Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Bezpieczeństwo techniczne (S1)

Sylabus przedmiotu Ochrona obiektów krytycznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bezpieczeństwo techniczne
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ochrona obiektów krytycznych
Specjalność Bezpieczeństwo systemów
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Łosiewicz <Zbigniew.Losiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP7 30 2,00,50zaliczenie
wykładyW7 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z inżynierii bezpieczeństwa

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów ze specyfiką ochrony obiektów krytycznych. Ukształtowanie umiejętności identyfikacji zagrożeń, bezpieczeństwa obiektów krytycznych, tworzenie planów ochrony, znajomości i interpretacji prawa oraz zasad funkcjonowania służb mundurowych i cywilnych jednostek ochrony. Ukształtowanie umiejętności adaptacji ogólnych zasad ochrony obiektów krytycznych do różnych scenariuszy zagrożeń.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekty według scenariuszy ochrony obiektów krytycznych: - infrastruktury technicznej - infrastruktury użyteczności publicznej - infrastruktury administracji - systemów przesyłowych i informatycznych - łańcuchów dostaw24
T-P-2Prezentacja projektów i zaliczenie6
30
wykłady
T-W-1Opis przedmiotu, uczestnictwo, formy zaliczeń. Podstawowe pojęcia, definicje. Definicja ochrony, Akty prawne dotyczące ochrony obiektów krytycznych. Identyfikacja i poziom zagrożeń obiektów krytycznych. Ochrona bierna i czynna. Poziomy dostępu do chronionych obszarów krytycznych, poziomy ochrony.5
T-W-2Ochrona w praktyce - stanowisko ochrony, służba wartownicza, patrolowa, konwoje. Ochrona obiektów strategicznych stacjonarnych i mobilnych: zaopatrzenia w energię, surowce energetyczne i paliwa, łączności, sieci teleinformatycznych,finansowe, produkcji, składowania, przechowywania i stosowania substancji chemicznych i promieniotwórczych, w tym rurociągi substancji niebezpiecznych.4
T-W-3Niebezpieczne przedmioty, urządzenia, obiekty mobilne. Systemy i urządzenia wykrywcze, syatemy informacji przestrzennej do monitoringu (np. GPS, europejski system nawigacji satelitarnej Galileo i systemy współpracujace z nimi np. systemy radarowe)4
T-W-4Zaliczenie2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach28
A-P-2zaliczenie2
A-P-3Nauka własna20
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajeciach13
A-W-2Nauka własna10
A-W-3Zaliczenie2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Omawianie sposobu i metod wykonywania projektów, praca w zespole przy tworzeniu projektów, prezentacje projektów i dyskusja nad merytoryczną treścią projektu
M-2Wykład informacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji przygotowanego projektu
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wykładów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_D2-14_W01
Student powinien posiadać wiedzę: - o zagrożeniach obiektów infrastruktury krytycznej, - o specyficznych cechach stosowania ochrony w praktyce, - o identyfikowaniu i ocenie zagrońeń obiektów infrastruktury krytycznej, - o wyposażeniu ochrony obiektów krytycznychj, podstawowych cechach broni i wyposażenia, - o niebezpiecznych przedmiotach, urządzeniach, obiektach mobilnych mogących być źródłem ataku. - o systemach i urządzeniach wykryeczych i monitorujacych
BTE_1A_W17, BTE_1A_W25C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-P-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_D2-14_U01
Student powinien umieć: - określać zagrożenia obiektów infrastruktury krytycznej, - rozróżnić i usadnić specyficzne cechy stosowania ochrony w praktyce, - identyfikować i oceniać zagrożenia obiektów i infrastruktury krytycznej, - scharakteryzować wyposażenie ochrony ochrony obiektów krytycznychj, podać podstawowe cechy broni i wyposażenia w aspekcie ich możliwosci, - scharakteryzować niebezpieczne przedmioty, urządzenia, obiekty mobilne mogące być źródłem ataku. - scharakteryzować systemy i urządzenia wykryecze i monitorujace pod kątem ich przydatności adekwatnie do chronionych obiektów krytycznych
BTE_1A_U01, BTE_1A_U04, BTE_1A_U13C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-P-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_D2-14_K01
Student potrafi: - zidentyfikować i ocenić zagrożenia obiektów infrastruktury krytycznej, określić i dobrać adekwatne typy ochrony, - ocenić odpowiedzialność na stanowiskach ochrony adekwatnie do specyficznych cech stosowania ochrony obiektów krytycznych w praktyce, - identyfikować i oceniać zagrożenia obiektów i infrastruktury krytycznej, - scharakteryzować wyposażenie ochrony ochrony obiektów krytycznychj, podać podstawowe cechy broni i wyposażenia w aspekcie ich możliwosci, - scharakteryzować niebezpieczne przedmioty, urządzenia, obiekty mobilne mogące być źródłem ataku. - scharakteryzować systemy i urządzenia wykrywcze i monitorujace pod kątem ich przydatności adekwatnie do chronionych obiektów krytycznych - opracować koncepcyjny plan ochrony adekwatny do przyjętego scenariusza
BTE_1A_K03, BTE_1A_K06, BTE_1A_K07C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-P-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_D2-14_W01
Student powinien posiadać wiedzę: - o zagrożeniach obiektów infrastruktury krytycznej, - o specyficznych cechach stosowania ochrony w praktyce, - o identyfikowaniu i ocenie zagrońeń obiektów infrastruktury krytycznej, - o wyposażeniu ochrony obiektów krytycznychj, podstawowych cechach broni i wyposażenia, - o niebezpiecznych przedmiotach, urządzeniach, obiektach mobilnych mogących być źródłem ataku. - o systemach i urządzeniach wykryeczych i monitorujacych
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru
5,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_D2-14_U01
Student powinien umieć: - określać zagrożenia obiektów infrastruktury krytycznej, - rozróżnić i usadnić specyficzne cechy stosowania ochrony w praktyce, - identyfikować i oceniać zagrożenia obiektów i infrastruktury krytycznej, - scharakteryzować wyposażenie ochrony ochrony obiektów krytycznychj, podać podstawowe cechy broni i wyposażenia w aspekcie ich możliwosci, - scharakteryzować niebezpieczne przedmioty, urządzenia, obiekty mobilne mogące być źródłem ataku. - scharakteryzować systemy i urządzenia wykryecze i monitorujace pod kątem ich przydatności adekwatnie do chronionych obiektów krytycznych
2,0Student nie ma podstawowych umiejętności i wiedzy w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu lub posiadana wiedza jest nieuporządkowana i obarczona zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru kompleksowego zabezpieczenia obiektów krytycznych.
3,0Student ma podstawowe umiejętności i wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru ochrony kompleksowego zabezpieczenia obiektów krytycznych.
3,5Student ma podstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru ochrony kompleksowego zabezpieczenia obiektów krytycznych.
4,0Student ma ponadpodstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru ochrony kompleksowego zabezpieczenia obiektów krytycznych.
4,5Student ma ponadpodstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Zdarzają sie pojedyncze pomyłki lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru ochrony kompleksowego zabezpieczenia obiektów krytycznych. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania proponowanego rozwiązania.
5,0Student ma ponadpodstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną, poszerzoną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek. Rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru kompleksowego zabezpieczenia obiektów krytycznych. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania proponowanego rozwiązania oraz wytłumaczyć je w kontekscie wiedzy z innych obszarów.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_D2-14_K01
Student potrafi: - zidentyfikować i ocenić zagrożenia obiektów infrastruktury krytycznej, określić i dobrać adekwatne typy ochrony, - ocenić odpowiedzialność na stanowiskach ochrony adekwatnie do specyficznych cech stosowania ochrony obiektów krytycznych w praktyce, - identyfikować i oceniać zagrożenia obiektów i infrastruktury krytycznej, - scharakteryzować wyposażenie ochrony ochrony obiektów krytycznychj, podać podstawowe cechy broni i wyposażenia w aspekcie ich możliwosci, - scharakteryzować niebezpieczne przedmioty, urządzenia, obiekty mobilne mogące być źródłem ataku. - scharakteryzować systemy i urządzenia wykrywcze i monitorujace pod kątem ich przydatności adekwatnie do chronionych obiektów krytycznych - opracować koncepcyjny plan ochrony adekwatny do przyjętego scenariusza
2,0Student nie stosuje w praktyce zasad odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, nie współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania nałożonego zadania; nie wykazuje zainteresowania efektami swojej pracy i jej skutkami oraz oddziaływaniami społecznymi.
3,0Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, ale popełnia błędy wymagające kontroli i korekt. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Nie potrafi wyjaśnić i nie rozumie szerszego kontekstu i celu wykonywanych zadań.
3,5Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, popełnia jednak sporadyczne błędy wymagające kontroli i korekt. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić w stopniu podstawowym szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań.
4,0Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania i nie popełnia błędów. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma podstawowe zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań.
4,5Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania i nie popełnia błędów. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma wyróżniające zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań.
5,0Student stosuje w stopniu wzorowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania i nie popełnia błędów. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań.. W pracy zespołowej wykazuje wyróżniające zdolności i predyspozycje do funkcji kierowania zespołem - z reguły samoistnie lub z wyboru członków grupy kieruje pracą zespołową.

Literatura podstawowa

  1. Sejm RP, Dz.U.2022.261 t.j. USTAWA z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym, Kancelaria Sejmu RP, Warszawa, 2021
  2. Rada Ministrów RP, Narodowy Program Ochrony Infrastruktury Krytycznej., Kancelaria Sejmu RP, Warszawa, 2020

Literatura dodatkowa

  1. Robert Maciejewski, Problem ochrony infrastruktury krytycznej (e-book), FNCE, Chomęcice gm. Komorniki k. Poznania, 2019, ISBN: 978-83-66264-15-1

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekty według scenariuszy ochrony obiektów krytycznych: - infrastruktury technicznej - infrastruktury użyteczności publicznej - infrastruktury administracji - systemów przesyłowych i informatycznych - łańcuchów dostaw24
T-P-2Prezentacja projektów i zaliczenie6
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Opis przedmiotu, uczestnictwo, formy zaliczeń. Podstawowe pojęcia, definicje. Definicja ochrony, Akty prawne dotyczące ochrony obiektów krytycznych. Identyfikacja i poziom zagrożeń obiektów krytycznych. Ochrona bierna i czynna. Poziomy dostępu do chronionych obszarów krytycznych, poziomy ochrony.5
T-W-2Ochrona w praktyce - stanowisko ochrony, służba wartownicza, patrolowa, konwoje. Ochrona obiektów strategicznych stacjonarnych i mobilnych: zaopatrzenia w energię, surowce energetyczne i paliwa, łączności, sieci teleinformatycznych,finansowe, produkcji, składowania, przechowywania i stosowania substancji chemicznych i promieniotwórczych, w tym rurociągi substancji niebezpiecznych.4
T-W-3Niebezpieczne przedmioty, urządzenia, obiekty mobilne. Systemy i urządzenia wykrywcze, syatemy informacji przestrzennej do monitoringu (np. GPS, europejski system nawigacji satelitarnej Galileo i systemy współpracujace z nimi np. systemy radarowe)4
T-W-4Zaliczenie2
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach28
A-P-2zaliczenie2
A-P-3Nauka własna20
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajeciach13
A-W-2Nauka własna10
A-W-3Zaliczenie2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_D2-14_W01Student powinien posiadać wiedzę: - o zagrożeniach obiektów infrastruktury krytycznej, - o specyficznych cechach stosowania ochrony w praktyce, - o identyfikowaniu i ocenie zagrońeń obiektów infrastruktury krytycznej, - o wyposażeniu ochrony obiektów krytycznychj, podstawowych cechach broni i wyposażenia, - o niebezpiecznych przedmiotach, urządzeniach, obiektach mobilnych mogących być źródłem ataku. - o systemach i urządzeniach wykryeczych i monitorujacych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_W17ma uporządkowaną wiedzę w zakresie identyfikowania zagrożeń, metod określania i oceny skutków zagrożeń
BTE_1A_W25ma pogłębioną wiedzę z zakresu zagrożeń występujących w środowisku pracy i metod ich zapobiegania
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze specyfiką ochrony obiektów krytycznych. Ukształtowanie umiejętności identyfikacji zagrożeń, bezpieczeństwa obiektów krytycznych, tworzenie planów ochrony, znajomości i interpretacji prawa oraz zasad funkcjonowania służb mundurowych i cywilnych jednostek ochrony. Ukształtowanie umiejętności adaptacji ogólnych zasad ochrony obiektów krytycznych do różnych scenariuszy zagrożeń.
Treści programoweT-W-1Opis przedmiotu, uczestnictwo, formy zaliczeń. Podstawowe pojęcia, definicje. Definicja ochrony, Akty prawne dotyczące ochrony obiektów krytycznych. Identyfikacja i poziom zagrożeń obiektów krytycznych. Ochrona bierna i czynna. Poziomy dostępu do chronionych obszarów krytycznych, poziomy ochrony.
T-W-2Ochrona w praktyce - stanowisko ochrony, służba wartownicza, patrolowa, konwoje. Ochrona obiektów strategicznych stacjonarnych i mobilnych: zaopatrzenia w energię, surowce energetyczne i paliwa, łączności, sieci teleinformatycznych,finansowe, produkcji, składowania, przechowywania i stosowania substancji chemicznych i promieniotwórczych, w tym rurociągi substancji niebezpiecznych.
T-W-3Niebezpieczne przedmioty, urządzenia, obiekty mobilne. Systemy i urządzenia wykrywcze, syatemy informacji przestrzennej do monitoringu (np. GPS, europejski system nawigacji satelitarnej Galileo i systemy współpracujace z nimi np. systemy radarowe)
T-P-1Projekty według scenariuszy ochrony obiektów krytycznych: - infrastruktury technicznej - infrastruktury użyteczności publicznej - infrastruktury administracji - systemów przesyłowych i informatycznych - łańcuchów dostaw
Metody nauczaniaM-1Omawianie sposobu i metod wykonywania projektów, praca w zespole przy tworzeniu projektów, prezentacje projektów i dyskusja nad merytoryczną treścią projektu
M-2Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji przygotowanego projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru
5,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_D2-14_U01Student powinien umieć: - określać zagrożenia obiektów infrastruktury krytycznej, - rozróżnić i usadnić specyficzne cechy stosowania ochrony w praktyce, - identyfikować i oceniać zagrożenia obiektów i infrastruktury krytycznej, - scharakteryzować wyposażenie ochrony ochrony obiektów krytycznychj, podać podstawowe cechy broni i wyposażenia w aspekcie ich możliwosci, - scharakteryzować niebezpieczne przedmioty, urządzenia, obiekty mobilne mogące być źródłem ataku. - scharakteryzować systemy i urządzenia wykryecze i monitorujace pod kątem ich przydatności adekwatnie do chronionych obiektów krytycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji; potrafi uzyskane informacje analizować i oceniać, interpretować, syntezować i wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie związane z działalnością inżynierską w zakresie bezpieczeństwa technicznego
BTE_1A_U04potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i realizować harmonogram prac
BTE_1A_U13potrafi określić zagrożenia i ich skutki oraz oszacować ryzyko zagrożeń a także dobrać właściwe środki organizacyjne i techniczne w celu zapobiegania im lub ich zmniejszenia.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze specyfiką ochrony obiektów krytycznych. Ukształtowanie umiejętności identyfikacji zagrożeń, bezpieczeństwa obiektów krytycznych, tworzenie planów ochrony, znajomości i interpretacji prawa oraz zasad funkcjonowania służb mundurowych i cywilnych jednostek ochrony. Ukształtowanie umiejętności adaptacji ogólnych zasad ochrony obiektów krytycznych do różnych scenariuszy zagrożeń.
Treści programoweT-W-1Opis przedmiotu, uczestnictwo, formy zaliczeń. Podstawowe pojęcia, definicje. Definicja ochrony, Akty prawne dotyczące ochrony obiektów krytycznych. Identyfikacja i poziom zagrożeń obiektów krytycznych. Ochrona bierna i czynna. Poziomy dostępu do chronionych obszarów krytycznych, poziomy ochrony.
T-W-2Ochrona w praktyce - stanowisko ochrony, służba wartownicza, patrolowa, konwoje. Ochrona obiektów strategicznych stacjonarnych i mobilnych: zaopatrzenia w energię, surowce energetyczne i paliwa, łączności, sieci teleinformatycznych,finansowe, produkcji, składowania, przechowywania i stosowania substancji chemicznych i promieniotwórczych, w tym rurociągi substancji niebezpiecznych.
T-W-3Niebezpieczne przedmioty, urządzenia, obiekty mobilne. Systemy i urządzenia wykrywcze, syatemy informacji przestrzennej do monitoringu (np. GPS, europejski system nawigacji satelitarnej Galileo i systemy współpracujace z nimi np. systemy radarowe)
T-P-1Projekty według scenariuszy ochrony obiektów krytycznych: - infrastruktury technicznej - infrastruktury użyteczności publicznej - infrastruktury administracji - systemów przesyłowych i informatycznych - łańcuchów dostaw
Metody nauczaniaM-1Omawianie sposobu i metod wykonywania projektów, praca w zespole przy tworzeniu projektów, prezentacje projektów i dyskusja nad merytoryczną treścią projektu
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji przygotowanego projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowych umiejętności i wiedzy w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu lub posiadana wiedza jest nieuporządkowana i obarczona zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru kompleksowego zabezpieczenia obiektów krytycznych.
3,0Student ma podstawowe umiejętności i wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru ochrony kompleksowego zabezpieczenia obiektów krytycznych.
3,5Student ma podstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru ochrony kompleksowego zabezpieczenia obiektów krytycznych.
4,0Student ma ponadpodstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru ochrony kompleksowego zabezpieczenia obiektów krytycznych.
4,5Student ma ponadpodstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Zdarzają sie pojedyncze pomyłki lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru ochrony kompleksowego zabezpieczenia obiektów krytycznych. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania proponowanego rozwiązania.
5,0Student ma ponadpodstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną, poszerzoną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek. Rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru kompleksowego zabezpieczenia obiektów krytycznych. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania proponowanego rozwiązania oraz wytłumaczyć je w kontekscie wiedzy z innych obszarów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_D2-14_K01Student potrafi: - zidentyfikować i ocenić zagrożenia obiektów infrastruktury krytycznej, określić i dobrać adekwatne typy ochrony, - ocenić odpowiedzialność na stanowiskach ochrony adekwatnie do specyficznych cech stosowania ochrony obiektów krytycznych w praktyce, - identyfikować i oceniać zagrożenia obiektów i infrastruktury krytycznej, - scharakteryzować wyposażenie ochrony ochrony obiektów krytycznychj, podać podstawowe cechy broni i wyposażenia w aspekcie ich możliwosci, - scharakteryzować niebezpieczne przedmioty, urządzenia, obiekty mobilne mogące być źródłem ataku. - scharakteryzować systemy i urządzenia wykrywcze i monitorujace pod kątem ich przydatności adekwatnie do chronionych obiektów krytycznych - opracować koncepcyjny plan ochrony adekwatny do przyjętego scenariusza
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_K03ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur
BTE_1A_K06ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
BTE_1A_K07ma świadomość ryzyka zagrożeń oraz potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie eksploatacji systemu technicznego
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze specyfiką ochrony obiektów krytycznych. Ukształtowanie umiejętności identyfikacji zagrożeń, bezpieczeństwa obiektów krytycznych, tworzenie planów ochrony, znajomości i interpretacji prawa oraz zasad funkcjonowania służb mundurowych i cywilnych jednostek ochrony. Ukształtowanie umiejętności adaptacji ogólnych zasad ochrony obiektów krytycznych do różnych scenariuszy zagrożeń.
Treści programoweT-W-1Opis przedmiotu, uczestnictwo, formy zaliczeń. Podstawowe pojęcia, definicje. Definicja ochrony, Akty prawne dotyczące ochrony obiektów krytycznych. Identyfikacja i poziom zagrożeń obiektów krytycznych. Ochrona bierna i czynna. Poziomy dostępu do chronionych obszarów krytycznych, poziomy ochrony.
T-W-2Ochrona w praktyce - stanowisko ochrony, służba wartownicza, patrolowa, konwoje. Ochrona obiektów strategicznych stacjonarnych i mobilnych: zaopatrzenia w energię, surowce energetyczne i paliwa, łączności, sieci teleinformatycznych,finansowe, produkcji, składowania, przechowywania i stosowania substancji chemicznych i promieniotwórczych, w tym rurociągi substancji niebezpiecznych.
T-W-3Niebezpieczne przedmioty, urządzenia, obiekty mobilne. Systemy i urządzenia wykrywcze, syatemy informacji przestrzennej do monitoringu (np. GPS, europejski system nawigacji satelitarnej Galileo i systemy współpracujace z nimi np. systemy radarowe)
T-P-1Projekty według scenariuszy ochrony obiektów krytycznych: - infrastruktury technicznej - infrastruktury użyteczności publicznej - infrastruktury administracji - systemów przesyłowych i informatycznych - łańcuchów dostaw
Metody nauczaniaM-1Omawianie sposobu i metod wykonywania projektów, praca w zespole przy tworzeniu projektów, prezentacje projektów i dyskusja nad merytoryczną treścią projektu
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji przygotowanego projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie stosuje w praktyce zasad odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, nie współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania nałożonego zadania; nie wykazuje zainteresowania efektami swojej pracy i jej skutkami oraz oddziaływaniami społecznymi.
3,0Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, ale popełnia błędy wymagające kontroli i korekt. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Nie potrafi wyjaśnić i nie rozumie szerszego kontekstu i celu wykonywanych zadań.
3,5Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, popełnia jednak sporadyczne błędy wymagające kontroli i korekt. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić w stopniu podstawowym szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań.
4,0Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania i nie popełnia błędów. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma podstawowe zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań.
4,5Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania i nie popełnia błędów. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma wyróżniające zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań.
5,0Student stosuje w stopniu wzorowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania i nie popełnia błędów. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań.. W pracy zespołowej wykazuje wyróżniające zdolności i predyspozycje do funkcji kierowania zespołem - z reguły samoistnie lub z wyboru członków grupy kieruje pracą zespołową.