Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Logistyka (S1)

Sylabus przedmiotu Logistyka ładunków szybko psujacych się:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Logistyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Logistyka ładunków szybko psujacych się
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego
Nauczyciel odpowiedzialny Wojciech Tuchowski <Wojciech.Tuchowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bogusław Zakrzewski <Boguslaw.Zakrzewski@zut.edu.pl>, Tomasz Łokietek <Tomasz.Lokietek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 30 2,00,60zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 15 2,00,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy fizyki, z uwzględnieniem termodynamiki w zakresie podstaw wymiany ciepła.
W-2Elementarne pojęcia z zakresu chemii oraz funkcjonowania mikroorganizmów (na poziomie szkoły średniej).

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy w zakresie przechowywania i transportu w niskich temperaturach żywności łatwo psującej się.
C-2Ukształtowanie umiejętności przeprowadzania analizy procesu tranportu i przechowywania w warunkach chłodniczych danego produktu żywnościowego z punktu widzenia jego jakości i bezpieczeństwa.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przykłady i zadania dostosowane do treści wykładów, obejmujące: wyznaczanie parametrów fizycznych produktu żywnościowego, obliczanie podstawowych parametrów procesów schładzania i zamrażania żywności, wybrane zagadnienia obliczeniowe bilansu cieplnego komory chłodniczej, dobór odpowiedniego środka transportu13
T-A-2Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych.2
15
wykłady
T-W-1Pojęcie łańcucha chłodniczego. Ogólna charakterystyka ładunków szybkopsujących się i warunków ich przewozu i przechowywania. Podstawowe zadania i procesy technologii chłodniczej.3
T-W-2Schładzanie i zamrażanie środków spożywczych – przebieg tych procesów, zmiany zachodzące w żywności, wybrane zagadnienia obliczeniowe.4
T-W-3Zastosowanie atmosfery kontrolowanej w przechowywaniu i transporcie ładunków szybko psujących sie, metody i środki wytwarzania CA i MA. Komory gazozczelne.4
T-W-4Opakowania i oznakowanie żywności – wymagania stawiane opakowaniom, ich pożądane właściwości, rodzaje opakowań do produktów żywnościowych przechowywanych w niskich temperaturach.2
T-W-5Logistyka przewozów ładunków chłodniczych drogą morską.5
T-W-6Kontenery izotermiczne. Urządzenia chłodnicze kontenerowców. Obsługa kontenerów chłodniczych w porcie5
T-W-7Samochodowy transport chłodniczy samochodowy. Umowa ATP.3
T-W-8Transport chłodniczy kolejowy: wagony-chłodnie i wagony-lodownie.2
T-W-9Zaliczenie wykładów2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Odrabianie zadań domowych i przygotowanie do zajęć.17
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia.18
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Udział w konsultacjach.1
A-W-3Studiowanie literatury i innych materiałów źródłowych.8
A-W-4Opracowanie pracy kontrolnej.4
A-W-5Przygotowanie do zaliczenia.7
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny.
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne w postaci pytań i zadań sprawdzających czy student osiągnął zakładane efekty kształcenia.
S-2Ocena formująca: Sprawdzenie pracy kontrolnej.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne w postaci pytań sprawdzających czy student osiągnął zakładane efekty kształcenia.
S-4Ocena formująca: Sprawdzenie realizacji w trakcie zajęć zadań obliczeniowych oraz wykonania zadań domowych.
S-5Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne w postaci zadań sprawdzających czy student osiągnął zakładane efekty kształcenia.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_1A_C39-2_W01
Student posiada wiedzę dotyczącą wybranych zagadnień z zakresu logistyki ładunków chłodniczych, ukierunkowaną na tematykę przechowywania żywności w niskich temperaturach.
LO_1A_W08C-1T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-3M-1S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_1A_C39-2_U01
Potrafi, w oparciu o wiedzę zdobytą na zajęciach oraz informacje z literatury i innych źródeł, dokonać analizy procesu transportu i przechowywania w warunkach chłodniczych danego produktu żywnościowego z punktu widzenia jego jakości i bezpieczeństwa.
LO_1A_U10C-2, C-1T-W-4, T-W-1, T-W-3M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_1A_C39-2_K01
Student ma swiadomość swojej wiedzy i umiejętności, potrzebnej do rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych w zakresie logistyki ładunków szybko psujących się
LO_1A_K01C-2T-W-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_1A_C39-2_W01
Student posiada wiedzę dotyczącą wybranych zagadnień z zakresu logistyki ładunków chłodniczych, ukierunkowaną na tematykę przechowywania żywności w niskich temperaturach.
2,0Student nie posiada wiedzy na poziomie dostatecznym, co oznacza, że nie zna lub nie rozumie większości podstawowych pojęć z zakresu przechowalnictwa.
3,0Student posiada wiedzę na poziomie dostatecznym, co oznacza, że zna i rozumie większość podstawowych pojęć z zakresu przechowalnictwa, jednak popełnia szereg istotnych błędów merytorycznych, a jego wiedza jest nieuporządkowana.
3,5Student posiada wiedzę na poziomie podstawowym, co oznacza, że zna i rozumie większość podstawowych pojęć z zakresu przechowalnictwa, jednak popełnia szereg błędów merytorycznych, a jego wiedza jest nie w pełni uporządkowana.
4,0Student posiada uporządkowaną wiedzę, zna i dobrze rozumie podstawowe pojęcia z zakresu przechowalnictwa, jednak popełnia nieliczne błędy merytoryczne.
4,5Student posiada w pełni uporządkowaną wiedzę, zna i doskonale rozumie pojęcia z zakresu przechowalnictwa, jednak popełnia pojedyncze i drobne błędy merytoryczne.
5,0Student posiada w pełni uporządkowaną i pogłębioną wiedzę dotyczącą zagadnień prezentowanych na zajęciach z zakresu przechowalnictwa, nie popełnia błędów merytorycznych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_1A_C39-2_U01
Potrafi, w oparciu o wiedzę zdobytą na zajęciach oraz informacje z literatury i innych źródeł, dokonać analizy procesu transportu i przechowywania w warunkach chłodniczych danego produktu żywnościowego z punktu widzenia jego jakości i bezpieczeństwa.
2,0Student nie potrafi przeprowadzić poprawnej analizy procesu przechowywania danego produktu żywnościowego w warunkach chłodniczych.
3,0Student potrafi przeprowadzić na poziomie dostatecznym analizę procesu przechowywania danego produktu żywnościowego w warunkach chłodniczych, jednak popełnia błędy merytoryczne.
3,5Student potrafi przeprowadzić na poziomie podstawowym analizę procesu przechowywania danego produktu żywnościowego w warunkach chłodniczych, jednak popełnia nieliczne błędy merytoryczne.
4,0Student potrafi przeprowadzić analizę procesu przechowywania danego produktu żywnościowego w warunkach chłodniczych i właściwie ocenić ten proces w kontekście jakość i bezpieczeństwa żywności, jednak popełnia drobne błędy merytoryczne.
4,5Student potrafi przeprowadzić bezbłędną analizę procesu przechowywania danego produktu żywnościowego w warunkach chłodniczych i właściwie ocenić ten proces w kontekście jakość i bezpieczeństwa żywności.
5,0Student potrafi przeprowadzić bezbłędną analizę procesu przechowywania danego produktu żywnościowego w warunkach chłodniczych i właściwie ocenić ten proces w kontekście jakość i bezpieczeństwa żywności, a także zaproponować odpowiednią modyfikacje w jego realizacji.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_1A_C39-2_K01
Student ma swiadomość swojej wiedzy i umiejętności, potrzebnej do rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych w zakresie logistyki ładunków szybko psujących się
2,0
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Red. Zwierzyckiego W., Bieńczaka K., Pojazdy chłodnicze w transporcie żywności, Systherm-Serwis., Poznań, 2006
  2. Technika chłodnicza dla praktyków: przechowalnictwo i transport, pod red. Bolesława Gazińskiego, Wyd. Systherm Serwis, 2003
  3. Bonza Z., Dziubek R., Budowa i eksploatacja kontenerów chłodniczych, Wyd. WSM, Gdynia, 1994
  4. Piotrowski I., Okrętowe urządzenie chłodnicze. Wyd. Morskie, Gdańsk, 1994., Wyd. Morskie, Gdańsk, 1994
  5. Cziżow G.B., Procesy cieplne w technologii chłodniczej produktów żywnościowych, WNT, Warszawa, 1974
  6. Czapp M., Charun H., Bilans cieplny pomieszczeń chłodni: zasady opracowania, Politechnika Koszalińska, Koszalin, 1997
  7. Samochodowy transport chłodniczy, EURO-MEDIA, Warszawa, 2008, Dodatek miesięcznika Chłodnictwo & Klimatyzacja, [dostęp 15 czerwca 2012], Dostępny w Internecie: http://www.chlodnictwoiklimatyzacja.pl/images/wydania/wyd_specjalne/samochodowy_transport_chlodniczy.pdf
  8. Technika chłodnicza dla praktyków: przechowalnictwo i transport, pod red. Bolesława Gazińskiego, Wyd. Systherm Serwis, Poznań, 2003
  9. PN-A-07005:2006. Produkty żywnościowe – Warunki klimatyczne i okresy przechowywania w chłodniach, PKN, Warszawa, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Kondratowicz J., Kościelak E., Nowe tendencje w systemach pakowania żywności przechowywanej w niskich temperaturach. Część 1. Chłodnictwo, 2005, nr 7, s. 36-40
  2. Czumak I.G., Transportirowka i chranienie tropiczeskich plodow, Refprintinfo, Odessa, 2004
  3. Krala L., Mokrosińska K., Transport chłodniczy oraz przechowywanie owowców i warzyw w kontrolowanej i modyfikowanej atmosferze. Przemysł spożywczy, 1996, nr 5, s. 26-30
  4. Przepisy budowy kontenerów, Polski Rejestr Statków, Gdańsk, 2007
  5. Turlejska H., Zasady GHP / GMP oraz system HACCP jako narzędzia zapewnienia bezpieczeństwa zdrowotnego żywności. Poradnik dla przedsiębiorcy, FAPA, Warszawa, 2003, [dostęp 20 czerwca 2012], Dostępny w Internecie: http://www.fapa.org.pl/gfx/okladki/HACCPzasady.pdf
  6. Kozioł J., Uogólnione zależności obliczeniowe wybranych właściwości fizycznych produktów w technologach chłodniczych. Chłodnictwo, 2011, nr: 10, 11, części 1 (s. 32-35), część 2 (s. 28-29)
  7. PN-R-75200:1993. Owoce i warzywa. Zasady i techniki przechowywania w atmosferze kontrolowanej, PKN, Warszawa, 1993

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przykłady i zadania dostosowane do treści wykładów, obejmujące: wyznaczanie parametrów fizycznych produktu żywnościowego, obliczanie podstawowych parametrów procesów schładzania i zamrażania żywności, wybrane zagadnienia obliczeniowe bilansu cieplnego komory chłodniczej, dobór odpowiedniego środka transportu13
T-A-2Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie łańcucha chłodniczego. Ogólna charakterystyka ładunków szybkopsujących się i warunków ich przewozu i przechowywania. Podstawowe zadania i procesy technologii chłodniczej.3
T-W-2Schładzanie i zamrażanie środków spożywczych – przebieg tych procesów, zmiany zachodzące w żywności, wybrane zagadnienia obliczeniowe.4
T-W-3Zastosowanie atmosfery kontrolowanej w przechowywaniu i transporcie ładunków szybko psujących sie, metody i środki wytwarzania CA i MA. Komory gazozczelne.4
T-W-4Opakowania i oznakowanie żywności – wymagania stawiane opakowaniom, ich pożądane właściwości, rodzaje opakowań do produktów żywnościowych przechowywanych w niskich temperaturach.2
T-W-5Logistyka przewozów ładunków chłodniczych drogą morską.5
T-W-6Kontenery izotermiczne. Urządzenia chłodnicze kontenerowców. Obsługa kontenerów chłodniczych w porcie5
T-W-7Samochodowy transport chłodniczy samochodowy. Umowa ATP.3
T-W-8Transport chłodniczy kolejowy: wagony-chłodnie i wagony-lodownie.2
T-W-9Zaliczenie wykładów2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Odrabianie zadań domowych i przygotowanie do zajęć.17
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia.18
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Udział w konsultacjach.1
A-W-3Studiowanie literatury i innych materiałów źródłowych.8
A-W-4Opracowanie pracy kontrolnej.4
A-W-5Przygotowanie do zaliczenia.7
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_1A_C39-2_W01Student posiada wiedzę dotyczącą wybranych zagadnień z zakresu logistyki ładunków chłodniczych, ukierunkowaną na tematykę przechowywania żywności w niskich temperaturach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_1A_W08ma pogłębioną wiedzę z zakresu współczesnych technologii wykorzystywanych w logistyce, w tym technologii transportowych, magazynowania i teleinformatycznych
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy w zakresie przechowywania i transportu w niskich temperaturach żywności łatwo psującej się.
Treści programoweT-W-2Schładzanie i zamrażanie środków spożywczych – przebieg tych procesów, zmiany zachodzące w żywności, wybrane zagadnienia obliczeniowe.
T-W-4Opakowania i oznakowanie żywności – wymagania stawiane opakowaniom, ich pożądane właściwości, rodzaje opakowań do produktów żywnościowych przechowywanych w niskich temperaturach.
T-W-1Pojęcie łańcucha chłodniczego. Ogólna charakterystyka ładunków szybkopsujących się i warunków ich przewozu i przechowywania. Podstawowe zadania i procesy technologii chłodniczej.
T-W-3Zastosowanie atmosfery kontrolowanej w przechowywaniu i transporcie ładunków szybko psujących sie, metody i środki wytwarzania CA i MA. Komory gazozczelne.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne w postaci pytań sprawdzających czy student osiągnął zakładane efekty kształcenia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy na poziomie dostatecznym, co oznacza, że nie zna lub nie rozumie większości podstawowych pojęć z zakresu przechowalnictwa.
3,0Student posiada wiedzę na poziomie dostatecznym, co oznacza, że zna i rozumie większość podstawowych pojęć z zakresu przechowalnictwa, jednak popełnia szereg istotnych błędów merytorycznych, a jego wiedza jest nieuporządkowana.
3,5Student posiada wiedzę na poziomie podstawowym, co oznacza, że zna i rozumie większość podstawowych pojęć z zakresu przechowalnictwa, jednak popełnia szereg błędów merytorycznych, a jego wiedza jest nie w pełni uporządkowana.
4,0Student posiada uporządkowaną wiedzę, zna i dobrze rozumie podstawowe pojęcia z zakresu przechowalnictwa, jednak popełnia nieliczne błędy merytoryczne.
4,5Student posiada w pełni uporządkowaną wiedzę, zna i doskonale rozumie pojęcia z zakresu przechowalnictwa, jednak popełnia pojedyncze i drobne błędy merytoryczne.
5,0Student posiada w pełni uporządkowaną i pogłębioną wiedzę dotyczącą zagadnień prezentowanych na zajęciach z zakresu przechowalnictwa, nie popełnia błędów merytorycznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_1A_C39-2_U01Potrafi, w oparciu o wiedzę zdobytą na zajęciach oraz informacje z literatury i innych źródeł, dokonać analizy procesu transportu i przechowywania w warunkach chłodniczych danego produktu żywnościowego z punktu widzenia jego jakości i bezpieczeństwa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_1A_U10potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne stosowane w transporcie, logistyce i spedycji.
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności przeprowadzania analizy procesu tranportu i przechowywania w warunkach chłodniczych danego produktu żywnościowego z punktu widzenia jego jakości i bezpieczeństwa.
C-1Przekazanie wiedzy w zakresie przechowywania i transportu w niskich temperaturach żywności łatwo psującej się.
Treści programoweT-W-4Opakowania i oznakowanie żywności – wymagania stawiane opakowaniom, ich pożądane właściwości, rodzaje opakowań do produktów żywnościowych przechowywanych w niskich temperaturach.
T-W-1Pojęcie łańcucha chłodniczego. Ogólna charakterystyka ładunków szybkopsujących się i warunków ich przewozu i przechowywania. Podstawowe zadania i procesy technologii chłodniczej.
T-W-3Zastosowanie atmosfery kontrolowanej w przechowywaniu i transporcie ładunków szybko psujących sie, metody i środki wytwarzania CA i MA. Komory gazozczelne.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny.
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Sprawdzenie pracy kontrolnej.
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne w postaci pytań i zadań sprawdzających czy student osiągnął zakładane efekty kształcenia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi przeprowadzić poprawnej analizy procesu przechowywania danego produktu żywnościowego w warunkach chłodniczych.
3,0Student potrafi przeprowadzić na poziomie dostatecznym analizę procesu przechowywania danego produktu żywnościowego w warunkach chłodniczych, jednak popełnia błędy merytoryczne.
3,5Student potrafi przeprowadzić na poziomie podstawowym analizę procesu przechowywania danego produktu żywnościowego w warunkach chłodniczych, jednak popełnia nieliczne błędy merytoryczne.
4,0Student potrafi przeprowadzić analizę procesu przechowywania danego produktu żywnościowego w warunkach chłodniczych i właściwie ocenić ten proces w kontekście jakość i bezpieczeństwa żywności, jednak popełnia drobne błędy merytoryczne.
4,5Student potrafi przeprowadzić bezbłędną analizę procesu przechowywania danego produktu żywnościowego w warunkach chłodniczych i właściwie ocenić ten proces w kontekście jakość i bezpieczeństwa żywności.
5,0Student potrafi przeprowadzić bezbłędną analizę procesu przechowywania danego produktu żywnościowego w warunkach chłodniczych i właściwie ocenić ten proces w kontekście jakość i bezpieczeństwa żywności, a także zaproponować odpowiednią modyfikacje w jego realizacji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_1A_C39-2_K01Student ma swiadomość swojej wiedzy i umiejętności, potrzebnej do rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych w zakresie logistyki ładunków szybko psujących się
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_1A_K01ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności, potrzebnej do rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych powstających w pracy zawodowej, rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia.
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności przeprowadzania analizy procesu tranportu i przechowywania w warunkach chłodniczych danego produktu żywnościowego z punktu widzenia jego jakości i bezpieczeństwa.
Treści programoweT-W-1Pojęcie łańcucha chłodniczego. Ogólna charakterystyka ładunków szybkopsujących się i warunków ich przewozu i przechowywania. Podstawowe zadania i procesy technologii chłodniczej.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne w postaci pytań i zadań sprawdzających czy student osiągnął zakładane efekty kształcenia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5
4,0
4,5
5,0