Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Bezpieczeństwo techniczne (S1)
Sylabus przedmiotu Pierwsza pomoc przedmedyczna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Bezpieczeństwo techniczne | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Pierwsza pomoc przedmedyczna | ||
Specjalność | Bezpieczeństwo i higiena pracy | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zbigniew Łosiewicz <Zbigniew.Losiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Brak warunków wstępnych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student powinien posiadać wiedzę i umiejętności dotyczace udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Opracowanie metodyki działań w zadanych sytuacjach kryzysowych. Ocena sytuacji. Wezwanie pomocy służb. Gradacja działań. Selekcja poszkodowanych. Sposoby udzielenia pierwszej pomocy przedmedycznej | 12 |
T-L-2 | Prezentacja i omówienie opracowanych działań adekwatnych do scenariuszy. | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Organizacja zajęć, tematyka, zasady zaliczenia. Zasada natychmiastowej pomocy potrzebującemu i odpowiedzialność prawna za nieudzielenie pomocy. Ocena sytuacji - stopień zagrożenia miejsca zdarzenia i uczestników zdarzenia (bezpieczeństwo własne ratujacego, bezpieczeństwo poszkodowanego oraz świadków zdarzenia). Zabezpieczenie miejsca zdarzenia. Wzywanie pomocy: głosem, innym sygnałem fonicznym lub świetlnym, wsparcie innych świadków zdarzenia. Wzywanie pomocy wykwalifikowanych służb ratunkowych: 112 – numer alarmowy wspólny dla wszystkich służb, 999 – Pogotowie Ratunkowe, 998 – Straż Pożarna, 997 – Policja. | 4 |
T-W-2 | Ocena stanu poszkodowanego. Bezpieczeństwo własne ratującego - środki ochrony osobistej chroniace od krwi i wydzielin poszkodowanego(np. rękawiczki z apteczki, folia z torebek lub folia spożywcza, itp.), Postępowanie gdy poszkodowany jest przytomny, reakcja na bodźce, kontakt: pozycja bezpieczna, wywiad o zdarzeniu i stanie poszkodowanego Postępowanie gdy poszkodowany jest nieprzytomny, brak reakcji na bodźce brak kontaktu. Udrożnienie dróg oddechowych, brak oddechu. Resuscytacja krążeniowo-oddechowa (masaż zewnętrzny serca, sztuczne oddychanie), ciągła obserwacja. Przeciwwskazania działań ratowniczych, podstawowe błędy. Udzielanie pomocy dzieciom. Automatyczny defibrylator zewnętrzny (AED) | 4 |
T-W-3 | Ocena stanu poszkodowanego. Bezpieczeństwo własne ratującego - środki ochrony osobistej chroniace od krwi i wydzielin poszkodowanego(np. rękawiczki z apteczki, folia z torebek lub folia spożywcza, itp.), Postępowanie gdy poszkodowany jest przytomny, reakcja na bodźce, kontakt: pozycja bezpieczna, wywiad o zdarzeniu i stanie poszkodowanego Postępowanie gdy poszkodowany jest nieprzytomny, brak reakcji na bodźce brak kontaktu. Udrożnienie dróg oddechowych, brak oddechu. Resuscytacja krążeniowo-oddechowa (masaż zewnętrzny serca, sztuczne oddychanie), ciągła obserwacja. Przeciwwskazania działań ratowniczych, podstawowe błędy. Udzielanie pomocy dzieciom. | 8 |
T-W-4 | Automatyczny defibrylator zewnętrzny (AED). Budowa, zasada działania, sposób użycia. | 2 |
T-W-5 | Opis, objawy, udzielanie pierwszej pomocy w wybranych nagłych wypadkach: stłuczenie, zranienie, złamanie, zwichnięcie, krwotok z rany, omdlenie, uraz kręgosłupa, porażenie prądem, oparzenia, krwawienie z nosa, ciało obce w drogach oddechowych u dorosłego i u dziecka przytomnego i nieprzytomnego. Konsekwencje nieudzielenia pierwszej pomocy. | 8 |
T-W-6 | Powtórzenie materiału | 2 |
T-W-7 | Zaliczenie | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w zajeciach | 12 |
A-L-2 | Nauka własna | 10 |
A-L-3 | Prezentacja opracowanych działań adekwatnych do scenariuszy, ocena | 3 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 28 |
A-W-2 | Nauka własna | 20 |
A-W-3 | Zaliczenie | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład, prezentacje multimodalne, pokazy praktyczne. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Prezentacja opracowanych działań, zaliczenie ustne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTE_1A_D1-11_W01 Student ma wiedzę jak ocenić sytuację na miejscu negatywnego zdarzenia, jak zadbać o bezpieczeństwo własne i adekwatnie do sytuacji odpowiednio zareagować. Wie jak ocenić stan poszkodowanego, użyć srodków ochrony osobistej chroniące od krwi i wydzielin poszkodowanego, postępować zposzkodowanym przytomnym, nieprzytomnym, dorosłymi i dziećmi. Ma wiedzę jaki przeprowadzić resuscytacja krążeniowo-oddechową, zna przeciwwskazania działań ratowniczych, podstawowe błędy. Zna budowę i zasadę działania automatycznego defibrylatora zewnętrznego (AED). Zna zasady udzielania pierwszej pomocy w wybranych nagłych wypadkach takich jak: stłuczenie, zranienie, złamanie, zwichnięcie, krwotok z rany, omdlenie, uraz kręgosłupa, porażenie prądem, oparzenia, krwawienie z nosa, ciało obce w drogach oddechowych u dorosłego i u dziecka przytomnego i nieprzytomnego. | BTE_1A_W15, BTE_1A_W17, BTE_1A_W25 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-L-1, T-L-2 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTE_1A_D1-11_U01 Student umie ocenić sytuację na miejscu negatywnego zdarzenia, wie jak zadbać o bezpieczeństwo własne i adekwatnie do sytuacji odpowiednio zareagować. Umie ocenić stan poszkodowanego, użyć srodków ochrony osobistej chroniące od krwi i wydzielin poszkodowanego, postępować zposzkodowanym przytomnym, nieprzytomnym, dorosłymi i dziećmi. Wie jaki przeprowadzić resuscytacja krążeniowo-oddechową, zna przeciwwskazania działań ratowniczych, podstawowe błędy. Umie obsługiwać automatyczny defibrylator zewnętrzny (AED). Wie jak udzielić pierwszej pomocy w wybranych nagłych wypadkach takich jak: stłuczenie, zranienie, złamanie, zwichnięcie, krwotok z rany, omdlenie, uraz kręgosłupa, porażenie prądem, oparzenia, krwawienie z nosa, ciało obce w drogach oddechowych u dorosłego i u dziecka przytomnego i nieprzytomnego. | BTE_1A_U01, BTE_1A_U08, BTE_1A_U13 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTE_1A_D1-11_K01 Student potrafi ocenić sytuację na miejscu negatywnego zdarzenia, zadbać o bezpieczeństwo własne i adekwatnie do sytuacji odpowiednio zareagować. Potrafi ocenić stan poszkodowanego, użyć srodków ochrony osobistej chroniące od krwi i wydzielin poszkodowanego, postępować zposzkodowanym przytomnym, nieprzytomnym, dorosłymi i dziećmi. Potrafi przeprowadzić resuscytacja krążeniowo-oddechową, zna przeciwwskazania działań ratowniczych, podstawowe błędy. Umie obsługiwać automatyczny defibrylator zewnętrzny (AED). Potrafi udzielić pierwszej pomocy w wybranych nagłych wypadkach takich jak: stłuczenie, zranienie, złamanie, zwichnięcie, krwotok z rany, omdlenie, uraz kręgosłupa, porażenie prądem, oparzenia, krwawienie z nosa, ciało obce w drogach oddechowych u dorosłego i u dziecka przytomnego i nieprzytomnego. | BTE_1A_K01, BTE_1A_K03 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTE_1A_D1-11_W01 Student ma wiedzę jak ocenić sytuację na miejscu negatywnego zdarzenia, jak zadbać o bezpieczeństwo własne i adekwatnie do sytuacji odpowiednio zareagować. Wie jak ocenić stan poszkodowanego, użyć srodków ochrony osobistej chroniące od krwi i wydzielin poszkodowanego, postępować zposzkodowanym przytomnym, nieprzytomnym, dorosłymi i dziećmi. Ma wiedzę jaki przeprowadzić resuscytacja krążeniowo-oddechową, zna przeciwwskazania działań ratowniczych, podstawowe błędy. Zna budowę i zasadę działania automatycznego defibrylatora zewnętrznego (AED). Zna zasady udzielania pierwszej pomocy w wybranych nagłych wypadkach takich jak: stłuczenie, zranienie, złamanie, zwichnięcie, krwotok z rany, omdlenie, uraz kręgosłupa, porażenie prądem, oparzenia, krwawienie z nosa, ciało obce w drogach oddechowych u dorosłego i u dziecka przytomnego i nieprzytomnego. | 2,0 | Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu |
3,0 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu | |
3,5 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu | |
4,0 | Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu | |
4,5 | Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru | |
5,0 | Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTE_1A_D1-11_U01 Student umie ocenić sytuację na miejscu negatywnego zdarzenia, wie jak zadbać o bezpieczeństwo własne i adekwatnie do sytuacji odpowiednio zareagować. Umie ocenić stan poszkodowanego, użyć srodków ochrony osobistej chroniące od krwi i wydzielin poszkodowanego, postępować zposzkodowanym przytomnym, nieprzytomnym, dorosłymi i dziećmi. Wie jaki przeprowadzić resuscytacja krążeniowo-oddechową, zna przeciwwskazania działań ratowniczych, podstawowe błędy. Umie obsługiwać automatyczny defibrylator zewnętrzny (AED). Wie jak udzielić pierwszej pomocy w wybranych nagłych wypadkach takich jak: stłuczenie, zranienie, złamanie, zwichnięcie, krwotok z rany, omdlenie, uraz kręgosłupa, porażenie prądem, oparzenia, krwawienie z nosa, ciało obce w drogach oddechowych u dorosłego i u dziecka przytomnego i nieprzytomnego. | 2,0 | Student nie ma podstawowych umiejętności i wiedzy w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu lub posiadana wiedza jest nieuporządkowana i obarczona zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej |
3,0 | Student ma podstawowe umiejętności i wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej | |
3,5 | Student ma podstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej | |
4,0 | Student ma ponadpodstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej | |
4,5 | Student ma ponadpodstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Zdarzają sie pojedyncze pomyłki lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania proponowanego rozwiązania. | |
5,0 | Student ma ponadpodstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną, poszerzoną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek. Rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania proponowanego rozwiązania oraz wytłumaczyć je w kontekscie wiedzy z innych obszarów. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTE_1A_D1-11_K01 Student potrafi ocenić sytuację na miejscu negatywnego zdarzenia, zadbać o bezpieczeństwo własne i adekwatnie do sytuacji odpowiednio zareagować. Potrafi ocenić stan poszkodowanego, użyć srodków ochrony osobistej chroniące od krwi i wydzielin poszkodowanego, postępować zposzkodowanym przytomnym, nieprzytomnym, dorosłymi i dziećmi. Potrafi przeprowadzić resuscytacja krążeniowo-oddechową, zna przeciwwskazania działań ratowniczych, podstawowe błędy. Umie obsługiwać automatyczny defibrylator zewnętrzny (AED). Potrafi udzielić pierwszej pomocy w wybranych nagłych wypadkach takich jak: stłuczenie, zranienie, złamanie, zwichnięcie, krwotok z rany, omdlenie, uraz kręgosłupa, porażenie prądem, oparzenia, krwawienie z nosa, ciało obce w drogach oddechowych u dorosłego i u dziecka przytomnego i nieprzytomnego. | 2,0 | Student nie stosuje w praktyce zasad odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, nie współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania nałożonego zadania; nie wykazuje zainteresowania efektami swojej pracy i jej skutkami oraz oddziaływaniami społecznymi. |
3,0 | Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, ale popełnia błędy wymagające kontroli i korekt. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Nie potrafi wyjaśnić i nie rozumie szerszego kontekstu i celu wykonywanych zadań. | |
3,5 | Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, popełnia jednak sporadyczne błędy wymagające kontroli i korekt. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić w stopniu podstawowym szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań. | |
4,0 | Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania i nie popełnia błędów. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma podstawowe zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań. | |
4,5 | Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania i nie popełnia błędów. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma wyróżniające zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań. | |
5,0 | Student stosuje w stopniu wzorowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania i nie popełnia błędów. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań.. W pracy zespołowej wykazuje wyróżniające zdolności i predyspozycje do funkcji kierowania zespołem - z reguły samoistnie lub z wyboru członków grupy kieruje pracą zespołową. |
Literatura podstawowa
- Praca zbiorowa, Skuteczna pomoc przedmedyczna, Wydawnictwo Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, 2020
Literatura dodatkowa
- Mariusz Goniewicz, Pierwsza pomoc. Podręcznik dla studentów, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2012, (eBook)