Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Logistyka (S1)
Sylabus przedmiotu Metodologia badań naukowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Logistyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metodologia badań naukowych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ludmiła Filina-Dawidowicz <Ludmila.Filina@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Przedmiot jest prowadzony na VII semestrze. Studenci charakteryzują się wiedzą i umiejętnościami uzyskanymi w trakcie trzech lat studiów. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie i ugruntowanie podstawowej wiedzy i umiejętności związanych z przygotowaniem do prowadzenia badań, w tym istoty nauki, metodologi badań naukowych, formułowania problemów badawczych oraz metod prezentacji wyników badań naukowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcie nauki. Klasyfikacja badań naukowych. | 1 |
T-W-2 | Metody i techniki badawcze. | 3 |
T-W-3 | Poznanie naukowe (eksperyment, hipoteza, opisywanie zjawiska). | 5 |
T-W-4 | Formułowanie problemu badawczego. | 3 |
T-W-5 | Cele i rodzaje prac naukowych. Prezentacja wyników badań naukowych. | 2 |
T-W-6 | Zaliczenie. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu. | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 5 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Podsumowujący. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
LO_1A_C33_W01 Student ma podstawową wiedzę na temat istoty nauki i metod badawczych związanych z przygotowaniem do prowadzenia badań naukowych. Wie jak sformułować prosty problem badawczy mieszczący się w obszarze logistyki. | LO_1A_W02, LO_1A_W17, LO_1A_W20, LO_1A_W01 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-1, T-W-6, T-W-2, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
LO_1A_C33_K01 Student rozumie potrzebę gromadzenia informacji naukowych w zakresie badań naukowych obejmujących obszar logistyki. | LO_1A_K01, LO_1A_K03 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-5 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
LO_1A_C33_W01 Student ma podstawową wiedzę na temat istoty nauki i metod badawczych związanych z przygotowaniem do prowadzenia badań naukowych. Wie jak sformułować prosty problem badawczy mieszczący się w obszarze logistyki. | 2,0 | Student nie posiada dostatecznej wiedzy związanej z przygotowaniem do prowadzenia badań naukowych. |
3,0 | Student posiada wiedzę związaną z przygotowaniem do prowadzenia badań naukowych na poziomie dostatecznym. | |
3,5 | Student posiada wiedzę związaną z przygotowaniem do prowadzenia badań naukowych na poziomie dostatecznym. Zna różne metody badań naukowych i ich zastosowanie. | |
4,0 | Student posiada wiedzę związaną z przygotowaniem do prowadzenia badań naukowych na poziomie dobrym. Zna różne metody badań naukowych i ich zastosowanie. Rozumie istotę prowadzenia prac naukowych. | |
4,5 | Student posiada wiedzę związaną z przygotowaniem do prowadzenia badań naukowych na poziomie dobrym. Zna różne metody badań naukowych i ich zastosowanie. Rozumie istotę prowadzenia prac naukowych. Wykazuje ponadprzeciętne zainteresowanie problematyką badań naukowych. | |
5,0 | Student posiada wiedzę związaną z przygotowaniem do prowadzenia badań naukowych na poziomie bardzo dobrym. Zna różne metody badań naukowych i ich zastosowanie. Rozumie istotę prowadzenia prac naukowych. Wykazuje ponadprzeciętne zainteresowanie problematyką badań naukowych. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
LO_1A_C33_K01 Student rozumie potrzebę gromadzenia informacji naukowych w zakresie badań naukowych obejmujących obszar logistyki. | 2,0 | Student nie rozumie potrzeby gromadzenia informacji naukowych w zakresie obejmującym badania z obszaru logistyki. |
3,0 | Student prezentuje elementarne kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student w stopniu podstawowym rozumie potrzebę gromadzenia informacji naukowych w zakresie obejmującym badania z obszaru logistyki. | |
4,0 | Student prezentuje pełne kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student prezentuje pełne kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
5,0 | Student rozumie potrzebę gromadzenia informacji naukowych oraz badań naukowych realizowanych w obszarze logistyki stopniu bardzo dobrym. Wykazuje ponadprzeciętne zainteresowanie tematyką badawczą. |
Literatura podstawowa
- Krajewski M., O metodologii nauk i zasadach pisarstwa naukowego, Krajewski M., 2010, http://www.krajewskimiroslaw.pl/_media/docs
Literatura dodatkowa
- Grobler, A., Metodologia nauk, Wydawnictwo Areus - Wydawnictwo Znak, Kraków, 2006