Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Bezpieczeństwo techniczne (S1)

Sylabus przedmiotu Systemy zarządzania bezpieczeństwem na statkach:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bezpieczeństwo techniczne
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Systemy zarządzania bezpieczeństwem na statkach
Specjalność Bezpieczeństwo systemów
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Agata Krystosik-Gromadzińska <agata.krystosik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 1,00,50zaliczenie
projektyP5 15 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien posiadać podstawy wiedzy ogólnej z okresu dotychczasowego kształcenia w zakresie dotyczącym budowy i eksploatacji statku oraz zagrożeń występujących w żegludze.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student powinien uzyskać wiedzę dotyczącą zagrożeń na różnych stanowiskach pracy na statku. Powinien uzyskać umiejętność diagnozowania obciążeń oraz określać ryzyka, a także tworzyć, oceniać i nadzorować systemy bezpieczeństwa. Powinien potrafić zarządzać bezpieczeństwem w tym bezpieczeństwem pożarowym.
C-2Student powinien uzyskać wiedzę dotyczącą zabezpieczeń technicznych i organizacyjnych na statku przeciw zagrożeniom terrorystycznym.
C-3Student powinien uzyskać wiedzę dotyczącą organizacji ewakuacji oraz umiejętność organizacji ewakuacji w sytuacjach różnych zagrożeń.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt systemy zarządzania bezpieczeństwem wybranego rejonu statku.13
T-P-2Wprowadzenie.1
T-P-3Zaliczenie projektu.1
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie, literatura, podstawa prawna.2
T-W-2Bezpieczeństwo pracy na statku: czynniki zagrożeń na różnych stanowiskach pracy; diagnoza obciążeń, określanie ryzyka; systemy zarządzenia bezpieczeństwem pracy na statku.2
T-W-3Środki techniczne i organizacja bezpieczeństwa pożarowego na statkach: środki techniczne, alarmy ćwiczebne, szkolenia w ośrodkach lądowych, zarządzanie bezpieczeństwem pożarowym na statku.2
T-W-4Powtórzenie. Zaliczenie.2
T-W-5Środki techniczne i organizacyjne zabezpieczeń przeciw zagrożeniom terrorystycznym: środki techniczne, inteligentne systemy; uzbrojone formacje konwoje; środki organizacyjne; zarządzanie bezpieczeństwem przeciwko atakom piratów na statku.2
T-W-6Organizacja ratownictwa w sytuacji zagrożenia: środki ratunkowe i ratownicze na statku; działania służb ratowniczych; zarządzanie akcją ratowniczą i ratunkową.2
T-W-7Podsumowanie.1
T-W-8Zaliczenie końcowe.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-P-2Przygotowanie projektu.20
A-P-3Studiowanie literatury przedmiotu15
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach wykładowych.15
A-W-2Studiowanie literatury z zakresu przedmiotu, przepisów.4
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów.6
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjno- problemowo- konwersatoryjny.
M-2Ćwiczenia projektowe dla wykorzystania i pogłębienia przez studentów podstawowych elementów wiedzy z zakresu przedmiotu uzyskanych podczas wykładu i w czasie samodzielnego studiowania do stworzenia projektu na zadany temat.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie wykładu podsumowujące efekty wiedzy uzyskane podczas wykładów.
S-2Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia studenta podczas weryfikacji postępów w tworzeniu projektu oraz po jego zakończeniu, obejmujących tematy odbytych wykładów i projeków.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_D2-06_W01
Student ma wiedzę za zakresu zarządzanie szeroko pojętym bezpieczeństwem na statku.
BTE_1A_W03, BTE_1A_W06, BTE_1A_W11, BTE_1A_W12, BTE_1A_W14, BTE_1A_W15, BTE_1A_W16, BTE_1A_W17, BTE_1A_W19, BTE_1A_W20, BTE_1A_W21, BTE_1A_W22, BTE_1A_W23C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-P-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_D2-06_U01
Student potrafi analizować czynniki ryzyka na różnych stanowiskach pracy na statku, tworzyć algorytmy zarządzania bezpieczeństwem, tworzyć systemy organizacji bezpieczeństwa i ewakuacji.
BTE_1A_U01, BTE_1A_U03, BTE_1A_U05, BTE_1A_U06, BTE_1A_U07, BTE_1A_U11, BTE_1A_U12, BTE_1A_U13C-1, C-2, C-3M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_D2-06_K01
Student ma świadomość zagrożeń występujących na statku i związanych z żeglugą w związku z tym podejmuje starania w celu właściwego zarządzania bezpieczeństwem i stara się działać w kierunku poprawy warunków pracy załogi, jej bezpieczeństwa w kontekście zagrożenia pożarem oraz atakiem terrorystycznym. Odczuwa potrzebę poszerzania swojej wiedzy i umiejętności w sprawach dotyczących zarządzania bezpieczeństwem na statku.
BTE_1A_K01, BTE_1A_K07C-1, C-2, C-3T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-P-1M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_D2-06_W01
Student ma wiedzę za zakresu zarządzanie szeroko pojętym bezpieczeństwem na statku.
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu wiedzy.
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu wiedzy.
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają się pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy.
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają się pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy.
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają się pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy.
5,0Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_D2-06_U01
Student potrafi analizować czynniki ryzyka na różnych stanowiskach pracy na statku, tworzyć algorytmy zarządzania bezpieczeństwem, tworzyć systemy organizacji bezpieczeństwa i ewakuacji.
2,0Student nie zna lub nie potrafi określić zagrożeń występujących na statku i związanych z żeglugą, w tym zagrożeń pożarowych i terrorystycznych. Nie potrafi wskazać ani zastosować środków zmniejszających zagrożenia. Nie potrafi tworzyć algorytmów zarządzania bezpieczeństwem na statku.
3,0Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać co najmniej jedną z podstawowych metod zarządzania bezpieczeństwem na statku. Prawidłowo dobiera metodę dla określonego zagrożenia. Potrafi, poprawnie ocenia i interpretuje wyniki oceny czynników zagrożeń i potrafi wskazać i zastosować metody zarządzania bezpieczeństwem na statku.
3,5Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać podstawowe metody i sposoby właściwego zarządzania bezpieczeństwem; prawidłowo dobiera metodę dla określonego zagrożenia. Potrafi, poprawnie ocenia i interpretuje zagrożenia i potrafi wskazać i zastosować środki techniczne i organizacyjne dla zwiększenia poziomu bezpieczeństwa statku.
4,0Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać środki techniczne i metody organizacyjne dla zwiększenia bezpieczeństwa na statku. Zna sposoby właściwego określenia ryzyka i obciążeń na stanowiskach pracy oraz metody ich zmniejszania, zna zagrożenia pożarowe i środki techniczne ora metody organizacyjne do walki z nimi. Potrafi ocenić zagrożenia terrorystyczne i poprawnie dobrać metody w celu ich zmniejszenia. Potrafi zaplanować i ocenić organizację ewakuacji ze statku.
4,5Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać środki techniczne i metody organizacyjne dla zwiększenia bezpieczeństwa na statku. Zna sposoby właściwego określenia ryzyka i diagnozy obciążeń na stanowiskach pracy oraz metody ich zmniejszania, zna zagrożenia pożarowe i środki techniczne oraz metody organizacyjne do walki z nimi. Potrafi tworzyć algorytmy zarządzania bezpieczeństwem pożarowym. Potrafi ocenić zagrożenia terrorystyczne i poprawnie dobrać metody w celu ich zmniejszenia. Potrafi opracować algorytm postępowania załogi na wypadek ataku terrorystów. Student potrafi zaplanować, a także ocenić organizację ewakuacji ze statku, jak również stworzyć algorytm zarządzania akcją ratowniczą i ratunkową. Student potrafi wyjaśnić proponowane metody zarządzania bezpieczeństwem statku.
5,0Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać środki techniczne i metody organizacyjne dla zwiększenia bezpieczeństwa na statku. Zna sposoby właściwego określenia ryzyka i diagnozy obciążeń na stanowiskach pracy oraz metody ich zmniejszania, zna zagrożenia pożarowe i środki techniczne oraz metody organizacyjne do walki z nimi. Potrafi tworzyć algorytmy zarządzania bezpieczeństwem pożarowym. Potrafi ocenić zagrożenia terrorystyczne i poprawnie dobrać metody w celu ich zmniejszenia. Potrafi opracować algorytm postępowania załogi na wypadek ataku terrorystów. Student potrafi zaplanować, a także ocenić organizację ewakuacji ze statku, również stworzyć algorytm zarządzania akcją ratowniczą i ratunkową. Student potrafi wyjaśnić proponowane metody zarządzania bezpieczeństwem statku. Student potrafi wymienić zalety i wady proponowanych metod oraz przewidzieć ich efektywność dla rożnych scenariuszy. Student potrafi wytłumaczyć oraz uzasadnić swoją opinię.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_D2-06_K01
Student ma świadomość zagrożeń występujących na statku i związanych z żeglugą w związku z tym podejmuje starania w celu właściwego zarządzania bezpieczeństwem i stara się działać w kierunku poprawy warunków pracy załogi, jej bezpieczeństwa w kontekście zagrożenia pożarem oraz atakiem terrorystycznym. Odczuwa potrzebę poszerzania swojej wiedzy i umiejętności w sprawach dotyczących zarządzania bezpieczeństwem na statku.
2,0tudent nie ma świadomość negatywnych skutków, jakie powodują warunki pracy na różnych stanowiskach na statku, nie potrafi ocenić ryzyka na danym stanowisku pracy, ani określić obciążeń fizycznych i psychicznych oddziałujących na organizm i w związku z tym nie podejmuje starań aby wpływać na zachowanie załogi i nie stara się działać w kierunku poprawy warunków pracy. Student nie ma świadomości zagrożeń pożarem na statku. Nie zna metod zabezpieczeń technicznych i organizacyjnych, w związku z tym nie stara się ich wdrażań, ani opracowywać koncepcji zabezpieczeń. Student nie ma świadomości zagrożeń atakami terrorystycznymi na morzu, nie znam metod zabezpieczeń przez nimi w związku z tym nie podejmuje działań mających na celu zmniejszenie zagrożeń. Student nie zna środków technicznych wykorzystywanych podczas akcji ratunkowych i ratowniczych, w związku, z czym nie potrafi opracować koncepcji bezpiecznej ewakuacji ani ratowania osób poszkodowanych, Student nie ma świadomości konieczności zarządzania bezpieczeństwem na statku.
3,0Student ma świadomość niektórych negatywnych skutków jakie powodują warunki pracy na różnych stanowiskach na statku, potrafi ocenić wybrane ryzyka na co najmniej jednym stanowisku pracy oraz określić występujące na nim obciążenia fizycznych i psychicznych oddziałujących na organizm i w związku z czym podejmuje niekiedy starania aby wpływać na zachowanie załogi, Niekiedy stara się działać w kierunku poprawy warunków pracy. Student ma świadomości zagrożeń pożarem na statku. Student zna wybrane metody zabezpieczeń technicznych i organizacyjnych, w związku z czym stara się je wdrażać, opracowywać koncepcje zabezpieczeń. Student ma świadomość zagrożeń atakami terrorystycznymi na morzu, zna wybrane metod zabezpieczeń przed nimi w związku z czym niekiedy podejmuje działania mające na celu zmniejszenie zagrożeń. Student zna wybrane środki techniczne wykorzystywane podczas akcji ratunkowych i ratowniczych, w związku z czym stara się opracowywać koncepcje bezpiecznej ewakuacji i ratowania osób poszkodowanych, Student ma świadomości konieczności zarządzania bezpieczeństwem na statku, ale nie potrafi opracować kompletnej koncepcji zarządzania. Odczuwa w minimalnym stopniu potrzebę podnoszenia swojej wiedzy i umiejętności w sprawach dotyczących zarządzania bezpieczeństwem na statku.
3,5Student ma świadomość większości negatywnych skutków, jakie powodują warunki pracy na różnych stanowiskach na statku, potrafi ocenić wybrane ryzyka na kilku stanowiskach pracy oraz określić występujące na nich obciążenia fizyczne i psychiczne oddziałujących na organizm i w związku, z czym podejmuje niekiedy starania aby wpływać na zachowanie załogi, Niekiedy stara się działać w kierunku poprawy warunków pracy. Student ma świadomości zagrożeń pożarem na statku. Student zna większość metod zabezpieczeń technicznych i organizacyjnych, w związku, z czym stara się je wdrażać, opracowywać koncepcje zabezpieczeń. Student ma świadomość zagrożeń atakami terrorystycznymi na morzu, zna większość metod zabezpieczeń przed nimi w związku, z czym niekiedy podejmuje działania mające na celu zmniejszenie zagrożeń. Student zna w większości środki techniczne wykorzystywane podczas akcji ratunkowych i ratowniczych, w związku, z czym stara się opracowywać koncepcje bezpiecznej ewakuacji i ratowania osób poszkodowanych, Student ma świadomości konieczności zarządzania bezpieczeństwem na statku, ale proponowane koncepcje zarządzania bezpieczeństwem wykazują braki. Odczuwa w niewielkim stopniu potrzebę podnoszenia swojej wiedzy i umiejętności w sprawach dotyczących zarządzania bezpieczeństwem na statku.
4,0Student ma świadomość negatywnych skutków, jakie powodują warunki pracy na różnych stanowiskach na statku, potrafi ocenić wybrane ryzyka na większości stanowisk pracy oraz określić występujące na nich obciążenia fizyczne i psychiczne oddziałujących na organizm i w związku z czym podejmuje starania aby wpływać na zachowanie załogi. Stara się działać w kierunku poprawy warunków pracy. Student ma świadomości zagrożeń pożarem na statku. Student zna metody zabezpieczeń technicznych i organizacyjnych, w związku z czym stara się je wdrażać, opracowywać koncepcje zabezpieczeń. Student ma świadomość zagrożeń atakami terrorystycznymi na morzu, zna metody zabezpieczeń przed nimi w związku z czym podejmuje działania mające na celu zmniejszenie zagrożeń. Student zna środki techniczne wykorzystywane podczas akcji ratunkowych i ratowniczych, w związku z czym stara się opracowywać koncepcje bezpiecznej ewakuacji i ratowania osób poszkodowanych. Student ma świadomości konieczności zarządzania bezpieczeństwem na statku i stara się tworzyć dobre koncepcje zarządzania bezpieczeństwem na statku. Odczuwa potrzebę podnoszenia swojej wiedzy i umiejętności w sprawach dotyczących zarządzania bezpieczeństwem na statku.
4,5Student ma świadomość negatywnych skutków jakie powodują warunki pracy na różnych stanowiskach na statku, potrafi ocenić wybrane ryzyka na większości stanowisk pracy oraz określić występujące na nich obciążenia fizyczne i psychiczne oddziałujących na organizm i w związku z czym podejmuje starania aby wpływać na zachowanie załogi. Stara się działać w kierunku poprawy warunków pracy. Student ma świadomości zagrożeń pożarem na statku. Student zna metody zabezpieczeń technicznych i organizacyjnych, w związku z czym stara się je wdrażać, opracowywać koncepcje zabezpieczeń. Student ma świadomość zagrożeń atakami terrorystycznymi na morzu, zna metody zabezpieczeń przed nimi w związku z czym podejmuje działania mające na celu zmniejszenie zagrożeń. Student zna środki techniczne wykorzystywane podczas akcji ratunkowych i ratowniczych, w związku z czym stara się opracowywać koncepcje bezpiecznej ewakuacji i ratowania osób poszkodowanych. Student ma świadomości konieczności zarządzania bezpieczeństwem na statku i stara się tworzyć kompletne koncepcje zarządzania bezpieczeństwem na statku. Odczuwa potrzebę podnoszenia swojej wiedzy i umiejętności w sprawach dotyczących zarządzania bezpieczeństwem na statku. Studiuje literaturę.
5,0Student ma świadomość wszystkich negatywnych skutków jakie powodują warunki pracy na różnych stanowiskach na statku, potrafi ocenić ryzyka na każdym stanowisku pracy oraz określić występujące na nim obciążenia fizyczne i psychiczne oddziałujących na organizm i w związku z czym podejmuje starania aby wpływać na zachowanie załogi. Działa w kierunku poprawy warunków pracy. Student ma świadomości zagrożeń pożarem na statku. Student zna metody zabezpieczeń technicznych i organizacyjnych, w związku z czym wdraża je, opracowuje koncepcje zabezpieczeń. Student ma świadomość zagrożeń atakami terrorystycznymi na morzu, zna metody zabezpieczeń przed nimi w związku z czym podejmuje działania mające na celu zmniejszenie zagrożeń. Student zna środki techniczne wykorzystywane podczas akcji ratunkowych i ratowniczych, w związku z czym opracowuje koncepcje bezpiecznej ewakuacji i ratowania osób poszkodowanych. Student ma świadomości konieczności zarządzania bezpieczeństwem na statku i potrafi tworzyć kompletne koncepcje zarządzania bezpieczeństwem na statku. Odczuwa potrzebę podnoszenia swojej wiedzy i umiejętności w sprawach dotyczących zarządzania bezpieczeństwem na statku. Studiuje literaturę, interesuje się zagadnieniami pokrewnymi.

Literatura podstawowa

  1. Inernational Maritime Organisation, The International Safety Management (ISM) Code and Guidelines, Inernational Maritime Organisation, London, 2018
  2. red. Łunarski J., SYSTEMY ZARZĄDZANIA BEZPIECZEŃSTWEM W PRZEDSIĘBIORSTWIE, Wydawnictwo Politechniki Rzeszowskiej, 2006
  3. International Maritime Organization, International Convention for the Safety of Life at Sea (SOLAS), 1974, consolidated ed. 2020, 2020
  4. Polski Rejestr Statków, PRZEPISY NADZORU KONWENCYJNEGO STATKÓW MORSKICH. cz.1 ZASADY NADZORU, PRS, Gdańsk, 2020
  5. GERIGK M., METODA ZARZĄDZANIA BEZPIECZEŃSTWEM STATKU W CZASIE KATASTROFY NA MORZU, Logistyka, 2011, 4
  6. Drysdale D. A, An Introduction to Fire Dynamics, 3rd Edition. Wiley, 2011
  7. Patric J. Maguire, An Analysis of Ship Safety Assessment Codes and Their Application to Commercial, 1995
  8. BHR Goup Ltd., Management and Engineering of Fire Safety and Loss Prevention. Onshore and Offshore, Taylor and Francis, 2005
  9. Muckett M., Furness A., Fire Safety Management, Elsevier, 2007
  10. Tupper E.C., Introduction to Naval Architecture, Elsevier, 2013

Literatura dodatkowa

  1. Salvendy G. [ed.], Handbook of human factors and ergonomics, John Wiley & Sons, Inc., Hoboken, New Jersey, 2006
  2. Best Management Practices for Protection against Somalia Based Piracy 2011, Witherby Publishing Group Ltd, Edynburg, 2011
  3. Salvendy G., Handbook of Human Factors and Ergonomics, Fourth Edition, John Wiley & Sons, Inc., 2012
  4. EU directives, guidelines and standards

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt systemy zarządzania bezpieczeństwem wybranego rejonu statku.13
T-P-2Wprowadzenie.1
T-P-3Zaliczenie projektu.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie, literatura, podstawa prawna.2
T-W-2Bezpieczeństwo pracy na statku: czynniki zagrożeń na różnych stanowiskach pracy; diagnoza obciążeń, określanie ryzyka; systemy zarządzenia bezpieczeństwem pracy na statku.2
T-W-3Środki techniczne i organizacja bezpieczeństwa pożarowego na statkach: środki techniczne, alarmy ćwiczebne, szkolenia w ośrodkach lądowych, zarządzanie bezpieczeństwem pożarowym na statku.2
T-W-4Powtórzenie. Zaliczenie.2
T-W-5Środki techniczne i organizacyjne zabezpieczeń przeciw zagrożeniom terrorystycznym: środki techniczne, inteligentne systemy; uzbrojone formacje konwoje; środki organizacyjne; zarządzanie bezpieczeństwem przeciwko atakom piratów na statku.2
T-W-6Organizacja ratownictwa w sytuacji zagrożenia: środki ratunkowe i ratownicze na statku; działania służb ratowniczych; zarządzanie akcją ratowniczą i ratunkową.2
T-W-7Podsumowanie.1
T-W-8Zaliczenie końcowe.2
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-P-2Przygotowanie projektu.20
A-P-3Studiowanie literatury przedmiotu15
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach wykładowych.15
A-W-2Studiowanie literatury z zakresu przedmiotu, przepisów.4
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów.6
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_D2-06_W01Student ma wiedzę za zakresu zarządzanie szeroko pojętym bezpieczeństwem na statku.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_W03ma wiedzę z zakresu procesów zachodzących w cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych oraz z zakresu metrologii
BTE_1A_W06ma podstawową wiedzę niezbędną do zrozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, przydatną do wykonywania zadań w obszarze bezpieczeństwa technicznego, oraz rozumie relacje tej wiedzy do innych nauk
BTE_1A_W11ma podstawową wiedzę w zakresie mechaniki, mechaniki płynów, techniki cieplnej, elektrotechniki, elektroniki, automatyki oraz wytrzymałości materiałów
BTE_1A_W12ma podstawową wiedzę dotyczącą bezpiecznej eksploatacji systemów i urządzeń technicznych
BTE_1A_W14ma wiedzę z zakresu zagrożeń występujących w obiektach technicznych, potrafi wykorzystując narzędzia techniczne i organizacyjne zapobiegać im lub zminimalizować ich negatywny wpływ na człowieka i konstrukcje
BTE_1A_W15ma wiedzę z zakresu komunikowania się w sytuacjach kryzysowych
BTE_1A_W16zna i rozumie funkcjonowanie służb i systemów ratowniczych
BTE_1A_W17ma uporządkowaną wiedzę w zakresie identyfikowania zagrożeń, metod określania i oceny skutków zagrożeń
BTE_1A_W19ma wiedzę w zakresie bezpieczeństwa informacji, wyboru środków bezpieczeństwa i ochrony informacji
BTE_1A_W20zna metody oceny ryzyka oraz metody analizy niezawodności elementów systemów bezpieczeństwa
BTE_1A_W21ma wiedzę w zakresie modelowania rozprzestrzeniania się zagrożeń
BTE_1A_W22ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
BTE_1A_W23ma pogłębioną wiedzę dotyczącą zasad analizy jakości funkcjonowania systemu, zna metody i techniki doskonalenia jakości eksploatacji systemów technicznych
Cel przedmiotuC-1Student powinien uzyskać wiedzę dotyczącą zagrożeń na różnych stanowiskach pracy na statku. Powinien uzyskać umiejętność diagnozowania obciążeń oraz określać ryzyka, a także tworzyć, oceniać i nadzorować systemy bezpieczeństwa. Powinien potrafić zarządzać bezpieczeństwem w tym bezpieczeństwem pożarowym.
C-2Student powinien uzyskać wiedzę dotyczącą zabezpieczeń technicznych i organizacyjnych na statku przeciw zagrożeniom terrorystycznym.
C-3Student powinien uzyskać wiedzę dotyczącą organizacji ewakuacji oraz umiejętność organizacji ewakuacji w sytuacjach różnych zagrożeń.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie, literatura, podstawa prawna.
T-W-2Bezpieczeństwo pracy na statku: czynniki zagrożeń na różnych stanowiskach pracy; diagnoza obciążeń, określanie ryzyka; systemy zarządzenia bezpieczeństwem pracy na statku.
T-W-3Środki techniczne i organizacja bezpieczeństwa pożarowego na statkach: środki techniczne, alarmy ćwiczebne, szkolenia w ośrodkach lądowych, zarządzanie bezpieczeństwem pożarowym na statku.
T-W-5Środki techniczne i organizacyjne zabezpieczeń przeciw zagrożeniom terrorystycznym: środki techniczne, inteligentne systemy; uzbrojone formacje konwoje; środki organizacyjne; zarządzanie bezpieczeństwem przeciwko atakom piratów na statku.
T-W-6Organizacja ratownictwa w sytuacji zagrożenia: środki ratunkowe i ratownicze na statku; działania służb ratowniczych; zarządzanie akcją ratowniczą i ratunkową.
T-P-1Projekt systemy zarządzania bezpieczeństwem wybranego rejonu statku.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno- problemowo- konwersatoryjny.
M-2Ćwiczenia projektowe dla wykorzystania i pogłębienia przez studentów podstawowych elementów wiedzy z zakresu przedmiotu uzyskanych podczas wykładu i w czasie samodzielnego studiowania do stworzenia projektu na zadany temat.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie wykładu podsumowujące efekty wiedzy uzyskane podczas wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu wiedzy.
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu wiedzy.
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają się pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy.
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają się pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy.
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają się pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy.
5,0Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_D2-06_U01Student potrafi analizować czynniki ryzyka na różnych stanowiskach pracy na statku, tworzyć algorytmy zarządzania bezpieczeństwem, tworzyć systemy organizacji bezpieczeństwa i ewakuacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji; potrafi uzyskane informacje analizować i oceniać, interpretować, syntezować i wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie związane z działalnością inżynierską w zakresie bezpieczeństwa technicznego
BTE_1A_U03potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim, angielskim lub innym języku obcym
BTE_1A_U05potrafi poprawnie zastosować podstawowe technologie informacyjne niezbędne w pracy zawodowej
BTE_1A_U06posiada umiejętności i kompetencje z zakresu zarządzania obiektami i systemami w kontekście podniesienia poziomu bezpieczeństwa ich funkcjonowania oraz bezpieczeństwa państwa
BTE_1A_U07potrafi określić zasady bezpiecznej eksploatacji urządzeń technicznych w zgodzie w wymaganiami ochrony środowiska oraz zasad BHP
BTE_1A_U11potrafi posługiwać się systemami normatywnymi, korzystać z zasobów informacji patentowej, potrafi dokonać oceny możliwości ochrony własności intelektualnej
BTE_1A_U12potrafi komunikować się w sposób efektywny, szczególnie w sytuacji kryzysowej, przy wykorzystaniu narzędzi dostosowanych do odbiorcy.
BTE_1A_U13potrafi określić zagrożenia i ich skutki oraz oszacować ryzyko zagrożeń a także dobrać właściwe środki organizacyjne i techniczne w celu zapobiegania im lub ich zmniejszenia.
Cel przedmiotuC-1Student powinien uzyskać wiedzę dotyczącą zagrożeń na różnych stanowiskach pracy na statku. Powinien uzyskać umiejętność diagnozowania obciążeń oraz określać ryzyka, a także tworzyć, oceniać i nadzorować systemy bezpieczeństwa. Powinien potrafić zarządzać bezpieczeństwem w tym bezpieczeństwem pożarowym.
C-2Student powinien uzyskać wiedzę dotyczącą zabezpieczeń technicznych i organizacyjnych na statku przeciw zagrożeniom terrorystycznym.
C-3Student powinien uzyskać wiedzę dotyczącą organizacji ewakuacji oraz umiejętność organizacji ewakuacji w sytuacjach różnych zagrożeń.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia projektowe dla wykorzystania i pogłębienia przez studentów podstawowych elementów wiedzy z zakresu przedmiotu uzyskanych podczas wykładu i w czasie samodzielnego studiowania do stworzenia projektu na zadany temat.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie wykładu podsumowujące efekty wiedzy uzyskane podczas wykładów.
S-2Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia studenta podczas weryfikacji postępów w tworzeniu projektu oraz po jego zakończeniu, obejmujących tematy odbytych wykładów i projeków.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna lub nie potrafi określić zagrożeń występujących na statku i związanych z żeglugą, w tym zagrożeń pożarowych i terrorystycznych. Nie potrafi wskazać ani zastosować środków zmniejszających zagrożenia. Nie potrafi tworzyć algorytmów zarządzania bezpieczeństwem na statku.
3,0Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać co najmniej jedną z podstawowych metod zarządzania bezpieczeństwem na statku. Prawidłowo dobiera metodę dla określonego zagrożenia. Potrafi, poprawnie ocenia i interpretuje wyniki oceny czynników zagrożeń i potrafi wskazać i zastosować metody zarządzania bezpieczeństwem na statku.
3,5Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać podstawowe metody i sposoby właściwego zarządzania bezpieczeństwem; prawidłowo dobiera metodę dla określonego zagrożenia. Potrafi, poprawnie ocenia i interpretuje zagrożenia i potrafi wskazać i zastosować środki techniczne i organizacyjne dla zwiększenia poziomu bezpieczeństwa statku.
4,0Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać środki techniczne i metody organizacyjne dla zwiększenia bezpieczeństwa na statku. Zna sposoby właściwego określenia ryzyka i obciążeń na stanowiskach pracy oraz metody ich zmniejszania, zna zagrożenia pożarowe i środki techniczne ora metody organizacyjne do walki z nimi. Potrafi ocenić zagrożenia terrorystyczne i poprawnie dobrać metody w celu ich zmniejszenia. Potrafi zaplanować i ocenić organizację ewakuacji ze statku.
4,5Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać środki techniczne i metody organizacyjne dla zwiększenia bezpieczeństwa na statku. Zna sposoby właściwego określenia ryzyka i diagnozy obciążeń na stanowiskach pracy oraz metody ich zmniejszania, zna zagrożenia pożarowe i środki techniczne oraz metody organizacyjne do walki z nimi. Potrafi tworzyć algorytmy zarządzania bezpieczeństwem pożarowym. Potrafi ocenić zagrożenia terrorystyczne i poprawnie dobrać metody w celu ich zmniejszenia. Potrafi opracować algorytm postępowania załogi na wypadek ataku terrorystów. Student potrafi zaplanować, a także ocenić organizację ewakuacji ze statku, jak również stworzyć algorytm zarządzania akcją ratowniczą i ratunkową. Student potrafi wyjaśnić proponowane metody zarządzania bezpieczeństwem statku.
5,0Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać środki techniczne i metody organizacyjne dla zwiększenia bezpieczeństwa na statku. Zna sposoby właściwego określenia ryzyka i diagnozy obciążeń na stanowiskach pracy oraz metody ich zmniejszania, zna zagrożenia pożarowe i środki techniczne oraz metody organizacyjne do walki z nimi. Potrafi tworzyć algorytmy zarządzania bezpieczeństwem pożarowym. Potrafi ocenić zagrożenia terrorystyczne i poprawnie dobrać metody w celu ich zmniejszenia. Potrafi opracować algorytm postępowania załogi na wypadek ataku terrorystów. Student potrafi zaplanować, a także ocenić organizację ewakuacji ze statku, również stworzyć algorytm zarządzania akcją ratowniczą i ratunkową. Student potrafi wyjaśnić proponowane metody zarządzania bezpieczeństwem statku. Student potrafi wymienić zalety i wady proponowanych metod oraz przewidzieć ich efektywność dla rożnych scenariuszy. Student potrafi wytłumaczyć oraz uzasadnić swoją opinię.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_D2-06_K01Student ma świadomość zagrożeń występujących na statku i związanych z żeglugą w związku z tym podejmuje starania w celu właściwego zarządzania bezpieczeństwem i stara się działać w kierunku poprawy warunków pracy załogi, jej bezpieczeństwa w kontekście zagrożenia pożarem oraz atakiem terrorystycznym. Odczuwa potrzebę poszerzania swojej wiedzy i umiejętności w sprawach dotyczących zarządzania bezpieczeństwem na statku.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_K01ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności, potrzebnej do rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych powstających w pracy zawodowej, rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia.
BTE_1A_K07ma świadomość ryzyka zagrożeń oraz potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie eksploatacji systemu technicznego
Cel przedmiotuC-1Student powinien uzyskać wiedzę dotyczącą zagrożeń na różnych stanowiskach pracy na statku. Powinien uzyskać umiejętność diagnozowania obciążeń oraz określać ryzyka, a także tworzyć, oceniać i nadzorować systemy bezpieczeństwa. Powinien potrafić zarządzać bezpieczeństwem w tym bezpieczeństwem pożarowym.
C-2Student powinien uzyskać wiedzę dotyczącą zabezpieczeń technicznych i organizacyjnych na statku przeciw zagrożeniom terrorystycznym.
C-3Student powinien uzyskać wiedzę dotyczącą organizacji ewakuacji oraz umiejętność organizacji ewakuacji w sytuacjach różnych zagrożeń.
Treści programoweT-W-2Bezpieczeństwo pracy na statku: czynniki zagrożeń na różnych stanowiskach pracy; diagnoza obciążeń, określanie ryzyka; systemy zarządzenia bezpieczeństwem pracy na statku.
T-W-3Środki techniczne i organizacja bezpieczeństwa pożarowego na statkach: środki techniczne, alarmy ćwiczebne, szkolenia w ośrodkach lądowych, zarządzanie bezpieczeństwem pożarowym na statku.
T-W-5Środki techniczne i organizacyjne zabezpieczeń przeciw zagrożeniom terrorystycznym: środki techniczne, inteligentne systemy; uzbrojone formacje konwoje; środki organizacyjne; zarządzanie bezpieczeństwem przeciwko atakom piratów na statku.
T-W-6Organizacja ratownictwa w sytuacji zagrożenia: środki ratunkowe i ratownicze na statku; działania służb ratowniczych; zarządzanie akcją ratowniczą i ratunkową.
T-P-1Projekt systemy zarządzania bezpieczeństwem wybranego rejonu statku.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno- problemowo- konwersatoryjny.
M-2Ćwiczenia projektowe dla wykorzystania i pogłębienia przez studentów podstawowych elementów wiedzy z zakresu przedmiotu uzyskanych podczas wykładu i w czasie samodzielnego studiowania do stworzenia projektu na zadany temat.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie wykładu podsumowujące efekty wiedzy uzyskane podczas wykładów.
S-2Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia studenta podczas weryfikacji postępów w tworzeniu projektu oraz po jego zakończeniu, obejmujących tematy odbytych wykładów i projeków.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0tudent nie ma świadomość negatywnych skutków, jakie powodują warunki pracy na różnych stanowiskach na statku, nie potrafi ocenić ryzyka na danym stanowisku pracy, ani określić obciążeń fizycznych i psychicznych oddziałujących na organizm i w związku z tym nie podejmuje starań aby wpływać na zachowanie załogi i nie stara się działać w kierunku poprawy warunków pracy. Student nie ma świadomości zagrożeń pożarem na statku. Nie zna metod zabezpieczeń technicznych i organizacyjnych, w związku z tym nie stara się ich wdrażań, ani opracowywać koncepcji zabezpieczeń. Student nie ma świadomości zagrożeń atakami terrorystycznymi na morzu, nie znam metod zabezpieczeń przez nimi w związku z tym nie podejmuje działań mających na celu zmniejszenie zagrożeń. Student nie zna środków technicznych wykorzystywanych podczas akcji ratunkowych i ratowniczych, w związku, z czym nie potrafi opracować koncepcji bezpiecznej ewakuacji ani ratowania osób poszkodowanych, Student nie ma świadomości konieczności zarządzania bezpieczeństwem na statku.
3,0Student ma świadomość niektórych negatywnych skutków jakie powodują warunki pracy na różnych stanowiskach na statku, potrafi ocenić wybrane ryzyka na co najmniej jednym stanowisku pracy oraz określić występujące na nim obciążenia fizycznych i psychicznych oddziałujących na organizm i w związku z czym podejmuje niekiedy starania aby wpływać na zachowanie załogi, Niekiedy stara się działać w kierunku poprawy warunków pracy. Student ma świadomości zagrożeń pożarem na statku. Student zna wybrane metody zabezpieczeń technicznych i organizacyjnych, w związku z czym stara się je wdrażać, opracowywać koncepcje zabezpieczeń. Student ma świadomość zagrożeń atakami terrorystycznymi na morzu, zna wybrane metod zabezpieczeń przed nimi w związku z czym niekiedy podejmuje działania mające na celu zmniejszenie zagrożeń. Student zna wybrane środki techniczne wykorzystywane podczas akcji ratunkowych i ratowniczych, w związku z czym stara się opracowywać koncepcje bezpiecznej ewakuacji i ratowania osób poszkodowanych, Student ma świadomości konieczności zarządzania bezpieczeństwem na statku, ale nie potrafi opracować kompletnej koncepcji zarządzania. Odczuwa w minimalnym stopniu potrzebę podnoszenia swojej wiedzy i umiejętności w sprawach dotyczących zarządzania bezpieczeństwem na statku.
3,5Student ma świadomość większości negatywnych skutków, jakie powodują warunki pracy na różnych stanowiskach na statku, potrafi ocenić wybrane ryzyka na kilku stanowiskach pracy oraz określić występujące na nich obciążenia fizyczne i psychiczne oddziałujących na organizm i w związku, z czym podejmuje niekiedy starania aby wpływać na zachowanie załogi, Niekiedy stara się działać w kierunku poprawy warunków pracy. Student ma świadomości zagrożeń pożarem na statku. Student zna większość metod zabezpieczeń technicznych i organizacyjnych, w związku, z czym stara się je wdrażać, opracowywać koncepcje zabezpieczeń. Student ma świadomość zagrożeń atakami terrorystycznymi na morzu, zna większość metod zabezpieczeń przed nimi w związku, z czym niekiedy podejmuje działania mające na celu zmniejszenie zagrożeń. Student zna w większości środki techniczne wykorzystywane podczas akcji ratunkowych i ratowniczych, w związku, z czym stara się opracowywać koncepcje bezpiecznej ewakuacji i ratowania osób poszkodowanych, Student ma świadomości konieczności zarządzania bezpieczeństwem na statku, ale proponowane koncepcje zarządzania bezpieczeństwem wykazują braki. Odczuwa w niewielkim stopniu potrzebę podnoszenia swojej wiedzy i umiejętności w sprawach dotyczących zarządzania bezpieczeństwem na statku.
4,0Student ma świadomość negatywnych skutków, jakie powodują warunki pracy na różnych stanowiskach na statku, potrafi ocenić wybrane ryzyka na większości stanowisk pracy oraz określić występujące na nich obciążenia fizyczne i psychiczne oddziałujących na organizm i w związku z czym podejmuje starania aby wpływać na zachowanie załogi. Stara się działać w kierunku poprawy warunków pracy. Student ma świadomości zagrożeń pożarem na statku. Student zna metody zabezpieczeń technicznych i organizacyjnych, w związku z czym stara się je wdrażać, opracowywać koncepcje zabezpieczeń. Student ma świadomość zagrożeń atakami terrorystycznymi na morzu, zna metody zabezpieczeń przed nimi w związku z czym podejmuje działania mające na celu zmniejszenie zagrożeń. Student zna środki techniczne wykorzystywane podczas akcji ratunkowych i ratowniczych, w związku z czym stara się opracowywać koncepcje bezpiecznej ewakuacji i ratowania osób poszkodowanych. Student ma świadomości konieczności zarządzania bezpieczeństwem na statku i stara się tworzyć dobre koncepcje zarządzania bezpieczeństwem na statku. Odczuwa potrzebę podnoszenia swojej wiedzy i umiejętności w sprawach dotyczących zarządzania bezpieczeństwem na statku.
4,5Student ma świadomość negatywnych skutków jakie powodują warunki pracy na różnych stanowiskach na statku, potrafi ocenić wybrane ryzyka na większości stanowisk pracy oraz określić występujące na nich obciążenia fizyczne i psychiczne oddziałujących na organizm i w związku z czym podejmuje starania aby wpływać na zachowanie załogi. Stara się działać w kierunku poprawy warunków pracy. Student ma świadomości zagrożeń pożarem na statku. Student zna metody zabezpieczeń technicznych i organizacyjnych, w związku z czym stara się je wdrażać, opracowywać koncepcje zabezpieczeń. Student ma świadomość zagrożeń atakami terrorystycznymi na morzu, zna metody zabezpieczeń przed nimi w związku z czym podejmuje działania mające na celu zmniejszenie zagrożeń. Student zna środki techniczne wykorzystywane podczas akcji ratunkowych i ratowniczych, w związku z czym stara się opracowywać koncepcje bezpiecznej ewakuacji i ratowania osób poszkodowanych. Student ma świadomości konieczności zarządzania bezpieczeństwem na statku i stara się tworzyć kompletne koncepcje zarządzania bezpieczeństwem na statku. Odczuwa potrzebę podnoszenia swojej wiedzy i umiejętności w sprawach dotyczących zarządzania bezpieczeństwem na statku. Studiuje literaturę.
5,0Student ma świadomość wszystkich negatywnych skutków jakie powodują warunki pracy na różnych stanowiskach na statku, potrafi ocenić ryzyka na każdym stanowisku pracy oraz określić występujące na nim obciążenia fizyczne i psychiczne oddziałujących na organizm i w związku z czym podejmuje starania aby wpływać na zachowanie załogi. Działa w kierunku poprawy warunków pracy. Student ma świadomości zagrożeń pożarem na statku. Student zna metody zabezpieczeń technicznych i organizacyjnych, w związku z czym wdraża je, opracowuje koncepcje zabezpieczeń. Student ma świadomość zagrożeń atakami terrorystycznymi na morzu, zna metody zabezpieczeń przed nimi w związku z czym podejmuje działania mające na celu zmniejszenie zagrożeń. Student zna środki techniczne wykorzystywane podczas akcji ratunkowych i ratowniczych, w związku z czym opracowuje koncepcje bezpiecznej ewakuacji i ratowania osób poszkodowanych. Student ma świadomości konieczności zarządzania bezpieczeństwem na statku i potrafi tworzyć kompletne koncepcje zarządzania bezpieczeństwem na statku. Odczuwa potrzebę podnoszenia swojej wiedzy i umiejętności w sprawach dotyczących zarządzania bezpieczeństwem na statku. Studiuje literaturę, interesuje się zagadnieniami pokrewnymi.