Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Chłodnictwo i Klimatyzacja (S1)
Sylabus przedmiotu Technika pomiarowa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Chłodnictwo i Klimatyzacja | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technika pomiarowa | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Arkadiusz Zmuda <Arkadiusz.Zmuda@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Renata Dobrzyńska <Renata.Dobrzynska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z fizyki i elektrotechniki. |
W-2 | Podstawowa wiedza z podstaw konstrukcji maszyn. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi rodzajami czujników i przetworników pomiarowych. |
C-2 | Zapoznanie studentów z podstawowymi technikami pomiarów i rejestracji danych. |
C-3 | Zapoznanie studentów ze zintegrowanymi systemami kontrolno-pomiarowymi oraz zasadami doboru elementów toru pomiarowego. |
C-4 | Zapoznanie studentów z metodyką prowadzenia badań naukowych. |
C-5 | Ukształtowanie umiejętności doboru i wzorcowania czuników pomiarowych podstawowych wielkości fizycznych oraz doboru elementów toru pomiarowego. |
C-6 | Ukształtowanie umiejętności prowadzenia pomiarów na rzeczywistych stanowiskach badawczych wyposażonych w zintegrowane systemy pomiarowe. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzwnie do zajęć. | 2 |
T-L-2 | Pomiary analogowe. Pomiary wielkości elektrycznych. | 8 |
T-L-3 | Dobór i wzorcowanie czuników pomiarowych podstawowych wielkości fizycznych. | 8 |
T-L-4 | Komputerowe systemy zbierania i opracowania wyników pomiarów. Zasady doboru elementów toru pomiarowego. | 8 |
T-L-5 | Badania na rzeczywistym stanowisku badawczym, np. silnika spalinowego czy układu kogeneracyjnego. | 10 |
T-L-6 | Metodyka prowadzenia badań naukowych. Analiza błędów pomiarowych. | 4 |
T-L-7 | Zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych | 5 |
45 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pomiary analogowe i cyfrowe. Wielkość mierzona. Przyrządy i metody pomiarowe. | 2 |
T-W-2 | Czujniki i przetworniki pomiarowe. Dynamiczne właściwości przetworników. | 3 |
T-W-3 | Charakterystyka układów pomiarowych. Systemy kontrolno-pomiarowe. Komputerowe systemy zbierania i opracowania wyników badań. Zasady doboru elementów toru pomiarowego. | 4 |
T-W-4 | Niepewność pomiaru. Zasady doboru metod i środków do realizacji eksperymentu. Zasady opracowywania wyników pomiarów. | 2 |
T-W-5 | Metodyka prowadzenia badań naukowych. | 2 |
T-W-6 | Zaliczenie. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniach. | 45 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć. | 15 |
A-L-3 | Opracowanie wyników pomiarów. Przygotowanie sprawozdań. | 15 |
A-L-4 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych. | 15 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu. | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia. | 20 |
35 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny w połączeniu z wykładem problemowym. |
M-2 | Wykorzystanie metod aktywizujących w postaci dyskusji dydaktycznej związanej z tematyką wykładów i ćwiczeń laboratoryjnych. |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena wejściówek i sprawozdań z zajęć laboratoryjnych. |
S-3 | Ocena formująca: Ocena pracy własnej studenta i pracy w grupie. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
CK_1A_C08_W01 Student zna i prawidłowo stosuje terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i rozróżnia oraz potrafi scharakteryzować podstawowe rodzaje czujników i przetworników pomiarowych. Student zna i potrafi omówić podstawowe techniki pomiarów i rejestracji danych, zintegrowane systemy kontrolno-pomiarowe oraz zasady doboru elementów toru pomiarowego. Student zna i potrafi scharakteryzować podstawowe pojęcia dotyczące organizacji i prowadzenia badań naukowych. | CK_1A_W13 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-6, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
CK_1A_C08_U01 Student posiada umiejętności: - doboru i wzorcowania czuników pomiarowych podstawowych wielkości fizycznych oraz doboru elementów toru pomiarowego, - prowadzenia pomiarów na rzeczywistych stanowiskach badawczych wyposażonych w zintegrowane systemy pomiarowe. | CK_1A_U04, CK_1A_U07 | — | — | C-6, C-5 | T-L-7, T-L-2, T-L-4, T-L-1, T-L-3, T-L-5, T-L-6 | M-2, M-3 | S-2, S-1, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
CK_1A_C08_K01 Student ma świadomość istotności właściwej organizacji pracy podczas eksploatacji systemów pomiarowych oraz w trakcie pomiarów parametrów pracy maszyn, jak również potrafi pracować w zespole. | CK_1A_K03 | — | — | C-6, C-5 | T-L-4, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-W-4, T-W-5 | M-2, M-3 | S-2, S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
CK_1A_C08_W01 Student zna i prawidłowo stosuje terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i rozróżnia oraz potrafi scharakteryzować podstawowe rodzaje czujników i przetworników pomiarowych. Student zna i potrafi omówić podstawowe techniki pomiarów i rejestracji danych, zintegrowane systemy kontrolno-pomiarowe oraz zasady doboru elementów toru pomiarowego. Student zna i potrafi scharakteryzować podstawowe pojęcia dotyczące organizacji i prowadzenia badań naukowych. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
CK_1A_C08_U01 Student posiada umiejętności: - doboru i wzorcowania czuników pomiarowych podstawowych wielkości fizycznych oraz doboru elementów toru pomiarowego, - prowadzenia pomiarów na rzeczywistych stanowiskach badawczych wyposażonych w zintegrowane systemy pomiarowe. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi samodzielnie przeprowadzić analizy i pomiary oraz przygotować sprawozdania, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych analiz i pomiarów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
CK_1A_C08_K01 Student ma świadomość istotności właściwej organizacji pracy podczas eksploatacji systemów pomiarowych oraz w trakcie pomiarów parametrów pracy maszyn, jak również potrafi pracować w zespole. | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawową świadomość o pozatechnicznych i społecznych aspektach działalności inżynierskiej, jak również potrafi pracować w grupie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Chwaleba A., Poniński M., Siedlecki A., Metrologia elektryczna., Wydawnictwa Naukowo-Techniczne., Warszawa, 2010
- Minkina W., Gryś S., Korekcja charakterystyk dynamicznych czujników termometrycznych – metody , układy, algorytmy., Wydawnictwo Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa, 2004
- Praca zbiorowa pod redakcją Tadeusza R. Fodemskiego., Pomiary cieplne – część 1 i 2. Badania cieplne maszyn i urządzeń., Wydawnictwa Naukowo-Techniczne., Warszawa, 2001
- Siwiński W., Tauber R.D., Metodologia badań naukowych., Wydawnictwo WSHiG., Poznań, 2006
- Stabrowski M., Cyfrowe przyrządy pomiarowe., Wydawnictwa PWN., Warszawa, 2002
Literatura dodatkowa
- Apanowicz J., Metodologia ogólna., Wydawnictwo „BERNARDINUM"., Gdynia, 2002
- Nawrocki W., Komputerowe systemy pomiarowe., Wydawnictwa Kominikacji i Łączności., Warszawa, 2007
- Tumański S., Technika pomiarowa., Wydawnictwa Naukowo-Techniczne., Warszawa, 2007