństwie i ma świadomość konieczności formułowania i przekazywania społeczeństwu wiarygodnych informacji i opinii dotyczących aktualnych osiągnięć techniki związanych z oceanotechniką, jak i innych jej aspektów związanych z działalnością inżynierską, oraz przekazywania tego typu informacji i opinii w sposób powszechnie zrozumiały, przedstawiając różne punkty widzenia
O_2A_K02ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska
Cel przedmiotuC-5Ukształtowanie umiejętności rozumienia metodologii oceny ryzyka oraz umiejętności stosowania technik i urządzeń stanowiących bariery bezpieczeństwa, odpwiednio do efektów i wniosków z analizy ryzyka.
Treści programoweT-W-9Metody oceny efektywnosci wdrożonych barier zabezpieczajacych ludzi i obiektów technicznych przed zagrożeniami.
T-W-7Przegląd podstawowych metod ocen zagrożeń. Macierze przyczynowo-skutkowe. Metody sieciowe. Metody progowe.
T-W-8Metody oceny niezawodnosci barier bezpieczenstwa.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy - poparty przykładami i analizą case studies w celu przedstawienia zagadnień związanych z specyficznymi wymaganiami oceny poziomu zagrożenia i ryzyka dla celów zastosowań w okreslonych warunkach i dzialach gospodarki i obszarach techniki.
M-3Ćwiczenia audytoryjne dla przyswojenia studentom praktycznych sposobów i metod analizy ryzyka i oceny ryzyka metodami jakościowymi i ilościowymi omówionymi na wykładach, oraz wykształcenia u studentów umiejętności samodzielnego stosowania metod do prostych przypadków urządzeń, systemów lub procesów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia studenta w czasie ćwiczeń audytoryjnych, na podstawie oceny kolokwiów/sprawdzianów obejmujących tematy odbytych wykładów i wykonanych ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie stosuje w praktyce zasad odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, w tym starannego doboru metod i wykonania obliczeń, nie przykłada staranności do obliczeń, nie współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania nałożonego zadania; nie wykazuje zainteresowania efektami swojej pracy i jej skutkami oraz oddziaływaniami społecznymi.
3,0Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, w tym starannego doboru metod i wykonania obliczeń, ale pomimo to popełnia błędy w tym postępowaniu wymagające kontroli i korekt, Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania badań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Nie potrafi wyjaśnić i nie rozumie szerszego kontekstu i celu wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen.
3,5Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania oceny ryzyka, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - popełnia jednak sporadyczne błędy w tym postępowaniu wymagające kontroli i korekt, Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania badań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić w stopniu podstawowym szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen.
4,0Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania oceny ryzyka, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma podstawowe zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen.
4,5Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania oceny ryzyka, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma wyróżniające zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen.
5,0Student stosuje w stopniu wzorowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania oceny ryzyka, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen.. W pracy zespołowej wykazuje wyróżniające zdolności i predyspozycje do funkcji kierowania zespołem - z reguły samoistnie lub z wyboru członków grupy kieruje pracą zespołową.