Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S2)
specjalność: Chłodnictwo i klimatyzacja w oceanotechnice

Sylabus przedmiotu Oceanotechniczne systemy energetyczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Oceanotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Oceanotechniczne systemy energetyczne
Specjalność Chłodnictwo i klimatyzacja w oceanotechnice
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Wojciech Zeńczak <Wojciech.Zenczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 15 1,00,33zaliczenie
wykładyW1 30 1,00,34zaliczenie
projektyP1 15 1,00,33zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Teoria procesów cieplnych
W-2Silniki i maszyny okrętowe
W-3Podstawy elektrotechniki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Umiejętność identyfikacji systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych
C-2Nabycie podstawowej wiedzy z zakresu budowy i funkcjonowania poszczególnych podsystemów wchodzących w sklad systemów energetycznych
C-3Podstawowa umiejętność projektowania instalacji oceanotechnicznych systemów energetycznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do ćwiczeń laboratoryjnych, omówienie zakresu zajęć, sposobu ich prowadzenia, wymogi oraz warunki bezpieczeństwa BHP w trakcie prowadzenia zajęć, sposoby oceny2
T-L-2Budowa i działanie agregatu prądotwórczego3
T-L-3Budowa kotła pomocniczego VX2
T-L-4Działanie i obsługa kotła pomocniczego VX w warunkach pracy symulacyjnej2
T-L-5Budowa i obsługa wybranych instalacji okretowego systemu energetycznego4
T-L-6Zaliczenie laboratoriów2
15
projekty
T-P-1Przedstawienie wymagań dotyczących wykonywania projektów, tematyka projektów, sposoby oceny2
T-P-2Określenie zapotrzebowania mocy elektrycznej dla funkcjonowania wybranego obiektu oceanotechnicznego4
T-P-3Budowa i dobór spalinowych zespołów prądotwórczych3
T-P-4Obliczenia projektowe i dobór podstawowych urzadzeń wybranej instalacji obiektu oceanotechnicznego6
15
wykłady
T-W-1Identyfikacja systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych1
T-W-2Źródła energii i konwersja energii w oceanotechnicznych systemach energetycznych2
T-W-3Czynniki robocze stosowane w oceanotechnicznych systemach energetycznych1
T-W-4Struktury systemów energetycznych wybranych obiektów oceanotechnicznych2
T-W-5Zapotrzebowanie na energię do napędu statku, elektryczną i ciepło2
T-W-6Pędniki, linie wałów i przekładnie2
T-W-7Instalacje okrętowych siłowni spalinowych i najważniejsze urządzenia12
T-W-8Niekonwenconalne technologie energetyczne w oceanotechnice2
T-W-9Systemy konwersji zasobów energetycznych wód morskich i oceanotechnicznych5
T-W-10Zaliczenie1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie dostępnych Instrukcji4
A-L-2Dyskusja wprowadzająca umożliwiająca usystematyzowanie wiedzy pozwalającej na prawidlowe wykonanie ćwiczeń laboratoryjnych2
A-L-3Przeprowadzenie ćwiczeń laboratoryjnych, pomiary, obsługa urządzeń13
A-L-4Archiwuzacja danych pomiarowych, opracowanie wyników, sporządzenie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych4
A-L-5Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu2
25
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-P-2Wykonanie projektu10
A-P-3Przedstawienie projektu - prezentacja3
A-P-4Zaliczenie projektu2
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia4
34

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład prowadzony w formie wykazywania problemów i wspólne dochodzenie do ich rozwiązywania. Wykorzystanie materiałów audiowizualnych w postaci filmów, slajdów oraz schematów rysowanych na tablicy.
M-2Wykład informacyjny 50% - materialy audiowizualne
M-3Wykład problemowy 30% - praca na modelach obiektów rzeczywistych
M-4Wykład konwersatoryjny 20% - dyskusja podsumowująca
M-5Ćwiczenia laboratoryjne
M-6Metoda projektowa
M-7Seminarium

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: W sklad oceny końcowej będą brane pod uwagę oceny cząstkowe: - ocena z kolokwium - ocena z aktywności na zajęciach - obecność na zajęciach - samodzielne rozwiązanie uzgodnionego obupólnie problemu i przedstawienie go na zajęciach
S-2Ocena formująca: Ocena formująca - wynikająca z zaangażowania studenta w trakcie trwania zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca - kolokwium sprawdzające
S-4Ocena formująca: Ocena sprawozdań z laboratoriów
S-5Ocena formująca: Zaliczenie ustne laboratoriów
S-6Ocena formująca: Ocena projektu
S-7Ocena formująca: Ocena z seminarium

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_D3-04_W01
Student ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą budowy i funkcjonowania systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych
O_2A_W05, O_2A_W16, O_2A_W18C-2, C-1T-W-1, T-W-5, T-W-6M-3, M-2S-3, S-2
O_2A_D3-04_W02
Student ma podstawową wiedzę dotyczącą eksploatacji oceanicznych systemów energetycznych
O_2A_W02, O_2A_W04, O_2A_W16C-3T-W-1, T-W-2, T-W-4M-3, M-2S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_D3-04_U01
Student potrafi przeprowadzić podstawowe obliczenia instalacji obiektów oceanotechnicznych, interpretować wyniki w zakresie funkcjonowania systemów energetycznych
O_2A_U01, O_2A_U17, O_2A_U23, O_2A_U24C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-7M-4, M-3S-3, S-2
O_2A_D3-04_U02
Student potrafi ocenić parametry pracy systemu i ich wpływ na funkcjonowanie systemu
O_2A_U11, O_2A_U16, O_2A_U24C-2, C-1T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-W-1, T-P-2M-3S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_D3-04_K01
Student potrafi ocenić skutki społeczne poprawnego funkcjonowania systemów energetycznych
O_2A_K05, O_2A_K03C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3M-4, M-3, M-2S-3, S-2
O_2A_D3-04_K02
Student ma świadomość ważność i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki eksploatacji systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych
O_2A_K08, O_2A_K01, O_2A_K03C-2, C-3T-W-1, T-W-5M-4, M-3, M-2S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O_2A_D3-04_W01
Student ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą budowy i funkcjonowania systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia składające się na efekt kształcenia
4,0Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia
4,5Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia uzupełnioną o wiadomości literaturowe (literatura, internet)
5,0Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia uzupełnioną o wiadomości literaturowe (literatura, internet) oraz wiedzę praktyczną
O_2A_D3-04_W02
Student ma podstawową wiedzę dotyczącą eksploatacji oceanicznych systemów energetycznych
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia składające się na efekt kształcenia
4,0Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia
4,5Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia uzupełnioną o wiadomości literaturowe (literatura, internet)
5,0Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia uzupełnioną o wiadomości literaturowe (literatura, internet) oraz wiedzę praktyczną

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O_2A_D3-04_U01
Student potrafi przeprowadzić podstawowe obliczenia instalacji obiektów oceanotechnicznych, interpretować wyniki w zakresie funkcjonowania systemów energetycznych
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne wiadomości w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje dobre umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student prezentuje dobre umiejętności i wykorzystuje je w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
5,0Student prezentuje dobre umiejętności i wykorzystuje je w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje nowe modyfikacje rozwiązań
O_2A_D3-04_U02
Student potrafi ocenić parametry pracy systemu i ich wpływ na funkcjonowanie systemu
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne wiadomości w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje dobre umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student prezentuje dobre umiejętności i wykorzystuje je w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
5,0Student prezentuje dobre umiejętności i wykorzystuje je w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje nowe modyfikacje rozwiązań

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O_2A_D3-04_K01
Student potrafi ocenić skutki społeczne poprawnego funkcjonowania systemów energetycznych
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje się przedsiębiorczością w danym obszarze
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje się przedsiębiorczością w danym obszarze i ma świadomość jej roli
O_2A_D3-04_K02
Student ma świadomość ważność i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki eksploatacji systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje się przedsiębiorczością w danym obszarze
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje się przedsiębiorczością w danym obszarze i ma świadomość jej roli

Literatura podstawowa

  1. Giernalczyk M., Górski Z., Siłownie okrętowe, Wydawnictwo Akademii Morskiej w Gdyni, Gdynia, 2012
  2. Michalski R, Siłownie okrętowe, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1997, 2
  3. Rowiński L, Pojazdy głębinowe budowa i wyposażenie, Przedsiębiorstwo prywatne WiB, Gdańsk, 2008, 1
  4. Matejski M, Modelowanie ruchu bezzałogowych pojazdów podwodnych w warunkach ekspoerymentalnych, Polskie Towarzystwo Medycyny i Techniki Hiperbarycznej, Gdynia, 2011, 1
  5. Graczyk T, Bezzałogowe zdalnie sterowane pojazdy głębinowe - konstrukcja, zastosowanie, IO PS i ODK SIMP, Szczecin, 1991, 1

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do ćwiczeń laboratoryjnych, omówienie zakresu zajęć, sposobu ich prowadzenia, wymogi oraz warunki bezpieczeństwa BHP w trakcie prowadzenia zajęć, sposoby oceny2
T-L-2Budowa i działanie agregatu prądotwórczego3
T-L-3Budowa kotła pomocniczego VX2
T-L-4Działanie i obsługa kotła pomocniczego VX w warunkach pracy symulacyjnej2
T-L-5Budowa i obsługa wybranych instalacji okretowego systemu energetycznego4
T-L-6Zaliczenie laboratoriów2
15

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Przedstawienie wymagań dotyczących wykonywania projektów, tematyka projektów, sposoby oceny2
T-P-2Określenie zapotrzebowania mocy elektrycznej dla funkcjonowania wybranego obiektu oceanotechnicznego4
T-P-3Budowa i dobór spalinowych zespołów prądotwórczych3
T-P-4Obliczenia projektowe i dobór podstawowych urzadzeń wybranej instalacji obiektu oceanotechnicznego6
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Identyfikacja systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych1
T-W-2Źródła energii i konwersja energii w oceanotechnicznych systemach energetycznych2
T-W-3Czynniki robocze stosowane w oceanotechnicznych systemach energetycznych1
T-W-4Struktury systemów energetycznych wybranych obiektów oceanotechnicznych2
T-W-5Zapotrzebowanie na energię do napędu statku, elektryczną i ciepło2
T-W-6Pędniki, linie wałów i przekładnie2
T-W-7Instalacje okrętowych siłowni spalinowych i najważniejsze urządzenia12
T-W-8Niekonwenconalne technologie energetyczne w oceanotechnice2
T-W-9Systemy konwersji zasobów energetycznych wód morskich i oceanotechnicznych5
T-W-10Zaliczenie1
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie dostępnych Instrukcji4
A-L-2Dyskusja wprowadzająca umożliwiająca usystematyzowanie wiedzy pozwalającej na prawidlowe wykonanie ćwiczeń laboratoryjnych2
A-L-3Przeprowadzenie ćwiczeń laboratoryjnych, pomiary, obsługa urządzeń13
A-L-4Archiwuzacja danych pomiarowych, opracowanie wyników, sporządzenie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych4
A-L-5Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-P-2Wykonanie projektu10
A-P-3Przedstawienie projektu - prezentacja3
A-P-4Zaliczenie projektu2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia4
34
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_2A_D3-04_W01Student ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą budowy i funkcjonowania systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_W05ma podstawową wiedzę na temat eksploatacji maszyn, obiektów i systemów technicznych, jak również rozumie wpływ właściwej eksploatacji na wydłużenie ich cyklu życia
O_2A_W16ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie projektowania urządzeń i systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych opartą na podbudowanej teoretycznie wiedzy z zakresu termodynamiki i wymiany ciepła
O_2A_W18ma uporządkowaną i podbudowaną wiedzę w zakresie inżynierii bezpieczeństwa i projektowania urządzeń i systemów zabezpieczeń obiektów oceanotechnicznych
Cel przedmiotuC-2Nabycie podstawowej wiedzy z zakresu budowy i funkcjonowania poszczególnych podsystemów wchodzących w sklad systemów energetycznych
C-1Umiejętność identyfikacji systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych
Treści programoweT-W-1Identyfikacja systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych
T-W-5Zapotrzebowanie na energię do napędu statku, elektryczną i ciepło
T-W-6Pędniki, linie wałów i przekładnie
Metody nauczaniaM-3Wykład problemowy 30% - praca na modelach obiektów rzeczywistych
M-2Wykład informacyjny 50% - materialy audiowizualne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca - kolokwium sprawdzające
S-2Ocena formująca: Ocena formująca - wynikająca z zaangażowania studenta w trakcie trwania zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia składające się na efekt kształcenia
4,0Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia
4,5Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia uzupełnioną o wiadomości literaturowe (literatura, internet)
5,0Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia uzupełnioną o wiadomości literaturowe (literatura, internet) oraz wiedzę praktyczną
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_2A_D3-04_W02Student ma podstawową wiedzę dotyczącą eksploatacji oceanicznych systemów energetycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_W02ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę w zakresie wybranych działów fizyki, obejmującą: mechanikę techniczną, mechanikę płynów i termodynamikę, niezbędną do zrozumienia złożonych zjawisk fizycznych i procesów z obszaru oceanotechniki
O_2A_W04zna i rozumie zasady wzajemnego oddziaływania środowiska morskiego i obiektów oceanotechnicznych, jak również aspekty ochrony środowiska
O_2A_W16ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie projektowania urządzeń i systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych opartą na podbudowanej teoretycznie wiedzy z zakresu termodynamiki i wymiany ciepła
Cel przedmiotuC-3Podstawowa umiejętność projektowania instalacji oceanotechnicznych systemów energetycznych
Treści programoweT-W-1Identyfikacja systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych
T-W-2Źródła energii i konwersja energii w oceanotechnicznych systemach energetycznych
T-W-4Struktury systemów energetycznych wybranych obiektów oceanotechnicznych
Metody nauczaniaM-3Wykład problemowy 30% - praca na modelach obiektów rzeczywistych
M-2Wykład informacyjny 50% - materialy audiowizualne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca - kolokwium sprawdzające
S-2Ocena formująca: Ocena formująca - wynikająca z zaangażowania studenta w trakcie trwania zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia składające się na efekt kształcenia
4,0Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia
4,5Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia uzupełnioną o wiadomości literaturowe (literatura, internet)
5,0Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia uzupełnioną o wiadomości literaturowe (literatura, internet) oraz wiedzę praktyczną
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_2A_D3-04_U01Student potrafi przeprowadzić podstawowe obliczenia instalacji obiektów oceanotechnicznych, interpretować wyniki w zakresie funkcjonowania systemów energetycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych, przepisów, norm oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie oceanotechniki potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
O_2A_U17potrafi określić parametry eksploatacyjne jednostek pływających oraz dokonać oceny zachowania się obiektów pływających w określonych warunkach zewnętrznych, jak i wpływu otoczenia na obiekty oceanotechniczne
O_2A_U23potrafi ocenić wpływ właściwej eksploatacji systemów i obiektów technicznych na ich niezawodność i wydłużenie cyklu życia oraz bezpieczeństwo użytkowania
O_2A_U24potrafi przeprowadzić analizę termodynamiczną procesów cieplnych, wykonać model cieplny procesu i wykonać obliczenia inżynierskie dotyczące procesów cieplnych
Cel przedmiotuC-2Nabycie podstawowej wiedzy z zakresu budowy i funkcjonowania poszczególnych podsystemów wchodzących w sklad systemów energetycznych
C-3Podstawowa umiejętność projektowania instalacji oceanotechnicznych systemów energetycznych
Treści programoweT-W-1Identyfikacja systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych
T-W-2Źródła energii i konwersja energii w oceanotechnicznych systemach energetycznych
T-W-4Struktury systemów energetycznych wybranych obiektów oceanotechnicznych
T-W-3Czynniki robocze stosowane w oceanotechnicznych systemach energetycznych
T-W-7Instalacje okrętowych siłowni spalinowych i najważniejsze urządzenia
Metody nauczaniaM-4Wykład konwersatoryjny 20% - dyskusja podsumowująca
M-3Wykład problemowy 30% - praca na modelach obiektów rzeczywistych
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca - kolokwium sprawdzające
S-2Ocena formująca: Ocena formująca - wynikająca z zaangażowania studenta w trakcie trwania zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne wiadomości w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje dobre umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student prezentuje dobre umiejętności i wykorzystuje je w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
5,0Student prezentuje dobre umiejętności i wykorzystuje je w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje nowe modyfikacje rozwiązań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_2A_D3-04_U02Student potrafi ocenić parametry pracy systemu i ich wpływ na funkcjonowanie systemu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_U11potrafi – przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych – wykorzystywać i integrować wiedzę pochodzącą z różnych źródeł, zarówno z zakresu oceanotechniki, jak i innych dziedzin nauki i techniki, uwzględniając aspekty pozatechniczne (np. prawne czy ekonomiczne)
O_2A_U16posiada umiejętność organizacji własnej pracy niezbędnej do podjęcia pracy w środowisku przemysłowym, jak również potrafi odpowiednio zastosować podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy
O_2A_U24potrafi przeprowadzić analizę termodynamiczną procesów cieplnych, wykonać model cieplny procesu i wykonać obliczenia inżynierskie dotyczące procesów cieplnych
Cel przedmiotuC-2Nabycie podstawowej wiedzy z zakresu budowy i funkcjonowania poszczególnych podsystemów wchodzących w sklad systemów energetycznych
C-1Umiejętność identyfikacji systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych
Treści programoweT-L-2Budowa i działanie agregatu prądotwórczego
T-L-3Budowa kotła pomocniczego VX
T-L-5Budowa i obsługa wybranych instalacji okretowego systemu energetycznego
T-W-1Identyfikacja systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych
T-P-2Określenie zapotrzebowania mocy elektrycznej dla funkcjonowania wybranego obiektu oceanotechnicznego
Metody nauczaniaM-3Wykład problemowy 30% - praca na modelach obiektów rzeczywistych
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca - kolokwium sprawdzające
S-2Ocena formująca: Ocena formująca - wynikająca z zaangażowania studenta w trakcie trwania zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne wiadomości w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje dobre umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student prezentuje dobre umiejętności i wykorzystuje je w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
5,0Student prezentuje dobre umiejętności i wykorzystuje je w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje nowe modyfikacje rozwiązań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_2A_D3-04_K01Student potrafi ocenić skutki społeczne poprawnego funkcjonowania systemów energetycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_K05potrafi dokonać analizy zadań przydzielonych do realizacji, określając odpowiednie priorytety pozwalające na możliwie efektywne wykonanie tych zadań
O_2A_K03potrafi współpracować i realizować zadania w grupie oraz ma świadomość konieczności odpowiedniego podziału obowiązków
Cel przedmiotuC-1Umiejętność identyfikacji systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych
Treści programoweT-W-1Identyfikacja systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych
T-W-2Źródła energii i konwersja energii w oceanotechnicznych systemach energetycznych
T-W-3Czynniki robocze stosowane w oceanotechnicznych systemach energetycznych
Metody nauczaniaM-4Wykład konwersatoryjny 20% - dyskusja podsumowująca
M-3Wykład problemowy 30% - praca na modelach obiektów rzeczywistych
M-2Wykład informacyjny 50% - materialy audiowizualne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca - kolokwium sprawdzające
S-2Ocena formująca: Ocena formująca - wynikająca z zaangażowania studenta w trakcie trwania zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje się przedsiębiorczością w danym obszarze
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje się przedsiębiorczością w danym obszarze i ma świadomość jej roli
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_2A_D3-04_K02Student ma świadomość ważność i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki eksploatacji systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_K08rozumie rolę absolwenta uczelni technicznej w społeczeństwie i ma świadomość konieczności formułowania i przekazywania społeczeństwu wiarygodnych informacji i opinii dotyczących aktualnych osiągnięć techniki związanych z oceanotechniką, jak i innych jej aspektów związanych z działalnością inżynierską, oraz przekazywania tego typu informacji i opinii w sposób powszechnie zrozumiały, przedstawiając różne punkty widzenia
O_2A_K01ma świadomość konieczności uzupełniania wiedzy przez całe życie, jak również potrafi dobrać właściwe metody uczenia się dla siebie i innych osób
O_2A_K03potrafi współpracować i realizować zadania w grupie oraz ma świadomość konieczności odpowiedniego podziału obowiązków
Cel przedmiotuC-2Nabycie podstawowej wiedzy z zakresu budowy i funkcjonowania poszczególnych podsystemów wchodzących w sklad systemów energetycznych
C-3Podstawowa umiejętność projektowania instalacji oceanotechnicznych systemów energetycznych
Treści programoweT-W-1Identyfikacja systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych
T-W-5Zapotrzebowanie na energię do napędu statku, elektryczną i ciepło
Metody nauczaniaM-4Wykład konwersatoryjny 20% - dyskusja podsumowująca
M-3Wykład problemowy 30% - praca na modelach obiektów rzeczywistych
M-2Wykład informacyjny 50% - materialy audiowizualne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca - kolokwium sprawdzające
S-2Ocena formująca: Ocena formująca - wynikająca z zaangażowania studenta w trakcie trwania zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje się przedsiębiorczością w danym obszarze
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje się przedsiębiorczością w danym obszarze i ma świadomość jej roli