Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Logistyka (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy eksploatacji technicznej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Logistyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy eksploatacji technicznej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Ubowska <Agnieszka.Ubowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Paweł Łukaszczuk <Pawel.Lukaszczuk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 15 1,00,25zaliczenie
wykładyW6 30 2,00,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA6 15 1,00,25zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiadomości z metrologii, m.in. dobór odpowiednich przyrządów pomiarowych oraz zasady prowadzenia pomiarów warsztatowych z wykorzystaniem przyrządów suwmiarkowych, mikrometrycznych i czujników mechanicznych.
W-2Wiadomości z nauki o materiałach, m.in. rodzaje i właściwości metali i materiałów niemetalowych.
W-3Wiadomości z podstaw konstrukcji maszyn, m.in. budowa i zastosowanie elementów maszyn i zespołów napędowych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z istotą procesu eksploatacji maszyn z uwzględnieniem działań realizowanych podczas tego procesu, tj. użytkowaniem i obsługiwaniem.
C-2Zapoznanie studentów z rodzajami i przebiegiem procesów zużycia elementów maszyn.
C-3Zapoznanie studentów z podstawami oceny stanu technicznego maszyn, tj. z diagnostyką i weryfikacją.
C-4Zapoznanie studentów z podstawami bezpiecznej i ekologicznej eksploatacji maszyn, w tym z oceną cyklu ich życia.
C-5Ukształtowanie umiejętności przeprowadzania analizy wpływu warunków eksploatacji na stan techniczny maszyn i obiektów technicznych oraz rozumienia dokumentacji techniczno-ruchowej.
C-6Ukształtowanie umiejętności oceny i doboru odpowiednich strategii obsługiwania maszyn i metod ich diagnozowania, jak również praktycznego ich wykorzystania w procesie eksploatacji.
C-7Ukształtowanie umiejętności oceny cyklu życia obiektów technicznych, m.in. z wykorzystaniem metody LCA.
C-8Ukształtowanie umiejętności rozpoznawania wiodących procesów zużycia elementów maszyn i wnioskowania o przyczynach ich zaistnienia w rzeczywistych warunkach pracy.
C-9Ukształtowanie umiejętności przeprowadzania pomiarów parametrów pracy maszyn i pomiarów weryfikacyjnych elementów maszyn oraz odpowiedniej interpretacji wyników badań diagnostycznych i weryfikacyjnych, jak również wyciągania wniosków dotyczących stanu technicznego maszyn na podstawie przeprowadzonych badań.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wprowadzenie. Analiza wzajemnych korelacji pomiędzy elementami systemu eksploatacji.1
T-A-2Analiza wpływu warunków eksploatacji na stan techniczny maszyn (m.in. pomp, sprężarek, silników).2
T-A-3Analiza dokumentacji techniczno-ruchowych (DTR) maszyn (m.in. pomp, sprężarek, silników).2
T-A-4Dobór strategii obsługiwania maszyn (pomp, sprężarek, silników).2
T-A-5Dobór luzów współpracujących elementów maszyn (pomp, sprężarek, silników) i analiza ich wpływu na intensywność procesu zużycia.2
T-A-6Dobór metod diagnozowania w powiązaniu z rodzajem urządzenia technicznego. Ocena stanu technicznego maszyn tłokowych na podstawie wykresu indykatorowego.2
T-A-7Ocena cyklu życia obiektów technicznych z wykorzystaniem metody LCA (Life Cycle Assessment).2
T-A-8Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych.2
15
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie. Dyskusja dotycząca procesów eksploatacji maszyn, ze szczególnym uwzględnieniem diagnostyki i weryfikacji.1
T-L-2Analiza właściwej eksploatacji maszyn. Procesy użytkowania i obsługiwania. Dokumentacja techniczno-ruchowa.2
T-L-3Badania właściwości płynów eksploatacyjnych stosowanych w maszynach transportowych.2
T-L-4Badania diagnostyczne maszyn tłokowych z wykorzystaniem wykresów indykatorowych.2
T-L-5Analiza budowy i właściwości pracy istotnych elementów maszyn, w tym łożysk ślizgowych i łożysk tocznych.2
T-L-6Identyfikacja przypadków zużycia elementów maszyn.2
T-L-7Zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych.4
15
wykłady
T-W-1Elementy teorii eksploatacji - pojęcia podstawowe i definicje.3
T-W-2System eksploatacji i jego modele. Strategie obsługiwania maszyn.3
T-W-3Stan techniczny obiektu i jego zmiany w procesie eksploatacji. Własności otoczenia obiektów technicznych. Wpływ warunków eksploatacji na stan techniczny obiektu.2
T-W-4Użytkowanie i obsługiwanie maszyn tłokowych i maszyn przepływowych. Dokumentacja techniczno-ruchowa. Płyny eksploatacyjne.4
T-W-5Charakterystyka procesów zużycia elementów maszyn. Fizyczne procesy starzenia elementów maszyn.4
T-W-6Diagnostyka techniczna. Metody diagnostyczne. Parametry diagnostyczne. Systemy diagnostyczne.4
T-W-7Metody diagnostyczne maszyn tłokowych: indykacja, wibroakustyka, termowizja.2
T-W-8Weryfikacja maszyn: oględziny zewnętrzne, pomiary weryfikacyjne.3
T-W-9Podstawy bezpiecznej eksploatacji maszyn. Metodyka zarządzania eksploatacją. Metodyka użytkowania, obsługiwania i kierowania eksploatacją maszyn.3
T-W-10Ocena cyklu życia obiektów technicznych. Definicja i zastosowanie metody LCA (Life Cycle Assessment). Zarządzanie cyklem życia oraz koszty cyklu życia obiektów technicznych.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu.15
A-A-2Przygotowanie pracy kontrolnej.5
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych.5
25
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniach.15
A-L-2Opracowanie wyników pomiarów. Przygotowanie sprawozdań.5
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych.5
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Przygotowanie do egzaminu.17
A-W-3Uczestnictwo w egzaminie.3
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny w połączeniu z wykładem problemowym.
M-2Wykorzystanie metod aktywizujących w postaci dyskusji dydaktycznej związanej z tematyką wykładów i ćwiczeń audytoryjnych.
M-3Ćwiczenia przedmiotowe.
M-4Ćwiczenia laboratoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
S-2Ocena formująca: Ocena pracy kontrolnej z ćwiczeń audytoryjnych.
S-3Ocena formująca: Ocena wejściówek i sprawozdań z zajęć laboratoryjnych.
S-4Ocena formująca: Ocena pracy własnej studenta i pracy w grupie.
S-5Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne.
S-6Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_1A_C22_W01
Student zna i prawidłowo stosuje terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i rozróżnia oraz potrafi scharakteryzować działania realizowane podczas procesu eksploatacji maszyn, jak również strategie obsługiwania maszyn. Student zna i rozumie rodzaje i przebieg procesów zużycia elementów maszyn. Student zna rodzaje metod diagnostycznych, zasady prowadzenia weryfikacji elementów maszyn oraz metody oceny cyklu życia obiektów technicznych.
LO_1A_W03C-1, C-3, C-4, C-2T-W-2, T-W-10, T-W-4, T-W-3, T-W-7, T-W-1, T-W-5, T-W-9, T-W-6, T-W-8M-2, M-1S-1, S-6

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_1A_C22_U01
Student posiada umiejętności: - rozpoznawania wiodących procesów zużycia elementów maszyn i wnioskowania o przyczynach ich zaistnienia w rzeczywistych warunkach pracy, - przeprowadzania pomiarów parametrów pracy maszyn i pomiarów weryfikacyjnych elementów maszyn oraz odpowiedniej interpretacji wyników badań diagnostycznych i weryfikacyjnych, jak również wyciągania wniosków dotyczących stanu technicznego maszyn na podstawie przeprowadzonych badań.
LO_1A_U04, LO_1A_U07C-9, C-8, C-5T-L-1, T-L-5, T-L-6, T-L-3, T-L-2, T-L-4M-4S-5, S-4, S-3
LO_1A_C22_U02
Student posiada umiejętności: - przeprowadzania analizy wpływu warunków eksploatacji na stan techniczny maszyn i obiektów technicznych oraz rozumienia dokumentacji techniczno-ruchowej, - oceny i doboru odpowiednich strategii obsługiwania maszyn i praktycznego ich wykorzystania w procesie eksploatacji, - oceny i doboru odpowiednich metod diagnozowania stanu technicznego maszyn, jak również praktycznego ich wykorzystania w procesie eksploatacji, - oceny cyklu życia obiektów technicznych, m.in. z wykorzystaniem metody LCA.
LO_1A_U04, LO_1A_U10C-7, C-6, C-5T-A-7, T-A-2, T-A-1, T-A-6, T-A-4, T-A-5, T-A-3M-2, M-3S-5, S-4, S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_1A_C22_K01
Student posiada umiejętności właściwej organizacji pracy podczas pomiarów parametrów pracy maszyn i pomiarów weryfikacyjnych elementów maszyn, jak również podczas analiz i dyskusji prowadzonych w ramach ćwiczeń audytoryjnych.
LO_1A_K06, LO_1A_K01C-9, C-7, C-6, C-8, C-5T-L-1, T-L-5, T-L-6, T-L-3, T-L-2, T-L-4, T-A-7, T-A-2, T-A-1, T-A-6, T-A-4, T-A-5, T-A-3M-2, M-3, M-4S-4, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_1A_C22_W01
Student zna i prawidłowo stosuje terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i rozróżnia oraz potrafi scharakteryzować działania realizowane podczas procesu eksploatacji maszyn, jak również strategie obsługiwania maszyn. Student zna i rozumie rodzaje i przebieg procesów zużycia elementów maszyn. Student zna rodzaje metod diagnostycznych, zasady prowadzenia weryfikacji elementów maszyn oraz metody oceny cyklu życia obiektów technicznych.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
4,0Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania
4,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania i wpływ na środowisko
5,0Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania, efektywność wykorzystania i wpływ na środowisko, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_1A_C22_U01
Student posiada umiejętności: - rozpoznawania wiodących procesów zużycia elementów maszyn i wnioskowania o przyczynach ich zaistnienia w rzeczywistych warunkach pracy, - przeprowadzania pomiarów parametrów pracy maszyn i pomiarów weryfikacyjnych elementów maszyn oraz odpowiedniej interpretacji wyników badań diagnostycznych i weryfikacyjnych, jak również wyciągania wniosków dotyczących stanu technicznego maszyn na podstawie przeprowadzonych badań.
2,0Student nie potrafi samodzielnie przeprowadzić analiz i pomiarów oraz przygotować sprawozdań, w których przedstawione zostaną wyniki z przeprowadzonych analiz i pomiarów
3,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić analizy i pomiary oraz przygotować sprawozdania, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych analiz i pomiarów
3,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzić analizy i pomiary oraz przygotować sprawozdania, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych analiz i pomiarów wraz z prezentacją wniosków
4,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić analizy i pomiary oraz przygotować sprawozdania, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych analiz i pomiarów wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń
4,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzić analizy i pomiary oraz przygotować sprawozdania, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych analiz i pomiarów wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych analiz i pomiarów
5,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić analizy i pomiary oraz przygotować sprawozdania, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych analiz i pomiarów wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych analiz i pomiarów, a także zaproponować krytyczną ich interpretację oraz propozycję modyfikacji rozwiązań
LO_1A_C22_U02
Student posiada umiejętności: - przeprowadzania analizy wpływu warunków eksploatacji na stan techniczny maszyn i obiektów technicznych oraz rozumienia dokumentacji techniczno-ruchowej, - oceny i doboru odpowiednich strategii obsługiwania maszyn i praktycznego ich wykorzystania w procesie eksploatacji, - oceny i doboru odpowiednich metod diagnozowania stanu technicznego maszyn, jak również praktycznego ich wykorzystania w procesie eksploatacji, - oceny cyklu życia obiektów technicznych, m.in. z wykorzystaniem metody LCA.
2,0Student nie potrafi samodzielnie przeprowadzić ocen i analiz oraz przygotować prac kontrolnych, w których przedstawione zostaną wyniki z przeprowadzonych ocen i analiz
3,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić oceny i analizy oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych ocen i analiz
3,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzić oceny i analizy oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych ocen i analiz wraz z prezentacją wniosków
4,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić oceny i analizy oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych ocen i analiz wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń
4,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzić oceny i analizy oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych ocen i analiz wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych ocen i analiz
5,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić oceny i analizy oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych ocen i analiz wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych ocen i analiz, a także zaproponować krytyczną ich interpretację oraz propozycję modyfikacji rozwiązań

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_1A_C22_K01
Student posiada umiejętności właściwej organizacji pracy podczas pomiarów parametrów pracy maszyn i pomiarów weryfikacyjnych elementów maszyn, jak również podczas analiz i dyskusji prowadzonych w ramach ćwiczeń audytoryjnych.
2,0Student nie rozumie pozatechnicznych i społecznych aspektów działalności inżynierskiej oraz odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jak również nie potrafi pracować w grupie
3,0Student ma podstawową świadomość o pozatechnicznych i społecznych aspektach działalności inżynierskiej oraz odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jak również potrafi pracować w grupie
3,5Student ma świadomość i rozumie pozatechniczne i społeczne aspekty działalności inżynierskiej oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jak również potrafi pracować w grupie
4,0Student ma pełną świadomość i rozumie pozatechniczne i społeczne aspekty działalności inżynierskiej oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie
4,5Student ma pełną świadomość i rozumie pozatechniczne i społeczne aspekty działalności inżynierskiej oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
5,0Student ma pełną świadomość i rozumie pozatechniczne i społeczne aspekty działalności inżynierskiej oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia oraz własnej oceny

Literatura podstawowa

  1. Legutko S., Podstawy eksploatacji maszyn i urządzeń, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 2004
  2. Woropay M., Budzyński A., Migawa K., Podstawy badań eksploatacyjnych wybranych elementów maszyn, Wydawnictwo Uczelniane Akademii Techniczno-Rolniczej w Bydgoszczy, Bydgoszcz, 2001
  3. Woropay M., Landowski B., Jaskulski Z., Wybrane problemy eksploatacji i zarządzania systemami technicznymi, Wydawnictwo Uczelniane Akademii Techniczno-Rolniczej w Bydgoszczy, Bydgoszcz, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Będkowski L., Elementy diagnostyki technicznej, Wydawnistwo Wojskowej Akademii Technicznej w Warszawie, Warszawa, 1991
  2. Legutko S., Eksploatacja maszyn, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2007
  3. Żółtowski B., Podstawy diagnostyki maszyn, Wydawnictwo Uczelniane Akademii Techniczno-Rolniczej w Bydgoszczy, Bydgoszcz, 1996
  4. Polskie Naukowo-Techniczne Towarzystwo Eksploatacyjne, Normy i opracowania przedmiotowe, Polskie Naukowo-Techniczne Towarzystwo Eksploatacyjne, Warszawa, 2011, www.eksploatacja.waw.pl

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wprowadzenie. Analiza wzajemnych korelacji pomiędzy elementami systemu eksploatacji.1
T-A-2Analiza wpływu warunków eksploatacji na stan techniczny maszyn (m.in. pomp, sprężarek, silników).2
T-A-3Analiza dokumentacji techniczno-ruchowych (DTR) maszyn (m.in. pomp, sprężarek, silników).2
T-A-4Dobór strategii obsługiwania maszyn (pomp, sprężarek, silników).2
T-A-5Dobór luzów współpracujących elementów maszyn (pomp, sprężarek, silników) i analiza ich wpływu na intensywność procesu zużycia.2
T-A-6Dobór metod diagnozowania w powiązaniu z rodzajem urządzenia technicznego. Ocena stanu technicznego maszyn tłokowych na podstawie wykresu indykatorowego.2
T-A-7Ocena cyklu życia obiektów technicznych z wykorzystaniem metody LCA (Life Cycle Assessment).2
T-A-8Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych.2
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie. Dyskusja dotycząca procesów eksploatacji maszyn, ze szczególnym uwzględnieniem diagnostyki i weryfikacji.1
T-L-2Analiza właściwej eksploatacji maszyn. Procesy użytkowania i obsługiwania. Dokumentacja techniczno-ruchowa.2
T-L-3Badania właściwości płynów eksploatacyjnych stosowanych w maszynach transportowych.2
T-L-4Badania diagnostyczne maszyn tłokowych z wykorzystaniem wykresów indykatorowych.2
T-L-5Analiza budowy i właściwości pracy istotnych elementów maszyn, w tym łożysk ślizgowych i łożysk tocznych.2
T-L-6Identyfikacja przypadków zużycia elementów maszyn.2
T-L-7Zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych.4
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Elementy teorii eksploatacji - pojęcia podstawowe i definicje.3
T-W-2System eksploatacji i jego modele. Strategie obsługiwania maszyn.3
T-W-3Stan techniczny obiektu i jego zmiany w procesie eksploatacji. Własności otoczenia obiektów technicznych. Wpływ warunków eksploatacji na stan techniczny obiektu.2
T-W-4Użytkowanie i obsługiwanie maszyn tłokowych i maszyn przepływowych. Dokumentacja techniczno-ruchowa. Płyny eksploatacyjne.4
T-W-5Charakterystyka procesów zużycia elementów maszyn. Fizyczne procesy starzenia elementów maszyn.4
T-W-6Diagnostyka techniczna. Metody diagnostyczne. Parametry diagnostyczne. Systemy diagnostyczne.4
T-W-7Metody diagnostyczne maszyn tłokowych: indykacja, wibroakustyka, termowizja.2
T-W-8Weryfikacja maszyn: oględziny zewnętrzne, pomiary weryfikacyjne.3
T-W-9Podstawy bezpiecznej eksploatacji maszyn. Metodyka zarządzania eksploatacją. Metodyka użytkowania, obsługiwania i kierowania eksploatacją maszyn.3
T-W-10Ocena cyklu życia obiektów technicznych. Definicja i zastosowanie metody LCA (Life Cycle Assessment). Zarządzanie cyklem życia oraz koszty cyklu życia obiektów technicznych.2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu.15
A-A-2Przygotowanie pracy kontrolnej.5
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych.5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniach.15
A-L-2Opracowanie wyników pomiarów. Przygotowanie sprawozdań.5
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych.5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Przygotowanie do egzaminu.17
A-W-3Uczestnictwo w egzaminie.3
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_1A_C22_W01Student zna i prawidłowo stosuje terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i rozróżnia oraz potrafi scharakteryzować działania realizowane podczas procesu eksploatacji maszyn, jak również strategie obsługiwania maszyn. Student zna i rozumie rodzaje i przebieg procesów zużycia elementów maszyn. Student zna rodzaje metod diagnostycznych, zasady prowadzenia weryfikacji elementów maszyn oraz metody oceny cyklu życia obiektów technicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_1A_W03ma wiedzę z zakresu podstawowych procesów zachodzących w cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych oraz z zakresu metrologii
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z istotą procesu eksploatacji maszyn z uwzględnieniem działań realizowanych podczas tego procesu, tj. użytkowaniem i obsługiwaniem.
C-3Zapoznanie studentów z podstawami oceny stanu technicznego maszyn, tj. z diagnostyką i weryfikacją.
C-4Zapoznanie studentów z podstawami bezpiecznej i ekologicznej eksploatacji maszyn, w tym z oceną cyklu ich życia.
C-2Zapoznanie studentów z rodzajami i przebiegiem procesów zużycia elementów maszyn.
Treści programoweT-W-2System eksploatacji i jego modele. Strategie obsługiwania maszyn.
T-W-10Ocena cyklu życia obiektów technicznych. Definicja i zastosowanie metody LCA (Life Cycle Assessment). Zarządzanie cyklem życia oraz koszty cyklu życia obiektów technicznych.
T-W-4Użytkowanie i obsługiwanie maszyn tłokowych i maszyn przepływowych. Dokumentacja techniczno-ruchowa. Płyny eksploatacyjne.
T-W-3Stan techniczny obiektu i jego zmiany w procesie eksploatacji. Własności otoczenia obiektów technicznych. Wpływ warunków eksploatacji na stan techniczny obiektu.
T-W-7Metody diagnostyczne maszyn tłokowych: indykacja, wibroakustyka, termowizja.
T-W-1Elementy teorii eksploatacji - pojęcia podstawowe i definicje.
T-W-5Charakterystyka procesów zużycia elementów maszyn. Fizyczne procesy starzenia elementów maszyn.
T-W-9Podstawy bezpiecznej eksploatacji maszyn. Metodyka zarządzania eksploatacją. Metodyka użytkowania, obsługiwania i kierowania eksploatacją maszyn.
T-W-6Diagnostyka techniczna. Metody diagnostyczne. Parametry diagnostyczne. Systemy diagnostyczne.
T-W-8Weryfikacja maszyn: oględziny zewnętrzne, pomiary weryfikacyjne.
Metody nauczaniaM-2Wykorzystanie metod aktywizujących w postaci dyskusji dydaktycznej związanej z tematyką wykładów i ćwiczeń audytoryjnych.
M-1Wykład informacyjny w połączeniu z wykładem problemowym.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
S-6Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
4,0Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania
4,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania i wpływ na środowisko
5,0Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania, efektywność wykorzystania i wpływ na środowisko, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_1A_C22_U01Student posiada umiejętności: - rozpoznawania wiodących procesów zużycia elementów maszyn i wnioskowania o przyczynach ich zaistnienia w rzeczywistych warunkach pracy, - przeprowadzania pomiarów parametrów pracy maszyn i pomiarów weryfikacyjnych elementów maszyn oraz odpowiedniej interpretacji wyników badań diagnostycznych i weryfikacyjnych, jak również wyciągania wniosków dotyczących stanu technicznego maszyn na podstawie przeprowadzonych badań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_1A_U04potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac indywidualnych i zespołowych
LO_1A_U07potrafi zaplanować badania i eksperymenty, przeprowadzić pomiary i symulacje, interpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć wnioski w zakresie zagadnień dotyczących transportu, logistyki i spedycji.
Cel przedmiotuC-9Ukształtowanie umiejętności przeprowadzania pomiarów parametrów pracy maszyn i pomiarów weryfikacyjnych elementów maszyn oraz odpowiedniej interpretacji wyników badań diagnostycznych i weryfikacyjnych, jak również wyciągania wniosków dotyczących stanu technicznego maszyn na podstawie przeprowadzonych badań.
C-8Ukształtowanie umiejętności rozpoznawania wiodących procesów zużycia elementów maszyn i wnioskowania o przyczynach ich zaistnienia w rzeczywistych warunkach pracy.
C-5Ukształtowanie umiejętności przeprowadzania analizy wpływu warunków eksploatacji na stan techniczny maszyn i obiektów technicznych oraz rozumienia dokumentacji techniczno-ruchowej.
Treści programoweT-L-1Wprowadzenie. Dyskusja dotycząca procesów eksploatacji maszyn, ze szczególnym uwzględnieniem diagnostyki i weryfikacji.
T-L-5Analiza budowy i właściwości pracy istotnych elementów maszyn, w tym łożysk ślizgowych i łożysk tocznych.
T-L-6Identyfikacja przypadków zużycia elementów maszyn.
T-L-3Badania właściwości płynów eksploatacyjnych stosowanych w maszynach transportowych.
T-L-2Analiza właściwej eksploatacji maszyn. Procesy użytkowania i obsługiwania. Dokumentacja techniczno-ruchowa.
T-L-4Badania diagnostyczne maszyn tłokowych z wykorzystaniem wykresów indykatorowych.
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-5Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne.
S-4Ocena formująca: Ocena pracy własnej studenta i pracy w grupie.
S-3Ocena formująca: Ocena wejściówek i sprawozdań z zajęć laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi samodzielnie przeprowadzić analiz i pomiarów oraz przygotować sprawozdań, w których przedstawione zostaną wyniki z przeprowadzonych analiz i pomiarów
3,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić analizy i pomiary oraz przygotować sprawozdania, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych analiz i pomiarów
3,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzić analizy i pomiary oraz przygotować sprawozdania, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych analiz i pomiarów wraz z prezentacją wniosków
4,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić analizy i pomiary oraz przygotować sprawozdania, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych analiz i pomiarów wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń
4,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzić analizy i pomiary oraz przygotować sprawozdania, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych analiz i pomiarów wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych analiz i pomiarów
5,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić analizy i pomiary oraz przygotować sprawozdania, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych analiz i pomiarów wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych analiz i pomiarów, a także zaproponować krytyczną ich interpretację oraz propozycję modyfikacji rozwiązań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_1A_C22_U02Student posiada umiejętności: - przeprowadzania analizy wpływu warunków eksploatacji na stan techniczny maszyn i obiektów technicznych oraz rozumienia dokumentacji techniczno-ruchowej, - oceny i doboru odpowiednich strategii obsługiwania maszyn i praktycznego ich wykorzystania w procesie eksploatacji, - oceny i doboru odpowiednich metod diagnozowania stanu technicznego maszyn, jak również praktycznego ich wykorzystania w procesie eksploatacji, - oceny cyklu życia obiektów technicznych, m.in. z wykorzystaniem metody LCA.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_1A_U04potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac indywidualnych i zespołowych
LO_1A_U10potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne stosowane w transporcie, logistyce i spedycji.
Cel przedmiotuC-7Ukształtowanie umiejętności oceny cyklu życia obiektów technicznych, m.in. z wykorzystaniem metody LCA.
C-6Ukształtowanie umiejętności oceny i doboru odpowiednich strategii obsługiwania maszyn i metod ich diagnozowania, jak również praktycznego ich wykorzystania w procesie eksploatacji.
C-5Ukształtowanie umiejętności przeprowadzania analizy wpływu warunków eksploatacji na stan techniczny maszyn i obiektów technicznych oraz rozumienia dokumentacji techniczno-ruchowej.
Treści programoweT-A-7Ocena cyklu życia obiektów technicznych z wykorzystaniem metody LCA (Life Cycle Assessment).
T-A-2Analiza wpływu warunków eksploatacji na stan techniczny maszyn (m.in. pomp, sprężarek, silników).
T-A-1Wprowadzenie. Analiza wzajemnych korelacji pomiędzy elementami systemu eksploatacji.
T-A-6Dobór metod diagnozowania w powiązaniu z rodzajem urządzenia technicznego. Ocena stanu technicznego maszyn tłokowych na podstawie wykresu indykatorowego.
T-A-4Dobór strategii obsługiwania maszyn (pomp, sprężarek, silników).
T-A-5Dobór luzów współpracujących elementów maszyn (pomp, sprężarek, silników) i analiza ich wpływu na intensywność procesu zużycia.
T-A-3Analiza dokumentacji techniczno-ruchowych (DTR) maszyn (m.in. pomp, sprężarek, silników).
Metody nauczaniaM-2Wykorzystanie metod aktywizujących w postaci dyskusji dydaktycznej związanej z tematyką wykładów i ćwiczeń audytoryjnych.
M-3Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-5Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne.
S-4Ocena formująca: Ocena pracy własnej studenta i pracy w grupie.
S-2Ocena formująca: Ocena pracy kontrolnej z ćwiczeń audytoryjnych.
S-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi samodzielnie przeprowadzić ocen i analiz oraz przygotować prac kontrolnych, w których przedstawione zostaną wyniki z przeprowadzonych ocen i analiz
3,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić oceny i analizy oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych ocen i analiz
3,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzić oceny i analizy oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych ocen i analiz wraz z prezentacją wniosków
4,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić oceny i analizy oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych ocen i analiz wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń
4,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzić oceny i analizy oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych ocen i analiz wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych ocen i analiz
5,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić oceny i analizy oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych ocen i analiz wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych ocen i analiz, a także zaproponować krytyczną ich interpretację oraz propozycję modyfikacji rozwiązań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_1A_C22_K01Student posiada umiejętności właściwej organizacji pracy podczas pomiarów parametrów pracy maszyn i pomiarów weryfikacyjnych elementów maszyn, jak również podczas analiz i dyskusji prowadzonych w ramach ćwiczeń audytoryjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_1A_K06ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie
LO_1A_K01ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności, potrzebnej do rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych powstających w pracy zawodowej, rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia.
Cel przedmiotuC-9Ukształtowanie umiejętności przeprowadzania pomiarów parametrów pracy maszyn i pomiarów weryfikacyjnych elementów maszyn oraz odpowiedniej interpretacji wyników badań diagnostycznych i weryfikacyjnych, jak również wyciągania wniosków dotyczących stanu technicznego maszyn na podstawie przeprowadzonych badań.
C-7Ukształtowanie umiejętności oceny cyklu życia obiektów technicznych, m.in. z wykorzystaniem metody LCA.
C-6Ukształtowanie umiejętności oceny i doboru odpowiednich strategii obsługiwania maszyn i metod ich diagnozowania, jak również praktycznego ich wykorzystania w procesie eksploatacji.
C-8Ukształtowanie umiejętności rozpoznawania wiodących procesów zużycia elementów maszyn i wnioskowania o przyczynach ich zaistnienia w rzeczywistych warunkach pracy.
C-5Ukształtowanie umiejętności przeprowadzania analizy wpływu warunków eksploatacji na stan techniczny maszyn i obiektów technicznych oraz rozumienia dokumentacji techniczno-ruchowej.
Treści programoweT-L-1Wprowadzenie. Dyskusja dotycząca procesów eksploatacji maszyn, ze szczególnym uwzględnieniem diagnostyki i weryfikacji.
T-L-5Analiza budowy i właściwości pracy istotnych elementów maszyn, w tym łożysk ślizgowych i łożysk tocznych.
T-L-6Identyfikacja przypadków zużycia elementów maszyn.
T-L-3Badania właściwości płynów eksploatacyjnych stosowanych w maszynach transportowych.
T-L-2Analiza właściwej eksploatacji maszyn. Procesy użytkowania i obsługiwania. Dokumentacja techniczno-ruchowa.
T-L-4Badania diagnostyczne maszyn tłokowych z wykorzystaniem wykresów indykatorowych.
T-A-7Ocena cyklu życia obiektów technicznych z wykorzystaniem metody LCA (Life Cycle Assessment).
T-A-2Analiza wpływu warunków eksploatacji na stan techniczny maszyn (m.in. pomp, sprężarek, silników).
T-A-1Wprowadzenie. Analiza wzajemnych korelacji pomiędzy elementami systemu eksploatacji.
T-A-6Dobór metod diagnozowania w powiązaniu z rodzajem urządzenia technicznego. Ocena stanu technicznego maszyn tłokowych na podstawie wykresu indykatorowego.
T-A-4Dobór strategii obsługiwania maszyn (pomp, sprężarek, silników).
T-A-5Dobór luzów współpracujących elementów maszyn (pomp, sprężarek, silników) i analiza ich wpływu na intensywność procesu zużycia.
T-A-3Analiza dokumentacji techniczno-ruchowych (DTR) maszyn (m.in. pomp, sprężarek, silników).
Metody nauczaniaM-2Wykorzystanie metod aktywizujących w postaci dyskusji dydaktycznej związanej z tematyką wykładów i ćwiczeń audytoryjnych.
M-3Ćwiczenia przedmiotowe.
M-4Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Ocena pracy własnej studenta i pracy w grupie.
S-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie pozatechnicznych i społecznych aspektów działalności inżynierskiej oraz odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jak również nie potrafi pracować w grupie
3,0Student ma podstawową świadomość o pozatechnicznych i społecznych aspektach działalności inżynierskiej oraz odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jak również potrafi pracować w grupie
3,5Student ma świadomość i rozumie pozatechniczne i społeczne aspekty działalności inżynierskiej oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jak również potrafi pracować w grupie
4,0Student ma pełną świadomość i rozumie pozatechniczne i społeczne aspekty działalności inżynierskiej oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie
4,5Student ma pełną świadomość i rozumie pozatechniczne i społeczne aspekty działalności inżynierskiej oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
5,0Student ma pełną świadomość i rozumie pozatechniczne i społeczne aspekty działalności inżynierskiej oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia oraz własnej oceny