Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Chłodnictwo i Klimatyzacja (S1)

Sylabus przedmiotu Małe urządzenia chłodnicze:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Chłodnictwo i Klimatyzacja
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Małe urządzenia chłodnicze
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Łokietek <Tomasz.Lokietek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Sergiy Filin <Sergiy.Filin@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 14 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 30 1,40,60zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 15 0,80,20zaliczenie
projektyP7 15 0,80,20zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy chłodnictwa

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy w zakresie małych i średnich urządzeń chłodniczych.
C-2Ukształtowanie umiejętności projektowania i opracowania dokumentacji projektowej oraz werbalnej prezentacji wyników pracy.
C-3Ukształtowanie umiejętności przeprowadzania obliczeń, analizy i oceny obiegów chłodniczych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Obliczanie obiegów chłodniczych. Zaliczenie ćwiczeń15
15
projekty
T-P-1Obliczenia projektowe urządzenia chłodniczego15
15
wykłady
T-W-1Sprężarki i wymienniki ciepła małych i średnich urządzeń chłodniczych. Aparatura pomocnicza. Automatyzacja urządzeń. Regulacja ciśnienia i temperatury. Budowa i zasada działania mebli chłodniczych. Chłodziarki i zamrażarki domowe, urządzenia handlowe. Odszranianie parowników. Izolacje zimnochronne. Instalowanie, obsługa i demontaż urządzeń chłodniczych. Schematy elektryczne urządzeń. Zaliczenie.30
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia5
20
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-P-2Opracowanie projektu5
20
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach30
A-W-2czytanie wskazanej literatury i przygotowanie do zaliczenia6
36

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie
M-2Metody praktyczne: projekt
M-3metody praktyczne: ćwiczenia audytoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne. Ocena odpowiedzi na zadane pytania.
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzenie projektu oraz ocena przedstawienia przez studenta w formie werbalnej wyników zrealizowanego zadania.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne. Ocena poprawności wykonania zadań.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_1A_C25-1_W01
Ma wiedzę w zakresie urządzeń i instalacji chłodniczych
CK_1A_W13, CK_1A_W15C-1T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_1A_C25-1_U01
Student potrafi prowadzić obliczenia oraz porównać i ocenić obiegi chłodnicze.
CK_1A_U08, CK_1A_U11C-3T-A-1M-3S-3
CK_1A_C25-1_U02
Student potrafi zaprojektować proste urządzenie lub system chłodniczy, opracować dokumentację projektową oraz zaprezentować w formie werbalnej wyniki zrealizowanego zadania.
CK_1A_U03, CK_1A_U14C-2T-P-1M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_1A_C25-1_K01
Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i potrafi określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania.
CK_1A_K03, CK_1A_K07C-2T-P-1M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
CK_1A_C25-1_W01
Ma wiedzę w zakresie urządzeń i instalacji chłodniczych
2,0Student nie potrafi scharakteryzować podstawowych właściwości i cech analizowanych elementów systemów chłodzenia
3,0Student potrafi scharakteryzować większą część podstawowych właściwości i cech analizowanych elementów systemów chłodzenia.
3,5Student potrafi podać podstawowe właściwości i cechy analizowanych elementów systemów chłodzenia
4,0Student potrafi w miarę szeroko scharakteryzować podstawowe właściwości i cechy analizowanych elementów systemów chłodzenia.
4,5Student potrafi w miarę szeroko scharakteryzować pierwszorzędne i drugorzędne właściwości i cechy analizowanych elementów systemów chłodzenia.
5,0Student potrafi w miarę szeroko scharakteryzować pierwszorzędne i drugorzędne właściwości i cechy analizowanych elementów systemów chłodzenia z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
CK_1A_C25-1_U01
Student potrafi prowadzić obliczenia oraz porównać i ocenić obiegi chłodnicze.
2,0Student nie potrafi na poziomie elementarnym dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania urządzeń i instalacji chłodniczych.
3,0Student prezentuje dostateczne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, jednak korzysta przy tym z dodatkowych wskazówkach nauczyciela i popełnia szereg błędów merytorycznych. Poza tym, przy rozwiązywaniu zadań, potrafi w elementarnym stopniu dostrzec również ich aspekty pozatechniczne.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, popełniając szereg błędów merytorycznych. Poza tym, przy rozwiązywaniu zadań, potrafi dostrzec również ich aspekty pozatechniczne.
4,0Student prezentuje na dobrym poziomie umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, potrafiąc dokonać poprawnej (bez istotnego błędu merytorycznego) krytycznej analizy i oceny sposobu funkcjonowania urządzeń i instalacji chłodniczych, wybranych elementów automatyki chłodniczej, z uwzględnieniem aspektów pozatechnicznych.
4,5Student prezentuje znakomite umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, potrafiąc dokonać prawidłowej krytycznej analizy i oceny sposobu funkcjonowania urządzeń i instalacji chłodniczych, wybranych elementów automatyki chłodniczej, z uwzględnieniem aspektów pozatechnicznych, nie popełniając przy tym żadnego błędu merytorycznego, a jedynie drobne pomyłki.
5,0Student prezentuje na bardzo dobrym poziomie umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, potrafiąc dokonać efektywnej i bezbłędnej analizy krytycznej oraz oceny sposobu funkcjonowania urządzeń i instalacji chłodniczych, wybranych elementów automatyki chłodniczej, z uwzględnieniem aspektów pozatechnicznych.
CK_1A_C25-1_U02
Student potrafi zaprojektować proste urządzenie lub system chłodniczy, opracować dokumentację projektową oraz zaprezentować w formie werbalnej wyniki zrealizowanego zadania.
2,0Student nie potrafi opracować sprawozdania zgodnie z przedstawionymi wymaganiami lub przedstawić w formie werbalnej wyników zrealizowanego zadania.
3,0Student potrafi opracować w sposób poprawny sprawozdanie oraz umie przedstawić w formie werbalnej jedynie wyniki zrealizowanego zadania, bez ich dalszej analizy.
3,5Student potrafi opracować w sposób poprawny sprawozdanie oraz przedstawić w formie werbalnej wyniki zrealizowanego zadania z umiejętnością ich analizy na zadowalającym poziomie, jednak przy dodatkowych wskazówkach nauczyciela.
4,0Student potrafi opracować w sposób poprawny sprawozdanie oraz przedstawić w formie werbalnej wyniki zrealizowanego zadania z umiejętnością ich analizy na zadowalającym poziomie.
4,5Student potrafi opracować w sposób poprawny sprawozdanie oraz przedstawić w formie werbalnej wyniki zrealizowanego zadania z umiejętnością ich efektywnej analizy.
5,0Student potrafi opracować w sposób poprawny sprawozdanie oraz przedstawić w formie werbalnej wyniki zrealizowanego zadania z umiejętnością ich efektywnej analizy i właściwej oceny przedmiotu rozważań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
CK_1A_C25-1_K01
Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i potrafi określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania.
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli

Literatura podstawowa

  1. Fodemski T.R., Domowe i handlowe urządzenia chłodnicze, WNT, Warszawa, 2009
  2. PN-EN 1861. Instalacje ziębnicze i pompy ciepła. Schematy ideowe i montażowe instalacji, rurociągów i przyrządów. Układy i symbole, PKN, Warszawa, 2001
  3. PN-EN 378. Instalacje ziębnicze i pompy ciepła. Wymagania dotyczące bezpieczeństwa i ochrony środowiska, PKN, Warszawa, 2010, Części 3 i 4
  4. Pod red. B.Zakrzewskiego, Chłodnictwo i klimatyzacja, Astroprint, Odessa, 2015, 1

Literatura dodatkowa

  1. Bonca Z., Nowe czynniki chłodnicze i nośniki ciepła, IPPU Masta, Gdańsk, 2003
  2. Bonca Z., Automatyka chłodnicza i klimatyzacyjna, Wyższa Szkoła Morska, Gdynia, 2000
  3. Filin S., Owisicki A., Zasady projektowania i eksploatacji chłodziarek termoelektrycznych., Wyd. Zapol, Szczecin, 2010

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Obliczanie obiegów chłodniczych. Zaliczenie ćwiczeń15
15

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Obliczenia projektowe urządzenia chłodniczego15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Sprężarki i wymienniki ciepła małych i średnich urządzeń chłodniczych. Aparatura pomocnicza. Automatyzacja urządzeń. Regulacja ciśnienia i temperatury. Budowa i zasada działania mebli chłodniczych. Chłodziarki i zamrażarki domowe, urządzenia handlowe. Odszranianie parowników. Izolacje zimnochronne. Instalowanie, obsługa i demontaż urządzeń chłodniczych. Schematy elektryczne urządzeń. Zaliczenie.30
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia5
20
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-P-2Opracowanie projektu5
20
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach30
A-W-2czytanie wskazanej literatury i przygotowanie do zaliczenia6
36
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_1A_C25-1_W01Ma wiedzę w zakresie urządzeń i instalacji chłodniczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_W13ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą budowy i działania systemów chłodniczych i klimatyzacyjnych oraz zna metody pomiarów stosowanych w energetyce cieplnej
CK_1A_W15ma pogłębioną wiedzę ogólną dotyczącą zasad projektowania i eksploatacji systemów wentylacji, chłodniczych i klimatyzacyjnych oraz prowadzenia badań naukowych w obszarze zagadnień powiązanych z tymi systemami
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy w zakresie małych i średnich urządzeń chłodniczych.
Treści programoweT-W-1Sprężarki i wymienniki ciepła małych i średnich urządzeń chłodniczych. Aparatura pomocnicza. Automatyzacja urządzeń. Regulacja ciśnienia i temperatury. Budowa i zasada działania mebli chłodniczych. Chłodziarki i zamrażarki domowe, urządzenia handlowe. Odszranianie parowników. Izolacje zimnochronne. Instalowanie, obsługa i demontaż urządzeń chłodniczych. Schematy elektryczne urządzeń. Zaliczenie.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne. Ocena odpowiedzi na zadane pytania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi scharakteryzować podstawowych właściwości i cech analizowanych elementów systemów chłodzenia
3,0Student potrafi scharakteryzować większą część podstawowych właściwości i cech analizowanych elementów systemów chłodzenia.
3,5Student potrafi podać podstawowe właściwości i cechy analizowanych elementów systemów chłodzenia
4,0Student potrafi w miarę szeroko scharakteryzować podstawowe właściwości i cechy analizowanych elementów systemów chłodzenia.
4,5Student potrafi w miarę szeroko scharakteryzować pierwszorzędne i drugorzędne właściwości i cechy analizowanych elementów systemów chłodzenia.
5,0Student potrafi w miarę szeroko scharakteryzować pierwszorzędne i drugorzędne właściwości i cechy analizowanych elementów systemów chłodzenia z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_1A_C25-1_U01Student potrafi prowadzić obliczenia oraz porównać i ocenić obiegi chłodnicze.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_U08potrafi prowadzić obliczenia, planować i przeprowadzać symulacje komputerowe oraz korzystać z oprogramowania specjalistycznego z zakresu wentylacji, chłodnictwa, klimatyzacji i pomp ciepła
CK_1A_U11potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne stosowane w chłodnictwie i klimatyzacji
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności przeprowadzania obliczeń, analizy i oceny obiegów chłodniczych.
Treści programoweT-A-1Obliczanie obiegów chłodniczych. Zaliczenie ćwiczeń
Metody nauczaniaM-3metody praktyczne: ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne. Ocena poprawności wykonania zadań.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi na poziomie elementarnym dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania urządzeń i instalacji chłodniczych.
3,0Student prezentuje dostateczne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, jednak korzysta przy tym z dodatkowych wskazówkach nauczyciela i popełnia szereg błędów merytorycznych. Poza tym, przy rozwiązywaniu zadań, potrafi w elementarnym stopniu dostrzec również ich aspekty pozatechniczne.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, popełniając szereg błędów merytorycznych. Poza tym, przy rozwiązywaniu zadań, potrafi dostrzec również ich aspekty pozatechniczne.
4,0Student prezentuje na dobrym poziomie umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, potrafiąc dokonać poprawnej (bez istotnego błędu merytorycznego) krytycznej analizy i oceny sposobu funkcjonowania urządzeń i instalacji chłodniczych, wybranych elementów automatyki chłodniczej, z uwzględnieniem aspektów pozatechnicznych.
4,5Student prezentuje znakomite umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, potrafiąc dokonać prawidłowej krytycznej analizy i oceny sposobu funkcjonowania urządzeń i instalacji chłodniczych, wybranych elementów automatyki chłodniczej, z uwzględnieniem aspektów pozatechnicznych, nie popełniając przy tym żadnego błędu merytorycznego, a jedynie drobne pomyłki.
5,0Student prezentuje na bardzo dobrym poziomie umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, potrafiąc dokonać efektywnej i bezbłędnej analizy krytycznej oraz oceny sposobu funkcjonowania urządzeń i instalacji chłodniczych, wybranych elementów automatyki chłodniczej, z uwzględnieniem aspektów pozatechnicznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_1A_C25-1_U02Student potrafi zaprojektować proste urządzenie lub system chłodniczy, opracować dokumentację projektową oraz zaprezentować w formie werbalnej wyniki zrealizowanego zadania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_U03potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim, angielskim lub innym języku obcym
CK_1A_U14potrafi zgodnie z zadaną specyfikacją zaprojektować proste urządzenie, obiekt lub system typowe dla chłodnictwa i klimatyzacji
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności projektowania i opracowania dokumentacji projektowej oraz werbalnej prezentacji wyników pracy.
Treści programoweT-P-1Obliczenia projektowe urządzenia chłodniczego
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne: projekt
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sprawdzenie projektu oraz ocena przedstawienia przez studenta w formie werbalnej wyników zrealizowanego zadania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi opracować sprawozdania zgodnie z przedstawionymi wymaganiami lub przedstawić w formie werbalnej wyników zrealizowanego zadania.
3,0Student potrafi opracować w sposób poprawny sprawozdanie oraz umie przedstawić w formie werbalnej jedynie wyniki zrealizowanego zadania, bez ich dalszej analizy.
3,5Student potrafi opracować w sposób poprawny sprawozdanie oraz przedstawić w formie werbalnej wyniki zrealizowanego zadania z umiejętnością ich analizy na zadowalającym poziomie, jednak przy dodatkowych wskazówkach nauczyciela.
4,0Student potrafi opracować w sposób poprawny sprawozdanie oraz przedstawić w formie werbalnej wyniki zrealizowanego zadania z umiejętnością ich analizy na zadowalającym poziomie.
4,5Student potrafi opracować w sposób poprawny sprawozdanie oraz przedstawić w formie werbalnej wyniki zrealizowanego zadania z umiejętnością ich efektywnej analizy.
5,0Student potrafi opracować w sposób poprawny sprawozdanie oraz przedstawić w formie werbalnej wyniki zrealizowanego zadania z umiejętnością ich efektywnej analizy i właściwej oceny przedmiotu rozważań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_1A_C25-1_K01Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i potrafi określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_K03ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie
CK_1A_K07potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności projektowania i opracowania dokumentacji projektowej oraz werbalnej prezentacji wyników pracy.
Treści programoweT-P-1Obliczenia projektowe urządzenia chłodniczego
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne: projekt
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sprawdzenie projektu oraz ocena przedstawienia przez studenta w formie werbalnej wyników zrealizowanego zadania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli