Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S2)
specjalność: Chłodnictwo i klimatyzacja w oceanotechnice
Sylabus przedmiotu Oceanotechniczne systemy energetyczne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Oceanotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Oceanotechniczne systemy energetyczne | ||
Specjalność | Chłodnictwo i klimatyzacja w oceanotechnice | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wojciech Zeńczak <Wojciech.Zenczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Teoria procesów cieplnych |
W-2 | Silniki i maszyny okrętowe |
W-3 | Podstawy elektrotechniki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Umiejętność identyfikacji systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych |
C-2 | Nabycie podstawowej wiedzy z zakresu budowy i funkcjonowania poszczególnych podsystemów wchodzących w sklad systemów energetycznych |
C-3 | Podstawowa umiejętność projektowania instalacji oceanotechnicznych systemów energetycznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do ćwiczeń laboratoryjnych, omówienie zakresu zajęć, sposobu ich prowadzenia, wymogi oraz warunki bezpieczeństwa BHP w trakcie prowadzenia zajęć, sposoby oceny | 2 |
T-L-2 | Budowa i działanie agregatu prądotwórczego | 3 |
T-L-3 | Budowa kotła pomocniczego VX | 2 |
T-L-4 | Działanie i obsługa kotła pomocniczego VX w warunkach pracy symulacyjnej | 2 |
T-L-5 | Budowa i obsługa wybranych instalacji okretowego systemu energetycznego | 4 |
T-L-6 | Zaliczenie laboratoriów | 2 |
15 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Przedstawienie wymagań dotyczących wykonywania projektów, tematyka projektów, sposoby oceny | 2 |
T-P-2 | Określenie zapotrzebowania mocy elektrycznej dla funkcjonowania wybranego obiektu oceanotechnicznego | 4 |
T-P-3 | Budowa i dobór spalinowych zespołów prądotwórczych | 3 |
T-P-4 | Obliczenia projektowe i dobór podstawowych urzadzeń wybranej instalacji obiektu oceanotechnicznego | 6 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Identyfikacja systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych | 1 |
T-W-2 | Źródła energii i konwersja energii w oceanotechnicznych systemach energetycznych | 2 |
T-W-3 | Czynniki robocze stosowane w oceanotechnicznych systemach energetycznych | 1 |
T-W-4 | Struktury systemów energetycznych wybranych obiektów oceanotechnicznych | 2 |
T-W-5 | Zapotrzebowanie na energię do napędu statku, elektryczną i ciepło | 2 |
T-W-6 | Pędniki, linie wałów i przekładnie | 2 |
T-W-7 | Instalacje okrętowych siłowni spalinowych i najważniejsze urządzenia | 12 |
T-W-8 | Niekonwenconalne technologie energetyczne w oceanotechnice | 2 |
T-W-9 | Systemy konwersji zasobów energetycznych wód morskich i oceanotechnicznych | 5 |
T-W-10 | Zaliczenie | 1 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie dostępnych Instrukcji | 4 |
A-L-2 | Dyskusja wprowadzająca umożliwiająca usystematyzowanie wiedzy pozwalającej na prawidlowe wykonanie ćwiczeń laboratoryjnych | 2 |
A-L-3 | Przeprowadzenie ćwiczeń laboratoryjnych, pomiary, obsługa urządzeń | 13 |
A-L-4 | Archiwuzacja danych pomiarowych, opracowanie wyników, sporządzenie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych | 4 |
A-L-5 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 2 |
25 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-P-2 | Wykonanie projektu | 10 |
A-P-3 | Przedstawienie projektu - prezentacja | 3 |
A-P-4 | Zaliczenie projektu | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 4 |
34 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład prowadzony w formie wykazywania problemów i wspólne dochodzenie do ich rozwiązywania. Wykorzystanie materiałów audiowizualnych w postaci filmów, slajdów oraz schematów rysowanych na tablicy. |
M-2 | Wykład informacyjny 50% - materialy audiowizualne |
M-3 | Wykład problemowy 30% - praca na modelach obiektów rzeczywistych |
M-4 | Wykład konwersatoryjny 20% - dyskusja podsumowująca |
M-5 | Ćwiczenia laboratoryjne |
M-6 | Metoda projektowa |
M-7 | Seminarium |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: W sklad oceny końcowej będą brane pod uwagę oceny cząstkowe: - ocena z kolokwium - ocena z aktywności na zajęciach - obecność na zajęciach - samodzielne rozwiązanie uzgodnionego obupólnie problemu i przedstawienie go na zajęciach |
S-2 | Ocena formująca: Ocena formująca - wynikająca z zaangażowania studenta w trakcie trwania zajęć |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca - kolokwium sprawdzające |
S-4 | Ocena formująca: Ocena sprawozdań z laboratoriów |
S-5 | Ocena formująca: Zaliczenie ustne laboratoriów |
S-6 | Ocena formująca: Ocena projektu |
S-7 | Ocena formująca: Ocena z seminarium |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_2A_D3-04_W01 Student ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą budowy i funkcjonowania systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych | O_2A_W05, O_2A_W16, O_2A_W18 | — | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-5, T-W-6 | M-3, M-2 | S-3, S-2 |
O_2A_D3-04_W02 Student ma podstawową wiedzę dotyczącą eksploatacji oceanicznych systemów energetycznych | O_2A_W02, O_2A_W04, O_2A_W16 | — | — | C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-4 | M-3, M-2 | S-3, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_2A_D3-04_U01 Student potrafi przeprowadzić podstawowe obliczenia instalacji obiektów oceanotechnicznych, interpretować wyniki w zakresie funkcjonowania systemów energetycznych | O_2A_U01, O_2A_U17, O_2A_U23, O_2A_U24 | — | — | C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-7 | M-4, M-3 | S-3, S-2 |
O_2A_D3-04_U02 Student potrafi ocenić parametry pracy systemu i ich wpływ na funkcjonowanie systemu | O_2A_U11, O_2A_U16, O_2A_U24 | — | — | C-2, C-1 | T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-W-1, T-P-2 | M-3 | S-3, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_2A_D3-04_K01 Student potrafi ocenić skutki społeczne poprawnego funkcjonowania systemów energetycznych | O_2A_K05, O_2A_K03 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-4, M-3, M-2 | S-3, S-2 |
O_2A_D3-04_K02 Student ma świadomość ważność i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki eksploatacji systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych | O_2A_K08, O_2A_K01, O_2A_K03 | — | — | C-2, C-3 | T-W-1, T-W-5 | M-4, M-3, M-2 | S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_2A_D3-04_W01 Student ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą budowy i funkcjonowania systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych | 2,0 | Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia |
3,0 | Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia | |
3,5 | Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia składające się na efekt kształcenia | |
4,0 | Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia | |
4,5 | Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia uzupełnioną o wiadomości literaturowe (literatura, internet) | |
5,0 | Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia uzupełnioną o wiadomości literaturowe (literatura, internet) oraz wiedzę praktyczną | |
O_2A_D3-04_W02 Student ma podstawową wiedzę dotyczącą eksploatacji oceanicznych systemów energetycznych | 2,0 | Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia |
3,0 | Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia | |
3,5 | Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia składające się na efekt kształcenia | |
4,0 | Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia | |
4,5 | Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia uzupełnioną o wiadomości literaturowe (literatura, internet) | |
5,0 | Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia uzupełnioną o wiadomości literaturowe (literatura, internet) oraz wiedzę praktyczną |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_2A_D3-04_U01 Student potrafi przeprowadzić podstawowe obliczenia instalacji obiektów oceanotechnicznych, interpretować wyniki w zakresie funkcjonowania systemów energetycznych | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie |
3,0 | Student prezentuje elementarne wiadomości w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student prezentuje dobre umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student prezentuje dobre umiejętności i wykorzystuje je w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
5,0 | Student prezentuje dobre umiejętności i wykorzystuje je w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje nowe modyfikacje rozwiązań | |
O_2A_D3-04_U02 Student potrafi ocenić parametry pracy systemu i ich wpływ na funkcjonowanie systemu | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie |
3,0 | Student prezentuje elementarne wiadomości w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student prezentuje dobre umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student prezentuje dobre umiejętności i wykorzystuje je w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
5,0 | Student prezentuje dobre umiejętności i wykorzystuje je w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje nowe modyfikacje rozwiązań |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_2A_D3-04_K01 Student potrafi ocenić skutki społeczne poprawnego funkcjonowania systemów energetycznych | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje się przedsiębiorczością w danym obszarze | |
5,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje się przedsiębiorczością w danym obszarze i ma świadomość jej roli | |
O_2A_D3-04_K02 Student ma świadomość ważność i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki eksploatacji systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje się przedsiębiorczością w danym obszarze | |
5,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje się przedsiębiorczością w danym obszarze i ma świadomość jej roli |
Literatura podstawowa
- Giernalczyk M., Górski Z., Siłownie okrętowe, Wydawnictwo Akademii Morskiej w Gdyni, Gdynia, 2012
- Michalski R, Siłownie okrętowe, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1997, 2
- Rowiński L, Pojazdy głębinowe budowa i wyposażenie, Przedsiębiorstwo prywatne WiB, Gdańsk, 2008, 1
- Matejski M, Modelowanie ruchu bezzałogowych pojazdów podwodnych w warunkach ekspoerymentalnych, Polskie Towarzystwo Medycyny i Techniki Hiperbarycznej, Gdynia, 2011, 1
- Graczyk T, Bezzałogowe zdalnie sterowane pojazdy głębinowe - konstrukcja, zastosowanie, IO PS i ODK SIMP, Szczecin, 1991, 1